Perlukah Berterus-terang dengan Bakal Suami?

*

Author Topic: Perlukah Berterus-terang dengan Bakal Suami?  (Read 1518 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

22 September, 2012, 08:07:38 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..

    saya bakal bernikah bulan 12 ini..saya tak bercouple, tapi sepanjang tempoh ini, bersms jarang2 untuk bertanya kabar.

    masalahnya, selepas bertunang, saya diuji dengan masalah gangguan makhluk halus.. ada ustaz mengatakan saka, ada mengatakan makhluk halus sudah lama bertapak dlm badan saya..

    mula2 menghadapi masalah ini sejak form 1(tak boleh study)...kemudian bila masuk matrikulasi, alhamdulillah masalah ini hilang mcm tu ja...

    cuma baru2 ni lepas bertunang, dan pada masa sama sy menyambung study, hidup sy ternganggu semula, saya tak boleh study..tp saya tidaklah sampai tahap histeria & nampak makhluk tu, cuma gangguan emosi dan lemah n sakit badan..depression ect..teruk juga..

    sepanjang tempoh pertunangan ini juga, saya tawar hati untuk meneruskan pernikahan..kadang2 tak de perasaan pada tunang, sy pun hairan kenapa perasaan sy begini, tp saya ignore n tetap nak teruskan pernikahan ini, kerana bernikah adalah ibadah, dan tunang saya seorang yg beragama.. mungkin selepas berkahwin baru ALLAH nak kurniakan fitrah cinta pada kami..

    masalah sekarang, adakah harus saya berterus terang pada dia keadaan saya? saya tak tahu bagaimana nak terang keadaan ini...saya tak mahu sembunyikan apa2 dari dia, tp saya redha kalau dia tidak boleh trima saya..

    patutkah saya berterus terang?
    « Last Edit: 16 January, 2013, 09:09:02 AM by PenaHalaqah »

    Reply #1 22 September, 2012, 08:12:48 PM
  • Publish
  • Sekarang saya masih dalam proses berubat dgn ustaz..selebihnya saya sendiri kena kuat..

    ada ustaz yg mengatakan, kadang2 melalui perkahwinan, masalah ini akan selesai, ada juga ustaz yg berpesan, berhati2lah, takut masalah ini akan effect perkahwinan (tiada hati pada suami, lemah syahwat etc...)



    Reply #2 22 September, 2012, 08:56:19 PM
  • Publish
  • ...

    masalahnya, selepas bertunang, saya diuji dengan masalah gangguan makhluk halus.. ada ustaz mengatakan saka, ada mengatakan makhluk halus sudah lama bertapak dlm badan saya..

    mula2 menghadapi masalah ini sejak form 1(tak boleh study)...kemudian bila masuk matrikulasi, alhamdulillah masalah ini hilang mcm tu ja...

    cuma baru2 ni lepas bertunang, dan pada masa sama sy menyambung study, hidup sy ternganggu semula, saya tak boleh study..tp saya tidaklah sampai tahap histeria & nampak makhluk tu, cuma gangguan emosi dan lemah n sakit badan..depression ect..teruk juga..

    sepanjang tempoh pertunangan ini juga, saya tawar hati untuk meneruskan pernikahan..kadang2 tak de perasaan pada tunang, sy pun hairan kenapa perasaan sy begini, tp saya ignore n tetap nak teruskan pernikahan ini, kerana bernikah adalah ibadah, dan tunang saya seorang yg beragama.. mungkin selepas berkahwin baru ALLAH nak kurniakan fitrah cinta pada kami..

    ...

    hmm...lebih kurang sama dengan yang saya hadapi...ia lebih kepada gangguan dalaman....gangguan emosi, sensitif, lemah dan sakit badan, depression... bezanya saya tak bertunang macam inspire ni....takde orang nak pun....cuma pernah la berkenalan dengan lelaki, tapi seperti yg inspire alami juga....mudah tawar hati dan takde perasaan, apatah lagi jika ada masalah dan perselisihan faham, rasa tak dihargai dan sebagainya....

    dan seperti saya juga, ada sesetengah ustaz kata masalah saya ni akan hilang apabila bertemu jodoh dan berkahwin, sebab mungkin ia berkaitan dengan fitrah yang tak terpenuhi.....tapi ada sesetengah ustaz lebih serius supaya rawatan diteruskan untuk buang benda yg mengganggu supaya ia tak mengganggu setelah berkahwin seperti susah mendapat zuriat, pertelingkahan suami-isteri dan sebagainya......entah la.........inilah dugaan berat yang sedang saya alami...umur semakin meningkat tapi jodoh tak kesampaian, sedih mengenang nasib diri....
    menyelam di lautan dalam...mencari sejuta hikmahNya...

