Bacaan Solat Dalam rumi

Author Topic: Bacaan Solat Dalam rumi  (Read 20025 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

12 February, 2012, 07:16:59 AM
Saya nak tanya.
Solat kita di terima kalau kita baca dalam rumi? Contoh tahiyat awal & akhir . dalam proses menghafal bahasa arab.Tapi dalam masa skrg hanya mampu dalam rumi. Di terima kah solat yang saya lakukan?

Reply #1 12 February, 2012, 07:32:44 AM
http://www.belajarbahasaarab.com/

yang menjadi rukun solat dan wajib, mestilah dalam bahasa arab
sementara doa itu, tak perlulah di ucapkan, hanya ingat saja dalam hati

tahiyat akhir itu Wajib dalam bahasa arab

http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/panduanlengkapsembahyang.htm#Syarat-syarat%20Sah%20Shalat

minta bantuan ya Allahu, berilah kemudahan, kerana segala gerak adalah darinya

Bacaan ketika tahiyyat ialah:

    At tahiyyaatu lillaah, wash shalawaatu waththayibaatu

    Semoga kehormatan untuk Allah, begitu pula segala do'a dan semua yang baik-baik.

    Assalaamu'alaika ayyuhan nabiyyu wa rahmatullaahi wa barakaatuh

    Salam sejahtera untukmu wahai para Nabi, dan rahmat Allah serta barakah-Nya.

    Assalaamu'alainaa wa'ala ibaadillahis shaalihiin

    Salam sejahtera untuk kami dan untuk para hamba Allah yang saleh

    Asyhadu anlaa ilaaha illallaah, wa asyhadu anna Muhammadan 'abduhu wa rasuuluh

    Aku bersaksi bahwa sesungguhnya tidak ada Tuhan selain Allah, dan bahwa sesungguhnya Muhammad adalah hamba Allah dan Rasul-Nya

Contoh di atas adalah praktek solat subuh 2 rakaat. Bila Anda solat Maghrib 3 rakaat, maka bacaan tahiyyat pertama rakaat kedua cukup samapai pada "Allaahumma shalli 'alaa Muhammad" dan akhir rakaat ketiga bacaan tahiyyat dibaca dengan sempurna samapi "hamiidun majiid". Setelah itu memberi salam.

Bila anda solat 4 rakaat, yaitu Zohur, Ashar, atau Isya, maka akhir rakaat kedua persis sama dengan akhir rakaat kedua solat Maghrib. Pada akhir rakaat ketiga, tak ada tahiyyat, dan pada akhir rakaat keempat barulah anda sempurnakan bacaan tahiyyat hingga "hamiidun majiid", lalu memberi salam sebagai akhir dari shalat.

    Allaahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'alaa aali Muhammadin, kamaa shallaita 'alaa Ibraahim wa'alaa aali Ibrahim, wa baarik 'alaa Muhammadin, kama baarakta 'alaa Ibrahiima wa'alaa aali Ibraahima, fil 'aalamiina innaka hamiidun majiid.

    Ya Allah, berilah shalawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah memberi shalawat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim, dan berilah berkat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau memberi berkat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha terpuji lagi Maha Mulia.


inshallah ya

Reply #2 12 February, 2012, 08:03:08 AM
http://www.belajarbahasaarab.com/

yang menjadi rukun solat dan wajib, mestilah dalam bahasa arab
sementara doa itu, tak perlulah di ucapkan, hanya ingat saja dalam hati

tahiyat akhir itu Wajib dalam bahasa arab

http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/panduanlengkapsembahyang.htm#Syarat-syarat%20Sah%20Shalat

minta bantuan ya Allahu, berilah kemudahan, kerana segala gerak adalah darinya

Bacaan ketika tahiyyat ialah:

    At tahiyyaatu lillaah, wash shalawaatu waththayibaatu

    Semoga kehormatan untuk Allah, begitu pula segala do'a dan semua yang baik-baik.

    Assalaamu'alaika ayyuhan nabiyyu wa rahmatullaahi wa barakaatuh

    Salam sejahtera untukmu wahai para Nabi, dan rahmat Allah serta barakah-Nya.

    Assalaamu'alainaa wa'ala ibaadillahis shaalihiin

    Salam sejahtera untuk kami dan untuk para hamba Allah yang saleh

    Asyhadu anlaa ilaaha illallaah, wa asyhadu anna Muhammadan 'abduhu wa rasuuluh

    Aku bersaksi bahwa sesungguhnya tidak ada Tuhan selain Allah, dan bahwa sesungguhnya Muhammad adalah hamba Allah dan Rasul-Nya

Contoh di atas adalah praktek solat subuh 2 rakaat. Bila Anda solat Maghrib 3 rakaat, maka bacaan tahiyyat pertama rakaat kedua cukup samapai pada "Allaahumma shalli 'alaa Muhammad" dan akhir rakaat ketiga bacaan tahiyyat dibaca dengan sempurna samapi "hamiidun majiid". Setelah itu memberi salam.

Bila anda solat 4 rakaat, yaitu Zohur, Ashar, atau Isya, maka akhir rakaat kedua persis sama dengan akhir rakaat kedua solat Maghrib. Pada akhir rakaat ketiga, tak ada tahiyyat, dan pada akhir rakaat keempat barulah anda sempurnakan bacaan tahiyyat hingga "hamiidun majiid", lalu memberi salam sebagai akhir dari shalat.

    Allaahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'alaa aali Muhammadin, kamaa shallaita 'alaa Ibraahim wa'alaa aali Ibrahim, wa baarik 'alaa Muhammadin, kama baarakta 'alaa Ibrahiima wa'alaa aali Ibraahima, fil 'aalamiina innaka hamiidun majiid.

    Ya Allah, berilah shalawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah memberi shalawat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim, dan berilah berkat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau memberi berkat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha terpuji lagi Maha Mulia.


inshallah ya
Saya baca rumi sama macam saudara cakap kan.saya lekat kan di dinding.di sebab kan saya ragu2 sebutan saya salah sebab saya tulis dalam rumi.saya baca sekali makna tahiyat tu.boleh ke?

Reply #3 12 February, 2012, 08:08:16 AM
tak boleh

ubah cara solat paling ringkas

Fatihah tu in arab

duduk tahiyat tasbih tahmid tahlil dan selawat

tahiyat akhir, tambah selawat panjang tu

dah tak boleh nak simplified lagi dah

Solatlah, untuk mengingati Allah
yang penting sekali ingat Allah

Fatihah tu wajib sebab semua ada, puja puji Allah, minta tolong dengan Allah, minta di pimpin ke jalan benar

pada saat lain tu, tasbihlah - subhanallah
tahmidlah - alhamdulillah
tahlillah - laailahaillallah

tak pun Allahu ahad saja, pada rukuk sujud, tahiyat tu
tapi selawat tu, dalam tahiyat sertakanlah

inshallah ya

Reply #4 12 February, 2012, 08:22:19 AM
Moga2 di permudahkan saya memperbaiki kelemahan.jazakallahu khairan katsira

divider3
halaqahforum4