CARA UNTUK MENDAPATKAN IMAN

Author Topic: CARA UNTUK MENDAPATKAN IMAN  (Read 7326 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Intan_Muslimah

  • *
  • Posts: 136
  • .::*~Renung-renungkan... Selamat beramal~*::.
    • View Profile
30 July, 2007, 02:14:56 PM
  • Publish Di FB
  • CARA UNTUK MENDAPATKAN IMAN

    Banyak orang menyangka ia orang beriman. Tetapi bila diuji keimanan mereka oleh Allah menerusi solat, ibadat, kesusahan, penyakit dan sebagainya, ternyata mereka sebenarnya tidak beriman yang sebenar. Mereka menyangka mereka beriman kerana mereka beriman secara keturunan. Bapanya Islam, maka dia pun Islam.
    Iman perlu diusahakan untuk memperolehinya. Bagaimanakah hendak mendapat Iman?
     
    1.Melalui mujahadatunnaf.
    Mujanadatunnaf ialah berjuang melawan hawa nafsu jahat dan melawan bisikan syaitan yang sentiasa mengajak dan mendorong kita ke jalan kejahatan.
    Latihan-latihannya adalah melalui 3 peringkat iaitu:
    a ) Takhalli : Takhalli ialah berusaha berjuang membuang segala sifat-sifat jahat atau membersihkan jiwa kita daripada sifat jahat atau mazmunah
    b) Tahalli : Tahalli ialah mengisi jiwa kita dengan sifat baik (Mahmudah). Setelah kerja pembersihan selesai kita isi pula wadah (jiwa dan hati) dengan perkara baik.
    c) Tajalli : Peringkat Tajalli ialah peringkat merasa nikmat meninggal atau membuang sifat jahat dan merasa nikmat mengisi atau melakukan sifat baik serta merasa keagungan dan kehebaan Allah. Orang yang dapat membuang sifat-sifat jahat dan dapat pula menghiasi dirinya dengan sifat baik, Allah akan singkap hatinya dapat merasa nikmatnya beribadah dan nikmat sentiasa mengingat Allah dan sentiasa ingin membuat kebaikan.
     
    2. Cara atau peringkat kedua ialah melalui mengerjakan amalan sunat. Terutama sembahyang sunat khususnya di waktu malam (sembahyang tahajjud). Selain daripada amalan sembahyang sunat ialah puasa sunat, berdoa, baca Al Quran dan sebagainya.
     
    3. Cara dan peringkat ketiga untuk mendapatkan iman ialah melalui tafakur. Tafakur atau berfikir atau merenung ialah salah satu cara mendapatkan iman. Khususnya merenung dan berfikir akan kebesaran Allah dan kehebatan serta hikmah sesuatu yang dijadikan oleh Allah sama ada berbentuk benda (alam, muka bumi, bintang dan lain-lain) dan juga kejadian-kejadian ke atas diri kita seperti nikmat dan ujian. Semuanya mempunyai hikmah yang kalau kita renungkan akan mendapat iman.
     
    Jelaslah bahawa iman perlu diusahakan untuk mendapatkannya. Susah payah pasti akan diharungi. Pengorbanan perlu dilakukan. Siapa yang memperolehi iman secara mudah, contohnya seperti orang Melayu yang memperolehi iman secara keturunan, biasanya amat mudah pula mereka merosakkannya. Siapa yang memperolehi iman secara susah payah,maka dipeliharanya iman mereka.
    CARA MEMELIHARA IMAN
     
    Iman perlu dipelihara kerana ia akan dirosakkan oleh nafsu dan syaitan. Dengan itu ada orang beriman yang kemudiannya jadi tidak beriman kerana imannya telah dirosakkan. Cara memelihara iman:
     
    1.Mengawal iman supaya tidak rosak. Iman boleh rosak menerusi Iktiqad seperti meragui hadis Nabi, meragui hukum dan undang-undang Islam dan sebagainya.
    Perkataan atau ucapan seperti menghina Rasulullah, tidak yakin hukum Allah dan sebagainya. Perbuatan seperti melakukan perbuatan syirik, memohon pertolongan kepada selain dari Allah.
     
    2.Menjaga Iman
    Iman yang telah ada pada kita kena dikawal dengan beberapa sifat diri kita.
    Yakin pada agama Allah dan perintahnya Ikhlas dalam melakukan amalan. Contohnya solat hendaklah atas niat taat kepada Allah bukan kerana menunjuk atau kerana malu atau kerana dipaksa. Selalu melakukan amalan sunat Istiqamah dalam ibadat. Ibadat yang kita lakukan hendaklah berkekalan, bukan dikerjakan secara bermusim, atau bila lapang baru buat. Beramal dengan penuh tertib dan khusyuk.
     

