Adakah Berpurdah Itu Sunnah?

*

Author Topic: Adakah Berpurdah Itu Sunnah?  (Read 8879 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

ummi_humaira

  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
12 February, 2012, 08:22:33 PM
  • Publish
  •  :)

    Saya pernah dengar kenyataan bahawa purdah itu sunnah isteri-isteri nabi, betul ke?Dulu saya pernah nyatakan hasrat untuk berpurdah kepada ayah tapi ayah  tak galakkan malah katanya kalau ke Mekah untuk haji mana boleh tutup muka.

    Ada juga kawan-kawan yang berpurdah terlalu syadid sampai langsung tidak buka purdah walaupun ketika makan di kedai atau di dalam majlis-majlis , ada pulak yang agak longgar dengan pemakaian yang terkadang purdah tu hanya tergantung je kat bawah dagunya...sesekali je dipakai...mana satu yang sepatutnya ....????

    farahiyah0394

    • *
    • Posts: 551
      • View Profile
    Reply #1 12 February, 2012, 08:25:23 PM
  • Publish
  • dah banyak forum bincang pasal purdah ni..

    tapi apa yang saya tau.. (betulkan kalau silap)
    terserah kepada individu itu.. muka bukan aurat..
    kalau seseorang tu pegang yang purdah tu wajib bagi dia.. maka haram buka..
    kalau sunat,
    pakai dapat pahala.. buka tak dapat apa..

    dan kalau suami suruh pakai.. maka wajib la pakai..

    ummi_humaira

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Reply #2 12 February, 2012, 08:35:32 PM
  • Publish
  • dah banyak forum bincang pasal purdah ni..

    tapi apa yang saya tau.. (betulkan kalau silap)
    terserah kepada individu itu.. muka bukan aurat..
    kalau seseorang tu pegang yang purdah tu wajib bagi dia.. maka haram buka..
    kalau sunat,
    pakai dapat pahala.. buka tak dapat apa..

    dan kalau suami suruh pakai.. maka wajib la pakai..
    memang tabik pada muslimah yang boleh istiqamah dengan purdah ni tapi jangan la seperti sebahagian muslimah yang memakai purdah tapi menonjolkan mata yang mempesonakan....sebenarnya ada satu lagi tahap hijab yang lebih tinngi iaitu pemakaian abaya yang jenis bajunya seperti telekung labuh sampai buku lali...saya pernah jumpa seorang muslimah ni yang pakai jubah biasa dan tudung labuh bidang 60 kat dalam dan kat luar pulak pakai abaya dan purdah mata pun tak nampak...dari mula kahwin sampai sekarang ipar-ipar lelakinya tidak pernah melihat wajah dia...

    muslimah90

    • *
    • Posts: 55
    • salam ukhwa fillah abadan abada.....
      • View Profile
    Reply #3 12 February, 2012, 08:38:24 PM
  • Publish
  • dah banyak forum bincang pasal purdah ni..

    tapi apa yang saya tau.. (betulkan kalau silap)
    terserah kepada individu itu.. muka bukan aurat..
    kalau seseorang tu pegang yang purdah tu wajib bagi dia.. maka haram buka..
    kalau sunat,
    pakai dapat pahala.. buka tak dapat apa..

    dan kalau suami suruh pakai.. maka wajib la pakai..
    memang tabik pada muslimah yang boleh istiqamah dengan purdah ni tapi jangan la seperti sebahagian muslimah yang memakai purdah tapi menonjolkan mata yang mempesonakan....sebenarnya ada satu lagi tahap hijab yang lebih tinngi iaitu pemakaian abaya yang jenis bajunya seperti telekung labuh sampai buku lali...saya pernah jumpa seorang muslimah ni yang pakai jubah biasa dan tudung labuh bidang 60 kat dalam dan kat luar pulak pakai abaya dan purdah mata pun tak nampak...dari mula kahwin sampai sekarang ipar-ipar lelakinya tidak pernah melihat wajah dia...

