7 PETALA CINTA,AGAMA DAN DAKWAH YANG DIKAPITALISTIKKAN?

Author Topic: 7 PETALA CINTA,AGAMA DAN DAKWAH YANG DIKAPITALISTIKKAN?  (Read 3466 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

anerbysdhom

  • *
  • Posts: 29
    • View Profile
23 March, 2012, 04:40:15 PM
  • Publish Di FB
  • 7 PETALA CINTA.........
    PENDAKWAH -PENDAKWAH WANITA,ustazah2 yang cantik manis bersuara lunak lemak merdu,bacaan ayat2 Quran dengan berlatarkan muzik,dan macam lagi.
    ada orang kata semua itu adalah agama yang dikapitalistikkan,kerja orang2 yang lebih banyak mementingkan keuntungan dari maksud dakwah sebenarnya.
    pada saya....memang saya tak berkenan.
    inak tanya bijak pandai di sini....mohon clearkan kekeliruan saya. :jaz:

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4917
      • View Profile
    Jawab #1 26 March, 2012, 01:28:32 PM
  • Publish Di FB
  • bidaah lah bila ayat ayat al quran di sertakan musik

    memang kita kita akan TIRU
    kesesatan yang telah di lakukan, oleh
    Yahudi dan nasrani

    memang Yahudi dan Nasrani, tak akan redha kepada kamu, sehinggalah kamu, ikuti apa yang mereka lakukan, subhanallah


    jadi, biarkan lah mereka jika kamu sudah menyatakan kebenaran dari Allah

    biarkan kerana hidup dalam dunia, adalah atas Pilihan, samada mahu ikut kebenaran
    ataukah ikut Permainan dan hiburan dunia ini


    intan surullah............
    tak muru na bil maaruf...........

    ...............

    inshallah

    anerbysdhom

    • *
    • Posts: 29
      • View Profile
    Jawab #2 26 March, 2012, 03:25:02 PM
  • Publish Di FB
  • sebenarnya saya keliru,sebab perkara-perkara ini,berkumandang,bersiar-raya setiap hari di radio dan tv  terutamanya radio-radio dan tv islamik kontemporari masa kini...which mean dengan izin dan idea bijak-pandai islam negara.justeru kami yang tidak mempunyai ilmu agama setinggi mereka,yang bukan datangnya dari fakulti2 agama ini sekali-lagi kami nyatakan; "keliru"..hati rasa macam tak suka,tapi adakah mungkin ada kemaslahatan yang lebih?
    filem-filem "islamik"sekarang menayangkan kisah cinta wanita berpurdah dan lelaki berjubah dan berserban,sedangkan sepanjang perkenalan dan pergaulan saya dengan golongan wanita berpurdah dan lelaki2 berjubah dan berserban akhlak mereka TIDAK BEGITU.
    mungkin tidak adil untuk saya mengomentar sebab masih belum menonton cerita2 tersebut,sekadar menyaksikan sepintas lalu sedutan filem2 dan drama tersebut tapi hati tidak bersetuju.
    tidak cukup akhlak remaja islam dari kelaurga paling miskin ke keluarga paling kaya  dihancurkan,adakah sekarang masanya kehidupan muslimin dan muslimat yang sedaya-upaya dipelihara iman dan akhlak mereka pun hendak dicemarkan?

    Fakir Billah

    • *
    • Posts: 880
      • View Profile
    Jawab #3 26 March, 2012, 06:07:21 PM
  • Publish Di FB
  • 7 PETALA CINTA.........
    PENDAKWAH -PENDAKWAH WANITA,ustazah2 yang cantik manis bersuara lunak lemak merdu,bacaan ayat2 Quran dengan berlatarkan muzik,dan macam lagi.
    ada orang kata semua itu adalah agama yang dikapitalistikkan,kerja orang2 yang lebih banyak mementingkan keuntungan dari maksud dakwah sebenarnya.
    pada saya....memang saya tak berkenan.
    inak tanya bijak pandai di sini....mohon clearkan kekeliruan saya. :jaz:

    JIka anda dapat memahami bukti 7 SIfat Maani, dengan kefahaman dalil, maka disitu anda akan jumpa siapa kapitalis sebenar.

