Peranan Suami Semakin Pudar

*

Author Topic: Peranan Suami Semakin Pudar  (Read 1553 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

siti zainab

  • *
  • Posts: 2
    • View Profile
12 February, 2012, 09:10:24 AM
  • Publish
  •  :)

    peranan suami dewasa ini jika kita lihat semakin pudar. hal ini berlaku kerana majoriti isteri bekerja. tapi saya tak kata semua suami begitu. pada suami yang bertanggungjawab tu syabas di ucapkan dan tahniah kepada isterinya yg mpunyai suami seperti itu dan bersyukurlah.

    saya ingin bercerita mengenai pengalaman saya. hanya untuk berkongsi dan tidak bermaksud untuk m'aibkan suami saya dan jauh sekali meraih simpati.

    saya berkenalan dengan suami saya di YM. kami kenal tidak lama dalam sekitar setahun br kami kawin. semasa kami kenal suami saya mengalami msalah dengan isterinya. isterinya curang. kecurangan yang besar dilalkukan oleh isterinya iaitu tido dgn lelaki lain semasa ketiadaanya. suami sy mengamuk besar sampai hampir kehilangan kerjanya. tetapi memandangkan ketiga-tiga anaknya suami saya bertahan. namun isterinya tetap tidak beubah. suami saya mengambil keputusan untuk bercerai. kami menjadi semakin rapat. suami saya selalu mengadu mslh dgn saya.. setelah 4 bulan kami closed. suami saya melamar sy, sy memberitahu kedua ibubapa sy, ibubapa sy mbangkang. tetapi krn syg dan kesiankan suami sy.. sy memujuk parent sy. masalah mula timbul, bekas isterinya call sy and told mereka tdk bcerai.. an mahu blk braya bsama2.. sy jd bingung... suami sy kol dan gtaw semua itu bohong... sy said kalo bohong knp abg bwk dye blk braya? suami sy kata sbb anak2.. sy diam.. sy mdesak spy dipercepatkan pkahwinan.. suami sy kata tggu hbs iddah dlm bulan oct. sy akur.. sy tanya psl psiapan kawin.. suami sy ckp tdk ada duit.. kalo syg nak dahulukan x per.. (sbb dye dah cerita semua bekas bini dye amek)... sy buat loan 15k utk tampung expences kawin.. tanggal nov raya aji ketiga kami kawin.. dalam majlis serba sederhana.. saya pindah ke kotes.. msk kotes tkejut sbb kotor giler.. ngan tapak kasut.. lumpur.. bekas bini suami sy msk amek brg2 dia.. tggl la kami di situ.. bahagia.. sampailah bulan mei.. sy tjumpa tiket dlm bosh kete.. sy tanya suami sy.. abg rujuk ek ngan akak? suami sy diam.. sy tanya.. n keep asking.. last dye ngaku.. sy mngamuk,,. why? why abg wat sy camni.. suami sy jwb ringkas.. sbb abg sygkan awak dan x mo khilangan awk.. abg rujuk sbb anak2..  hati sy hancur.. sy mntk cerai.. tp suami sy sampai hr ni namo ceraikan sy.. pertama kali jumpa isteri yg satu lg when his oldest doter skt.. isteri yg satu lg x pelawa pon sy msk umah.. pndg pon x pe lg nak tegur.. bl suami sy tegur dia jwb.. hai dh msk kan? takkan nak bentang kapet merah kot ? pedih sunggoh.. lepas beberapa minit sy n suami blk.. balik umah sy trm msg dari isteri st lg.. "kt kuar st famili.. jgn g taw abg,, za ajk la abg kuar n dtg amek akak n anak2.." sy ikut pe dia ckp.. kami g tc. suami sy enggan tgglkan sy berdua dgn isteri satu lg.. tp sy ckp x per abg gn risau sy ok.. suami sy akur.. ms kami berdua.. akak ckp memacam kt sy.. akak ckp.. abg tak suka anak dr za.. ms za gugur ritu abg suker sgt.. abg salu ckp kat akak umah za buruk.. abg ckp bg tpaksa kawin dgn za.. sbb janji lgpn psiapan smua dh buat... byk lg yg isteri 1 lg ckp.. silap isteri st lg ialah memudarkan peranan suami.. kenapa sy berkata demikian? kerana.. isteri st lg menebus ksalahannya dengan meberi kmewahan kp suami sy.. duit bpuluh2 ribu dye bg.. sdgkan dia n anak2.. biasa2 je.. sampai sekarang suami sy tidak pandai utk membela keluarga.. sampai duit rokok pon terpaksa isteri yg belikan kalo tak suami akn ckp berkira sgt dgn abg.. tp sy bersyukur sbb dgn sy,.. abg still bg duit nafkah... belikan sy barang dan hadiah.. sebagai contoh:

