Dimanakah pelengkap tulang rusukku?

*

Author Topic: Dimanakah pelengkap tulang rusukku?  (Read 3639 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

rasya humaira

  • *
  • Posts: 47
  • Aku ingin mencintaiMU setulusnya
    • View Profile
07 April, 2012, 09:45:36 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum dan selamat malam pelengkap tulang rusukku? wahai pelengkap rusukku..aku tidak tahu dimana kamu waktu ini,saat ini,detik ini..tapi aku tahu Allah telah menjagamu..wahai pelengkap tulang rusukku aku masih mencari diri aku yang sebenar..aku masih perjuangkan setiap langkah perjalananku..meskipun onak dan duri menjamah setiap perjalanan ini...wahai tulang rusukku..aku tahu kamu juga  sepertiku sedang mencari kekuatan dan cinta hakiki dari Allah..biarlah aku tetap menunggumu wahai pelengkap tulang rusukku...meskipun aku sendiri tidak tahu siapa kamu namun doaku sentiasa iringi kamu walau dimana kamu berada..wahai pelengkap tulang rusukku...aku tahu kamu cuba berusaha menjadi seorang yang soleh agar kamu dapat menjadi imam solatku bila kita diijab kabul nanti..aku juga tahu kamu belajar menjadi pemimpin yang baik agar kamu bisa memimpinku serta anak-anak soleh dan solehah yang bakal aku lahirkan..wahai pelengkap tulang  rusukku...aku tahu tanggungjawabmu begitu besar terhadap kedua ibu bapamu terutama bonda yang telah melahirkan kamu sehingga kamu menjadi insan soleh dan taat kepada Allah dan RasulNya..namun aku ingin mengingatkan kamu sebesar mana cintamu padaku...kamu harus ingat besar lagi cinta bonda terhadap kamu....aku redha jika kamu lebihkan bondamu berbanding aku kelak kerana aku mentaati kamu dan mencintai kamu kerana Allah..aku redha kerana Allah telah pilih kamu untuk memimpinku kejalan Allah...wahai pelengkap tulang rusukku..aku tidak meminta harta bertimbun-timbun,tidak juga meminta rumah mewah yang besar..tidak juga kereta mewah tetapi apa yang aku mahu cuma kehidupan yang sederhana...qanaah dalam segala perkara...sentiasa mengamalkan keluaraga mawaddah wa rahmah..dan membina baitul al muslim yang sentiasa di rahmati Allah....wahai pelengkap tulang rusukku.. aku tidak menjanjikan apa-apa untuk kehidupan kita  kelak tapi aku berjanji akan menjadi isteri yang solehah dan taat kepadamu kelak...aku akan menjalankan tugasku sebaik mungkin...wahai pelengkap tulang rusukku...sungguh aku mencintaimu kerana agama yang kamu pegang selama ini
    [desc=][/desc]
    « Last Edit: 07 April, 2012, 10:05:17 PM by rasya humaira »

    hairilnua

    • *
    • Posts: 1054
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #1 07 April, 2012, 09:53:19 PM
  • Publish
  • pelengkap tulang rusuk... emm... tulang rusuk.. pelengkap tulang rusuk,,,,, em..... pelengkap? tulang? rusuk? em.... tulang rusuk punye pelengkap? em,,,,, cam pelik je.. pelengkap tulang rusuk punya orang.... em,,, tulang rusuk ada orang yang lengkapkan,,, em,,,,,,,,,,,,,,,,,, orang punya tulang rusuk dilengkapkan... em,,,, haaa... camni... Orang jadi tulang rusuk untuk melengkapkan tulang rusuk empunya badan.. em,,,, lantaklah....
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    msa

    • *
    • Posts: 1607
      • View Profile
    Reply #2 07 April, 2012, 09:57:40 PM
  • Publish
  • Entah...pelik jugak dengan istilah tu...pelengkap tulang rusuk..huuu...kenapa? tulang rusuk tak lengkap ke? cuba kira...
    ~ Begin with the End in Mind ~

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1036
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Reply #3 08 April, 2012, 01:12:26 AM
  • Publish
  • alah tu la dikatakan puitis..
    jangan di fahami dengan mata kasar mu..tapi tafsirlah sehalus hati kecilmu..
    cewahhhhh....

    wanita..
    bukan dicipta dari kaki untuk dialasi
    bukan dari kepala untuk dijunjung
    tapi dekat di hati untuk dikasihi...

