Bacaan Al-fatihah yang afdal

Author Topic: Bacaan Al-fatihah yang afdal  (Read 2589 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

04 April, 2012, 06:04:48 PM
 :)

Saya ada soalan mengenai hukum bacaan surah al-fatihah ketika solat. Dalam "waladdaaalliiin" di penghujung surah; berapa panjang harkatnya bagi "daaal" dan "liiin" ketika membaca surah al-fatihah ketika solat? Dan juga, berapakah panjang harkat bagi membaca "amin" ?

Reply #1 04 April, 2012, 06:49:56 PM
boleh panjang 6 harakat
dan amin ikutlah sebagaimana di baca sebelumnya

silakan ya

Reply #2 06 April, 2012, 04:59:34 PM
Jika boleh saya hendak bertanya soalan lagi. Bolehkah membaca surah al-fatihah dengan menyambungi satu ayat ke satu ayat dengan janji nafas masih ada? Misalnya; selepas menbaca ayat pertama, terus mambaca ayat kedua tanpa memberhentikan nafas dengan syarat menjaga tajwid. Adakah cara ini boleh juga digunakan apabila membaca surah-surah Al-Quran yang pendek seperti surah al-ikhlas dan surah an-nas?

Mudah-mudahan masalah saya ini dapat diselesaikan.

Reply #3 06 April, 2012, 05:19:50 PM
Bacalah dengan TARTIL

maksudnya, dengan Izin Allah, kamu baca, dan Ingatlah Allah, subhanallah

jika ingat Kuasa sendiri, tentulah nak pederas, speeding saja

inshallah ya, PEKERTI
akhlak

di depan Allah,

kamu bawa apa?

subhanallah

Reply #4 06 April, 2012, 05:32:24 PM
Minta maaf sekiranya saya terlalu banyak bertanya dalam post ini. Saya tahu maksud Tartil. Tetapi, bolehkah saya mambaca surah al-fatihah dan surah-surah pendek yang lain dengan menggunakan cara yang saya sebut awal tadi? Kerana saya masih belum dapat jawapan yang saya mahukan.

Minta maaf sekiranya kata-kata saya ini boleh tersinggung perasaan. Banyak-banyak minta maaf.

Reply #5 06 April, 2012, 05:43:31 PM
cuba fahami maksud, makna perkataan perkataan tersebut

kemudian jika kita baca berterusan, tempat berhenti tu, betul ke idak?

agar tak berhenti di tengah ayat, yang tiada maksud?

jika masuk ke perguruan, memang ada di ajarkan, Fatihah se nafas

untuk lihat nafas, panjang ke pendek, inshallah

bab nak baca ni, kena berguru lah yaa

tak pun sila lihat bacaan bacaan mereka   http://english.islamway.com/sindex.php?section=erecitorslist

inshallah ya

jika dah tahu, mudahlah ya

inshallah

beruang

  • *
  • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
    • View Profile
Reply #6 06 April, 2012, 05:47:06 PM
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=cvlVK3EDZls" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">Ustaz Azhar Idrus - (Lawak) Terlampau Menekan Pada Bacaan</a>


baca asalkan hak2 setiap huruf Al-Quran itu terjaga. Jangan sampai lari baris, lari bunyi, lari makhraj huruf... Jangan sampai lari maksud, jangan sampai sembahyang tu jadi sia2... ^__^

p/s: tanya je... mintak maaf bila buat salah... huhuu...

Reply #7 12 April, 2012, 02:19:21 PM
sekiranya tidak yakin bacalah seperti biasa, tidak apa yang nak dikejar pun

Reply #8 12 April, 2012, 06:15:54 PM
tengok MUSHAF.. ada TANDA, ISYARAT, FAHAMI dan TAATI, itulah terbaik lagi TARTIIL....
 kalu jalan raya, itu isyarat mahu dilanggar kah? awat kalu ada pak polisi, buleh pula menTARTIILi?

halawah

  • *
  • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    • View Profile
Reply #9 04 November, 2012, 01:47:13 PM
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=cvlVK3EDZls" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">Ustaz Azhar Idrus - (Lawak) Terlampau Menekan Pada Bacaan</a>


baca asalkan hak2 setiap huruf Al-Quran itu terjaga. Jangan sampai lari baris, lari bunyi, lari makhraj huruf... Jangan sampai lari maksud, jangan sampai sembahyang tu jadi sia2... ^__^

p/s: tanya je... mintak maaf bila buat salah... huhuu...

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=cvlVK3EDZls" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">Ustaz Azhar Idrus - (Lawak) Terlampau Menekan Pada Bacaan</a>
İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

divider3
halaqahforum4