    setiap kali saya nak ke rumah suami sy kn ada expences:

    tiket bas RM30.00 ( utk pg n balik)
    makan    RM50.00X3 hari
    duit Rokok RM10x 3 hari
    duit myk kete rm50.00
    lain-lain RM100.00

    jumlah = RM330.00

    di manakah peranan suami? manakah silapnya? dan apa yg perlu di buat?

    utk tidak menyediakan semua itu? sy sdh th kesannya.. sy takkan dpt jumpa suami sy.. sbb suami sy x kesah x jumpa isteri dia sbb dia tidak ada duit utk blk jumpa saya.. tu jwpn dia.. sy pernah berdegil utk tidak keluarkan duit.. kesannya 3 bulan kami tidak bjumpa.. dan suami sy tidak ada inisiatif utk bjumpa sy.. sy pon hairan knp sy still btahan.. sbb sy syg n ikhlas cintakan suami sy.. bukan mngungkit tp sekadar melepaskan tekanan..

    sy hanya mampu meminta pertolong pembaca2 semua.. doakan suami sy spy berubah...

    p/s; suami sy jg panas baran.. ttp stkt ini tdk pernah lg memukul sy.. sekadar mcederakan dr nya sendiri..

    allahuAlam..



    [warning]Ulasan Moderator
    Gunakan ejaan penuh tanpa singkatan ejaan. Dilarang menggunakan ejaan SMS. Sila edit kembali tulisan anda. Terima kasih atas kerjasama.
    [/warning]
     
    « Last Edit: 12 February, 2012, 03:01:32 PM by siti zainab »

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4856
      • View Profile
    Reply #1 12 February, 2012, 10:04:26 AM
  • Publish
  • susah nak faham, maklumlah huruf di potong, macam iklan P1

    potong potong

    hiks maaf naa

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1030
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Reply #2 12 February, 2012, 11:15:22 AM
  • Publish
  • pening kepala baca...
    harap2 berubahlah ye nanti..semuakena berubah..

    sesiapa rajin edit..silala ye..rupanya kalau eja singkat banyak sangat ni..pening dibuatnya
    berpinar mata..
    ..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
    ..salamesrakuntukmuselamanya..

    keMuNcUpp

    • *
    • Posts: 881
      • View Profile
    Reply #3 12 February, 2012, 11:51:55 AM
  • Publish
  •  :msya: kena baca 2-3 kali baru faham... :syukur: masih diberi sedikit kefahaman...editor pun akan letih meng edit nya...
    ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫ ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫
    CatcH Me If U CaN...LoVe Me If U WaNt...HaTe Me IF U DarE...Hidup ini indah jika Ukhwah Fillah Ila Jannah ++++++

    msa

    • *
    • Posts: 1599
      • View Profile
    Reply #4 12 February, 2012, 05:17:38 PM
  • Publish
  • pening kepala baca...
    harap2 berubahlah ye nanti..semuakena berubah..

    sesiapa rajin edit..silala ye..rupanya kalau eja singkat banyak sangat ni..pening dibuatnya
    berpinar mata..



    Sudah dinyatakan dalam topik Salam Taaruf tentang larangan menggunakan singkatan ejaan atau ejaan SMS. Setiap halaqian yang baru mendaftar akan dibawa masuk ke topik Salam Taaruf dahulu. Maka tidak timbul kenyataan "saya tidak tahu" tentang peraturan di halaqah.net ini. Untuk mengedit, mampukah kami untuk mengedit semua kiriman sebegini? Beribu2 topik ada di sini, dan kami hanyalah bertugas secara sukarela, yang juga punya komitmen lain. Oleh itu, kami sangat mengharapkan kerjasama semua halaqian agar sama2 menjaga diri dan menjaga kemaslahatan bersama di halaqah.net ini. Terima kasih.


