MINTA PENDAPAT TENTANG POLIGAMI

*

Author Topic: MINTA PENDAPAT TENTANG POLIGAMI  (Read 48759 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Nur_Syurga

  • *
  • Posts: 70
    • View Profile
24 July, 2007, 12:03:34 PM
  • Publish
  •  :)

    Nak minta pendapat dari muslimah, rela atau tidak dipoligami? Sedangkan ia adalah perkara yang dihalalkan oleh Allah. Tetapi sejauh mana kita sebagai muslimah boleh menerima dan merelakannya ? Disaat bagaimana kita bisa membenarkan suami untuk poligami?


    mastro

    • *
    • Posts: 25
      • View Profile
    Reply #1 24 July, 2007, 12:26:24 PM
  • Publish
  • :)

    Nak minta pendapat dari muslimah, rela atau tidak dipoligami? Sedangkan ia adalah perkara yang dihalalkan oleh Allah. Tetapi sejauh mana kita sebagai muslimah boleh menerima dan merelakannya ? Disaat bagaimana kita bisa membenarkan suami untuk poligami?
    tak susah...buat2 senang aje....sebb sayang Islam.

    almadani

    • *
    • Posts: 115
      • View Profile
    Reply #2 24 July, 2007, 01:00:48 PM
  • Publish
  • barat takut poligami, takut suami kawin lebih dari satu, eksklusifnya jadi wanita pertama selama-lamanya sebagai isteri, sanggup merelakan suami bersekedudukan, simpan perempuan sebab tak dibagi kawin lain..zina merata-rata la..komen ringkas..

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #3 24 July, 2007, 01:23:32 PM
  • Publish
  • mcm2 leh ckp pasl nie...antaranya..nak poligami..bg lelaki...pastikan la berlaku adil dan bertanggungjawab..
    dn bg wanita....sumer dah maklum rasanya...tp x sume wanita
    rasa terbeban, tersisih dan poligami ni x adil..msh ada yg tahu memikirkan hikmah yg ALLAH berikan d sebalik madu yg pahit ini...sekian terima kasih..kalo ada ana akan tambah lagi....

    diya

    • *
    • Posts: 380
    • aku masih mencari CINTA yang HAKIKI..
      • View Profile
    Reply #4 24 July, 2007, 02:59:33 PM
  • Publish
  • "Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): Dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman."

    Surah An-Nisa : Ayat 3

    Nak berpoligami? Boleh... Allah sendiri telah menetapkan syarat utk lelaki² yg berpoligami. Berlaku adil...

    Tapi sbg wanita, apakah lafaz rela itu semudah ABC. Ramai yg merelakan dgn kata² tp tidak dengan hati biarpun payung emas menanti di sana, kenapa?

    Mungkin lazim kehidupan kita tidak suka berkongsi, harta benda apatah lg suami... sakit barangkali (sy tak punya jawapan kerana sy bkn lg seorg suri hidup seseorg).

    Yg pasti, madu itu manis di  bibir lelaki, enak disebut enak dibicarakan tp pahit ditelam perempuan ibarat hempedu yang mencengkam di hati. (betul ke?) Wallahualam..sy tak punya jawapan. Tp itu yg sering sy dengar.
    "Say your prayers before prayers for you are said"
    "Blessed are they who have the gift of making friends, for it is one of God's best gifts. It involves many things, but above all, the power of going out of one's self, and appreciating whatever is noble and loving in another."
    [/center

    Intan_Muslimah

    • *
    • Posts: 136
    • .::*~Renung-renungkan... Selamat beramal~*::.
      • View Profile
    Reply #5 24 July, 2007, 03:25:38 PM
  • Publish
  • poligami...poligami...origami...eh,silap...
    poligami...emm...berlaku adil la...utk yg nk berpoligami la...
    ana pn xtau nk bg jwapan camne,sbb lum kawen lg...:senyum:...tp mdgrkn pngalaman kaum sndiri,dpt byg kepedihannya...
    "Jadilah yang tebal itu IMAN,yang nipis itu LIDAH,yang tajam itu AKAL,yang lembut itu HATI,yang ringan itu SOLAT,yang halus itu ILMU dan yang manis itu SENYUMAN..."

