Bacaan doa iftitah dlm solat sunat.

*

Author Topic: Bacaan doa iftitah dlm solat sunat.  (Read 13096 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

28 July, 2012, 01:51:28 PM
  • Publish
  • AsSalam'alaik...
    Tuan2 yg faqih sekalian...
    1. ana nak tanya, adakah wajar membaca doa iftitah di dlm apa jua solat2 sunat?
    2. ana ada dgr juga ada yg membaca doa iftitah yg pendek bermula dr Innasolati,wanusuki,mamah yaya wamamati....boleh ker mcm tu?
        atau mmg kena mula dr awal doa iaitu dr Allahu Akbar kabiira,walhamdulillahi kathiira..
    mohon pencerahan dr tuan2 yg faqih.....jazakallah...:-)


    robhunhayati

    • *
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Reply #1 28 July, 2012, 02:24:22 PM
  • Publish
  •  :ws:

    1- setakat yang saya pernah belajar, doa iftitah hanya dalam solat fardhu manakala dalam solat sunat tak perlu baca doa iftitah...

    2- x pernah pula dengar ada doa iftitah yang pendek seperti yang dinyatakan.

    Wallahu'alam...
     :ins: akan ada yang lebih arif untuk menjawab persoalan ini seperti al_ahibbatu, saya hamba, muridin, shearazi, 5zul, arozi dan halaqian lain...

    Reply #2 28 July, 2012, 02:49:54 PM
  • Publish
  • jazakallahu ya ukhtie robhunhayati..
    --utk pertayanyaan ke-2 tu yg ana musykil tidakkah menyalahi adab/tertib/tujuan/makna doa iftitah tersebut sekiranya dibaca separuh jer mule dr Innasolati,wanusuki,wamahyaya,wamamati..seterusnya.....
    ana tahu doa tu sunat samada nak bace pun boley atau tak bace pun boley,dan klu nak bace lebih afdhol/lebih baik adalah bace jer penuh bermule dr Allahu Akbar kabiraa....,cume pasal ada pengalaman penah dgr sorang tu die terus bc Innasolaati...yg tu yg jd sedikit musykil dan mohon pencerahan...

    sha ira

    • *
    • turn to Allah, his never far away
      • View Profile
    Reply #3 28 July, 2012, 03:31:17 PM
  • Publish
  • Soalan seumpama ini pernah diajukan kepada salah sorang siswa universiti al-azhar. Hamba Allah itu bertanya kenapa ada setengah imam apabila solat sunat, dia membaca doa iftitah dan ada pula imam yg tidak membaca? Jawab siswa tersebut " doa iftitah adalah sunat untuk dibaca, sape2 yg baca dalam solat sunat, maka dapatlah ganjarannya."

    Tentang doa iftitah panjang dan pendek tu, tak pernah pula saya dengar org utara kn. Dan setakat yg saya belajarpn, xde pulak ustaz bagitahu ttg perkara itu.

    Kepada mereka yg lebih arif, harap kite boleh berkongsi sedikit ilmu Allah pada petang ini ye... :jaz:

    robhunhayati

    • *
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Reply #4 28 July, 2012, 03:42:35 PM
  • Publish
  •  :ins:

    akan cuba bertanya pada yang lebih arif. nanti dapat jawapan, kita kongsikan ye... senyum*

    Reply #5 28 July, 2012, 05:41:43 PM
  • Publish
  • shafie wajibkan baca Fatihah dalam solat

    "tidaklah cukup solat yang tidak di baca di dalamnya Fatihatul kitab ( ibnu khuzaimah - Sahih)"

    Hanafi pulak: Baca ayat Quran yang mudah - hadis bukhari muslim " Jika hendak salat, wuduklah dgn sempurna, lalu mengadap kiblat, dan kemudian bacalah ayat al quran yang mudah ( bagimu)"

