18 Ciri-Ciri Suami Yang Soleh

*

Author Topic: 18 Ciri-Ciri Suami Yang Soleh  (Read 10424 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Syafiq19

  • *
  • Posts: 84
  • Salam Ukhwah Fillilah
    • View Profile
16 June, 2012, 11:02:54 PM
  • Publish
  • 18 Ciri-Ciri Suami Yang Soleh

    1. Suami yang taat dalam melaksanakan perintah serta suruhan Allah dan RasulNya dan dapat pula membimbing isterinya

    2. Suami yang mampu memberikan nafkah sama ada zahir ataupun batin

    3. Suami yang sedia memberikan nasihat, bimbingan , dorongan , didikan dan tunjuk ajar dalam melaksanakan tugas serta tanggungjawab rumah tangga dan
        juga terhadap Allah S.W.T. 
     
    4. Suami yang bijak dalam menyelesaikan permasalahan isteri yang timbul bersama jiran tetangga atau sebagainya.

    5. Suami yang dapat memberikan pemerhatian dalaam hal keselamatan, kebajikan dan kesihatannya.

    6. Suami yang dapat menyediakan tempat tinggal, pakaian dan makanan yang sempurna mengikut kemampuannya

    7. Suami yang penyabar dan tidak mengggunakan kekerasan dalam menyelesaikan sesuatu masalah atau untuk mendapatkan sesuatu.

    8. Suami yang tidak cemburu buta tanpa asas terhadap isterinya yang mana boleh merosakkan keutuhan rumah tangga mereka.

    9. Sentiasa memberikan kasih sayang, belas kasihan dan pergaulan yang baik terhadap isterinya.

    10. Suami yang sentiasa menjaga rahsia isterinya dan tidak didedahkan kepada orang lain.

    11. Suami yang ikhlas dan jujur serta dapat menepati janji terhadap isteri dan anak-anak.

    12. Suami yang menjauhkan diri dari perbuatan maksiat seeprti meminum minuman keras, berjudi, berzina, menipu, mencuri dan sebagainya.

    13. Suami yang dapat memberikan penjagaan dan pemerhatian yang baik terhadap isterinya. Penjagaan ini meliputi semua hal termasuk kehormatannya.

    14. Suami mestilah bijak memahami persaan dan hati isteri sama ada dengan perbuatan atau perkataan, jangan biarkan dirinya dalam keadaaan bersedih.

    15. Suami yang sentiasa mengutamakan kebersihan diri, zahir dan batin.

    16. Suami mestilah menahan dirinya dari bergaul secara bebas dengan wanita lain.

    17. Suami yang dapat menyelidiki secara cermat dan teliti segala hal yang disampaikan oleh orang lain yang berkaitan dengan isterinya.

    18. Suami yang bijak dalam memimpin rumah tangganya dan melaksanakan tugas dengan penuh amanah serta bertanggungjawab.
    « Last Edit: 17 June, 2012, 10:58:03 PM by Syafiq19 »

    Nurul Nawar

    • *
    • Posts: 1379
    • Forgive me. May Allah bless you -)
      • View Profile
    Reply #1 16 June, 2012, 11:11:34 PM
  • Publish
  • 18 Ciri-Ciri Suami Yang Soleh

    Suami yang penyabar dan tidak mengggunakan kekerasan dalam menyelesaikan sesuatu masalah atau untuk mendapatkan sesuatu.

    Suami yang tidak cemburu buta tanpa asas terhadap isterinya yang mana boleh merosakkan keutuhan rumah tangga mereka.

    Suami yang ikhlas dan jujur serta dapat menepati janji terhadap isteri dan anak-anak.

    Suami yang menjauhkan diri dari perbuatan maksiat seperti meminum minuman keras, berjudi, berzina, menipu, mencuri dan sebagainya.

    Suami mestilah menahan dirinya dari bergaul secara bebas dengan wanita lain.

    Suami yang dapat menyelidiki secara cermat dan teliti segala hal yang disampaikan oleh orang lain yang berkaitan dengan isterinya.



     :syukur:
    Shukran untuk perkongsian ini..

    Yang saya highlight ini antara yang menjadi punca permasalahan dalam rumahtangga..
    Menipu-ini antara yang paling....kerap sekali...

    ~maafkan saya jika tersalah..

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1369
      • View Profile
    Reply #2 16 June, 2012, 11:46:33 PM
  • Publish
  •  :)

    [warning]saya taknak k0men apa2...inf0 nie dah cukup terbaikk...cuma nak suruh di n0mb0r kan setiap p0int tu....
    dari 1-18 supaya nak memudahkan pembacaan.....sekian terima kasih...[/warning]
    "The spirit of knowledge is action"..