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #6 24 July, 2007, 03:33:51 PM
  • Publish
  • hmm..fikirkanla...kita hidup d dunia utk apa...
    utk kenegeri sana
    yg kekal selamanya...
    jd apa la sangt kepahitan d dunia..
    andai kemanisan menanti di sana..
    utk selamanya.....


    sekadar pndangan....

    tanpanama

    • *
    • Posts: 409
      • View Profile
    Reply #7 24 July, 2007, 04:39:13 PM
  • Publish
  • saya antara ahli seumur hidup kelab penyokong poligami....
    Kajian Hingga Akhir Hayat...

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #8 25 July, 2007, 10:24:10 AM
  • Publish
  • saya antara ahli seumur hidup kelab penyokong poligami....



    dsbbkan nta lelaki....dh tntu org akan ckp " dh lelaki..sape yg x sokong poligami"....

    jd...sudi2kanla berkongsi hujah2 atau pndangan nta....tafaddhal...
    « Last Edit: 25 July, 2007, 12:01:13 PM by husnulkhatimah »

    demi_cinta_suci

    • *
    • Posts: 82
      • View Profile
    Reply #9 25 July, 2007, 10:58:04 AM
  • Publish
  • insyaAllah sy benarkan suami saya kalau nak berpoligami nanti...tp kalau cukup syarat2la...walaupun agak payah...tp insyaAllah tetap akan mudahkan kalau suami nak poligami...sbb byk kebaikkanya untuk kaum hawa itu sendiri...

    sailormoon(^^,)

    • *
    • Posts: 72
      • View Profile
    Reply #10 25 July, 2007, 11:50:34 AM
  • Publish
  • saya antara ahli seumur hidup kelab penyokong poligami....



    dsbbkna nta lelaki....dh tntu org akan ckp " dh lelaki..sape yg x sokong poligami"....

    jd...sudi2kanla berkongsi hujah2 atau pndangan nta....tafaddhal...

    Rasanya kita takde hak dan tak patut mempersoalkan kewajaran poligami nih sebab ianya datang dari Allah seperti juga solat, puasa, zakat dan sebagainya...Cuma kita boleh mempersoalkan cara pelaksanaan pologami tersebut...

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #11 25 July, 2007, 12:04:40 PM
  • Publish
  • saya antara ahli seumur hidup kelab penyokong poligami....



    dsbbkna nta lelaki....dh tntu org akan ckp " dh lelaki..sape yg x sokong poligami"....

    jd...sudi2kanla berkongsi hujah2 atau pndangan nta....tafaddhal...

    Rasanya kita takde hak dan tak patut mempersoalkan kewajaran poligami nih sebab ianya datang dari Allah seperti juga solat, puasa, zakat dan sebagainya...Cuma kita boleh mempersoalkan cara pelaksanaan pologami tersebut...

    bukan persoalkan....just nak tgk dr sudut atau kaca mata seorang lelaki....kalo nta nk bercerita ttg pelaksanaannya pun buleh...dipersilakan....

    azharjaafar

    • *
    • Posts: 78
    • Mati? Satu Kemestian.
      • View Profile
    Reply #12 25 July, 2007, 12:15:45 PM
  • Publish
  • Yang saya tahu Nabi SAW tak berpoligami semasa hayat
    Khadijah RA. Mungkin ada hikmah disebaliknya.

    Wallahu a'lam.

    husnulkhatimah

    • *
    • Posts: 899
    • hitam putih kehidpan..sendiri yg menentukan....
      • View Profile
    Reply #13 25 July, 2007, 12:18:44 PM
  • Publish
  • yg ana tau nabi berpoligami atas banayk sbb...berdakwah..
    dan menolong perempuan2 yg susah2..ataupun janda....kalo salah tolong betulkan.....