     :msya: kagum dengan beliau...
    family saya pun mengahalang.. tapi saya tetap juga pakai. kuatkan hati..

    ummi_humaira

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Reply #4 12 February, 2012, 08:47:41 PM
  • Publish
  • dah banyak forum bincang pasal purdah ni..

    tapi apa yang saya tau.. (betulkan kalau silap)
    terserah kepada individu itu.. muka bukan aurat..
    kalau seseorang tu pegang yang purdah tu wajib bagi dia.. maka haram buka..
    kalau sunat,
    pakai dapat pahala.. buka tak dapat apa..

    dan kalau suami suruh pakai.. maka wajib la pakai..
    memang tabik pada muslimah yang boleh istiqamah dengan purdah ni tapi jangan la seperti sebahagian muslimah yang memakai purdah tapi menonjolkan mata yang mempesonakan....sebenarnya ada satu lagi tahap hijab yang lebih tinngi iaitu pemakaian abaya yang jenis bajunya seperti telekung labuh sampai buku lali...saya pernah jumpa seorang muslimah ni yang pakai jubah biasa dan tudung labuh bidang 60 kat dalam dan kat luar pulak pakai abaya dan purdah mata pun tak nampak...dari mula kahwin sampai sekarang ipar-ipar lelakinya tidak pernah melihat wajah dia...

     :msya: kagum dengan beliau...
    family saya pun mengahalang.. tapi saya tetap juga pakai. kuatkan hati..
    alhamdulillah.....moga dipermudahkan Allah...

    Nasiha Sakina

    • *
    • Posts: 97
    • _ Insan Dhaif, Faqir _
      • View Profile
    Reply #5 12 February, 2012, 08:48:22 PM
  • Publish
  • Mak ayah ana turut menghalang.. Tapi alhamdulillah. lama kelamaan ayah mak dapat terima.
    pasal isi makan di kedai.? bila dilihat memang rasa macam susah. mak ayah pun ada bertanya. tapi bila ana makan di kedai ana tetap bukak tapi wajah ana bertentangan dengan mak ayah agar insan kat situ tak perasan sangat.  ana buat begitu agar ana nak ayah mak tahu bahawa perkaran ini bukan susah dan ana nak ayah mak pandang sebagai satu kemudahan buat ana bila memakainya. ana kagum pada yang tak bukak langsung. alhamdlillah.

    Nasiha Sakina

    • *
    • Posts: 97
    • _ Insan Dhaif, Faqir _
      • View Profile
    Reply #6 12 February, 2012, 08:49:51 PM
  • Publish
  • dah banyak forum bincang pasal purdah ni..

    tapi apa yang saya tau.. (betulkan kalau silap)
    terserah kepada individu itu.. muka bukan aurat..
    kalau seseorang tu pegang yang purdah tu wajib bagi dia.. maka haram buka..
    kalau sunat,
    pakai dapat pahala.. buka tak dapat apa..

    dan kalau suami suruh pakai.. maka wajib la pakai..
    memang tabik pada muslimah yang boleh istiqamah dengan purdah ni tapi jangan la seperti sebahagian muslimah yang memakai purdah tapi menonjolkan mata yang mempesonakan....sebenarnya ada satu lagi tahap hijab yang lebih tinngi iaitu pemakaian abaya yang jenis bajunya seperti telekung labuh sampai buku lali...saya pernah jumpa seorang muslimah ni yang pakai jubah biasa dan tudung labuh bidang 60 kat dalam dan kat luar pulak pakai abaya dan purdah mata pun tak nampak...dari mula kahwin sampai sekarang ipar-ipar lelakinya tidak pernah melihat wajah dia...

     :msya: kagum dengan beliau...
    family saya pun mengahalang.. tapi saya tetap juga pakai. kuatkan hati..
    alhamdulillah.....moga dipermudahkan Allah...
    alhamdulillah moga dipermudahkan jua buat anda..

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14489
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #7 12 February, 2012, 09:03:14 PM
  • Publish
  • Jangan susah-susah. Perkara mudah dipermudahkan.Selagi tidak bertentangan dengan syariat kita lakukan dengan ilmu.

