Tips Menggoreng Ikan Keli

*

Author Topic: Tips Menggoreng Ikan Keli  (Read 8725 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

matahari33

  • *
  • Posts: 89
  • Mencari cintamu yang abadi, Ya Allah
    • View Profile
19 December, 2011, 06:22:29 PM
  • Publish
  •  :)

    Ada apa-apa petua tak cara-cara nak goreng ikan keli dengan betul? Saya dah basuh ikan keli dengan air asam jawa dan hilangkan lendir dengan gandum tetapi bila goreng, masih lagi meletup-letup dengan kuat...hinggakan terpaksa goreng dengan menutup kuali..ada tak sapa-sapa tahu petua nak goreng??
     
    =)
    « Last Edit: 19 December, 2011, 06:44:41 PM by matahari33 »

    Mei

    • *
    • Posts: 1058
      • View Profile
    Reply #1 19 December, 2011, 06:33:26 PM
  • Publish
  • try letak..asam keping..

    bila kuali dah panas ..masukkan asam keping..satu/dua cukup..pastu masukkan ikan.

    keju

    • *
    • Posts: 959
      • View Profile
    Reply #2 19 December, 2011, 06:43:25 PM
  • Publish
  • try letak..asam keping..

    bila kuali dah panas ..masukkan asam keping..satu/dua cukup..pastu masukkan ikan.

    Terimakasih Mei.

    Saya malas goreng ikan keli kerana suka meletop2 dan kotor dapur saya. Sebab tu saya terpaksa tudung kuali. Lagi pun saya sering kena percik minyak panas semasa menggoreng.

    Insyaallah, saya akan cuba petua ini.

    Lagi pun, anak saya suka makan ikan keli goreng masak berlada.

    cara cara masak berlada ikan keli goreng.

    Cili merah
    cili padi
    sedikit belacan
    bawang merah
    (kalau suka boleh taruh bawang putih dan kalau tak taruh pun takper)
    tomato
    perahan limau kasturi
    garam
    gula.

    Tumbuk bahan2 itu dan tumis dgn api yg perlahan.

    selamat mencuba

    matahari33

    • *
    • Posts: 89
    • Mencari cintamu yang abadi, Ya Allah
      • View Profile
    Reply #3 19 December, 2011, 06:46:24 PM
  • Publish
  • try letak..asam keping..

    bila kuali dah panas ..masukkan asam keping..satu/dua cukup..pastu masukkan ikan.

    time kasih..pastu asam keping tu letak hingga selesai goreng ikan keli ke??  saya dah pernah buat tapi aritu kurang menjadi..saya letak satu..atau kene letak dua??hihihi..minta tunjuk ajar bab-bab gorang ikan keli..tak pas ni kalau mak mertua tengok esok-esok..:senyum:

    matahari33

    • *
    • Posts: 89
    • Mencari cintamu yang abadi, Ya Allah
      • View Profile
    Reply #4 19 December, 2011, 06:48:44 PM
  • Publish
  • try letak..asam keping..

    bila kuali dah panas ..masukkan asam keping..satu/dua cukup..pastu masukkan ikan.

    Terimakasih Mei.

    Saya malas goreng ikan keli kerana suka meletop2 dan kotor dapur saya. Sebab tu saya terpaksa tudung kuali. Lagi pun saya sering kena percik minyak panas semasa menggoreng.

    Insyaallah, saya akan cuba petua ini.

    Lagi pun, anak saya suka makan ikan keli goreng masak berlada.

    cara cara masak berlada ikan keli goreng.

    Cili merah
    cili padi
    sedikit belacan
    bawang merah
    (kalau suka boleh taruh bawang putih dan kalau tak taruh pun takper)
    tomato
    perahan limau kasturi
    garam
    gula.

