Hati ku Resah ..

*

Author Topic: Hati ku Resah ..  (Read 1109 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

sofea2002

  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
17 April, 2012, 11:22:45 AM
  • Publish
  •  :) kepada semua warga Halaqah .

    Nama saya Sofea , saya merupakan anak pertama dari 3 orang adik beradik .. umur saya sekarang 23 tahun .. pada bulan puasa tahun lepas say telah mengetahui sesuatu yang tidak pernah saya sangkakan malah tidak terfikir langsung . Saya lahir pada 1 disember 1989 .. tetapi ibu dan bapa saya bernikah pada 31 disember 1990 .. ada sesiapa boleh jelaskan perkara tersebut kepada saya ? apakah status sebenar saya .
    Sepatutnya saya sudah berkhawin pada tahun lepas tetapi disebabkan perkara ini saya meminta bakal suami saya menangguhkan dulu kerana saya masih terkejut dengan perkara yang menimpa saya. bakal suami saya merupakan seorang yang berkerjaya dan merupakan anak kepada seorang Dato .. oleh kerana saya terlalu memikirkan status saya atas sebab itu jugaklah saya menangguhkan perkhawinan saya . Dan sekarang saya masih belum berkhawin kerana bakal suami saya telah pergi ke luar negara dari bulan February 2012 sehingga sekarang pada bulan itu sehinggalah saat ini saya tidak menerima apa-apa berita darinya . Sihat ke dia ? Dengan siapa dia bersama ? Apa yang dia lakukan ? Setia ke dia terhadap saya ? Semuanya menjadi persoalan .. sudah 2 bulan lebih dia meninggalkan saya tanpa sebarang berita pun . Apa yang harus saya lakukan ? Dengan keadaan status saya yang sebgini dengan masalah bersama keluarga saya dan jugak bakal suami saya . saya menjadi buntu sampai saya tak tahu apa yang patut saya lakukan sekarang ini . Tolonglah saya wahai sahabat Halaqah semua .. Setiap malam saya menangis , setiap malam saya berdoa agar bakal suami saya pulang , setiap malam saya berdoa agar saya tabah harungi semua ini .

    sofea2002

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Reply #1 17 April, 2012, 11:34:25 AM
  • Publish
  • :) kepada semua warga Halaqah .

    Nama saya Sofea , saya merupakan anak pertama dari 3 orang adik beradik .. umur saya sekarang 23 tahun .. pada bulan puasa tahun lepas say telah mengetahui sesuatu yang tidak pernah saya sangkakan malah tidak terfikir langsung . Saya lahir pada 1 disember 1989 .. tetapi ibu dan bapa saya bernikah pada 31 disember 1990 .. ada sesiapa boleh jelaskan perkara tersebut kepada saya ? apakah status sebenar saya .
    Sepatutnya saya sudah berkhawin pada tahun lepas tetapi disebabkan perkara ini saya meminta bakal suami saya menangguhkan dulu kerana saya masih terkejut dengan perkara yang menimpa saya. bakal suami saya merupakan seorang yang berkerjaya dan merupakan anak kepada seorang Dato .. oleh kerana saya terlalu memikirkan status saya atas sebab itu jugaklah saya menangguhkan perkhawinan saya . Dan sekarang saya masih belum berkhawin kerana bakal suami saya telah pergi ke luar negara dari bulan February 2012 sehingga sekarang pada bulan itu sehinggalah saat ini saya tidak menerima apa-apa berita darinya . Sihat ke dia ? Dengan siapa dia bersama ? Apa yang dia lakukan ? Setia ke dia terhadap saya ? Semuanya menjadi persoalan .. sudah 2 bulan lebih dia meninggalkan saya tanpa sebarang berita pun . Apa yang harus saya lakukan ? Dengan keadaan status saya yang sebgini dengan masalah bersama keluarga saya dan jugak bakal suami saya . saya menjadi buntu sampai saya tak tahu apa yang patut saya lakukan sekarang ini . Tolonglah saya wahai sahabat Halaqah semua .. Setiap malam saya menangis , setiap malam saya berdoa agar bakal suami saya pulang , setiap malam saya berdoa agar saya tabah harungi semua ini .

