Orang-orang Yang Di do'akan Oleh Para Malaikat...

*

Author Topic: Orang-orang Yang Di do'akan Oleh Para Malaikat...  (Read 11680 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

zombi

Reply #20 29 April, 2009, 11:10:54 PM
  • Publish
  • Seandainya hadis-hadis di atas adalah shohih, adakah saudara mahu mengamalkannya?? Kita hanya menyoalkan itu dan ini berbanding melihat 'amalan kita sehari-hari yang belum tentu diterima shohih oleh Allah selaras dengan hadis-hadis yang kita sendiri sudah tahu shohih atau sebaliknya...

    Bukan saya mahu merendahkan pertanyaan saudara kerana sudah ramai yang bertanya itu dan ini yang tidak kena mengena dengan 'amalan mereka sendiri. Saya menghargai ketulusan saudara mencari kebenaran dan menolak kepalsuan sama sekali.

    Apabila kita tahu ia hadis shohih, berlumbalah untuk mengamalkannya bukan untuk berhujah dengan 'alim 'ulama mahupun orang ramai. Jika sebaliknya adalah hadis dho'if, berpeganglah dengan hadis shohih lain yang mempunyai sanad dan matan hadis yang sah diterima pakai oleh jumhur 'ulama yang bersamaan maksudnya dengan apa yang kita cari..mudah-mudahan Allah terima usaha kita mencari kebenaran-Nya..

    ana nak tahu dulu hadis ni sahih ke tidak...jika tidak sahih,ana tidak akan melakukannya....jika sahih,insyaallah,ana akan berusaha untuk melakukannya...

    wslm..

    Reply #21 30 April, 2009, 08:31:56 AM
  • Publish
  • Seandainya hadis-hadis di atas adalah shohih, adakah saudara mahu mengamalkannya?? Kita hanya menyoalkan itu dan ini berbanding melihat 'amalan kita sehari-hari yang belum tentu diterima shohih oleh Allah selaras dengan hadis-hadis yang kita sendiri sudah tahu shohih atau sebaliknya...

    Bukan saya mahu merendahkan pertanyaan saudara kerana sudah ramai yang bertanya itu dan ini yang tidak kena mengena dengan 'amalan mereka sendiri. Saya menghargai ketulusan saudara mencari kebenaran dan menolak kepalsuan sama sekali.

    Apabila kita tahu ia hadis shohih, berlumbalah untuk mengamalkannya bukan untuk berhujah dengan 'alim 'ulama mahupun orang ramai. Jika sebaliknya adalah hadis dho'if, berpeganglah dengan hadis shohih lain yang mempunyai sanad dan matan hadis yang sah diterima pakai oleh jumhur 'ulama yang bersamaan maksudnya dengan apa yang kita cari..mudah-mudahan Allah terima usaha kita mencari kebenaran-Nya..

    ana nak tahu dulu hadis ni sahih ke tidak...jika tidak sahih,ana tidak akan melakukannya....jika sahih,insyaallah,ana akan berusaha untuk melakukannya...

    wslm..

    Awak belajar hadis x ni..

    Hadis pertama disahihkan oleh Albani, maka dia sahih.

    Hadis kedua Shahih Muslim no. 469, maka dia sahih.

    Hadis ketiga disahihkan oleh Albani, maka dia sahih.

    Hadis keempat disahihkan oleh Albani, maka dia sahih.

    Hadis kelima Shahih Bukhari no. 782 maka dia sahih

    Hadis keenam dan ketujuh disahihkan oleh Syaikh Ahmad Syakir, so sahih bagi Ahmad Syakir, awak nak ambil hadis ini atau tidak, itu terpulang pada awak.

    Hadis 8 Shahih Muslim no. 2733, maka sahih

    Hadis  9  Shahih Bukhari no. 1442 dan Shahih Muslim no. 1010 maka sahih lah dia

    Hadis ke 10 disahihkan oleh Albani, maka sahihla.

    Hadis kes 11 disahihkan oleh Syaikh Ahmad Syakir, so sahih bagi Ahmad Syakir, awak nak ambil hadis ini atau tidak, itu terpulang pada awak.

    Hadis ke 12, disahihkan oleh Albani, maka sahihlah.

    Semua hadis itu dipetik dari kitab ashab sunan, kalo xpercaya awak boleh pegi perpustakaan dan belek kitab.