    Saya pun ada ketika buka dan ada ketika pakai. Bila saya makan, saya buka, agar mudah dan suap makanan ke dalam mulut. Saya ada berbagai jenis niqab agar mudah dipakai dan dibuka bila nak makan. Tempat duduk, sudah tentu akan berhadapan dengan mahram di depan saya samada suami, anak atau orang perempuan.

    Jika saya keluar bershopping, atau pergi bank, saya suka memakainya, tetapi jika saya menziarahi saudara mara dan sahabat handai, saya tidak memakainya supaya silaturahim dapat terjalin erat antara satu sama lain.

    Saya tidak kisah jika ada yang kata saya tidak istiqomah apabila berniqab, kerana saya tahu bila saya perlu pakai dan bila saya tidak perlu pakai.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    azrinkun

    • *
    • Posts: 1648
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Reply #8 12 February, 2012, 09:35:04 PM
  • Publish
  • Aku ingin berjilbab tapi suamiku tidak setuju.Begitu juga salah satu atau kedua orang tuaku,tidak merestuinya.Kerananya aku tidak jadi mengenakan jilbab demi membahagiakan dan mentaati mereka.

    Jawapan syubhat ini

    Syubhat ini berhubung erat dengan ketidak tahuan wanita akan akibat hakikat konsep ubudiyah(penghambaan) dalam islam.Sebab itu diantara akibat yang muncul,mendahulukan kepatuhan pada selain Allah..

    Hakikat ubudiyah dalam agama islam adalah berserah diri secara total dan tunduk pada perintah Allah sehingga hati hanya diisi perasaan takut pada-Nya,tidak tersaing seorang pun selain Dia,dan tubuh tunduk menjalankan ketaatan para Rabbnya.

    Salah satu penghambaanmu kepada Allah adalah mendahulukan hukum Allah dari hukum selain-Nya,mendahulukan ketaatan pada ALLAH dari ketaatan pada selain-Nya dan mendahulukan redha Allah dari redha selain-Nya.(Cepat-cepat korek iman sebelum ajal sampai)


    Allah berfirman:
                   
                     "katakanlah,'jika bapak-bapak,anak-anak,saudara-saudara,isteri-isteri,kaum keluarga,harta kekayaan yang kamu usahakan,perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya,dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai adalah lebih kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan(dari)berjihad di jalan-Nya,maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya'.Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik."(At-Taubah[9]:24)

    Cinta kepada Allah swt dan cinta pada Rasulullah saw? bandingkan ketaatan pada makhluk manapun dibumi ni..
    Selainnya bermaksud.. tipu belaka..

    ibubapa dan suami dapat beri keuntungan padamu di hari akhirat?salah satu dari mereka mampu menghalang seksa Allah dari dirimu?Apakah salah seorang dari mereka sanggup menyelamatkanmu dari kedahsyatan situasi hari kiamat?..

    setiap orang akan menyyatakan.... 'diriku'..diriku..'


    Allah berfirman:

                       "Pada hari ketika manusia lari dari saudaranya ,dari ibu dan bapanya,dari isteri dan anak-anaknya.Setiap orang dari mereka pada hari itu mempunyai urusan yang cukup menyibukkan."(Abasa[80]:34-37)..

    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    Satu Hati

    • *
    • Posts: 108
      • View Profile
    Reply #9 12 February, 2012, 10:35:31 PM
  • Publish
  • Aku ingin berjilbab tapi suamiku tidak setuju.Begitu juga salah satu atau kedua orang tuaku,tidak merestuinya.Kerananya aku tidak jadi mengenakan jilbab demi membahagiakan dan mentaati mereka.

    Jawapan syubhat ini

    Syubhat ini berhubung erat dengan ketidak tahuan wanita akan akibat hakikat konsep ubudiyah(penghambaan) dalam islam.Sebab itu diantara akibat yang muncul,mendahulukan kepatuhan pada selain Allah..

    Hakikat ubudiyah dalam agama islam adalah berserah diri secara total dan tunduk pada perintah Allah sehingga hati hanya diisi perasaan takut pada-Nya,tidak tersaing seorang pun selain Dia,dan tubuh tunduk menjalankan ketaatan para Rabbnya.

