Ucapan yang Baik dan Wajah Berseri - Page 1

*

Author Topic: Ucapan yang Baik dan Wajah Berseri  (Read 5506 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

28 April, 2009, 12:40:10 PM
  • Publish
  •    
    Sunnah Berucap Baik & Menampakkan Wajah Berseri-seri Ketika Berjumpa
       


    Berkata Al Imam An Nawawi Rahimahullah dalam kitab beliau Riyadhus Sholihin:

    [box title=Allah Ta’ala Berfirman :]“Dan berendah hatilah kamu terhadap orang-orang yang beriman”. (Al Hijr: 88)

    “Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, niscaya mereka akan menjauhkan diri dari sekelilingmu”. (Al Imran: 159)[/box]

    [box title=Hadeeth nabi :]
    Dari ‘Adi Bin Hatim Radhiyallahu ‘anhu, Berkata Rasulullah Shollallahu ‘alayhi wa aalihi wa sallam
    “Takutlah kalian dari api neraka, walaupun hanya dengan bershodaqoh sebiji kurma. Barangsiapa yang tidak punya sebiji kurma, maka hendaklah bershodaqoh dengan perkataan yang baik”. (HR. Bukhori no.1417 dan Muslim no.1016)

    Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, bahwasanya Nabi Shollallahu ‘alayhi wa aalihi wa sallam bersabda :

    “Dan perkataan yang baik termasuk shodaqoh”. (HR. Bukhori no. 2707 dan Muslim no. 1009)

    Dari Abu Dzar Radhiyallahu ‘anhu, Berkata Rasulullah Shollallahu ‘alayhi wa aalihi wa sallam :

    “Janganlah kalian menganggap remeh kebaikan sekecil apapun, walaupun salah seorang dari kalian bertemu saudaranya hanya dengan wajah yang berseri-seri”. (HR. Muslim no. 2626)[/box]
    [box title=Syaikh Muhammad Bin Sholih Al ‘Utsaimin Rahimahullah.]
    Penjelasan Syaikh Muhammad Bin Sholih Al ‘Utsaimin Rahimahullah berkenaan dengan ayat dan hadits diatas (Syarh): Apabila seseorang berjumpa dengan saudaranya sesama muslim, maka hendaknya dia menampakkan kegembiraan dengan wajah yang berseri-seri dan berkata dengan tutur kata yang baik. Karena sesungguhnya perbuatan yang demikian ini merupakan akhlaq Nabi Shollallahu ‘alayhi wa aalihi wa sallam. Dan sikap seperti ini tidaklah menurunkan kewibawaan seseorang, melainkan akan mengangkat derajatnya dan mendapatkan balasan dan pahala dari sisi Allah ‘azza wa jalla.

    Seorang muslim hendaknya menampakkan wajah yang berseri-seri ketika berjumpa dengan saudaranya dan berkata dengan tutur kata yang baik, demi memperoleh pahala, loyalitas (kecintaan) dan kasih sayang sesama saudaranya. Karena jika kaum muslimin membiasakan diri dengan akhlaq seperti ini, maka akan dapat mencegah mereka dari sifat sombong dan mendidik kepribadiannya untuk tidak berbangga-bangga diri atas saudaranya.
    [/box]
    [box title=Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman :]“Dan berendah hatilah kamu terhadap orang-orang yang beriman”. (Al Hijr: 88)
    Berendah hati dalam ayat diatas yaitu bersikap lembut dan tawadhu’ terhadap kaum mu’minin (bukan berendah diri: minder, -red), karena sesungguhnya setiap mu’min pantas diperlakukan demikian. Adapun sikap terhadap orang-orang kafir, maka Allah Subhanahu Wa Ta’ala membimbing kita dengan firman-Nya :

    “Wahai Nabi, perangilah orang-orang kafir dan orang-orang munafiq serta bersikap keraslah terhadap mereka. Dan tempat mereka adalah neraka jahannam,  dan itulah seburuk-buruk tempat kembali. (At-Tawbah: 73)[/box]