    Laa solaata illa biqiraaat - 'tiada solat kecuali dengan membaca al quran'

    ulasan; solatlah untuk mengingati AKU
    siapakah kamu, siapakah AKU
    selayaknya - apa patut kamu sebut - bila berhadapan dengan KEMULIAAN NYA (bandingkan bila hadapi orang besar besar di raja di malaysia)

    bukankah ucapmulanya, ................................ datuk seri diraja, tun, tan sri, datuk, syeikh, ......si polan sipolan

    bila menghadapi Allah, tentu lebih layak, sebut Kemuliaannya, dan hinanya dirimu
    jadi itulah shafieeah kata; dan susun, doa iftitah sedemikian rupa - janji setia akulah muslim,

    itu kata ibn taimiah - paling ringan pun, sebutlah, subhanallahu  walhamdulillahi walailahaillallahu wallahu akbar, hauqalah - tarik nafas, baca fatihah, baca al ikhlas

    ada cerita, sahabat rasulullah, jadi imam solat, tak pernah tinggal bacaan al ikhlas ( dia tak jaharkan - dalam hati - pada waktu waktu menunggu gerakan wajib solat )

    cara paling ringkas solat sunat, selepas takbir, al fatihah, boleh terus rukuk sujud

    kecuali macam Rasulullah, berlama lamalah solat sunatnya, sampai bengkak bengkak kaki
    katanya, bermesra dengan Rabbnya

    silakan ya

    yang penting solat tu, mengingat Allah

    belajar sampai dapat khusyuk, inshallah
    ingat solat itu Tauhid
    tauhid itu Yang Esa


    apa guna berlama lama jika banyak pula ingatan ke lainnya?

    bandingkan diri kita sendiri, tahu, boleh saja berlama lama

    inshallah

    robhunhayati

    • *
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Reply #6 29 July, 2012, 01:16:19 PM
  • Publish
  • shafie wajibkan baca Fatihah dalam solat

    "tidaklah cukup solat yang tidak di baca di dalamnya Fatihatul kitab ( ibnu khuzaimah - Sahih)"

    Hanafi pulak: Baca ayat Quran yang mudah - hadis bukhari muslim " Jika hendak salat, wuduklah dgn sempurna, lalu mengadap kiblat, dan kemudian bacalah ayat al quran yang mudah ( bagimu)"

    Laa solaata illa biqiraaat - 'tiada solat kecuali dengan membaca al quran'

    ulasan; solatlah untuk mengingati AKU
    siapakah kamu, siapakah AKU
    selayaknya - apa patut kamu sebut - bila berhadapan dengan KEMULIAAN NYA (bandingkan bila hadapi orang besar besar di raja di malaysia)

    bukankah ucapmulanya, ................................ datuk seri diraja, tun, tan sri, datuk, syeikh, ......si polan sipolan

    bila menghadapi Allah, tentu lebih layak, sebut Kemuliaannya, dan hinanya dirimu
    jadi itulah shafieeah kata; dan susun, doa iftitah sedemikian rupa - janji setia akulah muslim,

    itu kata ibn taimiah - paling ringan pun, sebutlah, subhanallahu  walhamdulillahi walailahaillallahu wallahu akbar, hauqalah - tarik nafas, baca fatihah, baca al ikhlas

    ada cerita, sahabat rasulullah, jadi imam solat, tak pernah tinggal bacaan al ikhlas ( dia tak jaharkan - dalam hati - pada waktu waktu menunggu gerakan wajib solat )

    cara paling ringkas solat sunat, selepas takbir, al fatihah, boleh terus rukuk sujud

    kecuali macam Rasulullah, berlama lamalah solat sunatnya, sampai bengkak bengkak kaki
    katanya, bermesra dengan Rabbnya

    silakan ya

    yang penting solat tu, mengingat Allah

    belajar sampai dapat khusyuk, inshallah
    ingat solat itu Tauhid
    tauhid itu Yang Esa


    apa guna berlama lama jika banyak pula ingatan ke lainnya?

    bandingkan diri kita sendiri, tahu, boleh saja berlama lama

    inshallah

     :jaz: al_ahibbatu

    Reply #7 29 July, 2012, 01:46:24 PM
  • Publish
  • jazakallah al-ahibbatu..
    ...mungkin ana x berape dgr kot die tu bc secara perlahan kot dan cepat utk rangkap pertama doa iftitah tu..then secara jahar/kuat sikit pd Innasolaati,wanusuki tu,waktu tu ana jd makmum ...dan yg sebaiknya klu nk baca adalah bacalah selengkapnya doa iftitah tu...doa yg telah disusun dgn baik sekali,buat apa nk baca sekerat2 kan...jd maafkan atas pertanyaan ana yg ke-2 tu dan maafkan kecelaruan ana tu....;-)
    syukran semua halaqian yg bg respon ;-) Alhamdulillah...