    apa yang dekat di hati tu? tulang rusuk..jantung..limpa. ..hehehee

    tunggang terlabik ku type..kuang3
    ..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
    ..salamesrakuntukmuselamanya..

    msa

    • *
    • Posts: 1607
      • View Profile
    Reply #4 08 April, 2012, 01:20:46 AM
  • Publish
  • alah tu la dikatakan puitis..
    jangan di fahami dengan mata kasar mu..tapi tafsirlah sehalus hati kecilmu..
    cewahhhhh....

    wanita..
    bukan dicipta dari kaki untuk dialasi
    bukan dari kepala untuk dijunjung
    tapi dekat di hati untuk dikasihi...

    apa yang dekat di hati tu? tulang rusuk..jantung..limpa. ..hehehee

    tunggang terlabik ku type..kuang3

    Tulang rusukku dah lengkap la....tak perlu nak tambah2 lagi tulang rusuk sebagai pelengkap...

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1036
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Reply #5 08 April, 2012, 01:25:14 AM
  • Publish
  • rajin pulak msa reply..
    baguslah dah lengkap..sebab memang semua dilengkapi dan saling melengkapi..
    :senyum:..ape ku merepek ni...

    1family

    • *
    • Posts: 179
      • View Profile
    Reply #6 08 April, 2012, 01:56:07 AM
  • Publish
  • alah tu la dikatakan puitis..
    jangan di fahami dengan mata kasar mu..tapi tafsirlah sehalus hati kecilmu..
    cewahhhhh....

    wanita..
    bukan dicipta dari kaki untuk dialasi
    bukan dari kepala untuk dijunjung
    tapi dekat di hati untuk dikasihi...

    apa yang dekat di hati tu? tulang rusuk..jantung..limpa. ..hehehee


    tunggang terlabik ku type..kuang3

    Tulang rusukku dah lengkap la....tak perlu nak tambah2 lagi tulang rusuk sebagai pelengkap...

    Dah cukup ke tulang rusuknya tu.BUkan ke wanita kurang 1 rusuk ,betul ke.Lelaki ada berapa tulang rusuk,wanita pula berapa?Tolong bagitahu sikit tuan-tuan dan puan-puan.Terima kasih.
    Life at its best ia a series of challenges. A big enough strenghts and abilities you never knew you had. Take on challenges and you will bring yourself to life.
    http://www.kaedahjibril.com/index.php?ref=1family

    msa

    • *
    • Posts: 1607
      • View Profile
    Reply #7 08 April, 2012, 02:06:26 AM
  • Publish

  • Dah cukup ke tulang rusuknya tu.BUkan ke wanita kurang 1 rusuk ,betul ke.Lelaki ada berapa tulang rusuk,wanita pula berapa?Tolong bagitahu sikit tuan-tuan dan puan-puan.Terima kasih.


    Kenapa pulak tulang rusuk wanita nak kurang 1 ??? kalau jodoh la dimaksudkan dengan tulang rusuk tu... orang yang ada jodoh sebelum dia bertemu jodohnya tulang rusuknya kurang 1, tapi kalau orang tu memang tiada jodoh tulang rusuknya tu lengkap tak ada kurang???  apa ke pelik laa... pergi la bedah sorang2 tengok berapa tulang rusuk dia...

    1family

    • *
    • Posts: 179
      • View Profile
    Reply #8 08 April, 2012, 02:20:55 AM
  • Publish

  • Dah cukup ke tulang rusuknya tu.BUkan ke wanita kurang 1 rusuk ,betul ke.Lelaki ada berapa tulang rusuk,wanita pula berapa?Tolong bagitahu sikit tuan-tuan dan puan-puan.Terima kasih.


    Kenapa pulak tulang rusuk wanita nak kurang 1 ??? kalau jodoh la dimaksudkan dengan tulang rusuk tu... orang yang ada jodoh sebelum dia bertemu jodohnya tulang rusuknya kurang 1, tapi kalau orang tu memang tiada jodoh tulang rusuknya tu lengkap tak ada kurang???  apa ke pelik laa... pergi la bedah sorang2 tengok berapa tulang rusuk dia...

    TUla...memang wanita kekurangan 1 tulang rusuk ke?..

    Ada dua maksud kot.

    1) Makna secara kasar/langsung - tulang rusuk itu sendiri
    2) Makna halusnya / perumpamaan - suaminya

    Tak perlu pada pembedahan.Siapa-siapa yang tahu bilangan tusuk rusuk manusia sila boleh khabarkan..Kalau tidak percaya baru boleh kita sama-sama pergi buat pembedahan untuk pengesahan dan rekod laporan peribadi bagi yang berkehendak.

    msa

    • *
    • Posts: 1607
      • View Profile
    Reply #9 08 April, 2012, 02:29:29 AM
  • Publish

  • TUla...memang wanita kekurangan 1 tulang rusuk ke?..

