Isu Syria Kini

*

Author Topic: Isu Syria Kini  (Read 50725 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Reply #240 27 July, 2013, 03:27:38 AM
  • Publish
  • Video Must To See!

    Ini didalam Bahasa Arab penuh,jika nak lebih faham..bagi yang ada fb, boleh tengok di link kat bawah tu..
     :msya:

    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=IU_G3YJlFOY" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">http://www.youtube.com/watch?v=IU_G3YJlFOY</a>


    https://www.facebook.com/photo.php?v=249210335203693

    https://www.facebook.com/photo.php?v=689311867751119
    SETIA HQ

    Reply #241 27 July, 2013, 03:32:04 AM
  • Publish
  • Nak baca post banyak sangat....boleh saja tengok video nie...
    Satu lagi video bahasa Melayu..bagi kita mudah faham...
    Apa dia isu di Syria nie?
     :ins:

    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=aElDQ0LyPH4" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">http://www.youtube.com/watch?v=aElDQ0LyPH4</a>

    Reply #242 03 August, 2013, 12:23:29 AM
  • Publish
  • Pagi tadi on the way ke sekolah..ana dengar dari IKIM.FM..bahawa:
    Dr yusuf al-Qardhawi mengatakan "Syiah kafir, musuh Islam!"



    Buktinya kita dapat lihat oleh gambar-gambar yang menunjukkan mereka membunuh saudara seIslam kita dengan sangat zalim... Masyaa Allah...

    Wallahu'lam bissowab....

    Yang baik itu dari Allah,yang tidak baik itu dari kelemahan ana sendiri..

    Reply #243 08 August, 2013, 12:53:59 AM
  • Publish
  • Semoga Allah merahmati saudara kita. Hero kita Muadz bin Abdul Rahim dari Buraidah, Arab Saudi.

    Saudara ini merupakan seorang pemandu sebuah tangki yang dipenuhi oleh bahan mudah meletup yang menggentarkan semua syiah dalam kubu kuat buatan Rusia mereka. Beliau mengorbankan hidupnya dan meletupkan tangkinya di hadapan syiah itu untuk memberi laluan kepada mujahidin untuk menawan pangkalan udara. Pengkalan udara ini bertanggungjawab menghancurkan Bandar Halab dan membunuh ramai orang, ia adalah mimpi ngeri untuk sunni di utara syiria dan tangan kanan kepada tentera Assad dan tempat di mana kapal penjuang Assad berlepas untuk membunuh mujahidin di mana-mana.

    Ya Allah,rahmatilah saudara kami,Muadz dan ganjaranlah dia syurgamu.In shaa Allah bersama-sama mujahidin.

    Semoga Allah merahmati kamu saudara. Amin .



    publish video on 4 August 2013

    Reply #244 25 September, 2013, 11:24:32 PM
  • Publish
  •  :) semua....

    walaupun thread mengenai Syria ini jarang di updates..tapi saya berharap kita tidak melupakan dan tetap mengambil tahu isu semasa yang berlaku disana dan dimana-mana sahaja negara Islam... ketahuilah mengenai Syiah laknatullah...
    Awas! jangan sampai tertewas....  harap jugak tiada yang tanya soalan yang pelik-pelik belaka tolooong

    Kes Syria

     ..... Salah satu contoh mentaliti seperti ini saya temui kembali apabila berbincang mengenai revolusi rakyat Syria menentang Rejim Basyar al-Asad.

         Setelah dua tahun ia tercetus, sekurang-kurangnya 100,00 nyawa termasuk kaun wanita dan kanak-kanak melayang. Bilangan ini terus bertambah setiap hari seiring dengan keganasan tentera Asad yang tidak mengenal erti kemanusiaan. Belum lagi sokongan senjata dan pasukan daripada Iran dan Hizbullah yang bercita-cita mahu meluaskan hegemoni Syiah di Timur Tengah.

         Revolusi Syria merupakan puncak kemarahan rakyat yang tertahan selama 50 tahun. Ia tidak meletup melainkan setelah hak asasi dan kehormatan mereka diinjak-injak. Ia tidak tercetus melainkan setelah semua pilihan tertutup di hadapan  mereka.

          Para penggeraknya tidak lain ialah para ulama yang saya kenal sendiri sangat alim,soleh dan bersih daripada motif politik. Keinginan mereka hanya satu: kebebasan menyembah Allah di dalam negeri mereka sendiri.

        Penggerak revolusi ini bukan pemberontak. Mereka ialah ayah yang membela anak-anaknya,suami yang membela kehormatan isterinya, abang yang melindungi adik-adiknya dan Mukmin yang berusaha mempertahankan imannya.

