Doa Untuk Lupakan Kekasih

Author Topic: Doa Untuk Lupakan Kekasih  (Read 11692 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

farihan

  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
28 May, 2012, 05:06:54 PM
  • Publish Di FB
  • Salam...
    Saya ada satu perkara nk bertanya kepada kawan-kawan... Saya tidak tahu la kenapa sukar sangat untuk saya lupakan kekasih lama..saya sering mimpikan dia..Saya tidak tahu macam mana nak lupakan dia..

    Ada ke doa-doa yang sesuai untuk saya baca agar dapat melupakan si dia... =(

    miszniena

    • *
    • Posts: 548
      • View Profile
    Jawab #1 28 May, 2012, 05:11:59 PM
  • Publish Di FB
  • saya pun nak jugak kalau ada doa tu
    kalau ada sapa2 yang tau kongsi la

    arisa arishima

    • *
    • Posts: 19
      • View Profile
    Jawab #2 28 May, 2012, 05:21:22 PM
  • Publish Di FB
  • cuba lah sibukkan diri anda dengan aktiviti yang bermanfaat, baca al-quran,,dan doalah kepada Allah agar diberi ketenangan dan mohon pertolongan darinya.Insyallah dipermudahkan..

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1659
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Jawab #3 28 May, 2012, 05:33:42 PM
  • Publish Di FB
  • Gangguan Syaitan ni.

    Laa ilaaha illa-lloohu wahdahu laa syariika lah,lahul-mulku wa lahul-hamdu wa huwa 'alaa kulli syay-in qodiir.

    'Tiada Ilah(yang berhak diibadahi)selain Allah semata tiada sekutu bagi-Nya,kepunyaan-Nya segala kekuasaan dan baginya segala puji,dan Dia Mahakuasa atas segala sesuatu.

    lepas solat baca,waktu senang ke baca..

    Manusia ni tidak boleh lupa gitu je.. sekadar mengarah  arah hati tu boleh lah..
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    Mei

    • *
    • Posts: 1017
      • View Profile
    Jawab #4 28 May, 2012, 05:38:54 PM
  • Publish Di FB
  • Selain dari nasihat rakan2 diatas...boleh juga cari kekasih baru (kata2 dari orang lain nih..saya copy jer..senyum)

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Jawab #5 28 May, 2012, 05:43:57 PM
  • Publish Di FB
  • Selain dari nasihat rakan2 diatas...boleh juga cari kekasih baru (kata2 dari orang lain nih..saya copy jer..senyum)

    tak perlu cari kekasih baru..dekatkan diri dengan ALLAH, perbaiki diri..insyaALLAH..akan ada jodoh terbaik buatmu..okaja*
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1295
      • View Profile
    Jawab #6 28 May, 2012, 06:30:50 PM
  • Publish Di FB
  • haaa...memang rezeki sungguh....
    baru2 nie...ustzah saya ada bagi tips...cara nak bagi kita lupakan buah hati kita yang lama @ yang baru ka...
    yang masih d0k c0uple...tapi dah sedar...n nak lupakan dia...
    jadi cara macam nie...
    sebel0m tid0...kita buat s0lat hajat...lepas tu kita terus tid0 dalam keadaan berwudhuk tu...
    n niat/d0akan dalam hati....supaya Allah melupakan kita akan si fulan bin/binti si fulan tersebut...
    lepas tu...yakin la...tid0 la dengan tenang k..
    caranya senang ja kan....cuba la...
    insyaALLAH...dipermudahkan....
    (after that...tak payah dah la bagi peluang kat diri nak termenung ingat kat dia lagi..)
    nak seribu daya...tak mahu seribu alasan...
    pisn0w0

    miszniena

    • *
    • Posts: 548
      • View Profile
    Jawab #7 28 May, 2012, 07:15:22 PM
  • Publish Di FB
  • haaa...memang rezeki sungguh....
    baru2 nie...ustzah saya ada bagi tips...cara nak bagi kita lupakan buah hati kita yang lama @ yang baru ka...
    yang masih d0k c0uple...tapi dah sedar...n nak lupakan dia...
    jadi cara macam nie...
    sebel0m tid0...kita buat s0lat hajat...lepas tu kita terus tid0 dalam keadaan berwudhuk tu...
    n niat/d0akan dalam hati....supaya Allah melupakan kita akan si fulan bin/binti si fulan tersebut...
    lepas tu...yakin la...tid0 la dengan tenang k..
    caranya senang ja kan....cuba la...
    insyaALLAH...dipermudahkan....
    (after that...tak payah dah la bagi peluang kat diri nak termenung ingat kat dia lagi..)
    nak seribu daya...tak mahu seribu alasan...
    pisn0w0


    menarik,boleh cuba amalkan,terima kasih ana

    p/s:pisnowo tu ape?

