Forum > Feqah Islam

Panduan Sholat Sunat

<< < (2/8) > >>

assiddiq:
sy nak tanya..
panduan solat sujud syukur..
camne eh..
ada org cakap skali sujud je..
minta diberi tunjuk ajar

zawq:

--- Quote from: meow on 26 March, 2009, 10:01:17 PM ---Tambahan.. sunat mutlak tak boleh dilakukan pada waktu haram solat ye.. kerana ia termasuk di dalam kumpulan solat sunat yg tidak bersebab.. maka ia tidak boleh dilakukan pada masa haram solat.. Wallahua'alam..



--- End quote ---

semua jenis solat tidak boleh dilakukan waktu haram solat, kecuali solat gerhana matahari sahaja.

zawq:
ustazah aku dulu ajar (masa sekolah rendah), sujud syukur ini, tiada rukuk, terus sujud selepas qiam dan baca al-fatihah.
tetapi dalam buku solat sunat yang baru aku beli bulan lepas, solat sunat syukur ini dilakukan seperti biasa.

aku harap ustazah aku tu tidak mengajar aku ajaran sesat ayah pin. oh!

assiddiq:
:senyum:..
ye ke..
xpe la..
mana2 pun bleh kut..sunat ni menampung yg fardhu je..
kalo nak amalkan sunnah rasulullah..
maka tinggalkan makruh..
buat sunat sperti wajib~

anonymous:

--- Quote from: zawq on 26 March, 2009, 10:09:06 PM ---
--- Quote from: meow on 26 March, 2009, 10:01:17 PM ---Tambahan.. sunat mutlak tak boleh dilakukan pada waktu haram solat ye.. kerana ia termasuk di dalam kumpulan solat sunat yg tidak bersebab.. maka ia tidak boleh dilakukan pada masa haram solat.. Wallahua'alam..



--- End quote ---

semua jenis solat tidak boleh dilakukan waktu haram solat, kecuali solat gerhana matahari sahaja.

--- End quote ---

saya ada beberapa soalan pasal solat2 sunat yg tak boeh dilakukan dalam waktu2 haram.

1. apakah definisi 'waktu haram'?
2. bilakah waktu2 haram ini dalam sehari? mengapakah waktu2 tersebut diharamkan solat2 sunnat?
3. saya belajar bahawa solat sunnat tahhiyatul masjid boleh dilakukan dalam waktu haram. betulkah?
4. apakah solat2 sunnat yang lain yang boleh dilakukan dalam waktu haram?
5. bolehkah solat fardhu yang diqada'kan dibuat dalam waktu2 haram?

terima kasih.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version