Sukarnya menerima realiti..

*

Author Topic: Sukarnya menerima realiti..  (Read 1005 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

19 December, 2011, 03:16:46 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum

    Kadangkala sukar untuk menerima hakikat bila impian tak seiring dengan kenyataan. Akak nak minta pendapat semua benarkah restu ibubapa itu adalah sebab  utama sesuatu perhubungan itu akan diberkati..sedangkan dalam masa yang sama berkasih bertahun tapi masih lagi belum diikat dengan ikatan pernikahan yang sah..benarkan jika ibubapa tidak redha untuk melepaskan anaknya maka inilah yang terjadi' pernikahan yang tak terjadi".. terlalu sukar untuk menjelaskan segalanya di sini.cuma akak mengharapkan doa-doa dari semua agar akan diberi kekuatan dan dirahmati kehidupan kita semua di dunia dan di akhirat..

    Reply #1 19 December, 2011, 03:21:16 PM
  • Publish
  • rezki masing2..bergantung pada usha kita..

    kadang2 mak n ayah suruh kawen ngn insan pilihan pon xbleh nk kawin jugak sbb duit xcukup..

    Reply #2 19 December, 2011, 03:28:09 PM
  • Publish
  • waalaikumsalam...

    sesuatu yang berlaku itu ada sebab dan hikmahnya...semua yang terjadi adalah dengan izin Allah...saudari boleh berbincang dengan ibu bapa dan nilai semula kenapa ibu bapa tidak meredhai hubungan saudari dengan pemuda pilihan saudari...redha Allah letaknya pada redha ibu bapa...sesuatu yang tidak baik pada pandangan kita mungkin itu yang terbaik disisi Allah....sentiasa bersangka baik..wallahua'lam

    Reply #3 19 December, 2011, 03:29:13 PM
  • Publish
  •  :)

    Quote
    rezki masing2..bergantung pada usha kita..

    kadang2 mak n ayah suruh kawen ngn insan pilihan pon xbleh nk kawin jugak sbb duit xcukup..
    betul tu,sering kali kita mendengar restu ibu bapa adalah lesen kita untuk mendirikan rumah tangga,tapi kadang kadang jodoh yang ibu bapa pilih juga tidak kekal lama...sukar saya nak bagi pendapat di sini...sebab semuanya adalah atas kehendaknya

    Reply #4 19 December, 2011, 03:35:29 PM
  • Publish
  • bukan ibu bapa yang memberi jodoh kepada anaknya...jodoh hanya Allah yang tetapkan...jangan salahkan ibu bapa, orang tengah atau sebagainya jika jodoh tidak kekal lama...ini lah dinamakan dugaan Allah....

    Reply #5 19 December, 2011, 03:48:28 PM
  • Publish
  •  :)

    Jodoh ditangan Tuhan.....
    Sy kawen atas restu....bercinta...pun masih bercerai.....


    Reply #6 19 December, 2011, 03:52:51 PM
  • Publish
  •  :ins:  rakan-rakan kat sini akan doakan eliezfa  =)
    apa yang saya cadangkan ialah, eliezfa cuba la ambil hati ibu bapa..cuba buat perkara yang dia boleh cuba untuk menerima kekasih awak..andai tidak berhasil juga, awak banyakkan buat solat hajat dan istikharah agar tuhan bagi petunjuk yang mana benar dan yang mana salah..andai dia jodoh awak, dia tetap akan jadi milik awak.. jika sebaiknya,saya doakan awak tabah..percintaan satu teka teki..  =)

    Reply #7 20 December, 2011, 04:21:54 PM
  • Publish
  • Kalau jodoh dah dapat restu ibu bapa tapi masih tidak bahagia, sebab Allah hendak menguji suami isteri dalam kehidupan rumahtangga. Setiap ape yang berlaku ada jalan penyelesaiannya dan cuma perlu mengambil jalan yang bijak dengan mencari kelemahan pada diri masing-masing dan usaha untuk perbaiki  kelemahan tersebut...

    InsyaAllah...
    Tahu cakap je...
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    Reply #8 22 December, 2011, 06:36:12 PM
  • Publish
  • benarkah restu ibubapa itu adalah sebab  utama sesuatu perhubungan itu akan diberkati..berkasih bertahun tapi masih lagi belum diikat dengan ikatan pernikahan yang sah..

    Waalaikumussalam wbht.

    Pada pendapat saya, restu ibubapa adalah penting kepada anak-anak.
    Memang benar restu itu penting, diibaratkan seperti menagih restu, keredaan, dan berkat Allah.
    Jika ibubapa tidak merestui anak, mereka mungkin tidak mendoakan untuk anak. Sesungguhnya doa ibubapa sungguh mujarab.
    Soal jodoh telah ditetapkan Allah, insyallah jika teman akak adalah jodoh yang terbaik pasti tidak akan ke mana. ::senyum::
    ~ Hitam Hitam Si Tampuk Manggis, Sungguhpun Hitam Tampak Manis ~

    Reply #9 23 December, 2011, 12:24:46 PM
  • Publish
  •  :) terima kasih atas semua nasihat/pandangan yang diberi akak amat menghargainya..cuma kadang-kadang terdetik di hati untuk terus bersendiri  sahaja. Mungkin benar inilah ujian yang didtgkan untuk akak. walaupun kdg2 hati selalu berkata dimana lagi salah dan silapku, sedangkan hakikat yang ada skg keluarga pun tahu.. mmg sukar mencari kesempurnaan dan setiap keluarga mmg inginkan kita bahgia cuma bila ianya melibatkan soal hati dan perasaan tak siapa yang mengerti apa yang ada didalamnya. Apapun sekali lagi terimakasih akak cuba mencari jalan penyelesaian yang terbaik.andai dialah jodoh akak insyaAllah kami pasti bersama tapi jika sebaliknya akak juga tetap mendokan kebahgiaan buat dia. Cuma di hati ini andai akak diberi kesempatan untuk mempunyai zuriat sendiri, insyaAllah ada hikmah yang akak syukuri dari apa yang akak lalui kini. Akak tidak menyalahkan sesiapa, cuma akak mengharapkan pengertian.. semuanya akak sayang dan doakan agar kita semua di rahmati Allah.. (tetap senyum walaupun dalam hati hanya Allah yang Tahu)

    divider3
    halaqahforum4