Draf Kertas Kerja Program Himpunan Halaqian Halaqah ke 5

*

Author Topic: Draf Kertas Kerja Program Himpunan Halaqian Halaqah ke 5  (Read 21348 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Duratul_Mujahid

  • *
  • Posts: 608
    • View Profile
Reply #220 03 April, 2012, 12:36:18 PM
  • Publish
  • Menu waktu petang..macam yang kita kata haritu..ialah LAKSA...

    sementara menanti waktu malam untuk BBQ....jadi perlu ada periuk besar untuk kuah laksa dan mangkuk2 nak makan.

    siapa yang ada idea lagi..boleh kongsikan disini..takut ada tertinggal/tak masuk list

    laksa ni kena makan dalam dulang/talam ke?
    kalau susah tak de yg nak bawakan dulang/talam... suruh je setiap peserta bawa piggan, mangkuk, sudu dan cawan sendiri.. senang. h a h a h a
    Menterjemah Apa Yang Tersirat DI MInda
    http://durratulmujahid.blogspot.com/

    Yuzie

    • *
    • Posts: 1024
    • Demi Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang
      • View Profile
    Reply #221 03 April, 2012, 12:38:50 PM
  • Publish
  • Mahu lebih ringan.
    Boleh juga guna gelas/mangkuk/pinggan polystyrene.
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    Duratul_Mujahid

    • *
    • Posts: 608
      • View Profile
    Reply #222 03 April, 2012, 12:40:10 PM
  • Publish
  • Mahu lebih ringan.
    Boleh juga guna gelas/mangkuk/pinggan polystyrene.

    uiks.. jangan la.. tak mesra alam.. menggalakkan pembuangan sampah... pembaziran.. uhuk..uhuk..uhuk

    Yuzie

    • *
    • Posts: 1024
    • Demi Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang
      • View Profile
    Reply #223 03 April, 2012, 12:41:16 PM
  • Publish
  • Mahu lebih ringan.
    Boleh juga guna gelas/mangkuk/pinggan polystyrene.

    uiks.. jangan la.. tak mesra alam.. menggalakkan pembuangan sampah... pembaziran.. uhuk..uhuk..uhuk
    Sebelum balik pastikan semua clear.kirk kirk kirk.

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14489
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #224 03 April, 2012, 12:45:03 PM
  • Publish
  • Tak ada polisterin, sebab di sana sudah sedia ramai pengguna yang menggunakan tetapi tidak bijak menguruskan. Kita mahu yang mesra alam, tak ada talam makan aja atas daun pisang.

    Tak ada mangkuk makan ada dalam besen, kongsi ramai-ramai, itu jika sudi.

    Tak apa, kemungkinan saya senarai barang-barang yang mana boleh  minta sesiapa berdekatan meminjam dari surau atau masjid berhampiran.

    Mangkuk plastik aja...kalau seorang bawa 10, 5 orang, dah ada 50 buah. lebih dari cukup.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Yuzie

    • *
    • Posts: 1024
    • Demi Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang
      • View Profile
    Reply #225 03 April, 2012, 12:52:21 PM
  • Publish
  • Makan dalam daun pisanglah BEST...tak pernah merasa lagi makan macam itu melainkan nasi lemak.

    Makan atas pelepah tu lagi mesra alam dan mesra kasih sayang antara satu sama lain.

    Makan dalam besen, awal2 lagi saya tak nak( ish macam semacam je)

    kirk kirk kirk tak serius betul saya ni.

    Maaf ye ummi...