    Salah satu penghambaanmu kepada Allah adalah mendahulukan hukum Allah dari hukum selain-Nya,mendahulukan ketaatan pada ALLAH dari ketaatan pada selain-Nya dan mendahulukan redha Allah dari redha selain-Nya.(Cepat-cepat korek iman sebelum ajal sampai)


    Allah berfirman:
                   
                     "katakanlah,'jika bapak-bapak,anak-anak,saudara-saudara,isteri-isteri,kaum keluarga,harta kekayaan yang kamu usahakan,perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya,dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai adalah lebih kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan(dari)berjihad di jalan-Nya,maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya'.Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik."(At-Taubah[9]:24)

    Cinta kepada Allah swt dan cinta pada Rasulullah saw? bandingkan ketaatan pada makhluk manapun dibumi ni..
    Selainnya bermaksud.. tipu belaka..

    ibubapa dan suami dapat beri keuntungan padamu di hari akhirat?salah satu dari mereka mampu menghalang seksa Allah dari dirimu?Apakah salah seorang dari mereka sanggup menyelamatkanmu dari kedahsyatan situasi hari kiamat?..

    setiap orang akan menyyatakan.... 'diriku'..diriku..'


    Allah berfirman:

                       "Pada hari ketika manusia lari dari saudaranya ,dari ibu dan bapanya,dari isteri dan anak-anaknya.Setiap orang dari mereka pada hari itu mempunyai urusan yang cukup menyibukkan."(Abasa[80]:34-37)..



    Apa kaitannya dengan topik ini? Tahukah anda, apa itu jilbab? Jilbab itu memang wajib ke atas setiap perempuan apabila telah akil baligh bila bersama-sama bukan mahram. Tetapi berniqab tidak wajib, ada khilaf di sini tentang berniqab atau berpurdah. Perkara khilaf tidak perlulah kita orang awam nak perdepatkan.

    farahiyah0394

    • *
    • Posts: 551
      • View Profile
    Reply #10 12 February, 2012, 10:40:55 PM
  • Publish
  • Jangan susah-susah. Perkara mudah dipermudahkan.Selagi tidak bertentangan dengan syariat kita lakukan dengan ilmu.

    Saya pun ada ketika buka dan ada ketika pakai. Bila saya makan, saya buka, agar mudah dan suap makanan ke dalam mulut. Saya ada berbagai jenis niqab agar mudah dipakai dan dibuka bila nak makan. Tempat duduk, sudah tentu akan berhadapan dengan mahram di depan saya samada suami, anak atau orang perempuan.

    Jika saya keluar bershopping, atau pergi bank, saya suka memakainya, tetapi jika saya menziarahi saudara mara dan sahabat handai, saya tidak memakainya supaya silaturahim dapat terjalin erat antara satu sama lain.

    Saya tidak kisah jika ada yang kata saya tidak istiqomah apabila berniqab, kerana saya tahu bila saya perlu pakai dan bila saya tidak perlu pakai.

    setuju ummi

    Nasiha Sakina

    • *
    • Posts: 97
    • _ Insan Dhaif, Faqir _
      • View Profile
    Reply #11 15 February, 2012, 09:53:54 PM
  • Publish
  • Jangan susah-susah. Perkara mudah dipermudahkan.Selagi tidak bertentangan dengan syariat kita lakukan dengan ilmu.

    Saya pun ada ketika buka dan ada ketika pakai. Bila saya makan, saya buka, agar mudah dan suap makanan ke dalam mulut. Saya ada berbagai jenis niqab agar mudah dipakai dan dibuka bila nak makan. Tempat duduk, sudah tentu akan berhadapan dengan mahram di depan saya samada suami, anak atau orang perempuan.

    Jika saya keluar bershopping, atau pergi bank, saya suka memakainya, tetapi jika saya menziarahi saudara mara dan sahabat handai, saya tidak memakainya supaya silaturahim dapat terjalin erat antara satu sama lain.