    Tumbuk bahan2 itu dan tumis dgn api yg perlahan.

    selamat mencuba

    ikan keli berlada memang sedap..adik-adik saya pun suka makan ikan keli berlada..makan ikan keli memang sedap tapi nak boleh ke goreng ikan keli,mang payah sebab letup-letup =)

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1036
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Reply #5 19 December, 2011, 09:35:15 PM
  • Publish
  • asam keping memang sesuai..sebagai penyedap rase juga..

    takpun letak kulit bawang besar semasa menggoreng..insyaAllah..

    sedapanye ikan keli masak berlada..goreng garing2.

    tapi duk umah takleh goreng garing2 gitu..ayah tak kasi..katenye takde zat dah..
    so sediakan gulai berlemak untuk ayah..kita masak suku2..senyum*
    « Last Edit: 19 December, 2011, 09:39:11 PM by faa zahra »
    ..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
    ..salamesrakuntukmuselamanya..

    zunita

    • *
    • Posts: 744
      • View Profile
    Reply #6 19 December, 2011, 09:39:15 PM
  • Publish

  • takpun letak kulit bawang besar semasa menggorang..insyaAllah..


    Pertama kali tahu letak kulit bawang besar, cara saya tutup je kuali ..mesti dapur bersih  ceria*
    لا إله إلا الله

    matahari33

    • *
    • Posts: 89
    • Mencari cintamu yang abadi, Ya Allah
      • View Profile
    Reply #7 19 December, 2011, 09:39:43 PM
  • Publish
  • asam keping memang sesuai..sebagai penyedap rase juga..

    takpun letak kulit bawang besar semasa menggorang..insyaAllah..

    sedpanye ikan keli masak berlada..gorang garing2.

    tapi duk umah takleh gorang garing2 gitu..ayah tak kasi..katenye takde zat dah..
    so sediakan gulai berlemak untuk ayah..kita masak suku2..senyum*

    haa..kalau kulit bawang besar xpernah cuba lagi..time kasih,nanti saya cuba kulit bawang besar pula..yang penting,cuba..:senyum:
    Goreng garing la sedap..hihi

    Munzir khan

    • *
    • Posts: 611
      • View Profile
    Reply #8 19 December, 2011, 09:42:27 PM
  • Publish
  • Pandai masak.untung betul siapa yang dapat orang yang pandai
    masak memasak

    matahari33

    • *
    • Posts: 89
    • Mencari cintamu yang abadi, Ya Allah
      • View Profile
    Reply #9 19 December, 2011, 09:44:39 PM
  • Publish
  • Pandai masak.untung betul siapa yang dapat orang yang pandai
    masak memasak

    memasak ni lelaki atau perempuan pun boleh...yang penting,ada keinginan  =)

    siti norhafiza

    • *
    • Posts: 49
    • mencuba untuk membahagiakan keluarga
      • View Profile
    Reply #10 20 December, 2011, 09:55:18 AM
  • Publish
  •  :)
    orang lelaki kalau memasak sekali sekala sedap.....kalau tak percaya suruh suami masak..
    siti pun ada petua...kalau goreng ikan tak nak melekat kat kuali letak bawang putih 1 atau 2 ulas...

    matahari33

    • *
    • Posts: 89
    • Mencari cintamu yang abadi, Ya Allah
      • View Profile
    Reply #11 20 December, 2011, 12:09:10 PM
  • Publish
  • :)
    orang lelaki kalau memasak sekali sekala sedap.....kalau tak percaya suruh suami masak..
    siti pun ada petua...kalau goreng ikan tak nak melekat kat kuali letak bawang putih 1 atau 2 ulas...

    Betul tu..abg dan abah saya kalau masak,sedap juga..:senyum:..kalau masak meggi pun dah sedap,yang lain xtaw la..:senyum:

    Mei

    • *
    • Posts: 1058
      • View Profile
    Reply #12 20 December, 2011, 05:33:44 PM
  • Publish
  • fungsi asam keping tu bukan saja untuk elakkan meletup..tetapi..juga supaya ikan yang digoreng tak melekat .tak caya cubalah...heee

    Munzir khan

    • *
    • Posts: 611
      • View Profile
    Reply #13 20 December, 2011, 09:36:21 PM
  • Publish
  • :)

    Ada apa-apa petua tak cara-cara nak goreng ikan keli dengan betul? Saya dah basuh ikan keli dengan air asam jawa dan hilangkan lendir dengan gandum tetapi bila goreng, masih lagi meletup-letup dengan kuat...hinggakan terpaksa goreng dengan menutup kuali..ada tak sapa-sapa tahu petua nak goreng??
     
