Hukum Memasang Batu Nisan Di Tanah Perkuburan

*

Author Topic: Hukum Memasang Batu Nisan Di Tanah Perkuburan  (Read 6112 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

21 September, 2012, 12:39:32 PM
  • Publish
  • Assalammualaikum;

    Saya inign bertanya apa hukum memasang batu nisan (hanya sekadar nama aruwah dan tarikh kematian di tanah perkuburan).Sebab ada yang menyatakan tidak perlu pasang batu nisan di kubur dalam Islam.

    Reply #1 21 September, 2012, 12:52:53 PM
  • Publish
  • tak perlu buat binaan sebab takde fekdah..1 dah membazir dan 1 lagi tak disarankan nabi pun..letak je batu sebijik sebagai tanda..lebih baik tanam pokok/tumbuhan kerana pokok itu berzikir..semoge dapat meringakan azab si mati..

    ade kisah nabi pasal ni..carilah ye..yang baginda meletakakn pelepah palma ke atas kuburan si mati..selagi pelepah itu tidak kering..dia akan berzikir sampai kering..


    tu saye dengar ceramah di tv9: Tanyalah ustaz
    ..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
    ..salamesrakuntukmuselamanya..

    Reply #2 21 September, 2012, 02:39:28 PM
  • Publish
  • camne kalau dh tak boleh nk tahu dimana kubur bapa sendiri kalau takde tanda or batu nisan?

    Reply #3 21 September, 2012, 03:32:28 PM
  • Publish
  • Pasal batu nisan ni saya ada dengar , kalau letak batu nisan memudahkan dajal pergi korek kuburan tersebut. Seeloknnya dielakkan meletak batu nisan tersebut.

    Tak ada hadith pada saya untuk saya bagitahu, nanti saya cuba tanya dia dan tunjukkan hadith atau penerangan lebih jelas lagi.
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    Reply #4 23 January, 2013, 10:46:58 AM
  • Publish
  • [float=left][/float]Syaikh Muhammad Arsyad Al Banjari [seorang ulama besar dari Banjarmasin, yang bermazhab Syafi'i] dalam kitabnya Sabilal Muhtadin, beliau mengatakan : "Makruh memutihkan kuburan dengan kafur. Haram membikin sesuatu bangunan di atas kuburan seperti kubah atau bangunan seperti rumah atau pagar di atas kuburan . [Sabilal Muhtadin, Bab Jenazah hal. 736-737]




    Reply #5 23 January, 2013, 10:48:14 AM
  • Publish
  • [float=left][/float]Imam Syafi'i dalam kitabnya Al Umm, berkata : "Saya menyukai bahwa tidak ditambahkan pada kuburan tanah yang lain. Dan tiada mengapa bahwa ada pada kuburan itu tanah yang lain, apabila ditambahkan padanya tanah yang lain, maka ia tinggi sekali. Saya menyukai bahwa ditinggikan kuburan atas permukaan bumi sejengkal atau kira-kira sejengkal. Saya menyukai bahwa tidak dibangun kuburan dan tidak dikapurkan. Karena yang demikian itu menyerupai hiasan dan kebanggaan. Dan tidaklah kematian itu tempat salah satu dari keduanya. Saya tidak melihat kuburan orang-orang Muhajirin dan Anshar itu dikapurkan." [Kitab Al Umm, bab "Apa Yang Akan Ada Sesudah Dikuburkan", hal. 216]




    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    12 Replies
    5166 Views
    Last post 05 March, 2014, 09:26:27 PM
    by amru
    1 Replies
    1410 Views
    Last post 27 November, 2011, 08:57:41 AM
    by Ain Ariff
    3 Replies
    7380 Views
    Last post 09 July, 2013, 09:14:07 AM
    by al_ahibbatu