Bacaan Solat Dalam rumi

*

Author Topic: Bacaan Solat Dalam rumi  (Read 13182 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Aku-Manusia

  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
12 February, 2012, 07:16:59 AM
  • Publish
  • Saya nak tanya.
    Solat kita di terima kalau kita baca dalam rumi? Contoh tahiyat awal & akhir . dalam proses menghafal bahasa arab.Tapi dalam masa skrg hanya mampu dalam rumi. Di terima kah solat yang saya lakukan?

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #1 12 February, 2012, 07:32:44 AM
  • Publish
  • http://www.belajarbahasaarab.com/

    yang menjadi rukun solat dan wajib, mestilah dalam bahasa arab
    sementara doa itu, tak perlulah di ucapkan, hanya ingat saja dalam hati

    tahiyat akhir itu Wajib dalam bahasa arab

    http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/panduanlengkapsembahyang.htm#Syarat-syarat%20Sah%20Shalat

    minta bantuan ya Allahu, berilah kemudahan, kerana segala gerak adalah darinya

    Bacaan ketika tahiyyat ialah:

        At tahiyyaatu lillaah, wash shalawaatu waththayibaatu

        Semoga kehormatan untuk Allah, begitu pula segala do'a dan semua yang baik-baik.

        Assalaamu'alaika ayyuhan nabiyyu wa rahmatullaahi wa barakaatuh

        Salam sejahtera untukmu wahai para Nabi, dan rahmat Allah serta barakah-Nya.

        Assalaamu'alainaa wa'ala ibaadillahis shaalihiin

        Salam sejahtera untuk kami dan untuk para hamba Allah yang saleh

        Asyhadu anlaa ilaaha illallaah, wa asyhadu anna Muhammadan 'abduhu wa rasuuluh

        Aku bersaksi bahwa sesungguhnya tidak ada Tuhan selain Allah, dan bahwa sesungguhnya Muhammad adalah hamba Allah dan Rasul-Nya

    Contoh di atas adalah praktek solat subuh 2 rakaat. Bila Anda solat Maghrib 3 rakaat, maka bacaan tahiyyat pertama rakaat kedua cukup samapai pada "Allaahumma shalli 'alaa Muhammad" dan akhir rakaat ketiga bacaan tahiyyat dibaca dengan sempurna samapi "hamiidun majiid". Setelah itu memberi salam.

    Bila anda solat 4 rakaat, yaitu Zohur, Ashar, atau Isya, maka akhir rakaat kedua persis sama dengan akhir rakaat kedua solat Maghrib. Pada akhir rakaat ketiga, tak ada tahiyyat, dan pada akhir rakaat keempat barulah anda sempurnakan bacaan tahiyyat hingga "hamiidun majiid", lalu memberi salam sebagai akhir dari shalat.

        Allaahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'alaa aali Muhammadin, kamaa shallaita 'alaa Ibraahim wa'alaa aali Ibrahim, wa baarik 'alaa Muhammadin, kama baarakta 'alaa Ibrahiima wa'alaa aali Ibraahima, fil 'aalamiina innaka hamiidun majiid.

        Ya Allah, berilah shalawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah memberi shalawat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim, dan berilah berkat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau memberi berkat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha terpuji lagi Maha Mulia.


    inshallah ya

    Aku-Manusia

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #2 12 February, 2012, 08:03:08 AM
  • Publish
  • http://www.belajarbahasaarab.com/

    yang menjadi rukun solat dan wajib, mestilah dalam bahasa arab
    sementara doa itu, tak perlulah di ucapkan, hanya ingat saja dalam hati

    tahiyat akhir itu Wajib dalam bahasa arab

    http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/panduanlengkapsembahyang.htm#Syarat-syarat%20Sah%20Shalat

    minta bantuan ya Allahu, berilah kemudahan, kerana segala gerak adalah darinya

    Bacaan ketika tahiyyat ialah:

        At tahiyyaatu lillaah, wash shalawaatu waththayibaatu

        Semoga kehormatan untuk Allah, begitu pula segala do'a dan semua yang baik-baik.