    Haliimah

    • *
    • Posts: 12
    • Mencari cinta dari 'pemilik segala cinta'
      • View Profile
    Reply #14 03 August, 2007, 12:41:33 AM
  • Publish
  • yg ana tau nabi berpoligami atas banayk sbb...berdakwah..
    dan menolong perempuan2 yg susah2..ataupun janda....kalo salah tolong betulkan.....
    sedikit yang ana tahu.sejarah poligami ni disyariatkan ketika terdapat ramai janda2 yang suami mereka syahid di medan perang memperjuangkan agama Allah.
    Allahua'lam

    pada diri ana secara peribadi, tak kisah bila suami yang mampu berlaku adil nak berpoligami. tentang perasaan, memanglah agak menyakitkan sebab terpaksa berkongsi cinta dan kasih dengan madu atau madu2. tapi, dah hukum Allah kata boleh, kenalah redha.
    "Diwajibkan atas kamu berperang, sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahui"

    adeq_fauzy

    • *
    • Posts: 693
    • :: KeranaMU ya Allah ::
      • View Profile
    Reply #15 03 August, 2007, 12:49:08 AM
  • Publish
  • mengaku dengan jujur para muslimah  :-X...

    poligami meletakkan lelaki itu separuh badan di syurga dan separuh lagi di neraka.
    kalau bersikap adil dan saksama, maka ke syurga la ia.

    Allahualam..

    ana tak terfikir pun nak berpoligami.
    satu pun belum ada lagi....  --8)
    SUMBANGAN TABUNG HALAQAH
    CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services
    "Saham akhirat anda, insyaAllah.."

    mmas_forever1991

    • *
    • Posts: 263
      • View Profile
    Reply #16 03 August, 2007, 12:28:33 PM
  • Publish
  • By joni bumbum

    Poligami adalah sesuatu yang dibenarkan. Ia juga mempunyai hikmat dan manfaat yang besar kepada umat Islam khususnya dan manusia umumnya.

    Sama ada cintakan suami orang tu boleh membawa kebahagiaan atau tidak bergantung kepada sistem pengurusan keluarga.

    Langkah pertama:-

    (a) hapuskan mitos ini:-

    (i) bahawa mencintai "suami orang" itu suatu tindakan "merampas";
    (ii) bahawa berpoligami itu sebenarnya akan membawa kepada
    ketidak-adilan.
    (iii) bahawa bagaimana hendak "membahagikan" kasih-sayang.
    Sebenarnya "kasih-sayang" ibarat hujan. Ia tidak dibahagikan
    tetapi semua orang akan basah jika ditimpa hujan walaupun
    berada di tempat yang berlainan. Bukan bererti dua orang yang
    berada di suatu padang akan basah separuh sahaja apabila ditimpa
    hujan;

    (iv) berpoligami itu akan menimbulkan masalah. Apakah perkahwinan
    monogami tidak menimbulkan masalah?

    Walau apapun, adalah lebih elok jika perkahwinan berkenaan bermula dengan kerelaan semua pihak. Isteri pertama jangan menganggap bahawa dia lemah, tak pandai jaga laki dsb apabila ada adik baru. Dan paling penting, suami yang mempunyai lebih daripada satu keluarga mestilah berlaku adil. Walaupun tidak mudah untuk berlaku adil tetapi tidak mustahil, jika dimulakan dengan niat atas dasar iman.

    Adil bukan maksudnya semuanya sama (equal) tetapi setiap pihak mendapat haknya mengikut keperluan dan kedudukan (equitable).

    Ketiga, perlu ada kesepakatan tentang "conflict resolution mechanism" kerana setiap kehidupan akan terdedah kepada konflik. Banyak konflik besar bermula daripada konflik kecil yang tidak terkendali. Apatah lagi jika emosi menjadi perkasa semasa konflik.

    Faham dan persefahaman adalah penting di dalam sesuatu organisasi termasuk organisasi keluarga!