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1295
      • View Profile
    Jawab #8 28 May, 2012, 07:57:45 PM
  • Publish Di FB
  • haaa...memang rezeki sungguh....
    baru2 nie...ustzah saya ada bagi tips...cara nak bagi kita lupakan buah hati kita yang lama @ yang baru ka...
    yang masih d0k c0uple...tapi dah sedar...n nak lupakan dia...
    jadi cara macam nie...
    sebel0m tid0...kita buat s0lat hajat...lepas tu kita terus tid0 dalam keadaan berwudhuk tu...
    n niat/d0akan dalam hati....supaya Allah melupakan kita akan si fulan bin/binti si fulan tersebut...
    lepas tu...yakin la...tid0 la dengan tenang k..
    caranya senang ja kan....cuba la...
    insyaALLAH...dipermudahkan....
    (after that...tak payah dah la bagi peluang kat diri nak termenung ingat kat dia lagi..)
    nak seribu daya...tak mahu seribu alasan...
    pisn0w0


    menarik,boleh cuba amalkan,terima kasih ana

    p/s:pisnowo tu ape?

    pisn0w0 tu ialah...peace n0 war..
    (nie la ayat 0rang lama d0k ajar...hiiiii)

    miszniena

    • *
    • Posts: 548
      • View Profile
    Jawab #9 28 May, 2012, 10:16:40 PM
  • Publish Di FB
  • haaa...memang rezeki sungguh....
    baru2 nie...ustzah saya ada bagi tips...cara nak bagi kita lupakan buah hati kita yang lama @ yang baru ka...
    yang masih d0k c0uple...tapi dah sedar...n nak lupakan dia...
    jadi cara macam nie...
    sebel0m tid0...kita buat s0lat hajat...lepas tu kita terus tid0 dalam keadaan berwudhuk tu...
    n niat/d0akan dalam hati....supaya Allah melupakan kita akan si fulan bin/binti si fulan tersebut...
    lepas tu...yakin la...tid0 la dengan tenang k..
    caranya senang ja kan....cuba la...
    insyaALLAH...dipermudahkan....
    (after that...tak payah dah la bagi peluang kat diri nak termenung ingat kat dia lagi..)
    nak seribu daya...tak mahu seribu alasan...
    pisn0w0


    menarik,boleh cuba amalkan,terima kasih ana

    p/s:pisnowo tu ape?

    pisn0w0 tu ialah...peace n0 war..
    (nie la ayat 0rang lama d0k ajar...hiiiii)

    selama ni ingatkan pisnowo tu bahasa jawa
    tadi lepas baca ni terus tanya sorang staff opis,die jawa
    gelak guling2 die sebab niena tanya tu ingatkan bahasa jawa.

    qalamm

    • *
    • Posts: 203
    • bersatu hati dan jiwa keranaMU..
      • View Profile
    Jawab #10 28 May, 2012, 10:27:29 PM
  • Publish Di FB
  • Selain dari nasihat rakan2 diatas...boleh juga cari kekasih baru (kata2 dari orang lain nih..saya copy jer..senyum)
    cari kekasih baru
    mulakan hidup baru
    cipta situasi baru
    fokus pada yang baru
    jujur pada yang baru
    setia pada yang baru
    baru..baru..baru..
    so..lupalah yang lama..
    bukan nak lupa tapi sudah terlupa..
    n pada ketika itu barulah tahu...
    ala putus cinta tu benda biasa jerrrrrr

    Ini cadangan saya saja..janganlah ikut hendaknya..
    cuma saya kesian sangat tengok kamu..macam menderita sangat
    sejak ditinggalkan...kesian sangat2 ni..:sedihnya:..
    Tapikan awak....ccouple tu dosa...:sedihnya:...pikir sendirilah yer..
    « Last Edit: 29 May, 2012, 12:04:03 AM by qalamm »
    cinta ini biar sampai syurga...