    Lihatlah balik post Salam Taaruf yang dibuka oleh ADMIN halaqah.net ini:

    Salam Ta'arruf 08
    ~ Begin with the End in Mind ~

    Ummi Munaliza

    • *
    • Posts: 14514
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #5 12 February, 2012, 09:35:08 PM
  • Publish
  • Setiap kali selepas mendaftar, anda akan dibawa ke link ini untuk dibaca, bukan diskip sahaja.


    Selamat Datang Ke Halaqah.Net
    FORUM ISLAM UNTUK SEMUA

    Pengenalan Ringkas
    Tarikh Penubuhan: Jumaat, 13 Ramadhan 1427 H, bersamaan  6 oktober 2006

    Selanjutnya untuk mengenali Halaqah, Halaqian digalakkan untuk meng'eksplorasi' Halaqah disamping menceduk ilmu-ilmu berguna.

    Mohon dipatuhi bahawa semua pengguna forum ini :

    Tidak dibenarkan menulis singkatan  ejaan atau menggunakan ejaan  sistem pesanan ringkas (sms) semasa berchatting Dewan Halaqian dan menulis kiriman di forum.

    Sekiranya segala peraturan di atas tidak dipatuhi, pentadbir akan memadamkan pos anda tanpa sebarang notis. Tiada sebarang kompromi. Amaran hanya diberikan sekiranya dirasakan perlu.

    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    ruhani

    • *
    • Posts: 229
    • http://www.youtube.com/watch?v=Zcrsfg-EeqM
      • View Profile
    Reply #6 13 February, 2012, 12:21:48 AM
  • Publish
  • Peranan suami makin pudar...mata membaca nya pun jadi pudar, bersabor lah dek Siti....minta lah petunjok Allah.... :msya:

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2154
      • View Profile
    Reply #7 02 March, 2012, 08:56:36 PM
  • Publish
  • :ketawa: tak leh tahan dengan komen halaqian, nak juga bagitahu yang saya pun pening nak membaca, nak memahamkannya..

    Tahniah hidup dalam suasana poligami. Teruskan perjuangan. :senyum:..
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    Mei

    • *
    • Posts: 1068
      • View Profile
    Reply #8 06 March, 2012, 02:16:40 PM
  • Publish
  • Peranan suami dewasa ini jika kita lihat semakin pudar. Hal ini berlaku kerana majoriti isteri bekerja. Tapi saya tak kata semua suami begitu. Pada suami yang bertanggungjawab tu syabas di ucapkan dan tahniah kepada isterinya yg mempunyai suami seperti itu dan bersyukurlah.

    Saya ingin bercerita mengenai pengalaman saya. hanya untuk berkongsi dan tidak bermaksud untuk mengaibkan suami saya dan jauh sekali meraih simpati.

    Saya berkenalan dengan suami saya (A) di YM. Kami kenal tidak lama dalam sekitar setahun baru kami kawin. Semasa kami kenal A saya mengalami masalah dengan isterinya.
    Isterinya curang. kecurangan yang besar dilakukannya oleh isterinya ialah tidur dgn lelaki lain semasa ketiadaanya. A mengamuk besar sampai hampir kehilangan kerjanya. Tetapi memandangkan ketiga-tiga anaknya A bertahan. Namun isterinya tetap tidak berubah. A mengambil keputusan untuk bercerai. kami menjadi semakin rapat ketika itu. A selalu mengadu masalah dgn saya. Setelah 4 bulan kami closed.A melamar saya. Saya memberitahu kedua ibubapa  saya, ibubapa saya membangkang. Tetapi kerana sayang dan kesiankan si A. Saya memujuk parents saya. Masalah mula timbul, bila bekas isterinya call saya  and told mereka tidak bercerai.Dan mahu balik berhari raya bersama2. saya jadi bingung. A call saya  dan bagitau semua itu bohong.Saya cakap kalau bohong kenapa “abg bwk dia balik beraya?” A kata sebab anak2.Saya diam.Saya mendesak supaya dipercepatkan perkahwinan.A kata tunggu sampai habis iddah dalam bulan oct. Saya akur. Saya  tanya pasal persiapan kawin.
    A cakap tak ada duit.kalau ‘sayang’ nak dahulukan tak per. (sbb dia cerita semua bekas bini dia dah ambil).Saya buat loan 15k utk tampung expences kawin.