    Apa tunggu lagi....




    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..


    Ingin saya mencelah sekali lagi. Sebelum tu, elok saya memberi penjelasan bahawa pada masa ini saya mempunyai hanya satu isteri. Ada jugak teringin mendapatkan isteri tambahan tetapi sayang pada isteri pertama masih terlalu kuat.

    Walaupun begitu, saya adalah pejuang poligami. Pada pendapat saya poligami patut digalakkan pada zaman ini atas alasan berikut:-

    (a) terlalu ramai wanita - baik yang muda belia mahupun yang separuh baya - tidak berkahwin, sedangkan Islam menggalakkan perkahwinan. Nafsu syahwat akan terkendali melalui perkahwinan. Fenomena gadis dan wanita masa kini yang sanggup berbuat tidak baik dengan lelaki tanpa memilih bangsa sebahagian besarnya kerana nafsu.

    (b) perkahwinan disebutkan oleh orang tua-tua kita sebagai membina masjid. Maksudnya, di dalam perkahwinan penuh dengan ibadat. Harap maklum juga bahawa bersama dengan isteri juga ibadat jika kena caranya. Sistem sokongan emosi adalah lebih kuat bagi orang berkeluarga daripada orang bersendirian;

    (c) aktiviti ekonomi masa kini memerlukan isteri bekerja. Maka kehadiran isteri kedua dan seterusnya boleh meringankan kos menggaji "maid". Anda perlu faham bahawa anak-anak yang dididik oleh ibu lebih baik daripada yang dibela oleh "maid". Adalah menjadi model yang baik jika isteri pertama bekerja menambah nafkah, sementara isteri kedua menjadi pendidik sepenuh masa (atau sebaliknya mengikut kesesuaian keluarga).

    (d) terlalu banyak kaum lelaki merupakan lepasan serenti sementara wanita lepasan universiti. Ini menimbulkan kepincangan nisbah lelaki:perempuan dari aspek kufu (walaupun dari segi statistik umum kelihatan seimbang). Elakkan wanita dikahwini lelaki fasik lebih baik daripada tidak berkahwin ataupun berada di alam rumahtangga yang porak-peranda.

    Banyak lagi yang boleh difikirkan tentang kelebihan berpoligami pada zaman ini. Cuma sayangnya undang-undang pentadbiran Islam tidak menyokong niat murni agama Islam itu sendiri. Poligami boleh melahirkan umat Islam yang berkualiti. Kekuatan ummah bermula daripada kekuatan keluarga.

    Soal ramai yang mempunyai masalah di dalam berpoligami saya rasa merupakan kekurangan alias kelemahan peringkat mikro.

    , saya syorkan apa tunggu lagi! Patahkan mitos bahawa poligami merupakan masalah. Poligami adalah ubat kepada masyarakat sehebat viagra kepada lelaki! Kalau ia sesuatu yang tidak baik kenapa Allah mengizinkan sedangkan arak yang ada manfaat Allah haramkan terus!
    yang hak itu hak , yang batil itu batil
    http://fightforjusticeforever.blogspot.com/

    zaitihamdan

    • *
    • Posts: 559
    • Suffering from TRUTH decay?Brush up on your Quran!
      • View Profile
    Reply #17 03 August, 2007, 01:07:29 PM
  • Publish
  • RASULULLAH SAW bersabda lebih kurang maksud:

    “Ada TUJUH golongan lelaki yang berada di bawah naungan-Nya pada hari kiamat iaitu hari yang tidak ada sebarang naungan padanya selain daripada naungan Allah; iaitu:-

    1. Pemerintah yang adil

    2. Pemuda yang hidupnya sentiasa dalam mengerjakan ibadah kepada Tuhannya

    3. Lelaki yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid

    4. Lelaki yang dipujuk oleh perempuan yang kaya lagi rupawan untuk berzina dengannya lalu ia menolak dengan berkata: “Aku takut kepada Allah!”