        Assalaamu'alaika ayyuhan nabiyyu wa rahmatullaahi wa barakaatuh

        Salam sejahtera untukmu wahai para Nabi, dan rahmat Allah serta barakah-Nya.

        Assalaamu'alainaa wa'ala ibaadillahis shaalihiin

        Salam sejahtera untuk kami dan untuk para hamba Allah yang saleh

        Asyhadu anlaa ilaaha illallaah, wa asyhadu anna Muhammadan 'abduhu wa rasuuluh

        Aku bersaksi bahwa sesungguhnya tidak ada Tuhan selain Allah, dan bahwa sesungguhnya Muhammad adalah hamba Allah dan Rasul-Nya

    Contoh di atas adalah praktek solat subuh 2 rakaat. Bila Anda solat Maghrib 3 rakaat, maka bacaan tahiyyat pertama rakaat kedua cukup samapai pada "Allaahumma shalli 'alaa Muhammad" dan akhir rakaat ketiga bacaan tahiyyat dibaca dengan sempurna samapi "hamiidun majiid". Setelah itu memberi salam.

    Bila anda solat 4 rakaat, yaitu Zohur, Ashar, atau Isya, maka akhir rakaat kedua persis sama dengan akhir rakaat kedua solat Maghrib. Pada akhir rakaat ketiga, tak ada tahiyyat, dan pada akhir rakaat keempat barulah anda sempurnakan bacaan tahiyyat hingga "hamiidun majiid", lalu memberi salam sebagai akhir dari shalat.

        Allaahumma shalli 'alaa Muhammadin wa'alaa aali Muhammadin, kamaa shallaita 'alaa Ibraahim wa'alaa aali Ibrahim, wa baarik 'alaa Muhammadin, kama baarakta 'alaa Ibrahiima wa'alaa aali Ibraahima, fil 'aalamiina innaka hamiidun majiid.

        Ya Allah, berilah shalawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau telah memberi shalawat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim, dan berilah berkat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, sebagaimana Engkau memberi berkat kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha terpuji lagi Maha Mulia.


    inshallah ya
    Saya baca rumi sama macam saudara cakap kan.saya lekat kan di dinding.di sebab kan saya ragu2 sebutan saya salah sebab saya tulis dalam rumi.saya baca sekali makna tahiyat tu.boleh ke?

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #3 12 February, 2012, 08:08:16 AM
  • Publish
  • tak boleh

    ubah cara solat paling ringkas

    Fatihah tu in arab

    duduk tahiyat tasbih tahmid tahlil dan selawat

    tahiyat akhir, tambah selawat panjang tu

    dah tak boleh nak simplified lagi dah

    Solatlah, untuk mengingati Allah
    yang penting sekali ingat Allah

    Fatihah tu wajib sebab semua ada, puja puji Allah, minta tolong dengan Allah, minta di pimpin ke jalan benar

    pada saat lain tu, tasbihlah - subhanallah
    tahmidlah - alhamdulillah
    tahlillah - laailahaillallah

    tak pun Allahu ahad saja, pada rukuk sujud, tahiyat tu
    tapi selawat tu, dalam tahiyat sertakanlah

    inshallah ya

    Aku-Manusia

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #4 12 February, 2012, 08:22:19 AM
  • Publish
  • Moga2 di permudahkan saya memperbaiki kelemahan.jazakallahu khairan katsira

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    22 Replies
    37781 Views
    Last post 05 November, 2012, 07:16:59 PM
    by al_ahibbatu
    2 Replies
    3430 Views
    Last post 26 April, 2009, 10:30:20 AM
    by assiddiq
    11 Replies
    20919 Views
    Last post 27 February, 2010, 07:17:21 AM
    by dya adriza