    Tanggal Nov raya haji ketiga kami kawin.Dalam majlis serba sederhana.Saya pindah ke kuaters. Masuk Kuaters terkejut sebab kotor giler.Dengan tapak kasut, dan lumpur.Bekas bini A (selepas ini suami) saya ambil barang2 dia. Tinggal la kami kat situ.Bahagia.Sampai lah Bulan Mei. Saya jumpa tiket dalam dashboard kereta. Saya tanya suami”abg rujuk semula dengan kakak ek?”

     Suami diam.Saya tanya and keep asking.Last2 dia mengaku.saya mengamuk.WHY???
    “Why abg buat macam ni?” suami saya jawab ringkas.Sebab abg sayangkan awak dan tak mahu kehilangan awak.Abang rujuk kerana anak2.Hati saya hancur.Saya minta cerai.Tetapi suami saya tak sampai hati nak ceraikan saya.Sampai hari ini tak mahu ceraikan saya.

    Pertama kali jumpa isteri yang satu lagi when his oldest daughter sakit.Isteri yang satu lagi tak pelawa pun saya masuk rumah. Pandang pun tak Apatah  lagi nak tegur.Bila suami saya tegur dia jawab “hai..dah masuk kan? Takkan nak bentang karpet merah kot?” Pedih sungguh. Lepas beberapa minit saya dan suami balik. Balik rumah, saya terima mesej dari isteri pertama tu.
    “Kita keluar sat, jangan bagitau abg, za ajak la abg keluar dan datang ambil akak dan anak2”

    Saya pun ikut apa yang dia cakap. Kami pegi TC.Suami enggan tinggalkan saya berdua dengan isteri satu lagi tu.

    Tapi saya cakap, tak pe abg jagan risau..ok..suami saya akur.

    Masa kami berdua. Akak cakap macam2 pada saya.
    Akak cakap “ abg tak suka anak dari za”.Masa za gugur haritu ..abg suka sangat.Abg selalu cakap rumah rumah za buruk.Abang cakap bagai terpaksa berkahwin dengan za.Sebab dah berjanji dan persiapan kahwin pun dah buat.

    Banyak lagi yang isteri pertama cakap .Silap isteri pertama ialah memudarkan peranan suami.

    Kenapa saya kata demikian? Kerana isteri pertama menebus kesalahannya dengan memberi kemewahan kepada suami.Dua puluh ribu dia bagi.Sedangkan dia dan anak2 biasa2 sahaja.Sampai sekarang suami saya tak pandai membela keluarga. Sampai duit rokok pun terpaksa isteri yang belikan.Kalau tak suami akan cakap “ berkira sangat dengan abg’

    Tapi saya bersyukur sebab dengan saya abg still bagi duit nafkah. Belikan saya barang dan hadiah.

    setiap kali saya nak ke rumah suami saya kena ada perbelanjaan:

    tiket bas RM30.00 ( untuk pergi dan balik)
    makan    RM50.00X3 hari
    duit Rokok RM10x 3 hari
    duit minyak kete RM50.00
    lain-lain RM100.00

    jumlah = RM330.00

    di manakah peranan suami? manakah silapnya? dan apa yang perlu di buat?

    untuk tidak menyediakan semua itu? saya sudah tahu kesannya.saya takkan dapat jumpa suami saya. Sebab suami saya tak  kesah tak  jumpa isteri dia . Sebab  dia tidak ada duit untuk balik  jumpa saya.Itu jwpn dia. Saya pernah berdegil untuk tidak keluarkan duit.Kesannya 3 bulan kami tidak berjumpa.Dan suami saya tidak ada inisiatif untuk berjumpa saya.Saya pon hairan kenapa saya still bertahan.Sebab saya  sayang dan ikhlas cintakan suami saya. Bukan mengungkit tapi sekadar melepaskan tekanan..

    saya hanya mampu meminta pertolongan pembaca2 semua.. doakan suami saya supaya berubah...

    p/s: suami saya juga panas baran.Tetapi setakat ini tidak pernah lagi memukul saya.Sekadar mencederakan diri nya sendiri.

    AllahuAlam..



    saya dah tolong edit...sedikit sebanyak mana yang mampu..kalau ada yang tak betul harap maaf...:ketawa:...

    sila komen.
    « Last Edit: 06 March, 2012, 02:45:17 PM by Mei »

    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Reply #9 06 March, 2012, 02:55:34 PM
  • Publish
  • huh..pening juga aku dibuatnyer...hikhikhik...