    5. Lelaki yang menyebut atau mengingat Allah dengan keadaan tidak ada dalam ingatannya perkara lain, lalu menitis air matanya kerana mengingatkan sifat Jalal dan sifat Jamal Allah.”

    6. Lelaki yang bersedekah secara bersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberi oleh tangan kanannya

    7. Lelaki yang berkasih sayang kerana Allah , bertemu dan berpisah untuk mendapat keredaan Allah

    (Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah)

    "Eh, kenapa hadith ni cerita tentang lelaki sahaja di bawah naungan Allah? Perempuan duduk kat mana?"

    Aku kata setelah di rujuk kepada BURNAMA…Iaitu: Berita dari Ustaz yang aku tak ingat NAMA...

    Semua isteri tujuh golongan lelaki tadi telah masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya kerana akan di solek seindah indahnya untuk menanti sang suami..

    Maka… Beruntunglah wanita yang berkahwin dengan TUJUH golongan lelaki itu..

    Dan beruntunglah juga wanita yang bermadu dengan isteri TUJUH golongan lelaki itu..

    (semoga akulah wanita yang beruntung itu..ohhh..)

    Selamat bermadu!!!
    « Last Edit: 03 August, 2007, 01:09:02 PM by zaitihamdan »
    I believe in Islam like the sun rising, not because I can see it, but because by it I see everything else.

    abu atiyah

    • *
    • Posts: 387
      • View Profile
    Reply #18 03 August, 2007, 03:20:46 PM
  • Publish
  • By joni bumbum

    Poligami adalah sesuatu yang dibenarkan. Ia juga mempunyai hikmat dan manfaat yang besar kepada umat Islam khususnya dan manusia umumnya.

    Sama ada cintakan suami orang tu boleh membawa kebahagiaan atau tidak bergantung kepada sistem pengurusan keluarga.

    Langkah pertama:-

    (a) hapuskan mitos ini:-

    (i) bahawa mencintai "suami orang" itu suatu tindakan "merampas";
    (ii) bahawa berpoligami itu sebenarnya akan membawa kepada
    ketidak-adilan.
    (iii) bahawa bagaimana hendak "membahagikan" kasih-sayang.
    Sebenarnya "kasih-sayang" ibarat hujan. Ia tidak dibahagikan
    tetapi semua orang akan basah jika ditimpa hujan walaupun
    berada di tempat yang berlainan. Bukan bererti dua orang yang
    berada di suatu padang akan basah separuh sahaja apabila ditimpa
    hujan;

    (iv) berpoligami itu akan menimbulkan masalah. Apakah perkahwinan
    monogami tidak menimbulkan masalah?

    Walau apapun, adalah lebih elok jika perkahwinan berkenaan bermula dengan kerelaan semua pihak. Isteri pertama jangan menganggap bahawa dia lemah, tak pandai jaga laki dsb apabila ada adik baru. Dan paling penting, suami yang mempunyai lebih daripada satu keluarga mestilah berlaku adil. Walaupun tidak mudah untuk berlaku adil tetapi tidak mustahil, jika dimulakan dengan niat atas dasar iman.

    Adil bukan maksudnya semuanya sama (equal) tetapi setiap pihak mendapat haknya mengikut keperluan dan kedudukan (equitable).

    Ketiga, perlu ada kesepakatan tentang "conflict resolution mechanism" kerana setiap kehidupan akan terdedah kepada konflik. Banyak konflik besar bermula daripada konflik kecil yang tidak terkendali. Apatah lagi jika emosi menjadi perkasa semasa konflik.

    Faham dan persefahaman adalah penting di dalam sesuatu organisasi termasuk organisasi keluarga!

    Apa tunggu lagi....




    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..


    Ingin saya mencelah sekali lagi. Sebelum tu, elok saya memberi penjelasan bahawa pada masa ini saya mempunyai hanya satu isteri. Ada jugak teringin mendapatkan isteri tambahan tetapi sayang pada isteri pertama masih terlalu kuat.