    Ada dua maksud kot.

    1) Makna secara kasar/langsung - tulang rusuk itu sendiri
    2) Makna halusnya / perumpamaan - suaminya

    Tak perlu pada pembedahan.Siapa-siapa yang tahu bilangan tusuk rusuk manusia sila boleh khabarkan..Kalau tidak percaya baru boleh kita sama-sama pergi buat pembedahan untuk pengesahan dan rekod laporan peribadi bagi yang berkehendak.

    ish ish ish... adoiii... apo laa... sama je la bilangan tulang rusuk bagi manusia lelaki dan perempuan... tak ada yang kurangnya, melainkan kes2 terpencil seperti kecacatan asal dan yang seumpamanya....

    Fakir Billah

    • *
    • Posts: 904
      • View Profile
    Reply #10 08 April, 2012, 10:30:38 AM
  • Publish
  • Hawa dicpta dari Tulang Rusuk Nabi Adam
    Hawa ialah Nafsu yang berada di rusuk setiap anak adam tak kiralah lelaki dan perempuan.

    Nafsu ialah kurnia Tuhan yang perlu disucikan supaya tidak mensyirikkan Tuhan.

    Pelajarilah kaedah dimana adanya perkataan Nafsiah yakni wujud Tuhan semata mata bilamana nafsu disucikan.
    Carilah dan kenalilah Tuhan moga diperbersihkan ke arah menyucikan kekotoran.

    Najis berat iaitu najis Mhukholazoh  dapat dicuci dengan air, yakni 1 air tanah dan 6 air mutlak (air yang mengalir)
    Najis syirik adalah najis yang paling besar, yakni nafsu berpaling dan  mensyirikkan Tuhan.

    Untuk tidak mensyirikkan Tuhan, carilah ilmu yang paling tidak disukai nafsu iaitu ilmu mengenal Tuhan, moga nafsu terdidk dan terkawal.

    msa

    • *
    • Posts: 1607
      • View Profile
    Reply #11 08 April, 2012, 10:38:23 AM
  • Publish
  • Hawa dicpta dari Tulang Rusuk Nabi Adam
    Hawa ialah Nafsu yang berada di rusuk setiap anak adam tak kiralah lelaki dan perempuan.


    حواء bukan الهوى ... الهوى bukan حواء ... dalam diri حواء ada الهوى ... tapi الهوى itu bukanlah حواء ... harap maklum.

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #12 08 April, 2012, 10:48:14 AM
  • Publish
  • Sesetengah ulama' mengatakan - nafsu itu kehendak diri, kehendak yang baik, baiklah. Yang tak baik , tak baiklah.

    Orang ada juga mengistilahkan nafsu dengan hawa.....angin pun ada hawa, hawa dingin....hawa nafsu ertinya nafsu yang ada aura menuju kejahatan...

    Hawa itu ibu segala anak Adam...Asal Hawa dan segala perempuan dari tulung rusuk yang paling bengkok. Sudut istilahnya begitulah dari hadis-hadis..adakalanya ia perumpamaan...Sudut ilmu ketuhanan.....
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1036
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Reply #13 08 April, 2012, 10:50:48 AM
  • Publish
  • kak msa type apa???

    janganlah tengok dalam makne fizik je...

    jadi macam topic serius la pulak...adoi..

    Fakir Billah

    • *
    • Posts: 904
      • View Profile
    Reply #14 08 April, 2012, 11:07:08 AM
  • Publish
  • Lembu pun ada tulang rusuk.
    Siap sup tulang rusuk.
    Makan sedap, sup suppp hirup kuah, bila habis isi dibelasah.

    Lembu makan rumput jadi daging, manusia makan daging lembu, keluar  tahi busuk bila berak macam lembu juga.
    Bila tahi lembu jadi baja pokok , kira ok lagi.
    Tapi tahi manusia jadi baja pokok , agak tak selera tak makan.
    Sebab hasil buangan dari diri manusia  agak menjijikkan.

    Al maklumlah, kat muka pun banyak tahi,,, tahi mata, tahi hidung, tahi telinga, tahi gigi.
    aduhai hi and hi hi

    Munzir khan

    • *
    • Posts: 611
      • View Profile
    Reply #15 08 April, 2012, 03:21:55 PM
  • Publish
  • bila dengar tulang rusuk tak semestinya satu tulang rusuk,mungkin sedikit Dari tulang rusuk saja kot?