    ~Apabila telah datang nas, maka batal lah selainnya~

    ~Apabila telah datang nas, maka akal menyaksikannya/ membenarkannya~

    Cuma masalah kita sekarang ni, ramai orang forward, dia forward hadis, tapi dia tak tulis bawah tuh status hadis, ditakhrijkan oleh sape. Ini siap takhrij peringkat sederhana lagi. Ok lah tuh.

    Apa masalah awak zombi sekarang?

    ~Ummi, maaf tidak mahu mem'baku'kan penulisan dan men'disiplin'kan diri dalam penulisan. Nak cepat lah, asala sampai maklumat ok lah. Xsempat nak baiki kesalahan dalam menaip. Mohon sarwa dan segara maaf ya Ummi.~






    Saya meminta maaf sekiranya terkasar bahasa sepanjang saya bersama Halaqian. Kini saya sudah berhenti menjadi Halaqians. Selamat maju jaya. Selamat menuntut ilmu dengan manhaj yang sahih.Tolong delete ID saya.

    Reply #22 24 June, 2009, 04:13:23 PM
  • Publish
  • . Orang yang mendoakan PERCAYA kepada malaikat adalah antara rukun iman. Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan.

    Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan.

    Kali ini penulis ingin menyenaraikan antara jenis manusia yang akan menerima doa malaikat.
    Ketika kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan malaikat.

    Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah:

    1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.
    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: "Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci."

    2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.
    Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.'"

    3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.
    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan."

    4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).
    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf."

    5. Kalangan malaikat mengucapkan 'amin' ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.
    Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Jika seorang imam membaca...(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu 'aamiin' kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu."

    6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.
    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat."

    7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.
    Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal.

    "Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: "Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?"

    Mereka menjawab: 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.'"

    8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.
    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata 'aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.'"

    9. Orang yang membelanjakan harta (infak).
    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak...'"

    10. Orang yang sedang makan sahur.
    Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur."

    11. Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.
    Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh."

    Itulah antara mereka yang mendapat doa malaikat. Semoga kita termasuk dan tersenarai sama.
     

     
     berusahalah wahai umat manusia sekalian untuk mencapai kemenangan.
    DUNIA DAN AKHIRAT,
    dunia pun kita perlu akhirat lg lah kita perlu.
    kita perlukan mencari pahala di dunia untuk mendapat balasan di akhirat.
     
     tazkirah agama.
     

     
     
    Moderator : Assalamu'alaikum saudaraku.. Diharap dapat diberikan sumber hadith ini iaitu perawinya dan lebih elok dengan darjat hadithnya sekali. Terima kasih ya.
    « Last Edit: 25 June, 2009, 12:06:35 AM by IbnuNafis »

    Reply #23 24 June, 2009, 07:07:33 PM
  • Publish
  • terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu yang berguna.... sama2 kita beramal

    Reply #24 24 June, 2009, 10:03:22 PM
  • Publish
  • di Atas IzinNya dan RahmatNya...Alhamdulillah syukur kita

    dan terima kasih buat anda yang memaparkan suatu pengertian ilmu yang bermenfaat buat kita semua....
    Alhamdulillah syukur kita dengan segala nikmat kurniaanNya..

    Reply #25 24 June, 2009, 11:58:21 PM
  • Publish
  • Itulah ALLAH.. Yg Maha Kaya lagi Maha Pemurah.. Memiliki sifat yg Maha Sempurna.. Tidak DIA jadikan sesuatu perkara itu sia-sia.. DIA lah Maha Mengasihani para HambaNya.. Alhamdulillah..
    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    Reply #26 18 April, 2010, 11:33:28 AM
  • Publish
  • 12 GOLONGAN ORANG TERMASUK YANG DIDOAKAN PARA MALAIKAT

    1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.
    Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa 'Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan karena tidur dalam keadaan suci".
    (Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra., hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/37)

    2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu shalat.
    Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah salah seorang diantara kalian yang duduk menunggu shalat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia'"
    (Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., Shahih Muslim no. 469)

    3. Orang-orang yang berada di shaf barisan depan di dalam shalat berjamaah.
    Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada (orang - orang) yang berada pada shaf - shaf terdepan"
    (Imam Abu Dawud (dan Ibnu Khuzaimah) dari Barra' bin 'Azib ra., hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud I/130)