    7 SIfat Maani= Makni dari  makna terkandung= (bukti)

    Kudrat ialah kuasa , mana bukti yang dikatakan Allah berkuasa=sila cari bukti (saya beri satu contoh bukti, Yang dikatakan Allah berkuasa ialah segala makluk di 7 petala langit dan bumi juga barang diantaranya diTEMPUH oleh kuasa, yakni berlaku gerak dan diam dari kuasa Allah. Tanpa ditempuh oleh kuasa tidak akan ada gerak dan diam (dalil, tidak bergerak sesuatu jua tanpa gerak dari Allah ).
    Iradat ialah kehendak, mana bukti yang dikatakan Allah berkehendak=sila cari bukti
    Ilmu ialah Mengetahui, mana bukti yang dikatakan Allah Mengetahui=sila cari bukti
    Hayat ialah Hidup, mana bukti yang dikatakan hidup=sila cari bukti
    Samak ialah Mendengar, mana bukti dikatakan Allah itu Mendengar= sila cari bukti
    Basyar ialah Melihat, mana bukti yang dikatakan Allah Melihat=sila cari bukti
    Kalam ialah berkata, mana bukti Allah berkata=sila cari bukti


    Testing testing, nih exam ,,,kena pas masuk Umno, DAP masuk, MIC masuk,,,MASUK MENGUNDI ler. Calon ,mesti membuktikan khidmat terbaik.

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1339
      • View Profile
    Jawab #4 26 March, 2012, 06:26:23 PM
  • Publish Di FB
  • macam kisah nak ala2 islamik...tapi tak menjadi ekk....
    tak kena gaya k0t...
    "The spirit of knowledge is action"..

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4917
      • View Profile
    Jawab #5 26 March, 2012, 06:39:07 PM
  • Publish Di FB
  • sebenarnya saya keliru,sebab perkara-perkara ini,berkumandang,bersiar-raya setiap hari di radio dan tv  terutamanya radio-radio dan tv islamik kontemporari masa kini...which mean dengan izin dan idea bijak-pandai islam negara.justeru kami yang tidak mempunyai ilmu agama setinggi mereka,yang bukan datangnya dari fakulti2 agama ini sekali-lagi kami nyatakan; "keliru"..hati rasa macam tak suka,tapi adakah mungkin ada kemaslahatan yang lebih?
    filem-filem "islamik"sekarang menayangkan kisah cinta wanita berpurdah dan lelaki berjubah dan berserban,sedangkan sepanjang perkenalan dan pergaulan saya dengan golongan wanita berpurdah dan lelaki2 berjubah dan berserban akhlak mereka TIDAK BEGITU.
    mungkin tidak adil untuk saya mengomentar sebab masih belum menonton cerita2 tersebut,sekadar menyaksikan sepintas lalu sedutan filem2 dan drama tersebut tapi hati tidak bersetuju.
    tidak cukup akhlak remaja islam dari kelaurga paling miskin ke keluarga paling kaya  dihancurkan,adakah sekarang masanya kehidupan muslimin dan muslimat yang sedaya-upaya dipelihara iman dan akhlak mereka pun hendak dicemarkan?


    RADIO bukan alatan sunnah
    sebab itu adat itu akan bawa kerosakan, bila kita mengambilnya, dan sudah menjadilah ia sebagai alatan permainan dan tipudaya
    belum mengetahui apa sebenarnya, bijaklah kan memberi tafsir
    subhanallah

    hati hatilah ya, jangan sampai tersesat dan menyesatkan, inshallah

    sepertilah berlaku di dalam blog blog - peminat ramai yang ada persangkaan politik

    blog blog agama pun ramai, tapi selit selit saja

    sebab tu saya punya blog: al-merapu.blogspot.com

    jom lah merapu, komenlah jika tahu, silakan, subhanallah

    keMuNcUpp

    • *
    • Posts: 884
      • View Profile
    Jawab #6 26 March, 2012, 06:55:50 PM
  • Publish Di FB