    Fakir Billah

    • *
    • Posts: 904
      • View Profile
    Reply #16 08 April, 2012, 03:29:06 PM
  • Publish
  • Hawa dijadikan dari tulang rusuk yang bengkok.
    Itulah kias, kepada nafsu.  Ertinya nafsu bermaksud berdalih, membengkok, tidak serata.

    Maka diistilah kejadian itu adalah dalil  (petunjuk) hal keadaan nafsu yang sentiasa berdalih dari penyaksian kepada Tuhan.
    Nafsu berperanan mengadakan selain dari Allah pada satu satu saat, dan masa.
    Apa yang dinampakan nampak macam betul, tetapi bengkok.

    Untuk tidak bengkuk, jangan perbetulkan yang bengkuk.  Didiklah diri supaya dapat menerima yang bengkuk dengan betul.
    Bila kenal bengkok, janganlah diri pula yang bengkuk biarlah setakat tulang rusuk yang bengkuk.


    deuteromalay

    • *
    • Posts: 282
      • View Profile
    Reply #17 09 April, 2012, 01:06:18 AM
  • Publish
  • Salaam...dulu ada hamba Allah buat posting ni...sengaja saya ambil peluang re-postting...maaflah saya buakan nak plagiat cuma sangat suka membacanya...terima kasih dan selamat tidozzz esok nak kerja.

    WaHaI LeLaKi mEnGeRTiLaH HaTi WaNItA

    Andainya lelaki tahu, dalam hati seorang perempuan
    ada naluri untuk di sayangi,
    ada rasa untuk di beri perhatian,
    ada rasa untuk di dengari keluh kesahnya,
    ada waktu2 minta di temani kesedihannya,

    Andainya lelaki tahu rajuk seorang perempuan minta di pujuk,
    Marah seorang perempuan perlu di dekati,
    Sedih seorang perempuan perlu di dengari,
    Gembira seorang perempuan ingin di kongsi,

    Andai lelaki tahu di sebalik seribu satu rasa itu
    ada sekeping hati nan lembut,
    Bukan untuk di manjai,
    Bukan jua untuk di tatang bagai minyak yang penuh,
    Hanya perlu sedikit perhatian,
    Agar rasa kasih itu wujud walau di saat jauh,

    Kerana andai lelaki tahu hati ini akan sentiasa bertanya
    Pada diri seorang perempuan,
    Wujudkah cinta itu di hati lelaki,
    Bila saat jauh tanpa perkhabaran

    Sayangilah seseorang itu atas dasar siapa dirinya sekarang,
    Bukan atas dasar siapa dirinya sebelum ini,
    Cintailah seseorang itu kerana hatinya,
    Bukan paras rupa semata2
     

    keMuNcUpp

    • *
    • Posts: 881
      • View Profile
    Reply #18 09 April, 2012, 07:46:00 AM
  • Publish
  • :senyum:...pepagi lagi den tergelak sorang2 baca bab tulang rusuk nih...kalau tak lengkap sekali pun...AdE AkU kESaH...dah memang lagu tu yang ditakdirkan...lalalalala!!~~
    ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫ ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫
    CatcH Me If U CaN...LoVe Me If U WaNt...HaTe Me IF U DarE...Hidup ini indah jika Ukhwah Fillah Ila Jannah ++++++

    msa

    • *
    • Posts: 1607
      • View Profile
    Reply #19 09 April, 2012, 07:54:21 AM
  • Publish
  • :senyum:...pepagi lagi den tergelak sorang2 baca bab tulang rusuk nih...kalau tak lengkap sekali pun...AdE AkU kESaH...dah memang lagu tu yang ditakdirkan...lalalalala!!~~

    Pada masa-masa tertentu jiwa akan meronta, hati rasa goyah, perasaan jadi pilu, air mata bercucuran, emosi terganggu, pendirian tergugat, ilmu dan akal berada di tempat kedua...kerana....kita punya naluri, punya fitrah yang minta dipenuhi....di saat itu....iman akan teruji...semoga kita semua kuat....

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    21 Replies
    7548 Views
    Last post 17 December, 2011, 09:53:42 AM
    by Ashikin Arbain
    12 Replies
    3215 Views
    Last post 06 January, 2011, 02:11:12 PM
    by Kahfi20
    23 Replies
    3349 Views
    Last post 13 October, 2012, 08:53:52 PM
    by al_ahibbatu