    "Jadilah yang tebal itu IMAN,yang nipis itu LIDAH,yang tajam itu AKAL,yang lembut itu HATI,yang ringan itu SOLAT,yang halus itu ILMU dan yang manis itu SENYUMAN..."

    mmas_forever1991

    • *
    • Posts: 263
      • View Profile
    Jawab #1 30 July, 2007, 06:08:37 PM
  • Publish Di FB
  • CARA UNTUK MENDAPATKAN IMAN

    Banyak orang menyangka ia orang beriman. Tetapi bila diuji keimanan mereka oleh Allah menerusi solat, ibadat, kesusahan, penyakit dan sebagainya, ternyata mereka sebenarnya tidak beriman yang sebenar. Mereka menyangka mereka beriman kerana mereka beriman secara keturunan. Bapanya Islam, maka dia pun Islam.
    Iman perlu diusahakan untuk memperolehinya. Bagaimanakah hendak mendapat Iman?
      

    iman manusia sentiasa bertambah dan berkurang
    « Last Edit: 22 January, 2010, 08:57:39 PM by Ummi Munaliza »
    yang hak itu hak , yang batil itu batil
    http://fightforjusticeforever.blogspot.com/

    Nur_Syurga

    • *
    • Posts: 70
      • View Profile
    Jawab #2 30 July, 2007, 06:21:00 PM
  • Publish Di FB
  • iman kita di akhir zaman ni umpama kulit bawang...

    dan iman kita sentiasa berkurang dan bertambah...

    pendek kata nak jaga iman ni kenalah istiqomah buat amalan-amalan soleh walaupun sedikit...


     ?4??


    mmas_forever1991

    • *
    • Posts: 263
      • View Profile
    Jawab #3 30 July, 2007, 06:22:12 PM
  • Publish Di FB
  • iman kita di akhir zaman ni umpama kulit bawang...

    dan iman kita sentiasa berkurang dan bertambah...

    pendek kata nak jaga iman ni kenalah istiqomah buat amalan-amalan soleh walaupun sedikit...


     ?4??


    sikit-sikit lama-lama jadi bukit

    adeq_azi

    • *
    • Posts: 34
      • View Profile
    Jawab #4 21 September, 2007, 09:57:01 PM
  • Publish Di FB
  • kenapa dulu rajin baca Quran,rajin solat malam,suke dengar ceramah agama,suke pergi majlis ilmu,berzikir setiap masa,tapi sekarang dah malas baca Quran,malas bgn solat malam,solat yg fardhu pon selamba je tinggal,lari bile ade majlis ilmu,lebih suke nyanyi lagu2 xde pekdah drpd berzikir..???

    Tolong ana...kemanisan iman yg ku kecap dulu bagaikan hilang..pudar sedikit demi sedikit...

    Ya Allah..tetapkan imanku padamu,Ya Allah..kekalkan rasa cintaku padamu...amiin...
    "Islam Agama Sejagat,Agama Perpaduan"

    analisis_amal

    • *
    • Posts: 173
      • View Profile
    Jawab #5 22 September, 2007, 01:53:23 AM
  • Publish Di FB
  • salam...

    Iman Manusia memang akan bertambah dan berkurang...

    sekiranya tidak diisi dengan amalan Rohani, maka ...kemanisan utk beribadah itu akan semakin nipis...nipis..dan terus nipis....

    moga2 diri ini dibekalkan dengan Iman yang teguh dan sentiasa dibawah jagaan Allah s.w.t. untuk menempuh hidup yang penuh pancaroba...
    "dimana bumi dipijak, disitu ISLAM dijunjung"

    kanjeng sunan

    • *
    • Posts: 2192
    • cintai tuhan, sayangi tuhan, takuti tuhan...
      • View Profile
    Jawab #6 22 September, 2007, 03:01:33 PM
  • Publish Di FB
  • IMAN TAK DAPAT DI WARISI..
    OLEH SEORANG BAPA YANG BERTAKWA..
    IMAN TAK DAPAT DI TUKAR BELI..
    IA TIADA DI TEPIAN PANTAI..
    [/color]
    TuhAN cInTa aGuNg..

    ahmad

    • *
    • Posts: 20
      • View Profile
    Jawab #7 31 October, 2007, 09:52:20 PM
  • Publish Di FB
  • Sabda nabi: " Perbaharuilah(tingkatkanlah) iman kamu, sahabat bertanya,"bagaimana kami boleh memperbaharui iman kami, nabi bersabda,' Banyakkanlah ucapan laa ilaha illa lah"- Hadith riwayat Imam Ahmad dengan sanad haasn