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14489
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #226 03 April, 2012, 12:56:29 PM
  • Publish
  • Quote
    Makan dalam besen, awal2 lagi saya tak nak( ish macam semacam je)

    Kalau gitu, bawalah sebiji mangkuk, sebuah pinggan, sebatang sudu  garfu dan secawan cawan. Tak perlu kongsi dengan sapa-sapa. Masukkan bersama-sama di dalam lipatan pakaian, tentu tak pecah dan ambik ruang yang besar.

    robhunhayati

    • *
    • Posts: 1068
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Reply #227 03 April, 2012, 01:36:48 PM
  • Publish
  • sebenarnya makan dalam talam or besen tu merapatkan ukhwah... dulu masa kecik2 arwah embah (org jawa) mmg ajar kami (cucu-cucunya) makan dalam talam. dan ianya memberi kesan terhadap ikatan silaturrahim. dan semasa join kem ibadah, tamrin n etc pun kami diajar makan dalam talam. bagi yg x biasa mungkin rasa semacam tapi bagi yang dah pernah lalui n dah lama tinggalkan, memang rindukan saat tu...

    Yuzie

    • *
    • Posts: 1024
    • Demi Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang
      • View Profile
    Reply #228 03 April, 2012, 01:52:16 PM
  • Publish
  • sebenarnya makan dalam talam or besen tu merapatkan ukhwah... dulu masa kecik2 arwah embah (org jawa) mmg ajar kami (cucu-cucunya) makan dalam talam. dan ianya memberi kesan terhadap ikatan silaturrahim. dan semasa join kem ibadah, tamrin n etc pun kami diajar makan dalam talam. bagi yg x biasa mungkin rasa semacam tapi bagi yang dah pernah lalui n dah lama tinggalkan, memang rindukan saat tu...

    Maaflaa..robhunhayati saya tidak bermaksud untuk menghina makan dalam keadaan sedemikian, makan dalam talam memang saya pernah tengok orang makan macam tu. Cuma besen tu saya tak pernah dengar dan tengok pun sebelum ini. TALAM dengan BESEN sama ke? Saya orang Kelantan ini talam dengan besen lain rupa bentuknya. Talam yang bulat dan peseh/leper tapi besen ni dia macam mangkuk tapi besar lebih kurang periuk gitu. Makan dalam besen macam itu pun boleh erk?-(maaflah saya tak tahu, tapi kalau pandangan orang pantai timur macam tak sopan ini pandangan kami.Mungkin perbezaan adab dan budaya)

    Bagus jugalah bercampur dengan lain-lain negeri boleh tahu adat budaya negeri masing2

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #229 03 April, 2012, 01:58:13 PM
  • Publish
  • sebagai cadangan ... waktu ptg menunggu ke malam hari iaitu BBQ -
    jika di ikut jadual memang padat -

    jikalau dah masuk asar tue buat jer jemput jemput - atau kudapan yang lain -

    kalau di melaka... dah teman suruh masak dodol jer... ketawa..


    kalau laksa tue maybe seperti ummi nyatakan tadi .. no poli poli... faham faham jer lah.. yer -
    cuba cari menu lain di petang hari...

    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    robhunhayati

    • *
    • Posts: 1068
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Reply #230 03 April, 2012, 02:14:30 PM
  • Publish
  •  :)

    Yuzie,

    eh, x berniat utk buat yuzie terasa. actually just berkongsi pengalaman. yup! utk org pantai timur, memang talam n besen tu berbeza. ma saya pun org terengganu n family saya pun ada dari kelantan. memang different style pun but saya lahir dalam keluarga campur yakni perak+terengganu n kami 9 beradik lahir di pahang. sebab tu x kesah. lagipun, masa sekolah n matrik dulu memang kami pernah masak megi dlm baldi n makan dlm besen masa camping. itu pengalaman.... but, sekarang dah x dapat dah coz banyak dah kemudahan such as polistrin, pinggan kertas pakai buang n etc... so, dont worry Yuzie. xde anggapan apa2 pun...

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14489
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #231 03 April, 2012, 03:07:11 PM
  • Publish
  • Tak ada lah sampai makan dalam besen, itu cuma gurauan saja. besen tu besar, tempat nak gaul bahan masakan atau letak makanan seperti sop atau gulai.

    Besen saya maksudkan tu cuma mangkuk plastik kecik saja. Bolehlah kongsi dua orang makan laksa. Macamm kita selalu kongsi makan dengan kawan serumah, orang kata makan sepinggan.

