HATI YANG RESAH

*

Author Topic: HATI YANG RESAH  (Read 4026 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

nurin jazlina

  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
17 April, 2012, 10:30:28 AM
  • Publish
  • SALAM PADA SEMUA.. PERTAMA SEKALI SAYA RASA MUNGKIN RUANGAN INI DAPAT MENGUBATI SEDIKIT HATI SAYA INI. MULANYA BEGINI, SAYA BARU MENDAPAT TAHU SUAMI SAYA BERKAHWIN LAGI TANPA MENGETAHUAN SYA. BAGAIKAN GELAP LANGIT INI TUHAN SAJA YANG TAHU, TANPA BERFIKIR PANJANG SAYA MENGAMBIL KEPUTUSAN MEMINTA DILEPASKAN, TAPI SUAMI MEMBANTAH, TIDAK SANGGUP LAPASKAN SAYA DAN ANAK2 YANG ADA 3 ORANG. HATI SEORANG PEREMPUAN, MANA YG MAHU DIMADUKAN.. KERAS HATI SYA. TIDAK MASUK DIK AKAL KALAU SUAMI MENGATAKAN PEREMPUAN ITU TIDAK BOLEH MENGANDUNG, SAMPAI BILA HARUS SAYA BERTAHAN.... , MELIHAT ANAK2 SETIAP HARI BAGAIKAN MENANGIS DIDALM HATI. KEPERCAYAAN TERHADAP SUAMI KIAN BERKURANGAN SAYA CUBA UNTUK BERALAH, TAPI HATI TETAP TENANG DENGAN MASALAH LAIN YG TIMBUL. TIADA SESIAPAPUN YANG TAHU PERKARA INI SELAIN KELUARGA MERTUA. MEREKA PUN MENENTANG PERBUATAN SUAMI. SYA PULA RASAKAN DIRI SYA SUDAH BERBADAN DUA SEKARANG. APA YANG PERLU SAYA LAKUKAN..?

    norakira

    • *
    • Posts: 250
      • View Profile
    Reply #1 17 April, 2012, 10:41:23 AM
  • Publish
  • wsalam puan nurin..
    puan nurin kes puan ada kaitan dengan sorang muslim di halaqah ni
    adakah dia suami puan?

    Mei

    • *
    • Posts: 1068
      • View Profile
    Reply #2 17 April, 2012, 10:45:13 AM
  • Publish
  • wsalam puan nurin..
    puan nurin kes puan ada kaitan dengan sorang muslim di halaqah ni
    adakah dia suami puan?

    siapa pulak nih kira?



    norakira

    • *
    • Posts: 250
      • View Profile
    Reply #3 17 April, 2012, 10:47:51 AM
  • Publish
  • cube kak mei baca isteri mohon cerai..rasa tertekan

    nurin jazlina

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #4 17 April, 2012, 10:58:27 AM
  • Publish
  • entahlah, saya sangat buntu sekarang, apalah yang harus saya lakukan, hidup tak tenteram sekarang

    norakira

    • *
    • Posts: 250
      • View Profile
    Reply #5 17 April, 2012, 11:01:05 AM
  • Publish
  • akak,ape2 pun akak kena besabar..
    akak kena dengar pejelasan suami dulu..
    kira paham..walupun kira tak kahwin lagi
    kira paham macan ne perasaan akak
    akak dengar dulu pejelasan suami.pikir anak2
    baru buat keputusan

    nurin jazlina

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #6 17 April, 2012, 11:03:56 AM
  • Publish
  • terlalu banyak bersabarlah akak tidak memberitahu keluarga akak... tapi sabar ada batasnya

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #7 17 April, 2012, 11:04:29 AM
  • Publish
  • itu semua hasutan IBLIS sahaja....
    sebaiknya

    berzikir lah Insyallah tenteramlah hati manusia itu -
    surah Ar-rad ayat 28 -

    baca yer .. Insyallah
    ikhlas kan jiwa nuranni tue...

    mohon pada ALLAH banyak banyak...
    usah berkecamuk dengan masalah...

    buka minda serta hati yer - Insyallah ALLAH berikan hidayah...
    (Senyum)-

    Ash-Syar-h ayat 8 -


    Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    norakira

    • *
    • Posts: 250
      • View Profile
    Reply #8 17 April, 2012, 11:08:03 AM
  • Publish
  • akak betul sabar ada batasnya
    akak solat megadu pada allah
    jiwa akak akan tenteram

    Mei

    • *
    • Posts: 1068
      • View Profile
    Reply #9 17 April, 2012, 11:21:01 AM
  • Publish
  • Ya..sabar ada batas nya....

    memang tak tertanggung sorang2...

    kalau ada orang lain yang boleh memberi nasihat untuk kedua2 pihak lagi bagus.Terutamanya menasihati puan dan suami puan.