    1. banyak komen pasal si penulis, dari komen tentag masalah si penulis...
    2. terima kasih cik mei, kerana tulon beri mudah aku membaca, andai ku tahu, mu dah edit, idaklah aku terkial2 membaca posting awalannya, dari yang empunya badan punya cerita..

    3. Ni, aku nak komen kat penulis pulak..Cik Puan Siti Zubaidah...

    Cik Puan, pertama-tama sekali, sebelum Puan salahkan suami Puan, lebih baik Puan salahkan diri sendiri dulu, belajar, TELAN dan TERIMA hakikat yang ditentukan oleh Allah keatas Puan, hakikat bahawa, suami Puan yang sekarang ini adalah yang TERBAIK yang Allah dah pilih untuk Puan.. kita diberi pasangan SESUAI dengan kePEMASANGAN kita... ini, Puan renunglah dedalam yer.. mohon Allah tunjukkan keBENARan-NYA yang tersurat di sebalik apa yang terSELAK. Kemudian, Puan ngadulah kat Allah, yang Puan sebenarnya masih lemah, tak dapat nak MANAFAATkan anugerah yang Allah beri, untuk Puan RAIH janji Allah... gi tanya Ustazah, apa maksud ayat ni. Banyakkan solat2 sunat, zikir dan sedekah yer Puan, semugo..Allah baiki suami Puan, yang Puan rasa macam ada sedikit "rusak" itu... 

    Kata-kata yang masyhur, di khalayak sana, selalu kita dengar, tetapi kita payah nak faham, kini Puan udah pun diberi jalan untuk faham..iaitu, KITA  DI TEMUKAN DENGAN PASANGAN YANG SALAH... kenapa yer?? Mesti ada sesuatu di situ..insyaallah naa, akan bertemu...

    nazri0070

    • *
    • Posts: 2401
    • Aku ingin menjadi kekasihMu...Ya Allah!
      • View Profile
    Reply #10 06 March, 2012, 03:55:12 PM
  • Publish
  • Antara kemungkinan yang timbul berpunca dari :-
    1. Ada tak mohon kepada Allah tentang jodoh dengan si suami tu?
    2. Tak dengar nasihat ibu bapa.
    3. Terlalu mengikut perasaan.
    4. Amalan yang hak tak dapat membentengi diri dari musibah dan bencana.
    5. Si lelaki terlalu pandai menggunakan ayat-ayat cinta, pakar bab ni, suka menipu?.
    6. Kemungkinan terkena ilmu panah arjuna atau ilmu panah asmara (kena ilmu ni cinta jadi buta, semuanya indah).
    7. dan lain-lain lagi.

    Kesian dan simpati, sedih kerana saudara seagama mengalami nasib sebegini. Dalam hadis Nabi saw ada disebut yang mafhumnya..mana-mana ibu bapa yang menjodohkan anak perempuannya dengan orang yang tiada agama seakan-akan dia telah memutuskan hubungan silaturrahim (kalau tak silap saya dalam sahih bukhari atau muslim, siapa-siapa ada terbaca sila tulis kat sini). Nak membantu jauh dan tak kenal. Yang dapat setakat nasihat-menasihati.

    Dekatkan diri denganNya...bersama-sama, insya Allah...
    "Selagi kita lurus dengan Allah, dunia dalam genggaman."- Sayyidah Nafisah.

    Munzir khan

    • *
    • Posts: 611
      • View Profile
    Reply #11 06 March, 2012, 06:08:42 PM
  • Publish
  • Demi masa,sesungguhnya manusia itu benar2 dalam kerugian,kecuali orang2 yang beriman Dan beramal soleh Dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran Dan nasihat menasihati supaya menepati kesabaran.

    Surah Al Asr

    jngan duk ingat suami je,jadilah orang yang beriman macam firman Allah di surah Al Asr tu

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    18 Replies
    8033 Views
    Last post 02 November, 2010, 12:23:12 PM
    by hafizul_84
    10 Replies
    3054 Views
    Last post 02 October, 2012, 12:21:04 AM
    by INAI
    2 Replies
    483 Views
    Last post 11 November, 2013, 11:10:01 AM
    by Is3Mithali