  • waahhh...ramainya bagi komen...dah tengok la maknanya tu...cer cite cer cite...any comments??? apa pengajaran..apa pelajaran...apa pelencongan....
    ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫ ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫
    CatcH Me If U CaN...LoVe Me If U WaNt...HaTe Me IF U DarE...Hidup ini indah jika Ukhwah Fillah Ila Jannah ++++++

    anerbysdhom

    • *
    • Posts: 29
      • View Profile
    Jawab #7 26 March, 2012, 11:18:58 PM
  • Publish Di FB



  • waahhh...ramainya bagi komen...dah tengok la maknanya tu...cer cite cer cite...any comments??? apa pengajaran..apa pelajaran...apa pelencongan....

    cik KEMUNCUPP ni mesti tak baca apa yg org lain tulis...
    org lain tak taula,tapi saya belum tengok lagi cerita 7 petala cinta ni,setakat ni tak teringin nak menyokong perkembangan industri ni,cuma ternampak sedutannya kat tv masa g kursus aritu (rumah saya  takde TV)
    dari petikan cerita nya...macam percintaan seorang gadis berpurdah dengan lelaki yang berserban dan berjubah...yg buat tak berkenan tu ada pulak scene2 wanita berpurdah ni mengintai2 lelaki bukan mahram dari  balik jendela,lelaki ni pun sama jugak,ada scene jumpa lah gitulah ginilah...seolah2 menggambarkan camnilah ustaz dan ustazah yang belajar kat pondok kat madrasah bercinta...menghadapi gelora asmara.

    risaulah cerita2 macamni akan meracuni pemikiran anak2 yang belajar di madrasah,maahad,sekolah pondok dsbgainya...sudahlah kualiti ustaz dan ustazah zaman sekarang ni pun banyak dipersoalkan....
    kenapa org suka buat cerita camni pulak sekarang ni ye?


    nazim

    • *
    • Posts: 204
    • Anak Soleh
      • View Profile
    Jawab #8 27 March, 2012, 09:12:08 AM
  • Publish Di FB
  • Filem ini bagus juga, suka tengok suasana damai,jalan ceritanya pun menarik juga, sekurang-kurangnya ada juga filem kita yang boleh memberi tentangan hebat kepada filem barat, filem melayu yang berunsur tahyul dan sebagainya,  contoh lain filem yang berunsurkan keislaman seperti filem Di Bawah Lindungan Ka'abah, versi buya Hamka.. terima kasih

    Fakir Billah

    • *
    • Posts: 880
      • View Profile
    Jawab #9 27 March, 2012, 09:28:14 AM
  • Publish Di FB
  • 7 Petala merujuk kepada haluan atau matlamat.
    Setelah berilmu, tujuan ilmu ialah untuk tidak mensyirikkan Tuhan.
    Wujudnya cinta yakni suci.  Kesucian ini tertumpu kepada apa yang disaksikan antara yang hak dan yang batil.
    Patuh kepada yang disuruh dan yang ditegah.
    Tiada dakwaan kepada apa yang dilakukan atau orang lain, itulah dakwah merangkumi segenap sudut tanpa memperdulikan habuan.
    Tiada mengharap apa apa balasan samada semasa berdakwah dan selepas berdakwah.
    KapiTALIlist=tali perhubungan antara makluk dan Tuhan, barulah diperkenalkan kepada yang sebenar benar tiada itu ada.

    Kita minum dulu, jika dahaga minumlah SEteguk air menghilang haus.
    Hilangkan haus supaya tiada ukuran dan bandingan, itulah nilai sebenar air.



    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Jawab #10 27 March, 2012, 09:39:00 AM
  • Publish Di FB
  • MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA..

    Walaupun saya belum tonton cerita ni, ( insyaallah tidak akan menonton ), namun dari apa yang di LIHAT sepintas lalu, AGAMA ini DIPERMAINKAN!.. ALLAHUMMAGHFIRLANA...

    Untuk menCARI KESERONOKAN di DUNIA yang diSAHkan sebagaiPERMAINAN dan SENDA GURAU, berALASkan AGAMA untuk MENCARI KEUNTUNGAN..