    Pak_Long

    • *
    • Posts: 665
    • Redha MU YA ALLAH ku harapkan.. AMIN
      • View Profile
    Reply #232 03 April, 2012, 03:49:28 PM
  • Publish
  • Suka PL tengok suasana riuh rendah muzakarah dalam tread ni, menggambarkan silaturrahim yang tinggi. Bagi sesiapa yang lepaskan peluang ni, memang rugi.. Tapi, itu pun atas keizinanNya,kalau dok tepi teratak tu pun,kalau Allah tak izin, tak kesampaian jugak... Ketawa sendiri PL tengok gelagat2 yang sedia suka dan rela memberi cadangan.. Terbaik....
    Setuju dengan ummi, cuba minta tolong pak fakir, tanyakan pinggan mangkuk, termasuk talam,periuk kuali,dapur dan sebagainya persatuan 'pakat' orang2 kampung kawasan situ.. Mesti ada. Lepas tu, keluarkan sikit RM, sebagai sumbangan habuan guna pinggan mangkuk tu, ok jgk. Nak guna daun pisang, kesian pokok2 pisang kawasan tu, jadi mangsa halaqian menggodamnya.. Mau kena amuk dik orang2 kampung situ pulak.. Jemputlah jkkk atau orang2 kampung situ ambik bahagian,sambil promote halaqahnet. Silap2 haribulan, depa pulak gotong royong masak untuk kita, mana tau, kot2 Allah nak hantar pertolonganNya melalui jalan tu. Wallahualam.. cadangan yang tak seberapa dari PL ja..   :ins:
    Sesiapa yang dikalangan kamu yang melihat kemungkaran,maka ubahlah dengan tangannya,jika dia tidak mampu,maka ubahlah dengan lidahnya dan jika dia tidak mampu (walau hanya dengan lidah) maka ubahlah dengan hatinya. Dan itu adalah selemah-lemah Iman. Muslim

    robhunhayati

    • *
    • Posts: 1068
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Reply #233 03 April, 2012, 03:56:03 PM
  • Publish
  • cadangan yg bernas tu Pak_Long... secara tak langsung meluaskan lagi silaturrahim...

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1036
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Reply #234 03 April, 2012, 11:40:21 PM
  • Publish
  • setuju dengan ummi..bukan susah pun..bawak je pinggan mangkuk sendirik..
    yang plastik taklah pecah..

    selamat menjamu selera ye..laksa macam tak sesuai makan dalam dulang..heeee~~
    ..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
    ..salamesrakuntukmuselamanya..

    hairilnua

    • *
    • Posts: 1054
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #235 04 April, 2012, 02:01:37 AM
  • Publish
  • Suka PL tengok suasana riuh rendah muzakarah dalam tread ni, menggambarkan silaturrahim yang tinggi. Bagi sesiapa yang lepaskan peluang ni, memang rugi.. Tapi, itu pun atas keizinanNya,kalau dok tepi teratak tu pun,kalau Allah tak izin, tak kesampaian jugak... Ketawa sendiri PL tengok gelagat2 yang sedia suka dan rela memberi cadangan.. Terbaik....
    Setuju dengan ummi, cuba minta tolong pak fakir, tanyakan pinggan mangkuk, termasuk talam,periuk kuali,dapur dan sebagainya persatuan 'pakat' orang2 kampung kawasan situ.. Mesti ada. Lepas tu, keluarkan sikit RM, sebagai sumbangan habuan guna pinggan mangkuk tu, ok jgk. Nak guna daun pisang, kesian pokok2 pisang kawasan tu, jadi mangsa halaqian menggodamnya.. Mau kena amuk dik orang2 kampung situ pulak.. Jemputlah jkkk atau orang2 kampung situ ambik bahagian,sambil promote halaqahnet. Silap2 haribulan, depa pulak gotong royong masak untuk kita, mana tau, kot2 Allah nak hantar pertolonganNya melalui jalan tu. Wallahualam.. cadangan yang tak seberapa dari PL ja..   :ins:

    Dengan kuasa veto yang den rembat dari US, den bangkang 100% cadangan pak long... sebab den teringat yang taun lepas2 punya lepas tu pak long kata kalau buat ghath kat kedah,, pak long nak sponsor semua... haaa... jangan buat2 lupa plak yea... haahahaha...
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    nazirul razali

    • *
    • Posts: 875
    • HIDUP JIHAD, MATI SYAHID, ALLAH HUAKHBAR.
      • View Profile
    Reply #236 04 April, 2012, 06:58:13 AM
  • Publish
  • kalau seorang bawa 10, 5 orang, dah ada 50 buah. lebih dari cukup.