    [box title=HURAIAN]Pada asalnya hanya kaum mu’minin saja yang berhak diberikan rasa simpatik dengan menampakkan kegembiraan dan wajah yang berseri-seri. Namun jika ada dari orang kafir yang diharapkan keislamannya, maka hendaknya kita bergaul dengan mereka juga menampakkan kegembiraan dan wajah yang berseri-seri. Karena dengan sikap seperti itu, kita dapat mengambil manfaat ketika berjumpa dengan mereka, yaitu dalam rangka meluluhkan hati mereka, sehingga dengan mudah mereka mau merujuk kepada Islam. Akan tetapi jika kita bersikap tawadhu’ dan menunjukkan rasa simpatik kepada orang kafir itu, dan ternyata justru membuat dia besar diri dan semakin bertambah kesombongannya terhadap kaum mu’minin, maka dalam konteks ini kita dilarang untuk menunjukkan sikap ramah kepadanya.

    Ketahuilah, dengan wajah yang berseri-seri sahabatmu akan merasa gembira gegap gempita dan penuh semangat ketika berjumpa. Dia akan membedakan orang-orang yang pernah berjumpa dengannya yakni antara orang-orang yang bermuka masam, dengan orang-orang yang wajahnya berseri-seri. Nabi Shollallahu ‘alayhi wa aalihi wa sallam menasehati Abu Dzar Al Ghifari Rodhiyallahu ‘anhu:

    “Janganlah kalian menganggap remeh kebaikan sekecil apapun, walaupun salah seorang dari kalian bertemu saudaranya hanya dengan wajah yang berseri-seri”. (HR. Muslim no. 2626)

    Menampakkan wajah yang berseri-seri memiliki nilai kebaikan, karena dengan demikian dapat membuat saudaramu senang dan menjadikan hatinya lapang. Kemudian jika sikap ini digandengkan dengan tutur kata yang baik, maka akan menjadi dua kebaikan yang saling melengkapi. Nabi Shollallahu ‘alayhi wa aalihi wa sallam bersabda :

    “Takutlah kalian dari api neraka, walaupun dengan bershodaqoh sebiji kurma..”

    Hendaknya kalian jadikan pelindung; antara kalian dengan api neraka yakni dengan bershodaqoh sebiji kurma. Karena amalan shodaqoh akan melindungi kalian dari api neraka, tentunya jika Allah menerima shodaqoh kalian. Namun apabila kalian tidak memiliki sebiji kurma, maka Rasulullah Shollallahu ‘alayhi wa aalihi wa sallam memberikan alternatif lain yang juga dapat melindungi kalian dari api neraka yakni berupa perkataan yang baik. Seperti kalian bertanya tentang keadaan sahabat kalian “kayfa anta?”, “kayfa haluka?” (bagaimana kabarmu?), “kayfa ikhwanuka?” (bagaimana kabar saudara-saudaramu?), “kayfa ahluka?” (bagaimana kabar keluargamu?) dan semisalnya. Dimana sikap seperti ini dapat menjadi sebab gembiranya sahabat kalian dan melapangkan hatinya. Ketahuilah, bahwa semua perkataan yang baik termasuk shodaqoh, dan Allah akan memberikan ganjaran serta pahala bagi siapa yang mengamalkannya. Sebagaimana sabda Nabi Shollallahu ‘alayhi wa aalihi wa sallam :

    “Kebaikan itu adalah akhlaq yang baik”

    Dan Nabi ‘Alaihish sholatu wassalam juga bersabda :

    “Kaum mu’minin yang paling sempurna imannya ialah yang paling baik akhlaqnya”[/box]

    Rujukan :
    Syarh Riyadhus Sholihin hal. 581-582
    Syaikh Muhammad Bin Sholih Al-‘Utsaymin Rahimahullah
    Penterjemah: Fikri Abul Hassan
    « Last Edit: 11 November, 2009, 08:15:57 AM by Ummi Munaliza »
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #1 11 November, 2009, 07:09:53 AM
  • Publish
  • ucapan yg baik mampu menaikkan seri wajah anda..kerana kata2 itu mempengaruhi mood anda...terima kasih...selamat pagi..
    smile until you cant smile;

    Reply #2 11 November, 2009, 08:18:28 AM
  • Publish


  • Bila berjumpa sesiapa sahaja, tunjukkan lah muka yang manis, senyum dan hulurkan tangan untuk berjabat salam sesama mahram.