          Sebaliknya, tentera Asad ialah rejim yang paling teruk di dunia. Mereka membunuh rakyat dengan senjata yang mereka beli menggunakan wang cukai rakyat mereka sendiri. Tidak cukup dengan itu, mereka turut mengimport pasukan Iran dan Hizbullah yang bersifat perkauman untuk membunuh rakyat Syria yang bersefahaman sunni.
     
          Melihat perkara ini, sebahagian orang yang tidak faham asal-usul masalah asyik bertanya ke sana ke mari berkenaan legitimasi revolusi rakyat ini. Mereka malah tergamak menuduh pejuang kebebasan sebagai bughah (pemberontak) kerana menentang kerajaan yang zalim. Kerana pemahaman cetek berkenaan hadis-hadis tertentu, mereka meremehkan darah puluhan ribu kaum Muslimin. Mentaliti 'darah nyamuk' telah menumpulkan rasa dan nilai-nilai kemanusiaan dalam hati mereka.

         Sebagai Mukmin, kita semua bersaudara. Jadi kita wajib memberikan sokongan dan bantuan kepada saudara-saudara kita di Syria. Para ulama yang terhimpun dalam muktamar Ulama Ummah yang berlangsung di Kaherah bulan lalu telahpun membincangkan perkara ini dan mengeluarkan beberapa resolusi untuk membantu rakyat Syria.

         Kewajipan kita adalah membantu mereka semampu kita. Jika kita tidak mampu menyumbang tenaga dan harta, setidak-tidaknya dengan doa yang dipanjangkan pada tengah malam atau sebelum fajar.

           Semoga Allah mengembalikan kedamaian dan ketenteraman kepada rakyat Syria. Jika tidak mampu juga, tahanlah lidah daripada mencelah dan mencemuh pihak yang berjuang di jalan Allah.


     :aamiin:

    Catatan oleh Ustaz Umar Muhammad Noor,Solusi ISU 59, m/s:29.

    Reply #245 10 October, 2013, 06:17:46 AM
  • Publish
  • Harap ada yang sudi update isu syiria di sini untuk tatapan dah perkongsian warga halaqian...
    ISLAM untuk semua

    - Pentadbiran
    - Pondok Tahfiz

    Reply #246 11 October, 2013, 08:59:42 PM
  • Publish
  • :)
     
     Situasi di Syria semakin lama, semakin bertambah parah...
    sesuai dengan hadis Nabi mengenai Syria atau pun asalnya bumi Syam..
    (tapi hadis tu saya lupa,insyaa Allah jika saya ingat, saya akan sertakan di sini)
    bagaimanapun, untuk yang terkini secara ringkas:

    BERITA HARI INI (11/10/2013)


    - "Mafia Bashar" mengebom "Aleppo" dan "Pinggir bandar Damsyik".

    - Sekitar 105 orang terbunuh semalam oleh senjata rejim di seluruh Syria. 12 kanak-kanak, 10 wanita dan 4 telah terbunuh di bawah seksaan.

    "Aleppo"
    Helikopter Bashar" mengebom bandar "Al sefira" yang menyebabkan terbunuhnya 16 orang termasuk 11 lelaki dan seorang wanita.

    "Damsyik"
    - Mujahideen FSA telah bertempur dengan mafia Bashar dan telah membunuh 25 tentera mereka.

    - FSA berjaya menjatuhkan pesawat peninjau tanpa pemandu milik rejim supaya mereka boleh menonton pergerakan mafia Bashar.

    Reply #247 11 October, 2013, 09:18:15 PM
  • Publish
  • sebab itu, Hujan turun di musim haji, subhanallah
    kepayahan di rasakan oleh Yang Maha Mengasihani

    agar tidaklah berseronoksaja yang berada di lain tempat bencana

    sesiapa dapat melihat Allah
    ternyatalah
    kuasa dan kesan dari Rancangan Allah

    sejauhmana tangan manusia masuk ke dalam perancangan tersebut

    subhanallah

    Reply #248 13 October, 2013, 06:39:10 PM
  • Publish
  • Tentera Syiah maju ke bandar As Safira di Halab, dibantu oleh 10 000 tentera Iran, 10 000 tentera Hisbulat dan 10 000 tentera Iraq. Mereka mengusir mujahidin dan menawan kawasan yang pernah dikuasai Sunni.

    Tentera Syiah sekarang menghampiri HQ mujahidin di Selatan Halab dan membunuh ramai Ahlu Sunnah asalkan mereka dapat maju.

    Ya Allah, bantulah saudara-saudara Islamku menentang penjenayah tersebut.

    Reply #249 13 October, 2013, 06:56:16 PM
  • Publish
  • Dari FB >> Syria Care: Pertubuhan Penyayang Islam Membantu Syria

    Ya Allah, ampunilah dan maafilah kami kerana kami tidak mampu membantu dan memberi yang terbaik kepada saudara seaqidah kami di sana.