     :) ummi.....

    kalau saya yang naik motor ni rasanya boleh bawa pinggan / sudu / cawan plastik untuk saya sorang je sebab kalau bawa banyak-banyak nanti takot tak muat pula beg saya nanti..... T_T
    <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<
                         <')))))<

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Reply #237 04 April, 2012, 10:38:26 AM
  • Publish
  • Suka PL tengok suasana riuh rendah muzakarah dalam tread ni, menggambarkan silaturrahim yang tinggi. Bagi sesiapa yang lepaskan peluang ni, memang rugi.. Tapi, itu pun atas keizinanNya,kalau dok tepi teratak tu pun,kalau Allah tak izin, tak kesampaian jugak... Ketawa sendiri PL tengok gelagat2 yang sedia suka dan rela memberi cadangan.. Terbaik....
    Setuju dengan ummi, cuba minta tolong pak fakir, tanyakan pinggan mangkuk, termasuk talam,periuk kuali,dapur dan sebagainya persatuan 'pakat' orang2 kampung kawasan situ.. Mesti ada. Lepas tu, keluarkan sikit RM, sebagai sumbangan habuan guna pinggan mangkuk tu, ok jgk. Nak guna daun pisang, kesian pokok2 pisang kawasan tu, jadi mangsa halaqian menggodamnya.. Mau kena amuk dik orang2 kampung situ pulak.. Jemputlah jkkk atau orang2 kampung situ ambik bahagian,sambil promote halaqahnet. Silap2 haribulan, depa pulak gotong royong masak untuk kita, mana tau, kot2 Allah nak hantar pertolonganNya melalui jalan tu. Wallahualam.. cadangan yang tak seberapa dari PL ja..   :ins:

    Dengan kuasa veto yang den rembat dari US, den bangkang 100% cadangan pak long... sebab den teringat yang taun lepas2 punya lepas tu pak long kata kalau buat ghath kat kedah,, pak long nak sponsor semua... haaa... jangan buat2 lupa plak yea... haahahaha...

    heehe.. PL janji mesti di tunaikan
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    barakallah

    • *
    • Posts: 251
    • InsyAllah
      • View Profile
    Reply #238 04 April, 2012, 11:30:51 AM
  • Publish
  • insyaAllah akan hadir untuk gathering kali ini...:)

    semuthitam

    • *
    • Posts: 44
      • View Profile
    Reply #239 04 April, 2012, 11:54:02 AM
  • Publish
  • Tak ada polisterin, sebab di sana sudah sedia ramai pengguna yang menggunakan tetapi tidak bijak menguruskan. Kita mahu yang mesra alam, tak ada talam makan aja atas daun pisang.

    Tak ada mangkuk makan ada dalam besen, kongsi ramai-ramai, itu jika sudi.

    Tak apa, kemungkinan saya senarai barang-barang yang mana boleh  minta sesiapa berdekatan meminjam dari surau atau masjid berhampiran.

    Mangkuk plastik aja...kalau seorang bawa 10, 5 orang, dah ada 50 buah. lebih dari cukup.



    saya sokong cadangan ummi ini,..macam program sekolah rendah dulu.bawa pinggandan gelas sendiri.....

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    275 Replies
    26554 Views
    Last post 13 March, 2011, 09:16:12 AM
    by halawah
    13 Replies
    3002 Views
    Last post 23 May, 2012, 12:01:49 PM
    by Ummi Munaliza
    121 Replies
    12704 Views
    Last post 18 October, 2013, 06:03:02 PM
    by sekasihsayang