    4. Orang-orang yang menyambung shaf pada sholat berjamaah (tidak membiarkan sebuah kekosongan di dalam shaf).
    Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu bershalawat kepada orang-orang yang menyambung shaf-shaf"
    (Para Imam yaitu Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah ra., hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/272)

    5. Para malaikat mengucapkan 'Amin' ketika seorang Imam selesai membaca Al Fatihah.
    Rasulullah SAW bersabda, "Jika seorang Imam membaca 'ghairil maghdhuubi 'alaihim waladh dhaalinn', maka ucapkanlah oleh kalian 'aamiin', karena barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka ia akan diampuni dosanya yang masa lalu".
    (Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., Shahih Bukhari no. 782)

    6. Orang yang duduk di tempat shalatnya setelah melakukan shalat.
    Rasulullah SAW bersabda, "Para malaikat akan selalu bershalawat ( berdoa ) kepada salah satu diantara kalian selama ia ada di dalam tempat shalat dimana ia melakukan shalat, selama ia belum batal wudhunya, (para malaikat) berkata, 'Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia'"
    (Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah, Al Musnad no. 8106, Syaikh Ahmad Syakir menshahihkan hadits ini)

    7. Orang-orang yang melakukan shalat shubuh dan 'ashar secara berjama'ah.
    Rasulullah SAW bersabda, "Para malaikat berkumpul pada saat shalat shubuh lalu para malaikat ( yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga shubuh) naik (ke langit), dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu shalat 'ashar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga shalat 'ashar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada
    mereka, 'Bagaimana kalian meninggalkan hambaku?', mereka menjawab, 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan shalat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan shalat, maka ampunilah mereka pada hari kiamat'"
    (Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., Al Musnad no. 9140, hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Ahmad Syakir)

    8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa sepengetahuan orang yang didoakan.
    Rasulullah SAW bersabda, "Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata 'aamiin dan engkaupun mendapatkan apa yang ia dapatkan'"
    (Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Ummud Darda' ra., Shahih Muslim no. 2733)

    9. Orang-orang yang berinfak.
    Rasulullah SAW bersabda, "Tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu diantara keduanya berkata, 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak'. Dan lainnya berkata, 'Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang pelit'"
    (Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., Shahih Bukhari no. 1442 dan Shahih Muslim no. 1010)

    10. Orang yang sedang makan sahur.
    Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat (berdoa ) kepada orang-orang yang sedang makan sahur" Insya Allah termasuk disaat sahur untuk puasa
    "sunnah"
    (Imam Ibnu Hibban dan Imam Ath Thabrani, meriwayaatkan dari Abdullah bin Umar ra., hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhiib wat Tarhiib I/519)

    11. Orang yang sedang menjenguk orang sakit.
    Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70.000 malaikat untuknya yang akan bershalawat kepadanya di waktu siang kapan saja hingga sore dan di waktu malam kapan saja hingga shubuh"
    (Imam Ahmad meriwayatkan dari 'Ali bin Abi Thalib ra., Al Musnad no. 754, Syaikh Ahmad Syakir berkomentar, "Sanadnya shahih")

    12. Seseorang yang sedang mengajarkan kebaikan kepada orang lain.
    Rasulullah SAW bersabda, "Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seorang yang paling rendah diantara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkan ikan, semuanya bershalawat kepada
    orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain"
    (Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dari Abu Umamah Al Bahily ra., dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Kitab Shahih At Tirmidzi II/343)

    Sumber Tulisan Oleh :
    Syaikh Dr. Fadhl Ilahi, Orang-Orang yang Didoakan Malaikat, Pustaka Ibnu Katsir, Bogor, Cetakan Pertama, Februari 2005


    Reply #27 18 April, 2010, 11:48:19 AM
  • Publish
  • 9. Orang-orang yang berinfak.
    Rasulullah SAW bersabda, "Tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu diantara keduanya berkata, 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak'. Dan lainnya berkata, 'Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang pelit'"
    (Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., Shahih Bukhari no. 1442 dan Shahih Muslim no. 1010)
    :)
    ANA NAK tanye sket.. infak ni cmne .. kurang faham... syukron ..

    Ya ALLAH, bukakanlah ke atas kami hikmatmu dan limpahkanlah ke atas kami khazanah rahmatmu... amin..