    Saudara seaqidah yang kami sayangi dan rindukan di Syria, Qaboun, Daraya, Hama, Insha'at, maafilah Ummat Islam kerana kami tidak mampu membantu dan menambah baik keadaan di sana.

    Pada hari Jumaat (11-10-13), Imam Masjid di Qabon, Syria telah memberi kebenaran kepada muslim di sana memakan kucing dan anjing demi meneruskan hidup kerana kesemua makanan halal telah habis, malah rumput-rumput yang tumbuh di jalanan turut habis. Selama hampir 300 hari pengepungan oleh Syiah laknatullah keatas kawasan Sunni, mereka langsung tidak membenarkan sebarang makanan dan haiwan melepasi kawasan yang dikepung. Syiah menggelar kempen pengepungan itu sebagai "Kelaparan sehingga Sunni sujud kepada Syiah" dan Sunni pula menganggap kempen itu sebagai "Kelaparan sehingga ke Jannah".

    Ya Allah, bantulah saudara seaqidah kami di Syria, sesungguhnya kami berusaha, berusaha, dan berusaha mengurangi derita mereka tetapi ternyata usaha begitu minima. Kami disini memperolehi makanan yang baik dan halal, tetapi mereka di sana menderita dengan pelbagai bentuk derita dan hanya kucing dan anjing sahaja dapat mengurangkan derita lapar mereka. Sesungguhnya, hanya kepada Kau kami memohon dan mengharapkan pertolongan. Bantulah mereka ya Allah.



    Doa dari salah seorang saudara kita:

    "Ya Allah Ya Tuhanku..apa benarkah apa yang aku baca ini? :"( sesungguhnya berita ini amat memalukan aku sebagai seorang Islam..Ya Allah turunkanlah pertolongan kepada mereka dengan kasih sayangMU.."  :aamiin:
     menangiis menangiis

    Reply #250 28 October, 2013, 11:08:01 AM
  • Publish
  • Merujuk kepada post saya yang lalu:

    :)
     
     Situasi di Syria semakin lama, semakin bertambah parah...
    sesuai dengan hadis Nabi mengenai Syria atau pun asalnya bumi Syam..
    (tapi hadis tu saya lupa,insyaa Allah jika saya ingat, saya akan sertakan di sini)
    bagaimanapun, untuk yang terkini secara ringkas:

    saya nak sertakan di sini hadis-hadis tersebut:

    Dalam kita bersuka ria, jangan lupa yang di sana..

    Usah kita memandang dengan sebelah mata pergolakan yang sedang berlaku di Syria. Kerana di sanalah bumi Syam yang Allah muliakan. Banyak hadis yang menggambarkan keistimewaan bumi Syam.

    Rasulullah saw bersabda: Beruntunglah Syam."
    Kami bertanya :" Mengapa wahai Rasulullah?"
    " Kerana malaikat rahmat mengembangkan sayap di atasnya."
    ( Riwayat al Tarmizi dan Ahmad)


    Sabda Nabi lagi :
    " Akan sentiasa ada satu kumpulan daripada umatku yang tegar melawan musuh- musuhnya. Tatkala Allah sesatkan hati- hati  banyak kumpulan, maka kumpulan tersebut tersebut memerangi mereka semua. Ketahuilah pusat negara orang beriman ialah Syam."
    (Riwayat Ahmad)

    Sabda Nabi lagi: " Aku bermmpi melihat tiang kitab ( Islam)  ditarik dari bawah bantalku. Aku mengikutinya dengan pandanganku. Jelas sekali ia cahaya sangat terang sehingga aku pasti bahawa cahaya itu membawa pandangan ku ke Syam. Dan aku mentafsirkan ( mimpiku), tatkala fitnah- fitnah berlaku kelak, iman akan berada di Syam."
    ( Riwayat al Hakim)

    Solusi 59




    « Last Edit: 28 October, 2013, 11:09:33 AM by Ana Tholibah »

    Reply #251 18 November, 2013, 11:24:34 AM
  • Publish
  • -salam-

    Erm, sepi dah thread Syria nie...tapi hakikatnya, di sana sekarang masih lagi bergolak.. hari2 ada kematian...cuma saya ja yang buat tak tahu...hati nie macam tak rasa apa2 ja..keras benor...Allah.

    Tapi nak kongsikan jugaklah, yang terkini di Syria sekarang...musim sejuk bakal tiba..argh

    "Tiada yang luar biasa melihat gambar ini, mungkin pernah antara kita lihat gambar sebegini saban hari di negara eropah yang dilanda musim sejuk.

    Melihat saban hari anak-anak kecil membantu mengumpul ranting dan kayu untuk dijadikan bahan bakar sebelum musim sejuk tiba.

    Mungkin ada di antara kita memilih menekan butang 'like' dan meneruskan aktiviti lain yang mungkin baginya lebih penting atau menarik,

    Tetapi, mungkin juga ada antara kita yang berhenti sebentar, meletakkan anaknya kedalam situasi anak-anak diatas, dan membantu meringankan penderitaan anak-anak muslim di sana.