    muridin

    • *
    • Kenal diri Nyata-Nyata , Baru Kenal Yang Maha Esa
      • View Profile
    Reply #8 30 July, 2012, 01:06:49 PM
  • Publish
  • السلام عليكم ور حمة الله و بركا ته
    اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

    Alhamdulillah ..
    Hukumnya sunat jualah. Apa yang pak din ditarbiyah jangan meninggalkan bacaan padanya yakni bacaan doa iftitah itu samada dalam solat sunat mahupun dalam solat fardhu. Jika tidak sempat sekalipun maka pakdin bacakan iftitah yang pendek yakni اَلله أَكََْبَر كَبِيْرًا وَالحَمْدُلِلَّهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ الله بُكْرَةً وَأَصِيْلاً . Kemudian baca surah al fatihah.

    Jika jadi imam terawih biasanya baca pendeklah seperti di atas jualah. Sebaiknya habiskan. Mungkin dibaca secara laju agaknya itu yang tidak nampak bahawa imam itu tak baca tetapi sebenarnya baca. Doa iftitah banyak ..yang diatas itu hingga akhirnya adalah yang lazim , yang mahsyur walhal banyak lagi boleh dibaca.

    Iftitah itu "pembukaan" ...pembukaan yang sunat
    Fatihah itu "pembukaan" ..pembukaan yang fardhu ...
    Pembukaan apa iya ? ..atau tidak perasan lagi tidak tersedar selama ini adanya "pembukaan" muqadimmahNya dalam muqadimahNya

    Sebaiknya perkara sunat itu  dilakukan ..samada sunat di dalam perkara fardhu atau sunat dalam perkara sunat ..
    Dalam menuju pembaikan penyempurnaan hubungan hambaNya denganNya dan hubungan Dia dengan diri hambaNya . ..maka lakukanlah . Kata masyaikh pakdin  , tidaklah sempurna solat ( bukan tak sah ) , bilamana perkara sunat didalam solat itu banyak ditinggalkan ...Perkara sunat itu memperbanyakkan ia kerana ianya mengundang kasih Allah..Di dalam ilmu Usuluddin secara perhalusi .. Sunat itu adalah dalam perkara suruhanNya jualah selain dari perkara Wajib.

    Jadi terpulanglah pada seseorang ..jika faham solat itu apa dia ? Dalam solat itu pula adanya  "pembukaan"  dan "pembukaan" itu apa dia ?..insya-Allah akan lebih berhati2lah dalam beribadah seseorang hamba padaNya ..

    Melihat solat fardhu atau sunat sekadar perintah ? maka nampaklah perintahNya
    Melihat solat fardhu atau sunat sekadar hukum ? maka nampak hukumlah ..
    Melihat solat sebagai  ......nampaklah .......
    Apa yang kamu lihat maka itulah yang kamu nampak iya ..

    insya-Allah. Berbalik pada Feqahnya maka melihat hukum dapatlah hukum yakni sunat ..

    Habluminallah itu 2 perkara ..
    1. hubungan diri hambaNya denganNya
    2. hubungan Dia dengan hambaNya.
    Lazimnya yang pertama itu dititik beratkan dengan mengabaikan perkara yang kedua. Maka tidaklah sempurna dalam ber"hablumminallah" .. Kadar kusyuk seseorang itu diukur pada kadar makrifat padaNya oleh hambaNya ..kadar mengenal ...jadi usahakanlah mengenal akanNya tatkala ada kesempatan hidup di dunia ini ..maka perbaikilah Habluminallah itu  insya-Allah fahamlah nanti Awaludin Makrifatullah ..

    Mudah2an Allah permudahkan ..

    Mudah2an dapat diperbaiki lagi akan hal solat ..insya-Allah biiznillah ya Lathif

    اللهم أعني على ذكرك وشكرك وحسن عبادتك

    ..Ya Allah tolonglah/bantulah aku untuk mengingatiMu dan bersyukur padaMu
    serta beribadah dengan baik / sempurna kepadaMu ...