    =)
    Saya rasa takdak bomoh yang boleh setelkan masaalah ni,hati hati ya.
    masa nak letak ikan tu make sure air kat ikan tu kering skit,kalau tak memang
    meletop.minyak masak memang tak ngam ng air bila dah panas.

    itu je yang boleh tolong

    matahari33

    • *
    • Posts: 89
    • Mencari cintamu yang abadi, Ya Allah
      • View Profile
    Reply #14 20 December, 2011, 09:42:09 PM
  • Publish
  • :)

    Ada apa-apa petua tak cara-cara nak goreng ikan keli dengan betul? Saya dah basuh ikan keli dengan air asam jawa dan hilangkan lendir dengan gandum tetapi bila goreng, masih lagi meletup-letup dengan kuat...hinggakan terpaksa goreng dengan menutup kuali..ada tak sapa-sapa tahu petua nak goreng??
     
    =)
    Saya rasa takdak bomoh yang boleh setelkan masaalah ni,hati hati ya.
    masa nak letak ikan tu make sure air kat ikan tu kering skit,kalau tak memang
    meletop.minyak masak memang tak ngam ng air bila dah panas.

    itu je yang boleh tolong

    terima kasih munzir..dia meletup sbb dekat ikan keli tu banyak lemak..kalau awak basuh ikan keli,cuba awak perhatikan dekat purut dia,penuh dengan lemak..tak boleh buang sebab dia dah jadi sebahagian daripada isi..sedap dimakan..sebab tu la meletup bila masak..saya rase je lah..kalau goreng ikan keli yang besar,kurang meletup sebab lemaknya kurang..sedap makan ikan keli yang halus...

    zunita

    • *
    • Posts: 744
      • View Profile
    Reply #15 20 December, 2011, 10:28:47 PM
  • Publish

  • Saya rasa takdak bomoh yang boleh setelkan masaalah ni,hati hati ya.


    :senyum: sampai bomoh pula..memang tak ada pun.
    Goreng ikan keli memang begitu, mudah meletup.

    matahari33

    • *
    • Posts: 89
    • Mencari cintamu yang abadi, Ya Allah
      • View Profile
    Reply #16 21 January, 2012, 10:54:29 AM
  • Publish
  • SEnang-senang kalu takmau bagi meletup,wat je lah gulai ikan keli..:senyum:..dapur tak kotor,hati pun senang   :ins:

    Hannah90

    • *
    • Posts: 45
      • View Profile
    Reply #17 21 January, 2012, 09:03:13 PM
  • Publish
  •  :jaz:

    banyak tips yang berguna dari pos ni. :senyum:. Lepas ni dah boleh lulus lah masak ikan keli..

    matahari33

    • *
    • Posts: 89
    • Mencari cintamu yang abadi, Ya Allah
      • View Profile
    Reply #18 21 January, 2012, 09:05:38 PM
  • Publish
  • :jaz:

    banyak tips yang berguna dari pos ni. :senyum:. Lepas ni dah boleh lulus lah masak ikan keli..

    boleh je..senang siket nak pikat hati mak mertua..:senyum:..

    Mei

    • *
    • Posts: 1058
      • View Profile
    Reply #19 21 January, 2012, 09:08:28 PM
  • Publish
  • Kenapa pulak sampai nak pakai bomoh goreng ikan keli.tok bomoh tu pun goreng meletup2 jugak.memasak ni kena selalu buat baru boleh pro.dari situ kita tahu teknik terbaik untuk memasak.sama jugak kalau ada buku resepi tapi klau tak rajin memasak...tak pandai jugak.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    8 Replies
    3551 Views
    Last post 20 June, 2012, 02:46:50 PM
    by Ummu Fatimah
    26 Replies
    14207 Views
    Last post 07 June, 2012, 11:27:15 AM
    by gadis_89
    20 Replies
    7773 Views
    Last post 04 October, 2011, 12:58:27 PM
    by wajdani