    Reply #3 11 November, 2009, 10:01:54 AM
  • Publish
  • dengan senyuman mampu mengurangkan stress,rahsia awet muda dan kita akan disenangi oleh orang ramai..hati bertambah girang.

    Reply #4 19 November, 2009, 12:15:36 PM
  • Publish
  • salam..
    marilah sama-sama kita bermanis muka dan bermanis kata....kerana kita semua punya emosi punya perasaan....
    buanglah sikap bengis....tinggalkan wajah yg masam mencuka...bersama hidup lebih aman dengan tuntutan agama ALLAh...
    wassalam...
    YA ALLAH....ampunilah dosaku hari ini,semalam,dan hari2 yg akan dtg..
    kuatkanlah hati ini semoga thabat dlm perjuangan agamaMU..

    Reply #5 19 November, 2009, 01:26:00 PM
  • Publish
  • Salam semua...info yg menarik...marilah kita sama2 bermanis muka dan hulurkan tangan sambil memberi salam sesama kita.

    Reply #6 19 November, 2009, 02:05:41 PM
  • Publish
  • Senyum Satu Sedekah. . .

    Reply #7 19 November, 2009, 04:09:29 PM
  • Publish
  • ^_^

    senyumlah..

    senyumlah..
    "keyakinanku..kepercayaanku..keikhlasanku..dan cintaku hanya milik Allah..peliharalah daku agar sentiasa menjadi hamba yang solehah.."

    Reply #8 30 June, 2011, 03:26:20 PM
  • Publish
  • salam..
    marilah sama-sama kita bermanis muka dan bermanis kata....kerana kita semua punya emosi punya perasaan....
    buanglah sikap bengis....tinggalkan wajah yg masam mencuka...bersama hidup lebih aman dengan tuntutan agama ALLAh...
    wassalam...
    terpanggil lagi untuk ke sini....... jom.... senyum sokmo.....

    Reply #9 02 July, 2011, 01:07:49 PM
  • Publish
  • pngalaman saya yg brkcil hati dgn seorg rakan dpt saya hapuskan dgn selalu bersalam dan memujinya..alhamdulillah..prasaan buruk sangka saya mberansur hilang...

    Reply #10 02 July, 2011, 01:48:21 PM
  • Publish
  • pngalaman saya yg brkcil hati dgn seorg rakan dpt saya hapuskan dgn selalu bersalam dan memujinya..alhamdulillah..prasaan buruk sangka saya mberansur hilang...
    :syukur: bersangka baik dan berlapang dada penting kan? :senyum:

    Reply #11 03 January, 2012, 07:50:56 PM
  • Publish
  • ada seorang prof tu cakap..apa yang kita fikir tu penting..kerana bermula dari apa yang kita fikirlah kemudian akan terhasilnya emosi..sikap kita...dan tindakbalas kita terhadap sesuatu...
    sebab tu la kita mesti bersihkan hati kita nie dari sifat2 mazmumah...supaya UCAPAN YANG BAIK DAN WAJAH YG BERSERI akan muncul dari diri kita... :ins:
    “Cinta yang Allah redha adalah cinta yang di semai semata-mata untuk mendekatkan diri kepada Allah, dalam rangka melakukan ketaatan padaNya, iaitu cintanya seorang LELAKI kepada ISTERInya! Cinta ini adalah cinta yang bermanfaat. Dengan cinta ini, mata dan hatinya akan terpelihara."

    Reply #12 04 January, 2012, 09:41:41 AM
  • Publish
  • Astaghfirullah alÁzim...ampunkan aku...
    kerana kata2 yang tidak baik dariku...
    Bukan muka berseri yang aku UTAMAKAN tapi redhaMU...
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    8 Replies
    4637 Views
    Last post 23 December, 2010, 08:08:47 AM
    by halawah
    38 Replies
    9081 Views
    Last post 04 April, 2012, 11:30:15 PM
    by deuteromalay
    0 Replies
    148 Views
    Last post 23 October, 2014, 01:29:21 AM
    by Aliahzakaria