    williskirana

    • *
    • Posts: 27
      • View Profile
    Jawab #11 13 June, 2012, 01:53:26 AM
  • Publish Di FB
  • saya baru je putus cinta 2 bulan lepas.masa tu memang sedih sangat.sampai sekarang pun saya masih menangis bila ingatkan dia.dulu masa dengan dia saya gembira sangat,kadang-kadang sampai lupa nak ucap syukur atas nikmat yang Allah bagi pada saya.bila dia tinggalkan saya,dia letak kesalahan 100% pada saya..tu yang saya makin menyesal,makin diingat makin saya tak dapat lupakan dia...masa susah nilah saya mula ingat Allah balik.saya dah tak tahu nak ngadu pada siapa,hanya Allah je tampat saya curahkan rahsia hati.saya buat solat hajat,taubat,istikhrah,tahajud,,menangis minta yang terbaik dari Allah.tapi saya juga minta Allah kembalikan dia pada saya.saya sayang sangat dekat dia sampai saya tak sanggup lepaskan dia dari hati saya...rasa macam berdosa pulak bila diingatkan balik,saya menangis dalam solat bukan sebab khusyuk tapi sebab teringatkan dia..saya nak kembali kejalan Allah tapi rasa macam tak ikhlas je...sampai kesaat ini saya masih doakan dia kembali walaupun saya tau dia dah benci sangat dengan saya...saya cuba amalkan ayat ini : surah Ar-ra'ad -ayat 39..tapi saya masih ingatkan dia lagi sekarang..adakah saya yang tak redha dengan takdir Allah atau ada yang tak kena dengan cara saya....saya harapkan nasihat dari teman-teman..terima kasih


    anna88

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #12 13 June, 2012, 09:54:49 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

    DOA PUTUS CINTA (MENGATASI KEKECEWAAN)

    Bila mengalami kekecewaan seperti putus cinta, putus tunang, bercerai suami isteri dan seumpamanya, maka ikhtiar yang boleh dilakukan untuk melupakan kekasih, letak tapak tangan pada dahi atau dada kemudian baca ayat berikut.  Setelah selesai baca ayat ini genggam tapak tangan kemudian buat isyarat membuang.

    (Surah Ar-Ra'ad ayat 39)
    maksudnya: 'Allah menghapuskan apa jua yang dikehndakiNya'


    ruj:  Ikhtiar penyembuhan penyakit dengan ayat-ayat dan doa-doa mustajab;
            Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din;
              Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia (Darussyifa')

    InsyaAllah....kalau kite redha dan yakin dengan ayat Allah dan tidak mempertikaikan ayat Allah kita juga akan mendapat kesembuhan dariNya...
    Setiap umat islam yang berjaya menghadapi dugaan hanya apabila dia redha dengan dugaan tersebut...saya juga pernah lalui semua ini dan ini adalah dari pandangan dan kajian saya sepanjang tempoh melaluinya...saya faham memang semua mudah untuk dibicarakan di mulut tetapi sukar untuk ditepis dihati dan melaksanakannya...kadang-kadang hari ni kita redha dan memaafkan tetapi esok lusa timbul semula rasa kecewa dihati...Sekian terima kasih...

    robhunhayati

    • *
    • Posts: 1068
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Jawab #13 13 June, 2012, 10:12:26 AM
  • Publish Di FB
  • apabila sesuatu hubungan itu tidak menjadi, kesalahan sering diletakkan pada satu pihak sedangkan kedua-dua pihak bersalah. dan janganlah menyeksa diri dengan mengingati kisah-kisah lama yang menyedihkan. ALLAH beri kita banyak peluang dalam hidup ini dan ALLAH jua beri kita hak untuk buat pilihan. justeru itu, untuk lupakan kekasih lama, memang kita takkan dapat lupakan terus kerana ia dah jadi kenangan dalam hidup kita. jalan terbaik ialah motivasikan diri bahawa "dia bukan untuk aku dan aku juga bukan untuk dia." dan ALLAH sayangkan aku lebih sebenarnya. sebab itu ALLAH uji aku. dan ALLAH beri peluang lalui semua ini supaya kita dapat kenal sesuatu iaitu apakah yang dikatakan cinta manusia.
    banyakkan muhasabah dan munajat pada ALLAH... jika ada rasa terbuku di hati, lepaskan... jika ada dendam, buangkan jauh-jauh... jika masih ada rasa marah, sejukkan... maafkan dan berlapang dada... :ins: hati akan tenang dan bahagia.....sabaar*

    leesya

    • *
    • Posts: 158
      • View Profile
    Jawab #14 13 June, 2012, 10:17:28 AM
  • Publish Di FB
  • apabila sesuatu hubungan itu tidak menjadi, kesalahan sering diletakkan pada satu pihak sedangkan kedua-dua pihak bersalah. dan janganlah menyeksa diri dengan mengingati kisah-kisah lama yang menyedihkan. ALLAH beri kita banyak peluang dalam hidup ini dan ALLAH jua beri kita hak untuk buat pilihan. justeru itu, untuk lupakan kekasih lama, memang kita takkan dapat lupakan terus kerana ia dah jadi kenangan dalam hidup kita. jalan terbaik ialah motivasikan diri bahawa "dia bukan untuk aku dan aku juga bukan untuk dia." dan ALLAH sayangkan aku lebih sebenarnya. sebab itu ALLAH uji aku. dan ALLAH beri peluang lalui semua ini supaya kita dapat kenal sesuatu iaitu apakah yang dikatakan cinta manusia.
    banyakkan muhasabah dan munajat pada ALLAH... jika ada rasa terbuku di hati, lepaskan... jika ada dendam, buangkan jauh-jauh... jika masih ada rasa marah, sejukkan... maafkan dan berlapang dada... :ins: hati akan tenang dan bahagia.....sabaar*



    terima kasih kak yati....kena kuat kan walau apapun yang terjadi Allah sentiasa dekat dengan kita......pedih sakit sebak pilu biarlah ianya akan berlalu jua....