    Mei

    • *
    • Posts: 1058
      • View Profile
    Reply #2 17 April, 2012, 11:36:52 AM
  • Publish
  • Pertama sekali kenapa tak tanya kepada ibu bapa tentang status sebenar?

    Atau pun bertanya pada ahli keluaraga ibu/bapa yang lain.

    Tentang bakal suami tu..bersangka baik sahajalah..lagi difikir lagi susah hati....doakan dia dilindungi Allah.

    Ada jodoh saudari dengan dia..maka adalah..kalau tak de jodoh...simpan macam mana pun..lari jugak.

    Kenapa tak call? email?tanya perkhabarannya dari ibu bapanya?

    sofea2002

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Reply #3 17 April, 2012, 11:40:15 AM
  • Publish
  • saya takut dimarahi oleh ibu dan bapa saya ..

    agak susah untuk saya bertanya khabar dekat keluarganya ..


    shearazi

    • *
    • Posts: 510
    • Kudambakan Redha Allah
      • View Profile
    Reply #4 17 April, 2012, 11:41:50 AM
  • Publish
  • saya takut dimarahi oleh ibu dan bapa saya ..

    agak susah untuk saya bertanya khabar dekat keluarganya ..

    kena tanya juga untuk penjelasan.. mana tau kalau lambat daftar je.. atau hanya masalah teknikal..
    Moga kita berkongsi ilmu di sini kerana Allah SWT

    sofea2002

    • *
    • Posts: 10
      • View Profile
    Reply #5 17 April, 2012, 11:44:02 AM
  • Publish
  • perbezaan tarikh lahir saya dengan tarikh nikah mereka 1 tahun , saya ada jugak fikir mungkin disebabkan masalah teknikal ..

    tapii ...

    shearazi

    • *
    • Posts: 510
    • Kudambakan Redha Allah
      • View Profile
    Reply #6 17 April, 2012, 11:47:52 AM
  • Publish
  • perbezaan tarikh lahir saya dengan tarikh nikah mereka 1 tahun , saya ada jugak fikir mungkin disebabkan masalah teknikal ..

    tapii ...

    kena bersedia dengan apa jua jawapan. jika benar maka bapa sofea tidak boleh menjadi wali.

    Mei

    • *
    • Posts: 1058
      • View Profile
    Reply #7 17 April, 2012, 12:00:01 PM
  • Publish
  • Cuba check dengan JPN..takut berlaku kesilapan teknikal..kalau dah benar2 pasti..memang kena bersoal

    jawab dengan parents juga nih.Sebab takut status perkahwinan itu kelak.

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #8 17 April, 2012, 12:22:25 PM
  • Publish
  • Nama ibu ada semak tak? Mana tau kut anak angkat ke?

    Yang terbaik, jangan degil, bertanyalah ibu dan ayah!! Tanya dengan lemah lembut dan rasa hormat...

    1 hari tanya ibu,,,ibu kenapa saya check tarikh lahir dan tarikh nikah jadi lain? Saya lahir lebih awal setahun lebih?

    Kemudian tanya pula ayah di hari lain..

    Mana tau kut nikahnya awal tapi di luar negara. Daftarnya di Malaysia entahkan tersilap atau terlewat, tersilap letak tahun!
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    zunita

    • *
    • Posts: 744
      • View Profile
    Reply #9 17 April, 2012, 02:11:05 PM
  • Publish
  •  :)
    Tanya penuh berhemah, kalau saudari rapat dengan ibu, bila waktu tengah santai, tanya dengan ibu dulu.
    لا إله إلا الله

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #10 17 April, 2012, 02:34:07 PM
  • Publish
  • :) kepada semua warga Halaqah .