    Suami puan kena main peranan dengan bijak..supaya keadaan tak jadi lebih teruk...kena buat sampai boleh sehingga puan tenang dan boleh berfikir dengan baik.(sebab dia kawen tak bagitau)

    Lagipun benda dah jadi..puan kenalah redha....tak boleh pulak paksa agar dia ceraikan isteri barunya....

    Dan kalau puan minta cerai pula..macam mana keadaan dimasa hadapan? Puan pun dah berbadan dua...

    Mesti masih kasihkan suami kan...cuma sebab tengah marah jer..yang minta cerai tu kan? jangan buat keputusan terburu-buru...

    Ambillah masa...spend time dengan Allah....Allah akan bagi jalan penyelesaian terbaik...

    Baca al quran...solat taubat..solat hajat...mohon petunjuk NYA. Mohon ditenang kan hati...

    cari sahabat yang boleh dipercayai untuk meluahkan masalah...luahkan ajer..bukan menambah masalah.

    Biar masa menentukan....Allah akan bagi jalan.

    shearazi

    • *
    • Posts: 510
    • Kudambakan Redha Allah
      • View Profile
    Reply #10 17 April, 2012, 11:29:24 AM
  • Publish
  • saya ada berbual dengan seorang alim.. beliau berpoligami..

    ada cerita yang beliau kongsikan bersama saya....
    suatu ketika beliau bersama isteri pertama duduk makan bersama sepasang suami isteri yang merupakan kenalan mereka. kemudian sambil menikmati makanan, kenalan mereka bertanya kepada isteri pertama beliau.

    kenalan beliau: Akak tak marah ke abang kahwin lain?

    isteri beliau: Layakkah akak marah dengan ketentuan Allah swt?

    subhanallah.

    Moga kita berkongsi ilmu di sini kerana Allah SWT

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #11 17 April, 2012, 11:34:28 AM
  • Publish
  • Bagi saya jalan yang paling baik...bersyukurlah kepada Allah kerana Allah telah menambah nikmat dalam hidup puan...dikurniakanNya puan seorang sahabat yang sama jenis@perempuan menjadi isteri yang menemani suami puan di kala tertentu, dikurniakanNya puan cahayamata yang justeru akan menambahkan kasih di hati suami, dikurniakanNya tanggungjawab yang bertambah di bahu suami bukan di bahu puan dalam melayari bahtera rumahtangga, diberiNya nikmat beristeri lebih satu buat suami yang kelak akan disoalNya di padang mahsyar...Jadi seeloknya puan bersyukur dengan lafaz dan perbuatan menambahkan amalan sunat sebagai tanda kesyukuran..

    Yang datang dalam perasaan dan hati tu (yang tak elok), terbit dari hasutan syaitan dan qarin jin dalam hati yang menumpang melalui nafsu yang tak pernah puas dan reda. Nafsulah yang paling besar dalam diri seseorang seperti jawaban Imam Ghazali apabila dia bertanya anak muridnya, apakah yang paling besar sekali? Jawabannya NAFSU!
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    leesya

    • *
    • Posts: 160
      • View Profile
    Reply #12 17 April, 2012, 11:40:08 AM
  • Publish
  • bagi leesya kak nurin kena bersyukur barulah kak nurin akan rasa tabah dan bersabar.bersyukur akak ada anak-anak dan suami.setiap dari kita tak akan lepas dari ujian Allah.cuba bayangkan nikmat dari Allah dengan kesabaran kita maka rasa resah akan hilang apapun semua kena kembali pada yang telah mencipta kita Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang.

    deuteromalay

    • *
    • Posts: 282
      • View Profile
    Reply #13 17 April, 2012, 02:36:17 PM
  • Publish
  • Salaam....lelaki jenis bodoh je gila nak tambah isteri...sebenarnya tak perlu nikah lagi...cukuplah yang seorang sebab bila tambah satu lagi masalah makin bertambah dan perlu keluar duit yang banyak juga. Kesihatan tubuh pun kena ambil berat juga maklumlah ada 2...lagi pun Nabi Muhammad saw tidak menduakan Khadijah...cuma bila dah menduda je Nabi nikah lain...itu pun ngan janda je...dia bukan gila seks terliur tengok gadis2 dahi licin...Allah tetapkan bahawa Nabi saw ambil janda2 yang kematian suami masa perang...saya bertanggung jawab atas apa yang saya nyatakan ini...wasSalaam

    nurin jazlina

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #14 18 April, 2012, 08:31:57 AM
  • Publish
  • terima kasih atas nasihat anda semua... sy akan kaji diri sendiri dan fikir sebaik mungkin..

