Hukum Memasang Batu Nisan Di Tanah Perkuburan

Author Topic: Hukum Memasang Batu Nisan Di Tanah Perkuburan  (Read 4051 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

mawarlayu

  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
21 September, 2012, 12:39:32 PM
  • Publish Di FB
  • Assalammualaikum;

    Saya inign bertanya apa hukum memasang batu nisan (hanya sekadar nama aruwah dan tarikh kematian di tanah perkuburan).Sebab ada yang menyatakan tidak perlu pasang batu nisan di kubur dalam Islam.

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1038
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Jawab #1 21 September, 2012, 12:52:53 PM
  • Publish Di FB
  • tak perlu buat binaan sebab takde fekdah..1 dah membazir dan 1 lagi tak disarankan nabi pun..letak je batu sebijik sebagai tanda..lebih baik tanam pokok/tumbuhan kerana pokok itu berzikir..semoge dapat meringakan azab si mati..

    ade kisah nabi pasal ni..carilah ye..yang baginda meletakakn pelepah palma ke atas kuburan si mati..selagi pelepah itu tidak kering..dia akan berzikir sampai kering..


    tu saye dengar ceramah di tv9: Tanyalah ustaz
    ..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
    ..salamesrakuntukmuselamanya..

    mawarlayu

    • *
    • Posts: 23
      • View Profile
    Jawab #2 21 September, 2012, 02:39:28 PM
  • Publish Di FB
  • camne kalau dh tak boleh nk tahu dimana kubur bapa sendiri kalau takde tanda or batu nisan?

    Yuzie

    • *
    • Posts: 1023
    • Demi Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang
      • View Profile
    Jawab #3 21 September, 2012, 03:32:28 PM
  • Publish Di FB
  • Pasal batu nisan ni saya ada dengar , kalau letak batu nisan memudahkan dajal pergi korek kuburan tersebut. Seeloknnya dielakkan meletak batu nisan tersebut.

    Tak ada hadith pada saya untuk saya bagitahu, nanti saya cuba tanya dia dan tunjukkan hadith atau penerangan lebih jelas lagi.
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    Air Mata Kasih

    • *
    • Posts: 967
      • View Profile
    Jawab #4 23 January, 2013, 10:46:58 AM
  • Publish Di FB
  • Syaikh Muhammad Arsyad Al Banjari [seorang ulama besar dari Banjarmasin, yang bermazhab Syafi'i] dalam kitabnya Sabilal Muhtadin, beliau mengatakan : "Makruh memutihkan kuburan dengan kafur. Haram membikin sesuatu bangunan di atas kuburan seperti kubah atau bangunan seperti rumah atau pagar di atas kuburan . [Sabilal Muhtadin, Bab Jenazah hal. 736-737]




    Air Mata Kasih

    • *
    • Posts: 967
      • View Profile
    Jawab #5 23 January, 2013, 10:48:14 AM
  • Publish Di FB
  • Imam Syafi'i dalam kitabnya Al Umm, berkata : "Saya menyukai bahwa tidak ditambahkan pada kuburan tanah yang lain. Dan tiada mengapa bahwa ada pada kuburan itu tanah yang lain, apabila ditambahkan padanya tanah yang lain, maka ia tinggi sekali. Saya menyukai bahwa ditinggikan kuburan atas permukaan bumi sejengkal atau kira-kira sejengkal. Saya menyukai bahwa tidak dibangun kuburan dan tidak dikapurkan. Karena yang demikian itu menyerupai hiasan dan kebanggaan. Dan tidaklah kematian itu tempat salah satu dari keduanya. Saya tidak melihat kuburan orang-orang Muhajirin dan Anshar itu dikapurkan." [Kitab Al Umm, bab "Apa Yang Akan Ada Sesudah Dikuburkan", hal. 216]




    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    12 Replies
    4272 Views
    Last post 05 March, 2014, 09:26:27 PM
    by amru
    1 Replies
    1148 Views
    Last post 27 November, 2011, 08:57:41 AM
    by Ain Ariff
    3 Replies
    5176 Views
    Last post 09 July, 2013, 09:14:07 AM
    by al_ahibbatu