    Nama saya Sofea , saya merupakan anak pertama dari 3 orang adik beradik .. umur saya sekarang 23 tahun .. pada bulan puasa tahun lepas say telah mengetahui sesuatu yang tidak pernah saya sangkakan malah tidak terfikir langsung . Saya lahir pada 1 disember 1989 .. tetapi ibu dan bapa saya bernikah pada 31 disember 1990 .. ada sesiapa boleh jelaskan perkara tersebut kepada saya ? apakah status sebenar saya .
    Sepatutnya saya sudah berkhawin pada tahun lepas tetapi disebabkan perkara ini saya meminta bakal suami saya menangguhkan dulu kerana saya masih terkejut dengan perkara yang menimpa saya. bakal suami saya merupakan seorang yang berkerjaya dan merupakan anak kepada seorang Dato .. oleh kerana saya terlalu memikirkan status saya atas sebab itu jugaklah saya menangguhkan perkhawinan saya . Dan sekarang saya masih belum berkhawin kerana bakal suami saya telah pergi ke luar negara dari bulan February 2012 sehingga sekarang pada bulan itu sehinggalah saat ini saya tidak menerima apa-apa berita darinya . Sihat ke dia ? Dengan siapa dia bersama ? Apa yang dia lakukan ? Setia ke dia terhadap saya ? Semuanya menjadi persoalan .. sudah 2 bulan lebih dia meninggalkan saya tanpa sebarang berita pun . Apa yang harus saya lakukan ? Dengan keadaan status saya yang sebgini dengan masalah bersama keluarga saya dan jugak bakal suami saya . saya menjadi buntu sampai saya tak tahu apa yang patut saya lakukan sekarang ini . Tolonglah saya wahai sahabat Halaqah semua .. Setiap malam saya menangis , setiap malam saya berdoa agar bakal suami saya pulang , setiap malam saya berdoa agar saya tabah harungi semua ini .

    Kenapa masalah ini belum selesai, sedangkan sofea sudah tahu status sofea. Sofea sendiri sudah mengakui dan menerima hakikat ini.

    Disebabkan saya hendak berkhawin awal tahun depan timbul pula masalah wali saya.. saya mendapat tahu bahwa saya adalah anak luar nikah.. dan saya pula akan berkhawin dgn salah seorang anak dato yang agak terkenal di kuala lumpur.. walaupun mereka tahu status saya ini tapi mereka masih boleh menerima saya seadanya.


    begini , saya telah pun mengetahui asal usul saya dan akhirnya saya ini adalah anak luar nikah tapi keluarga saya tidak mengetahui yang saya sudah tahu semua perkara ini sebab saya takut nak bertanyakan pada mereka , saya dapat tahu perkara ini pun dari sedara saya yang rapat dgn saya . Persoalan saya adalah ..

    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14487
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #11 17 April, 2012, 02:48:26 PM
  • Publish
  • Harap sofea usah lagi membangkitkannya lagi. Ini akan menambah beban dihati sofea. Qada yang tidak boleh sofea ubah.

    Maka sofea hadapi dengan tabah dan sabar. Sofea tumpukan kepada kehidupan sekarang yang perlu sofea tempuh dengan jalan iman. Sofea belajar untuk tidak lagi mempersoalkan perkara yang telah berlalu.

    Jika ibu bapa telah melakukan kesilapan, sofea ambik iktibar, jangan sekali-kali diulangi. Betulkan jalan hidup sofea di jalan yang Allah redha.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    5 Replies
    1076 Views
    Last post 02 March, 2011, 08:27:37 PM
    by syidaspongebob
    21 Replies
    6425 Views
    Last post 12 April, 2012, 05:29:21 PM
    by Bicara Islam
    45 Replies
    3837 Views
    Last post 20 April, 2012, 12:21:28 PM
    by shearazi