    robhunhayati

    • *
    • Posts: 1068
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Jawab #15 13 June, 2012, 10:25:35 AM
  • Publish Di FB
  • yup leesya... kena kuatkan hati...  :ins: setiap yang datang dalam hidup kita akan pergi juga. sebabnya, semuanya bersifat sementara. yang penting, putus cinta bukan penamat segalanya. walau macammana kita sayang kekasih kita, jika dia bukan orang yang ALLAH izinkan untuk jadi IMAM kepada kita, dia akan pergi jua. yang penting kita kena berlapang dada dan motivasikan diri kita selalu. tau'am akak pernah cakap pada akak " tau'am, hang jangan sedih. jangan give up tau. aku yakin kita tak jahat cuma mungkin kita kurang baik dan pernah tersasar. dan aku yakin ALLAH dengar doa kita.  :ins: suatu hari nanti ALLAH pasti bagi apa yang kita perlukan. yang penting hang jangan putus asa or serik untuk buka hati hang." so, the point here is kena kuat semangat dan jangan putus asa. pepatah lama ada menyatakan patah tumbuh hilang berganti. so, doakan yang pergi itu juga dapat yang terbaik dalam hidupnya sebagaimana kita juga doakan yang terbaik untuk diri kita... senyum*

    kasba

    • *
    • Posts: 245
    • hmmm.....
      • View Profile
    Jawab #16 13 June, 2012, 10:26:37 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

                         
    cube memperbanyakkan puasa sunat....



    robhunhayati

    • *
    • Posts: 1068
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Jawab #17 13 June, 2012, 10:29:18 AM
  • Publish Di FB
  • :)

                         
    cube memperbanyakkan puasa sunat....

    saranan kasba juga betul. bila kita perbanyakkan puasa sunat, kita akan dapat melatih diri kita untuk lebih sabar dan tenang.

    leesya

    • *
    • Posts: 158
      • View Profile
    Jawab #18 13 June, 2012, 10:31:58 AM
  • Publish Di FB
  • yup leesya... kena kuatkan hati...  :ins: setiap yang datang dalam hidup kita akan pergi juga. sebabnya, semuanya bersifat sementara. yang penting, putus cinta bukan penamat segalanya. walau macammana kita sayang kekasih kita, jika dia bukan orang yang ALLAH izinkan untuk jadi IMAM kepada kita, dia akan pergi jua. yang penting kita kena berlapang dada dan motivasikan diri kita selalu. tau'am akak pernah cakap pada akak " tau'am, hang jangan sedih. jangan give up tau. aku yakin kita tak jahat cuma mungkin kita kurang baik dan pernah tersasar. dan aku yakin ALLAH dengar doa kita.  :ins: suatu hari nanti ALLAH pasti bagi apa yang kita perlukan. yang penting hang jangan putus asa or serik untuk buka hati hang." so, the point here is kena kuat semangat dan jangan putus asa. pepatah lama ada menyatakan patah tumbuh hilang berganti. so, doakan yang pergi itu juga dapat yang terbaik dalam hidupnya sebagaimana kita juga doakan yang terbaik untuk diri kita... senyum*



    rasa sebak pulak bila baca statement kak yati ni....memang tengah kuat kan hati kak....lebih2 lagi kalau tengah menghadapi sesuatu tu kita jauh dari family memang sedih jugak tapi tak pe leesya tau leesya kuat

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1061
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Jawab #19 13 June, 2012, 10:35:04 AM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum..

    Memang sakit bila ditinggalkan oleh yang kita sayang..
    Tapi lebih sakit jika kita tak dapat kasih sayang dari Allah swt..
    Cinta manusia bermusim..
    Masa disayangi kita ditatang bagai minyak yang penuh..
    Bila sudah kurang kasih sayang dihatinya untuk kita..
    Perkara yang kecil pun jadi besar..
    Wallahualam..
    Kesimpulannya kedua-dua belah pihak bersalah..
    Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    11 Replies
    4310 Views
    Last post 18 December, 2010, 03:46:16 PM
    by Perindu_Sepi
    3 Replies
    1419 Views
    Last post 19 April, 2012, 09:34:02 AM
    by shearazi
    2 Replies
    710 Views
    Last post 15 October, 2012, 09:33:30 AM
    by Yuzie