Bacaan Al-fatihah yang afdal

Author Topic: Bacaan Al-fatihah yang afdal  (Read 1480 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Aqil Bahri

  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
04 April, 2012, 06:04:48 PM
  • Publish
  •  :)

    Saya ada soalan mengenai hukum bacaan surah al-fatihah ketika solat. Dalam "waladdaaalliiin" di penghujung surah; berapa panjang harkatnya bagi "daaal" dan "liiin" ketika membaca surah al-fatihah ketika solat? Dan juga, berapakah panjang harkat bagi membaca "amin" ?

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #1 04 April, 2012, 06:49:56 PM
  • Publish
  • boleh panjang 6 harakat
    dan amin ikutlah sebagaimana di baca sebelumnya

    silakan ya

    Aqil Bahri

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #2 06 April, 2012, 04:59:34 PM
  • Publish
  • Jika boleh saya hendak bertanya soalan lagi. Bolehkah membaca surah al-fatihah dengan menyambungi satu ayat ke satu ayat dengan janji nafas masih ada? Misalnya; selepas menbaca ayat pertama, terus mambaca ayat kedua tanpa memberhentikan nafas dengan syarat menjaga tajwid. Adakah cara ini boleh juga digunakan apabila membaca surah-surah Al-Quran yang pendek seperti surah al-ikhlas dan surah an-nas?

    Mudah-mudahan masalah saya ini dapat diselesaikan.

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #3 06 April, 2012, 05:19:50 PM
  • Publish
  • Bacalah dengan TARTIL

    maksudnya, dengan Izin Allah, kamu baca, dan Ingatlah Allah, subhanallah

    jika ingat Kuasa sendiri, tentulah nak pederas, speeding saja

    inshallah ya, PEKERTI
    akhlak

    di depan Allah,

    kamu bawa apa?

    subhanallah

    Aqil Bahri

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Reply #4 06 April, 2012, 05:32:24 PM
  • Publish
  • Minta maaf sekiranya saya terlalu banyak bertanya dalam post ini. Saya tahu maksud Tartil. Tetapi, bolehkah saya mambaca surah al-fatihah dan surah-surah pendek yang lain dengan menggunakan cara yang saya sebut awal tadi? Kerana saya masih belum dapat jawapan yang saya mahukan.

    Minta maaf sekiranya kata-kata saya ini boleh tersinggung perasaan. Banyak-banyak minta maaf.

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #5 06 April, 2012, 05:43:31 PM
  • Publish
  • cuba fahami maksud, makna perkataan perkataan tersebut

    kemudian jika kita baca berterusan, tempat berhenti tu, betul ke idak?

    agar tak berhenti di tengah ayat, yang tiada maksud?

    jika masuk ke perguruan, memang ada di ajarkan, Fatihah se nafas

    untuk lihat nafas, panjang ke pendek, inshallah

    bab nak baca ni, kena berguru lah yaa

    tak pun sila lihat bacaan bacaan mereka   http://english.islamway.com/sindex.php?section=erecitorslist

    inshallah ya

    jika dah tahu, mudahlah ya

    inshallah

    beruang

    • *
    • Posts: 1351
    • Bersatu sebagai satu Usrah dalam satu Halaqah...
      • View Profile
    Reply #6 06 April, 2012, 05:47:06 PM
  • Publish
  • Ustaz Azhar Idrus - (Lawak) Terlampau Menekan Pada Bacaan


    baca asalkan hak2 setiap huruf Al-Quran itu terjaga. Jangan sampai lari baris, lari bunyi, lari makhraj huruf... Jangan sampai lari maksud, jangan sampai sembahyang tu jadi sia2... ^__^

    p/s: tanya je... mintak maaf bila buat salah... huhuu...

    ahmadshah

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #7 12 April, 2012, 02:19:21 PM
  • Publish
  • sekiranya tidak yakin bacalah seperti biasa, tidak apa yang nak dikejar pun

    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Reply #8 12 April, 2012, 06:15:54 PM
  • Publish
  • tengok MUSHAF.. ada TANDA, ISYARAT, FAHAMI dan TAATI, itulah terbaik lagi TARTIIL....
     kalu jalan raya, itu isyarat mahu dilanggar kah? awat kalu ada pak polisi, buleh pula menTARTIILi?

    halawah

    • *
    • Posts: 2589
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Reply #9 04 November, 2012, 01:47:13 PM
  • Publish
  • Ustaz Azhar Idrus - (Lawak) Terlampau Menekan Pada Bacaan

    baca asalkan hak2 setiap huruf Al-Quran itu terjaga. Jangan sampai lari baris, lari bunyi, lari makhraj huruf... Jangan sampai lari maksud, jangan sampai sembahyang tu jadi sia2... ^__^

    p/s: tanya je... mintak maaf bila buat salah... huhuu...


    Ustaz Azhar Idrus - (Lawak) Terlampau Menekan Pada Bacaan
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    3390 Views
    Last post 26 April, 2009, 10:30:20 AM
    by assiddiq
    16 Replies
    16674 Views
    Last post 04 November, 2012, 01:45:07 PM
    by halawah
    4 Replies
    8670 Views
    Last post 12 August, 2012, 11:09:48 PM
    by mansg2