    Reply #3 22 September, 2012, 09:56:44 PM
  • Publish
  • Sabar ya nautilus..

    jaga hubungan dgn ALLAH elok2, jgn sampai kita hilang pertalian dgn ALLAH...hilang ALLAH, hilanglah segala erti hidup..

    kalau saya bersandar hanya pada perasaan semata-mata, dah lama saya putus dengan tunang...antara kami tiada masalah langsung (mcm mana nak ada masalah, batas ikhtilat terjaga, komunikasi pun jarang2)..saya ja yg bermasalah

    selalu saya rasa tiada perasaan pada dia, malas nak berkahwin, sedangkan dia, bersungguh2 nak berkahwin...rasa bersalah sgt pada dia, tp saya tak pernah bagitau dia pasal ini...kalau berbincang ttg kawin, saya cuba bersungguh2 padahal hati hanya ALLAH saja tahu..tak rasa excited..

    tp alhamdulillah, dlm hidup kita ada akal...bukan bersandar pada perasaan semata-mata...maka saya tetap mahu meneruskan pernikahan ini, hanya kerana ALLAH...saya tak mahu menolak rezeki dan selebihnya saya serahkan pada ALLAH..

    baru2 ni ada jumpa ustaz tu, dia bertanya ada apa2 masalah tak dgn tunang? perasaan tak de ka..ustaz tu suruh berubat betul2, kelak akan efek pernikahan (lemah syahwat, tak suka suami etc...) menangis sungguh2 saya masa tu..

    tetapi itu hanya jangkaan...berbalik pada keyakinan pada ALLAH lah...sesuatu itu tidak berlaku tanpa izin ALLAH, kalau berlaku juga, maknanya ALLAH mahu menguji, iblis laknatullah tu pun makhluk ciptaan ALLAH, masakan dia lebih hebat dari ALLAH kan? ALLAH juga yg berkuasa atas sesuatu....tp sbg hamba yg lemah, saya harap sgt dijauhkan dari kemudharatan...

    cuma skrg ni, terpikir perlu atau tak berterus terang pada tunang?
    « Last Edit: 22 September, 2012, 09:59:29 PM by inspire »

    Reply #4 22 September, 2012, 10:24:35 PM
  • Publish
  • Insya Allah... buat inspire dan nautilus :-

    Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa memperbanyak istighfar, niscaya Allah akan menjadikan untuk setiap kesedihannya jalan keluar, dan untuk setiap kesempitannya kelapangan, dan Allah mengurniainya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya“. (HR.Ahmad).
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    Reply #5 15 January, 2013, 12:18:21 PM
  • Publish
  • ...

    masalahnya, selepas bertunang, saya diuji dengan masalah gangguan makhluk halus.. ada ustaz mengatakan saka, ada mengatakan makhluk halus sudah lama bertapak dlm badan saya..

    mula2 menghadapi masalah ini sejak form 1(tak boleh study)...kemudian bila masuk matrikulasi, alhamdulillah masalah ini hilang mcm tu ja...

    cuma baru2 ni lepas bertunang, dan pada masa sama sy menyambung study, hidup sy ternganggu semula, saya tak boleh study..tp saya tidaklah sampai tahap histeria & nampak makhluk tu, cuma gangguan emosi dan lemah n sakit badan..depression ect..teruk juga..

    sepanjang tempoh pertunangan ini juga, saya tawar hati untuk meneruskan pernikahan..kadang2 tak de perasaan pada tunang, sy pun hairan kenapa perasaan sy begini, tp saya ignore n tetap nak teruskan pernikahan ini, kerana bernikah adalah ibadah, dan tunang saya seorang yg beragama.. mungkin selepas berkahwin baru ALLAH nak kurniakan fitrah cinta pada kami..