    Saya tidak kisah jika ada yang kata saya tidak istiqomah apabila berniqab, kerana saya tahu bila saya perlu pakai dan bila saya tidak perlu pakai.

    setuju ummi

    :senyum"

    bl4ck_arrow

    • *
    • Posts: 45
    • لا اله الا الله محمد رسول الله
      • View Profile
    Reply #12 17 February, 2012, 05:36:24 PM
  • Publish
  • :senyum:

    boleh saja tidak kisah
    asalkan sedia untuk tidak kisah
    ketika mana Allah nak cintai kita & ketika mana yang tidak,
    sebab kita tahu...


    :senyum:

    Rasulullah pernah bersabda maksudnya, insya Allah: “Amalan yang paling disukai di sisi Allah ialah amalan yang dilakukan secara berterusan (istiqamah) biarpun sedikit.” (HR Bukhari)


    :::... دعأ  هداية  انتوق  سلوروه  امة  سلوروه  عالم ... إن شاألله ...:::

    hambasepi

    • *
    • Posts: 178
    • ~Allah kuasa makhluk tak kuasa..~
      • View Profile
    Reply #13 17 February, 2012, 05:44:40 PM
  • Publish
  • dua perkara yagn berbeza antara fatwa dan taqwa, taqwa ni lebih tinggi dari fatwa.. pilih la nak yang tinggi ke yang rendah..
    ~ rezeki akan mencari tuannya sebagaimana maut mencari tuannya...~

    azrinkun

    • *
    • Posts: 1648
    • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
      • View Profile
    Reply #14 18 February, 2012, 12:49:07 PM
  • Publish
  • Aku ingin berjilbab tapi suamiku tidak setuju.Begitu juga salah satu atau kedua orang tuaku,tidak merestuinya.Kerananya aku tidak jadi mengenakan jilbab demi membahagiakan dan mentaati mereka.

    Jawapan syubhat ini

    Syubhat ini berhubung erat dengan ketidak tahuan wanita akan akibat hakikat konsep ubudiyah(penghambaan) dalam islam.Sebab itu diantara akibat yang muncul,mendahulukan kepatuhan pada selain Allah..

    Hakikat ubudiyah dalam agama islam adalah berserah diri secara total dan tunduk pada perintah Allah sehingga hati hanya diisi perasaan takut pada-Nya,tidak tersaing seorang pun selain Dia,dan tubuh tunduk menjalankan ketaatan para Rabbnya.

    Salah satu penghambaanmu kepada Allah adalah mendahulukan hukum Allah dari hukum selain-Nya,mendahulukan ketaatan pada ALLAH dari ketaatan pada selain-Nya dan mendahulukan redha Allah dari redha selain-Nya.(Cepat-cepat korek iman sebelum ajal sampai)


    Allah berfirman:
                   
                     "katakanlah,'jika bapak-bapak,anak-anak,saudara-saudara,isteri-isteri,kaum keluarga,harta kekayaan yang kamu usahakan,perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya,dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai adalah lebih kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan(dari)berjihad di jalan-Nya,maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya'.Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik."(At-Taubah[9]:24)

    Cinta kepada Allah swt dan cinta pada Rasulullah saw? bandingkan ketaatan pada makhluk manapun dibumi ni..
    Selainnya bermaksud.. tipu belaka..

    ibubapa dan suami dapat beri keuntungan padamu di hari akhirat?salah satu dari mereka mampu menghalang seksa Allah dari dirimu?Apakah salah seorang dari mereka sanggup menyelamatkanmu dari kedahsyatan situasi hari kiamat?..

    setiap orang akan menyyatakan.... 'diriku'..diriku..'


    Allah berfirman:

                       "Pada hari ketika manusia lari dari saudaranya ,dari ibu dan bapanya,dari isteri dan anak-anaknya.Setiap orang dari mereka pada hari itu mempunyai urusan yang cukup menyibukkan."(Abasa[80]:34-37)..