    Mat Fakir

    • *
    • Posts: 130
      • View Profile
    Jawab #8 07 November, 2007, 12:24:58 AM
  • Publish Di FB
  • Iman umpama mutiara..
    Dalam seusiamu sibuklah dengan ilmu yang mampu mempertajamkan akal dan mampu membina sahsiah muslimahmu,sesungguhnya ilmu itu adalah cahaya yang bertapak di dalam hati yang suci

    habibati

    • *
    • Posts: 84
    • salam ukhwah buat semua teman-teman
      • View Profile
    Jawab #9 07 March, 2009, 09:57:30 PM
  • Publish Di FB
  • andaiku tahu.................
    [img]

    haura rana

    • *
    • Posts: 73
      • View Profile
    Jawab #10 07 March, 2009, 11:37:20 PM
  • Publish Di FB
  • sentiasa basahkan lidah dengan berzikir insyaAllah..zikir ubat segala penyakit rohani mahupun jasmani..
    teringat pesan seorang ustaz..
    kalau perut sakit bercakaplah dengan perut kita.."wahai perut berzikirla pada Allah..hati berzikir kepada Allah..insyaAllah hilang terus kesakitan tu...begitula kalau mana2 anggota badan yg sakit..ubatnya hanya zikrullah..
    I Luv Allah and Rasulullah...

    pejuang_islam

    • *
    • Posts: 83
      • View Profile
    Jawab #11 18 March, 2009, 01:16:12 PM
  • Publish Di FB
  • peringkat iman bermula daripada ilmulyakin, ainulyakin dan hakkulyakin...
    adakah kita di peringkat ilmulyakin? jika benar adakah anda pasti ilmu aqidah anda kukuh?
    Daripada Anas r.a. berkata, bersabda Rasulullah saw., "Selagi akan ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulama yang fasiq".
    H.R. Ibnu Ady

    AhmadMuhd

    • *
    • Posts: 73
      • View Profile
    Jawab #12 18 March, 2009, 01:46:54 PM
  • Publish Di FB
  • sentiasalah basahi lidah dgn zikrullah....
    mudah2an dpt keberkatan dr Nya Amin.......
    iman x diwarisi dr seorg ayah yg bertaqwa...
    ia juga tidak dujial beli...
    Orang yang berilmu akan sentiasa menyedari....
    Lahirnya keinsafan dari perasaan...
    Lahirnya kemahuan dari keinginan...
    Lahirnya keyakinan dari kepercayaan...
    Lahirnya kemajuan dari perubahan...
    Lahirnya kepandaian dari kerajinan...
    Lahirnya cinta dari mata...
    Lahirnya dengki dari hati..

    zawq

    • *
    • Posts: 363
      • View Profile
    Jawab #13 18 March, 2009, 02:12:23 PM
  • Publish Di FB
  • mendapatkan iman, tidak sama dengan mengukuhkan iman.
    begitu juga halnya dengan taubat, ia tidak sama halnya dengan mengukuhkan taubat.
    seperti penipu, yang menipu, halnya tidak sama sebagaimana dia mengukuhkan penipuannya.

    zikir itu lebih utama dari fikir, dan -

    tafakur pula ada 3 peringkat. peringkat 1, menyamai setahun ibadah , peringkat 2 menyamai ibadah 70 tahun ibadah, dan peringkat ke 3 menyamai ibadah seribu tahun ibadah. (mungkin boleh rujuk jenis-jenis tafakur ini dgn yg lebih mengetahui)

    perbaharui wudhu' mu dan dengan yang demikian, Allah akan memperbaharui iman mu, dan meningkatkn darjatmu, di sisi Nya.
    "AKU akan membelimu; masamu; nafasmu; hartamu; dan hidupmu. Habiskan semua itu kepada-KU. Palingkan semua itu kepada-KU. dan Ku-bayar dengan kebebasan, keagungan dan kearifan Ilahiah. Inilah hargamu di mata-KU.

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1664
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Jawab #14 05 December, 2009, 07:09:00 AM
  • Publish Di FB
  • cara untuk mendapatkan Iman > kena tahu > kemudian nya amal dgn pengetahuan > semuga Ingat Allah

    lihat pemberitahuanNya

    inilah kitab tanpa keraguan, menjadi petunjuk utk bertaqwa, iaitu yang percaya dgn perkara ghaib, mendirikan solat, dan sedekah ............

    mula mula kena Percaya - juga dgn pengetahuan
    kena amal - juga dgn pengetahuan

    sebab itu, waktu badwi tu kata............aku beriman, nabi pesan, ada dalam wahyu , katalah kamu muslim, Iman belum masuk ke hati kamu lagi

    amalan yang di lakukan dengan pengetahuan, semuga menjadi Ikhlas lah diri, bersunguh sungguh di amalkan, dengan secara berterusan, semuga TUNDUK lah diri kepada ketentuan Ilahi, semuga dapat menjadi Mukmin, dan bertaqwa

    Riot_heroes

    • *
    • Posts: 595
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Jawab #15 05 December, 2009, 12:47:30 PM
  • Publish Di FB
  • Mengikut kata seorang Ustaz Iman boleh dicerap melalui 3 keadaan

    1. Iman ilmiah - Ini melalui dengan hadir di majlis-majlis Ilmu. Program-program keagamaan. Tetapi Iman jenis ini
                              tak tahan di uji dan cepat terhakis.