    Amin Allahumma Amin ya Lathif ...
    « Last Edit: 30 July, 2012, 01:16:53 PM by muridin »
    Ayam Serama Ditangkap Lepas,  Dikejar Lari si Anak Penghulu,
    Selagi Hidup Berdalilkan Nafas,  Turun Naiknya Beserta Allahu.

    robhunhayati

    • *
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Reply #9 30 July, 2012, 01:26:03 PM
  • Publish
  •  :jaz: pak din...

    penerangan yang bermanfaat.... baguss

    shearazi

    • *
    • Kudambakan Redha Allah
      • View Profile
    Reply #10 30 July, 2012, 01:35:31 PM
  • Publish
  •  :)

    T.kasih pakdin, huraian yang sangat jelas..alhamdulillah.

    Takrif bagi sunat ialah – perbuatan yang dituntut kepada manusia melaksanakannya bukan secara wajib, dengan diberi pahala kepada si pembuat dan tidak akan disiksa kepada yang meninggalkannya.

    doa iftitah merupakan salah satu perkara sunat yang dilakukan semasa solat dan termasuk dalam kategori sunat haiat iaitu perkara sunat yang tidak akan menyebabkan sujud sahwi apabila ditinggalkan. sunat dibaca samada dalam solat fardhu mahupun solat sunat. juga sunat dibaca selagimana belum membaca istiazah dan fatihah.

    marilah sama-sama kita cuba 'sempurnakan' solat kita..moga diredhai olehNya.



    Moga kita berkongsi ilmu di sini kerana Allah SWT

    Reply #11 30 July, 2012, 03:01:40 PM
  • Publish
  • Alhamdulillah..pencerahan dan perkongsian ilmu yg amat bermanfaat  dr akhi muridin..sesungguhnya kupasan yg merangkumi sudut tasawufnya,sudut tauhidnya serta sudut fekahnya...ana amat suke kpd pencerahan dan kupasan yg sebegini..yg merangkumi ketiga-tiga aspek sudut tasawuf/tauhid/fekah dgn rujukan dr guru murobbi...;-)
    jazakallah akhi muridin..
    insyAllah mudahan dipermudahkanNya kita utk beramal..amiin...

    Yuzie

    • *
    • Demi Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang
      • View Profile
    Reply #12 30 July, 2012, 03:17:23 PM
  • Publish
  • السلام عليكم ور حمة الله و بركا ته
    اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

    Alhamdulillah ..
    Hukumnya sunat jualah. Apa yang pak din ditarbiyah jangan meninggalkan bacaan padanya yakni bacaan doa iftitah itu samada dalam solat sunat mahupun dalam solat fardhu. Jika tidak sempat sekalipun maka pakdin bacakan iftitah yang pendek yakni اَلله أَكََْبَر كَبِيْرًا وَالحَمْدُلِلَّهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ الله بُكْرَةً وَأَصِيْلاً . Kemudian baca surah al fatihah.


    Boleh dibaca pendek rupanya, barangkali sebelum ni pak Imam tu baca pendek macam nilah rupanya. Saya baru nak baca doa ifftitah, pak Imam tu dah baca Al-Fatehah...(terfikir juga cepatnya baca) rupa ini kiranya.

    Syukran...
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    Reply #13 30 July, 2012, 11:56:39 PM
  • Publish
  • -salam-
    ana  asyik d0k klik thread....sebelum nie klik tak banyak sangat penerangan nya...
    tapi sekarang... :syukur: bertambah terang penerangan nya...hanya dengan satu p0st dari halaqian yang tertentu.... :jaz: pak din..pak batu...dan semua pak2 yang diatas..serta mak2 nya..

    p/s:faham betul2 ya ana..
    “Cinta yang Allah redha adalah cinta yang di semai semata-mata untuk mendekatkan diri kepada Allah, dalam rangka melakukan ketaatan padaNya, iaitu cintanya seorang LELAKI kepada ISTERInya! Cinta ini adalah cinta yang bermanfaat. Dengan cinta ini, mata dan hatinya akan terpelihara."

    divider3
    halaqahforum4