    Syafiq19

    • *
    • Posts: 84
    • Salam Ukhwah Fillilah
      • View Profile
    Reply #3 17 June, 2012, 11:00:19 PM
  • Publish
  • :)

    [warning]saya taknak k0men apa2...inf0 nie dah cukup terbaikk...cuma nak suruh di n0mb0r kan setiap p0int tu....
    dari 1-18 supaya nak memudahkan pembacaan.....sekian terima kasih...[/warning]
    syukran di atas teguran ukht...maafkan saya yea.... ^_^

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1368
      • View Profile
    Reply #4 17 June, 2012, 11:08:00 PM
  • Publish
  • Sejahtera hendak-NYA ke atas kalian

    ikut macam Rasulullah ketika selesai solat subuh .... kalau takde makanan baginda tak merungut pun ... dgn bahan apa yg ada baginda sediakan makanan ... best woo sikap berlapang dada

    Syafiq19

    • *
    • Posts: 84
    • Salam Ukhwah Fillilah
      • View Profile
    Reply #5 17 June, 2012, 11:14:44 PM
  • Publish
  • Sejahtera hendak-NYA ke atas kalian

    ikut macam Rasulullah ketika selesai solat subuh .... kalau takde makanan baginda tak merungut pun ... dgn bahan apa yg ada baginda sediakan makanan ... best woo sikap berlapang dada
    InsyaAllah terima kasih di atas nasihat sahabat..semoga Allah merahmati sahabat...

    Saya Hamba

    • *
    • Posts: 1368
      • View Profile
    Reply #6 17 June, 2012, 11:17:26 PM
  • Publish
  • Sejahtera hendak-NYA ke atas kalian

    kalau dah jadi seorang sahabat yg hidup sebagai org Islam yg bersaudara ... tak perlu tunggu org layan baik2 baru dia nak layan baik2 .... dia akan layan baik2 dulu ..... so boleh hidup beramal dalam apa situasi pun .... tapi permulaan seorang sahabat nie pun dgn belajar bersangka baik dan saling mendoakan pada semua dan diri sendiri la ....

    Fakir Billah

    • *
    • Posts: 913
      • View Profile
    Reply #7 18 June, 2012, 09:29:30 AM
  • Publish
  • Pertama tama, yang baik ialah yang tidak mensyirikkan Tuhan.
    Kalau baik di mata, tetapi buruk dihati tetap mensyirikkan Tuhan tak ada gunanya.

    Ramai yang boleh bersolat, hebat dipandangan mata ramai, tetapi buruk di sisi Tuhan.
    Orang yang baik tak nampak baik, kalau dicari takkan jumpa, kalau diberitakan siapa pun tak percaya.
    Kepercayaan kepada Tuhan bukan disuruh percaya kepada seseorang tetapi percaya dan yakin dengan ilmu dan rahsia ilmu Tuhan.

    jabbarnur

    • *
    • Posts: 245
      • View Profile
    Reply #8 18 June, 2012, 12:15:23 PM
  • Publish
  • sekadar pandangan..kalau salah mohon maaf...

    ciri ciri suami soleh..

    1.BERIMAN
    2.BERTAKWA
    3.SENTIASA TAAT PERINTAH ALLAH SWT
    4.SENTIASA TAAT SURUHAN RASULULLAH SAW
    5.SENTIASA TAAT DENGAN IBU BAPANYA
    6.SENTIASA TAAT DENGAN GURUNYA.
    7....WALLAHUALAM


    +1 POST....

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1369
      • View Profile
    Reply #9 24 June, 2012, 01:10:17 PM
  • Publish
  • sekadar pandangan..kalau salah mohon maaf...

    ciri ciri suami soleh..

    1.BERIMAN
    2.BERTAKWA
    3.SENTIASA TAAT PERINTAH ALLAH SWT
    4.SENTIASA TAAT SURUHAN RASULULLAH SAW
    5.SENTIASA TAAT DENGAN IBU BAPANYA
    6.SENTIASA TAAT DENGAN GURUNYA.
    7....WALLAHUALAM


    +1 POST....

    7.MENINGGALKAN SEGALA LARANGAN ALLAH SWT.....


    p/s:d0k taat ja..tapi dalam masa yang sama d0k buat larangan-Nya jugak...tak dinamakan bertaqwa la tu...
    b0leh ka berkebaikan dalam kejahatan??mana yang akan dapat lebih??
    hmmm


    rabbitah

    • *
    • Posts: 606
      • View Profile
    Reply #10 24 June, 2012, 01:21:43 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..

    Ana,akak kol ana tak dapat..orang cina yang angkat..:sedihnya:
    Hidup di dunia bukan sekadar suatu kembara yang akan berakhir tatkala nafas terakhir terhela. Jua bukan bermakna kehidupan seseorang manusia itu akan ternoktah tatkala nyawa terpisah dari jasad. Sebaliknya, tatkala jasad ditinggalkan roh, hidup baru bagi seseorang manusia itu bermula.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    5 Replies
    3869 Views
    Last post 04 May, 2009, 10:06:50 PM
    by ibnuwalidaini
    34 Replies
    10109 Views
    Last post 14 September, 2014, 04:18:00 PM
    by Ana Tholibah
    8 Replies
    3480 Views
    Last post 12 May, 2010, 09:36:24 PM
    by cahaya pencinta