    Semoga Allah membantu menggerakkan kata hati kita melakukan amal walau ia sebesar zarah dan dengan amal itu, kita beroleh Jannah. InsyaAllah."





    bezanya mereka nie dengan adik saya kat sini.

    Reply #252 22 January, 2014, 04:37:00 AM
  • Publish
  • Ya Allah..lemahnya diri nie...
    isu Syria kini hanya kekal di skrin komputer...
    di dunia realiti...di dalam hati nie...ada ka kisahnya??
    doa...ada ingat??
    hmm..

    -muhasabah diri di waktu pagi nie

    Reply #253 27 January, 2014, 03:28:37 PM
  • Publish

  • Kesengsaraan itu tidak mengenal lagi erti kekotoran, gambaran ini diberitahu kepada saya apa yg sedang dideritai oleh umat Islam pelarian Syiria, mereka terpaksa meminum dari air susu anjing demi kelangsungan hidup, moga Allah mengampuni dosa kita dan mereka jika kita tidak membantu mereka..



     :msya:

    Reply #254 27 January, 2014, 03:48:57 PM
  • Publish
  • Sebab inilah kita di malaysia ni, kena banyak bersabar
    kena bersatu hati

    jika hari hari berbalah, berdemon starsi akan huru haralah

    tatkala demon strasi kedai kena tutup, itu baru sedikit impaknya

    kegiatan bom, belum banyak memuncul di malaysia, harus di ingat, semakin hari semakin bengis dan amarah jadinya sesetengah orang

    kurang ajar bila bertengkar dan memberikan pendapat, lama lama dengki khianat akan memusnahkan keamanan

    masalahnya di kalangan Melayu, walaupun lahir sebagai muslim, teruk perangai dan kelakuan

    bila agaknya mahu beraksi dengan kebaikan?

    silakan, apa apa menimpa di bumi Allah, semoga dapat menjadi pelajaran bagi umat di mana jua

    1. di Thailand, orang siam di kuasai oleh orang Cina, keluarga thaksin ialah berbangsa chinese. demonstasi melemahkan, menjadikan bangkok darurat

    2. perang dunia oleh nazi german, kerana negara mereka di kuasai yahudi

    itu sedikit pelajaran, bila Allah sebut Jangan ambil orang kafir, melebihi kalangan Islam
    mahukah mengambil pelajaran
    jika sama sama Melayu, sama sama Islam suka bergaduh, dua dua masuk neraka

    silakan ya

    subhanallah

    Ummi Munaliza

    • *
    • Anniversary Ke 30
      • View Profile
    Reply #255 27 January, 2014, 09:24:23 PM
  • Publish

  • Kesengsaraan itu tidak mengenal lagi erti kekotoran, gambaran ini diberitahu kepada saya apa yg sedang dideritai oleh umat Islam pelarian Syiria, mereka terpaksa meminum dari air susu anjing demi kelangsungan hidup, moga Allah mengampuni dosa kita dan mereka jika kita tidak membantu mereka..



     :msya:


    Ini bukan di Syria tetapi di Bangladesh.  Kat Syria tak ada anjing yang gemuk-gemuk. Serupa dengan kesengsaraan manusia yang berada di sana.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #256 19 March, 2014, 09:35:11 AM
  • Publish
  • -salam-

    ini ialah gambar ustaz ana semasa belajar di Madrasah Nurul Hidayah atau dikenal dengan Pondok Tembak, Ustaz Lotfi Ariffin berasal dari Baling, Kedah, sekarang berjihad di Syria.. Allahuakbar!

    Semoga SYAHID menjadi milikmu Ustaz .  :aamiin:

    #perkongsian ini semoga dapat dijadikan sebagai pembakar semangat kita  :ins:

    Follow and pray for Syria .





    Reply #257 16 June, 2014, 04:40:50 PM
  • Publish
  • https://www.youtube.com/watch?v=_os6slCYgSw

     :)
     
    Maaf, yg sebenar berlaku di Syria adalah Fitnah yg berleluasa.
    Sebab itulah keadaan Syria menjadi semakin teruk.

    *Rejim Bashar mengebom Militan
    *Militan balas serangan
    *Orang awam jadi mangsa.
    *Orang awam terpecah memilih pihak mana nak diikuti
    *malah ada yg mengangkat senjata utk mempertahankan diri.

    ITULAH Fitnah :)

    Reply #258 16 June, 2014, 04:43:11 PM
  • Publish
  • ada clue yg mesti kita cungkil.kemudian perhati dan kupas.

    Saya x ambil mana2 maklumat bulat2.sebab saya tahu setiap maklumat pasti ada kemelesetan.

    divider3
    halaqahforum4