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #15 18 April, 2012, 08:40:22 AM
  • Publish
  • Dari apa yang saya faham.. Poligami ni sebenarnya 'hadiah'

    hadiah daripada suami kepada isterinya supaya dapat lebih mendekatkat diri kepada Allah.. (atau hadiah daripada isteri kepada suami yang menyedari dirinya serba kekurangan, kesediaan isteri kedua dan seterusnya untuk dididik hasil kejayaan keluarga yang terdahulu dibentuk, keinsafan suami yang beliau ditugaskan untuk mendidik isteri-isteri dan keluarganya yang bertambah..) pendek kata, hanya sarat dengan amanah dan tanggungjawab..

    Beruntung dan bersyukurlah pada isteri yang diberi hadiah sebesar ini.. Syukur kerana tugas khidmat dan taat pada suami telah terbahagi sama rata kepada isteri-isteri yang lain.. Justeru masa untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan amalan-amalan sunat akan terbuka luas kerana tugasan khidmat suami yang wajib sudah diringankan..

    Syukur dengan poligami kerana Allah s.w.t takkan uji kita dengan ujian yang tak mampu dipikul..

    Muhasabah sepanjang monogami di mana kesilapan kita , perbaiki dan terima jalan poligami sebagai jalan yang terbaik untuk kita..

    Wallahua'lam..
    « Last Edit: 18 April, 2012, 09:05:47 AM by Ummu Fatimah »
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1198
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Reply #16 18 April, 2012, 08:42:49 AM
  • Publish
  • terima kasih atas nasihat anda semua... sy akan kaji diri sendiri dan fikir sebaik mungkin..

    -salam-

    kak, hikmah yang tersembunyi itu milik ALLAH,percaya dengan aturan yang telah di aturkan buat kita, sabar dan redha, insyaALLAH kemanisan hidup akan tiba jua..

    p/s: semoga akak menjadi seorang wanita yang tabah.. :jaz:
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    ummuhijrah

    • *
    • Posts: 57
      • View Profile
    Reply #17 18 April, 2012, 09:35:26 AM
  • Publish
  • Dari apa yang saya faham.. Poligami ni sebenarnya 'hadiah'

    hadiah daripada suami kepada isterinya supaya dapat lebih mendekatkat diri kepada Allah.. (atau hadiah daripada isteri kepada suami yang menyedari dirinya serba kekurangan, kesediaan isteri kedua dan seterusnya untuk dididik hasil kejayaan keluarga yang terdahulu dibentuk, keinsafan suami yang beliau ditugaskan untuk mendidik isteri-isteri dan keluarganya yang bertambah..) pendek kata, hanya sarat dengan amanah dan tanggungjawab..

    Beruntung dan bersyukurlah pada isteri yang diberi hadiah sebesar ini.. Syukur kerana tugas khidmat dan taat pada suami telah terbahagi sama rata kepada isteri-isteri yang lain.. Justeru masa untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan amalan-amalan sunat akan terbuka luas kerana tugasan khidmat suami yang wajib sudah diringankan..

    Syukur dengan poligami kerana Allah s.w.t takkan uji kita dengan ujian yang tak mampu dipikul..

    Muhasabah sepanjang monogami di mana kesilapan kita , perbaiki dan terima jalan poligami sebagai jalan yang terbaik untuk kita..

    Wallahua'lam..


    Alhamdulillah,....jawapan Ummu Fatimah amat cantik sekali. Moga Allah redho dengan beliau dan keluarganya. ameen

    MaHafiz

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #18 18 April, 2012, 10:02:52 AM
  • Publish
  • HIKMAH POLIGAMI
    1. Dapat melahirkan zuriat terhadap pasangan yang tidak dapat melahirkan anak kerana mandul, sakit dan lain-lain
    2. Poligami ialah satu cara untuk melindungi kaum wanita yang tidak mempunyai suami atau kehilangan suami seperti meninggal dunia di medan perang.
    3. Mengelakkan kaum lelaki daripada terjerumus ke lembah maksiat, kerana nafsu lelaki tidak pernah kurang, sedangkan nafsu perempuan semakin berkurang dengan bertambah usianya.
    4. Untuk mengurangkan jumlah kaum wanita yang tidak berkahwin kerana semakin ramai bilangannya daripada kaum lelaki.
    5. Mengekalkan kerukunan rumah tangga akibat krisis antara suami dan isteri terutamanya tentang masalah seks. Dengan adanya kebenaran poligami, keadaan suami kembali aman dan pergaduhan dapat dielakkan. 6. Menambahkan zuriat umat manusia di muka bumi Allah melalui cara yang halal. Wallahua'lam...

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #19 18 April, 2012, 11:23:24 AM
  • Publish
  • Wa iyyakum ya ummuhijrah.. Jangan jemu doakan saya ye..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    5 Replies
    1100 Views
    Last post 02 March, 2011, 08:27:37 PM
    by syidaspongebob
    21 Replies
    6839 Views
    Last post 12 April, 2012, 05:29:21 PM
    by Bicara Islam
    11 Replies
    1144 Views
    Last post 17 April, 2012, 02:48:26 PM
    by Ummi Munaliza