    AGAMA ini, BERTENTANGAN dengan FITRAH manusia, dan untuk meLANGSUNGkan kehendak fitrah, kekonon berAGAMA, maka itulah jadinya... insyaallah naa...

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4917
      • View Profile
    Jawab #11 27 March, 2012, 09:46:31 AM
  • Publish Di FB
  • cerita tu, cerita KE LA KU

    bukan tujuan mentauhidkan Allah

    hanya menyatakan, Takdir yang manusia pilih, banyak waktu, tak seperti yang di kehendaki, kena berserah saja...................

    alangkah BAIK jika setiap ketika dapat berserah Allah

    tetapi, begitulah Allah menyatakan, samada kamu RELA atau TERPAKSA kena AKUR kepada Allaah
    ikut ATURAN Allaah

    sesiapa yang di hidayahkan Allah, tiada sesiapa dapat sesatkannya

    sesiapa yang di sesatkan Allah oleh pilihannya sendiri, tiada sesiapa dapat hidayahkannya


    silakan, dapatkan ILMU

    semuga dapatlah kemudahan

    inshallah

    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Jawab #12 27 March, 2012, 10:58:18 AM
  • Publish Di FB
  • DAKWAH ini, menuntut MUJAHADAH DIRI, HARTA dan MASA menurut CARA selagumana para rasul dan anbiyaa di MUJAHADAHkan...baru termasuk ke JALAN DAKWAH ILALLAAH... andai diri terasa berat dan terfikir payah serta sambutan penerimaan yang di harap, maka dari itulah terbit kaedah dakwah cara sendiri..  lari TERTIB laa bro... wanita dengan keAYU-MANISannya menutur kata menarik minat dan suka kepada MAD'UU dalam menDA'IE, lagumana cerita nie? Lelaki mereka-tubuh merangka kaedah mencari jalan YANG LAIN SELAIN DARI JALAN NABI ( disusah-payahkan ), untuk menarik si MAD'UU, lagumana cerita nie?

    Sungguh, untuk membentuk Empayar ROM memakan masa ratusan tahun,  untuk membentuk Empayar FARSI juga ratusan tahun, BAGAIMANA MUHAMMAD S.A.W. mengambil masa cuma 23 tahun menegakkan dunia Islam, dan di zaman Khalifan Umar Al-KHATTAB 2/3 dunia dikuasai oleh MUSLIMIN??.. apa KAEDAH yang diguna? adakah wujud BEZA nya di situ??

    Hari ini, TAMPAK, kita lebih selesa mengGUNA-PAKAI kaedah YAHUDI dan NASARA, yang di dalam Al-Quran diingatkan, TIDAK SEKALI-KALI REDHA YAHUDI  DAN NASARA ITU, SEHINGGALAH  MU IKUT CARA MEREKA!

    Awat pulak tak pegang... " AKU TINGGALKAN KEPADA MU 2 PERKARA YANG SELAMA MANA KAMU BERPEGANG KEPADA KEDUA-DUANYA, SELAMA ITULAH KAMU TIDAK AKAN SESAT" iaitu, QURAN dan HADIS...

    Memang laa, cerita ni pun, pakai quran dan hadis jugak, tapi CARA betul ker untuk capai matlamat??
    « Last Edit: 27 March, 2012, 11:02:55 AM by Arozi »

    nazim

    • *
    • Posts: 204
    • Anak Soleh
      • View Profile
    Jawab #13 27 March, 2012, 12:47:56 PM
  • Publish Di FB
  • Ceritanya menarik, sesiapa yang berkelapangan pada hujung minggu, bolehlah bawa keluarga santai-santai sambil menonton filem ini, mungkin sedikit sebanyak membantu memupuk rasa kasih sayang diantara ahli keluarga, Islam itu mudah.Terima kasih.