    2. Iman Musyahadah -  Ini melalui penyaksian yang nyata tentang kudrat Allah SWT. Banyak berlaku kepada kaum-kaum
                                          Bani Israel seperti melihat makanan dari langit,melihat lautan terbelah. Namun iman jenis
                                          ini pun mudah terhakis sebagaimana kufurnya kembali kaum Bani Israel setelah musyahadah
                                          sekalipun.

    3. Iman Mujahadah - Ini ialah paling kuat. Cara Nabi-nabi dan Sahabat-sahabat RA iaitu bermujahadah di jalan Allah SWT
                                       untuk menyebarkan Agama Islam ke seluruh alam. Iman jenis ini paling kental diuji sepertimana
                                       ujian ke atas Nabi-Nabi di dalam Al Quran. Dan bagaimana ujian ke atas Nabi SAW dan para sahabat RA
                                       sedikit pun tidak berkurang Iman mereka malah bertambah.
                                       kata-kata Hadrat Bilal RA "kemanisan Iman paling tinggi daku kecapi ialah ketika mana batu-batu
                                       menindihku di atas padang pasir yang panas dan aku mengesakan Rabbku senikmat-nimatnya.
    You'll Never Walk Alone

     Akaun Akhirat Anda No: CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services

    luqmannafi

    • *
    • Posts: 18
    • akhukum fillah
      • View Profile
    Jawab #16 05 December, 2009, 02:55:38 PM
  • Publish Di FB
  • Memahami apa itu Islam yang sebenar...........

    'Semoga Allah sentiasa melindungi kita dari maksiat.....amin..'

    intizhar

    • *
    • Posts: 623
      • View Profile
    Jawab #17 05 December, 2009, 03:51:37 PM
  • Publish Di FB
  • Izin Allah dan Di atas RahmatNya.

    Firman Allah " tetapi Allah menjadikan kamu cinta kepada keimanan dan menjadi iman itu indah dalam hatimu serta menjadikan kamu benci kepada kekafiran, kefasikan dan kedurhakaan. Mereka itulah orang-orang yang mengikuti jalan lurus. Sebagai kurnia dan nikmat dari Allah dan Allah Maha Mengetahui lagi Bijaksana. ( QS Al Hujuraat : 7-8).. lagi..

    sekelompok Arab Badui datang kepada Baginda RasulAllah SAW, serta menyatakan dirinya sudah  beriman kpd Allah dan RasulAllah, akan tetapi konsepsi iman itu di bantah oleh Allah langsung di saat itu turunnya WahyuNya " Orang-orang Badui itu berkata: " Kami telah beriman". Katakanlah (kepada mereka) " kamu belum beriman", tetapi katakanlah kami telah tunduk, kerana iman itu belum masuk ke dalam hatimu.." ( QS Al Hujuraat : 14 )..

    Sabda RasulAllah saw " Ilmu adalah imam kepada amal, dan amal adalah makmumnya."

    Iho...Iman itu bukan berasal dari fikiran dan yang ditekankan dari luar dirinya, akan tetapi iman itu berasal dari potensi jiwanya sendiri ( FITRAH ).. wallahu'alam.
    Alhamdulillah syukur kita dengan segala nikmat kurniaanNya..

    badryl3

    • *
    • Posts: 299
      • View Profile
    Jawab #18 01 January, 2010, 07:27:33 AM
  • Publish Di FB
  • ana nak bg pengalaman ana sendiri....
    semasa sekolah, ana ada sebuah buku tentang taswuf. ia menerangkan tingkatan nafsu dan amalan-amalan yg boleh meningkatkan tingkatan nafsu kita. ana cuba amalkan....memang lama-lama ana boleh rasa zikir tu boleh rasa di segenap tubuh dan kurang berminat dengan benda2 yg sia2. tp sebab x de guru dan pengaruh nafsu syaitan, ana akhirnya tewas di tengah jln.

    h4mb4 d4if

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #19 01 January, 2010, 10:36:04 AM
  • Publish Di FB
  • banyakan lah menyebut kalimah laillah ha illah lah...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    23 Replies
    44051 Views
    Last post 10 July, 2012, 03:06:46 PM
    by Ummi Munaliza
    5 Replies
    1007 Views
    Last post 09 November, 2010, 11:04:16 PM
    by che may
    4 Replies
    1163 Views
    Last post 07 March, 2012, 02:45:01 PM
    by Arozi