    Apa kaitannya dengan topik ini? Tahukah anda, apa itu jilbab? Jilbab itu memang wajib ke atas setiap perempuan apabila telah akil baligh bila bersama-sama bukan mahram. Tetapi berniqab tidak wajib, ada khilaf di sini tentang berniqab atau berpurdah. Perkara khilaf tidak perlulah kita orang awam nak perdepatkan.

    guna akal lah .. fikir kenapa saya masukkannya disini..

    ummi_humaira

    • *
    • Posts: 14
      • View Profile
    Reply #15 18 February, 2012, 07:15:55 PM
  • Publish
  • Jangan susah-susah. Perkara mudah dipermudahkan.Selagi tidak bertentangan dengan syariat kita lakukan dengan ilmu.

    Saya pun ada ketika buka dan ada ketika pakai. Bila saya makan, saya buka, agar mudah dan suap makanan ke dalam mulut. Saya ada berbagai jenis niqab agar mudah dipakai dan dibuka bila nak makan. Tempat duduk, sudah tentu akan berhadapan dengan mahram di depan saya samada suami, anak atau orang perempuan.

    Jika saya keluar bershopping, atau pergi bank, saya suka memakainya, tetapi jika saya menziarahi saudara mara dan sahabat handai, saya tidak memakainya supaya silaturahim dapat terjalin erat antara satu sama lain.

    Saya tidak kisah jika ada yang kata saya tidak istiqomah apabila berniqab, kerana saya tahu bila saya perlu pakai dan bila saya tidak perlu pakai.

    setuju ummi
    robbi yassir wala tua'ssir

    aishah92

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #16 18 February, 2012, 11:56:24 PM
  • Publish
  • ummi munaliza, boleh saya tahu jenis niqab macam mana yang ummi ada? saya juga memakai niqab...bantu lah saya untuk dapatkan lagi banyak niqab......... :jaz:

    ummi aisy

    • *
    • Posts: 15
    • Bismillahirahmanirahim
      • View Profile
    Reply #17 04 April, 2012, 03:39:57 PM
  • Publish
  •  :)
    pada akhir akhir ni,macam macam berlaku..jaga lah selagi kita boleh jaga..saham nya nanti kita juga yang dapat..cuba lah istiqomah..kuat kan hati..ada mengatakan "PAKAIAN ITU ADALAH SENJATA WANITA"

    Bayangkan kalau pakaian itu elok,maka cantik lah ertinya,tetapi jika pakaian itu agak kurang manis pada pandangan,maka terlihat lah murah nya ia..wallahualam.

    wahai muslimat yang dikasihi,marilah kita hijrah kan diri kita sblm kita dihijrahkan,mari lah kita ikut ajaran dan sunnah nabi kita.

    jika kita kasih kan suami,dan diri...berjuanglah! dengan menjaga kesucian,aurat,maruah diri kita,InsyaAllah
    ciptakan lah Ya Allah,ketenangan dan bahagia seindah yang pernah Kau cipta Ya Allah

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Reply #18 04 April, 2012, 05:57:46 PM
  • Publish
  •  :)

    teruja dengan topik ini..

    kalau nak pakai,pakai lah..kalau tak nak..tak berdosa pun..pakaian boleh menjaga diri kita..insyaALLAH
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    hairilnua

    • *
    • Posts: 1054
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #19 04 April, 2012, 09:15:28 PM
  • Publish
  • Wah...tapi ummi pakai cam ninja rr.... heee... tapi den tengok orang pakai purdah ni semacam tertarik hati ni untuk terus memandang dia (time single dulu laa).. walau tak nampak muka,, maybe muka dia buruk ke, tapi, hati den rasa senang sekali. jauh sekali nak ngorat @ kaco dia.. just give my eye to see pemakaian niqab ni...
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    199 Replies
    42163 Views
    Last post 17 August, 2014, 02:25:22 PM
    by al-baab
    275 Replies
    56643 Views
    Last post 25 June, 2014, 11:14:50 PM
    by adhwanadirah87
    2 Replies
    1387 Views
    Last post 28 November, 2011, 12:22:41 AM
    by azrinkun