    Reply #28 18 April, 2010, 01:21:50 PM
  • Publish
  • terima kasih atas info ini

    Reply #29 18 April, 2010, 03:27:12 PM
  • Publish
  • Di atas IzinNya dan RahmatNya..Alhamdulillah syukur kita dengan segala nikmat kurniaanNya..

    Makna Infaq..

    Infaq berasal dari kata anfaqa yang berarti ‘mengeluarkan sesuatu ( harta ) untuk kepentingan sesuatu’. Jika Zakat ada nishabnya, maka Infaq tidak mengenal nishab. Infaq dikeluarkan setiap Muslim baik dalam keadaan lapang maupun sempit seperti yang disebutkan dalam

    FirmanNya " ( Iaitu ) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka." ( QS Al Baqarah : 3)...dan lagi

    " ( Iaitu ) orang-orang yang menafkahkan ( hartanya ) , baik diwaktu lapang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan ( kesalahan ) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. ( QS Ali Imran :134 ) dan banyak lagi..
     
    Pengertian infaq adalah lebih luas dan lebih umum dibanding dengan zakat serta sedeqah. Tidak ditentukan jenisnya, jumlahnya dan waktunya suatu kekayaan atau harta harus didermakan. Allah memberi kebebasan kepada pemiliknya untuk menetukan jenis harta, berapa jumlah yang sebaiknya diserahkan.

    Wallahu'alam.

    Reply #30 18 April, 2010, 03:59:23 PM
  • Publish
  • syukron atas infonya.... faham sudah...:senyum:

    Reply #31 26 February, 2011, 09:42:08 PM
  • Publish
  • Dialog diantara Malaikat Pencatat Amal Baik dan Pencatat Amal Buruk.

    Yunus bin Ubaid dari Al Hasan berkata Rasulullah saw telah bersabda:

    "Setiap anak Adam itu akan dijaga oleh dua orang malaikat dan malaikat yang sebelah kanan
    itu lebih berkuasa dari yang sebelah kiri."

    Malaikat disebelah kiri:"Jika seseorang hambaNYA itu melakukan dosa,apa harus aku catatkan?"

    Malaikat disebelah kanan:"Jangan kamu catit dosanya sehingga dia telah melakukan 5 dosa.

    Malaikat disebelah kiri:"Setelah dia melakukan 5 dosa,apa harus aku catatkan ?

    Malikat disebelah kanan:"Biarkan sehingga dia melakukan kebaikkan sebab 1 kebaikkan akan
    dibalas dengan 10 kali ganda oleh itu kita hapuskan 5 hasanat kebaikannya untuk mengimbangi
    5 dosa yang telah dilakukannya dan catitkan 5 pahala untuknya".


    Iblis dengan amat marah  berkata:"Kalau macam itu,bila aku akan dapat menjahanamkan mereka?."


    Begitu kasih rahmatnya ALLAH SWT terhadap hambaNYA namun di hari akhirat nanti neraka tetap
    akan dipenuhi dengan umat manusia,biar bagaimanapun ALLAH SWT cuba untuk melindungi hambanya.

    WAALAHU'ALAM.
    « Last Edit: 26 February, 2011, 09:44:28 PM by imanhilmi »
    aku tak takut nerakaNYA..aku tak cari syurgaNYA..yang ku rindu adalah cintaNYA

    Reply #32 26 February, 2011, 09:43:35 PM
  • Publish
  • Sejahtera hendak-NYA ke atas semua

    Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesiapa yang berdoa bagi saudara Islamnya dengan tidak setahu saudaranya yang tersebut, berkatalah Malaikat yang ditugaskan untuk itu: "Aamin, dan engkau pula akan beroleh seperti itu juga." Abu ad-Darda' r.a

    Reply #33 26 February, 2011, 10:20:58 PM
  • Publish
  • Begitu juga dengan hamba yang mengamalkan membaca Surah Dukhan pada setiap malam. Allah akan mengutus 70,000 malaikat pada keesokan paginya memohon keampunan baginya.
    Dirirwayatkan At-Tarmizi dari Abu Hurairah bahawa sesiapa yang membaca Surah Ha Mim Ad-Dukhan setiap malam, maka pada esok harinya 70,000 malaikat memohonkan keampunan baginya.

    divider3
    halaqahforum4