    laura

    • *
    • Posts: 6
      • View Profile
    Jawab #14 27 March, 2012, 12:49:48 PM
  • Publish Di FB
  • Salam..
    Saya belum tengok movie tersebut, sekadar tonton trailer 30 saat di TV..
    Tapi saya rasa mcm sakit hati tengok sebab biasa nya wanita2 berpurdah ni (yg betul2 niat kerana Allah) takkan benarkan org
    lelaki yg bukan mahram dtg dekat dgn dia..apa lagi nak tenung menggoda mcm tu...haisy..ini macam memberi gambaran
    yg salah ttg Islam..
    Apa yg saya tulis ni berdasarkan trailer di TV shj..saya rasa tak perlu lah saya bayar 9RM atau 12RM untuk tgk cerita ni..

    nazim

    • *
    • Posts: 204
    • Anak Soleh
      • View Profile
    Jawab #15 27 March, 2012, 01:08:20 PM
  • Publish Di FB
  • Ceritanya mudah dan senang difahami, sesuai dengan kehidupan masyakat Melayu khususnya,  unsur-unsur Islam yang diketengahkan dalam filem berkenaan besar kemungkinan boleh mengajak para penonton atau peminat filem tegar beralih angin menonton filem pembangun jiwa.  Industri perfileman Melayu yang masih tandus dengan karya-karya Islamik seperti ini sememangnya amat perlu untuk memberi satu lagi 'input' yang positif kepada masyarakat,  berbanding filem-filem seram, ganas dan tahyul yang timbul bagai cendawan tumbuh selepas hujan.  Terima kasih.

    adawiyah ipoh

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #16 27 March, 2012, 02:30:07 PM
  • Publish Di FB
  • 7 petala cinta..banyak perkara yg saya belajar... pengorbanan antara saudara lebih kuat berbanding sikap cemburu... masing2 berebut untuk berkorban ..demi kebahagiaan org lain

    cikgusains

    • *
    • Posts: 150
    • allahuakbar....
      • View Profile
    Jawab #17 27 March, 2012, 02:54:26 PM
  • Publish Di FB
  • tak tengok pun wayang kalau nak masuk pun tak sesuai untuk cerita cinta
    untuk anak 4 gadis sunti saya tu,

    cerita indonesia terbitan/ arahan habibuRahman juga menarik.
    mungkin terpengaruh cerita dari sana agaknya..cubalah tengok
    di dalam youtube, sambutan amat hebat di sana.

    tapi filem tak terlepas elemen percintaan, konflik akidah dan lain2
    yelah..takkkan jalan cerita best je mesti ada turun naik aliran dia

    sekurangnya ade lah pilihan anak-muda daripada banyak filem tahyul hantu
    dan rempit ganas semua itu,
    « Last Edit: 27 March, 2012, 03:23:41 PM by cikgusains »
    mari sama-sama berubah keaarah yang lebih baik dalam kehidupan

    Munzir khan

    • *
    • Posts: 613
      • View Profile
    Jawab #18 27 March, 2012, 06:46:58 PM
  • Publish Di FB
  • Hati2 lah dengan fitnah Akhir zaman

    Wallahhualam

    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #19 27 March, 2012, 06:57:04 PM
  • Publish Di FB
  • ombak rindu...

    hu ha hu - semuga berpesan dan bersabar-
    jalan jalan cari pasal...

     seperti firman Allah Ta'ala :

    Ertinya :"Katakanlah ya, Muhammad (kepada mereka) : ‘ Tilik oleh kamu semuanya apa-apa yang ada didalam tujuh petala langit dan bumi ".

    Maka adalah yang nyata kepada segala orang yang berakal itu tanda bekas Qudrat dan Iradat Allah Ta'ala jua yang nyata; yakni bekas tanda Kuasa Allah dan KehendakNya juga yang nyata. Bukan langit dan bumi sahaja yang Allah Ta'ala suruh tilik, bahkan pada diri kita ini pun disuruh tilik sebagaimana firmanNya dalam Al-Quran :

    Ertinya: " Pada diri kamu itu, mengapakah tiada kamu tilik..? "

    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    10 Replies
    5986 Views
    Last post 28 May, 2012, 02:27:02 PM
    by Mei
    2 Replies
    995 Views
    Last post 15 November, 2010, 04:20:15 PM
    by SiNaR aBaDi
    5 Replies
    1885 Views
    Last post 18 September, 2011, 11:28:30 PM
    by amirah balqisy