    Walaupun begitu, saya adalah pejuang poligami. Pada pendapat saya poligami patut digalakkan pada zaman ini atas alasan berikut:-

    (a) terlalu ramai wanita - baik yang muda belia mahupun yang separuh baya - tidak berkahwin, sedangkan Islam menggalakkan perkahwinan. Nafsu syahwat akan terkendali melalui perkahwinan. Fenomena gadis dan wanita masa kini yang sanggup berbuat tidak baik dengan lelaki tanpa memilih bangsa sebahagian besarnya kerana nafsu.

    (b) perkahwinan disebutkan oleh orang tua-tua kita sebagai membina masjid. Maksudnya, di dalam perkahwinan penuh dengan ibadat. Harap maklum juga bahawa bersama dengan isteri juga ibadat jika kena caranya. Sistem sokongan emosi adalah lebih kuat bagi orang berkeluarga daripada orang bersendirian;

    (c) aktiviti ekonomi masa kini memerlukan isteri bekerja. Maka kehadiran isteri kedua dan seterusnya boleh meringankan kos menggaji "maid". Anda perlu faham bahawa anak-anak yang dididik oleh ibu lebih baik daripada yang dibela oleh "maid". Adalah menjadi model yang baik jika isteri pertama bekerja menambah nafkah, sementara isteri kedua menjadi pendidik sepenuh masa (atau sebaliknya mengikut kesesuaian keluarga).

    (d) terlalu banyak kaum lelaki merupakan lepasan serenti sementara wanita lepasan universiti. Ini menimbulkan kepincangan nisbah lelaki:perempuan dari aspek kufu (walaupun dari segi statistik umum kelihatan seimbang). Elakkan wanita dikahwini lelaki fasik lebih baik daripada tidak berkahwin ataupun berada di alam rumahtangga yang porak-peranda.

    Banyak lagi yang boleh difikirkan tentang kelebihan berpoligami pada zaman ini. Cuma sayangnya undang-undang pentadbiran Islam tidak menyokong niat murni agama Islam itu sendiri. Poligami boleh melahirkan umat Islam yang berkualiti. Kekuatan ummah bermula daripada kekuatan keluarga.

    Soal ramai yang mempunyai masalah di dalam berpoligami saya rasa merupakan kekurangan alias kelemahan peringkat mikro.

    , saya syorkan apa tunggu lagi! Patahkan mitos bahawa poligami merupakan masalah. Poligami adalah ubat kepada masyarakat sehebat viagra kepada lelaki! Kalau ia sesuatu yang tidak baik kenapa Allah mengizinkan sedangkan arak yang ada manfaat Allah haramkan terus!



    bagus artikal ni....pak kajeng mcm mana kita....
    " Berpuluh tahun kita meninggalkan asal usul kita, demi mencari pengertian sebuah kehidupan. Namun tidak salah untuk kita kembali jatuh cinta pada dunia yang pernah membesarkan kita, dan di sinilah bermulanya kehidupan sebenar "

    faseh

    • *
    • Posts: 999
    • Cahaya Cinta Allah..Guru d PPK(knk2 pekak)
      • View Profile
    Reply #19 03 August, 2007, 03:26:13 PM
  • Publish

  • bagus artikal ni....pak kajeng mcm mana kita....

    Ai ustaz abu.....
    semangat nampak..... :-\

    pakat2 ngan pak kanjeng.....hu
    *Image Removed*
    Ya ALLAH, jadikan aku wanita yang solehah...yang baik di antara yang terbaik...dan kurniakan aku pendamping yang baik...
    dlm mendapatkan sesuatu yang terbaik dariMu...
    Amin...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    34 Replies
    10429 Views
    Last post 19 January, 2011, 10:52:21 AM
    by Ummi Munaliza
    43 Replies
    7576 Views
    Last post 10 November, 2010, 10:21:32 AM
    by emm
    5 Replies
    511 Views
    Last post 05 March, 2014, 02:48:10 PM
    by Paduka81