    ...

    hmm...lebih kurang sama dengan yang saya hadapi...ia lebih kepada gangguan dalaman....gangguan emosi, sensitif, lemah dan sakit badan, depression... bezanya saya tak bertunang macam inspire ni....takde orang nak pun....cuma pernah la berkenalan dengan lelaki, tapi seperti yg inspire alami juga....mudah tawar hati dan takde perasaan, apatah lagi jika ada masalah dan perselisihan faham, rasa tak dihargai dan sebagainya....

    dan seperti saya juga, ada sesetengah ustaz kata masalah saya ni akan hilang apabila bertemu jodoh dan berkahwin, sebab mungkin ia berkaitan dengan fitrah yang tak terpenuhi.....tapi ada sesetengah ustaz lebih serius supaya rawatan diteruskan untuk buang benda yg mengganggu supaya ia tak mengganggu setelah berkahwin seperti susah mendapat zuriat, pertelingkahan suami-isteri dan sebagainya......entah la.........inilah dugaan berat yang sedang saya alami...umur semakin meningkat tapi jodoh tak kesampaian, sedih mengenang nasib diri....

     :)
    Saudari sudah berkahwin ke?Alhamdulillah & Tahniah kalau sudah..
    Saya pun mengalami apa yang saudari alami..tapi saya tahu selepas berkahwin..banyak cabaran & dugaannya..
    Saya cuba mengawal emosi supaya tidak berfikir yang bukan² pada suami..cuba cari kekuatan untuk pertahankan perkahwinan..
    Tapi Allah SWT lebih mengetahui apa yang terbaik untuk saya..esok saya akan ke Mahkamah kerana suami sudah tidak mampu untuk menjaga saya lagi..saya tidak ada kuasa untuk melawan Taqdir Allah SWT..mungkin ini kafarah dosa saya yang lalu..
    Apa yang memilukan,saya mempunyai sepasang anak yang belum mengerti apa² terutama erti bahagia..doakan saya lulus Ujian yang Allah beri ni..
    Apapun Ujian yang kita hadapi,saya yakin bahawa Allah SWT sebenarnya rindu untuk mendengar suara kita memujiNya..dekatkan diri padaNya selalu..InsyaAllah..
    « Last Edit: 15 January, 2013, 12:20:27 PM by feyza »
    ♥ Belajar Mencintai Allah SWT itu INDAH ♥ Dicintai Allah SWT itu PASTI LEBIH DARIPADA INDAH ♥

    Reply #6 15 January, 2013, 12:22:07 PM
  • Publish
  • jika mahu elak, masalah berumahtangga, patut ikhlaskan diri

    sebagai memudahkan urusan, di sini ada Ilmu yang dapat membantu diri

    silakan klik  http://halaqah.net/v10/index.php?topic=17113.0


    inshallah ya

    maaf sebab yang sudah mendapat kebaikan, mereka tak gemar untuk berikan testimonies

    yakini Allah, dekat, memakbolkan permintaan sesiapa yang memohon kepadanya

    inshallah

    Reply #7 15 January, 2013, 12:32:40 PM
  • Publish
  •  :ins:
    Moga segala usaha mendapat Rahmat Allah SWT..
    Tapi semua dah terlambat..saya terpaksa menghadapi perkara yang Allah paling murka..hanya kepadaNya tempat saya kembali..

     :jaz:

    Reply #8 15 January, 2013, 04:01:35 PM
  • Publish
  • :ins:
    Moga segala usaha mendapat Rahmat Allah SWT..
    Tapi semua dah terlambat..saya terpaksa menghadapi perkara yang Allah paling murka..hanya kepadaNya tempat saya kembali..

     :jaz:

    apa perkara yang Allah paling murka tu?
    mensyirikkan Allah ke?

    kalau setakat 'berpisah' tu..Allah benci...tapi dihalalkan/diharuskan.

    Ikutlah situasi..kalau dah tak ada jodoh...jangan memaksa diri.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    20 Replies
    3100 Views
    Last post 14 October, 2012, 02:39:18 PM
    by Masih Belajar
    18 Replies
    3260 Views
    Last post 17 June, 2012, 02:40:12 AM
    by siti norsyafika
    2 Replies
    757 Views
    Last post 25 January, 2013, 02:02:10 PM
    by Ummi Munaliza