Berkahwin Pada Bulan Muharam

Author Topic: Berkahwin Pada Bulan Muharam  (Read 3258 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

nurelly

  • *
  • Posts: 63
    • View Profile
14 December, 2011, 09:34:43 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Kahwin pada bulan Muharam adakah tidak digalakan??


    Nur pernah mendengar ada seorang tua pernah berhujah tentang kahwin bulan Muharam.. pada pendapat orang itu, bulan muharram tidak digalakan untuk menyatukan dua hati yakni melakukan upacara akad nikah.. ditakuti pertalian itu menjadi panas lalu tidak kekal hingga ke anak cucu.. sejauh manakah kebenaran larangan itu. ada hadisnya kah? kadang2 jika diteliti dengan iringan kejadian bulan muharam ada perkaitan dengan larangan tersebut.. wallahu'alam..

    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #1 14 December, 2011, 09:42:36 AM
  • Publish Di FB
  • :)

    Kahwin pada bulan Muharam adakah tidak digalakan??


    Nur pernah mendengar ada seorang tua pernah berhujah tentang kahwin bulan Muharam.. pada pendapat orang itu, bulan muharram tidak digalakan untuk menyatukan dua hati yakni melakukan upacara akad nikah.. ditakuti pertalian itu menjadi panas lalu tidak kekal hingga ke anak cucu.. sejauh manakah kebenaran larangan itu. ada hadisnya kah? kadang2 jika diteliti dengan iringan kejadian bulan muharam ada perkaitan dengan larangan tersebut.. wallahu'alam..
    permulaan tahun baru ...
    Alhamdulilah...

    banyak terjadi peristiwa dalam bulan muharam ini -
    peristiwa yang lalu dan benar akan keterangannNya...

    jika di satukan demi kebaikkan Insyallah ALLAH adakan kebaikkan dalam diri -
    dalam klander islam itu sendiri ada terjemahannya...


    jika niat IKHLAS - apa apa tarikh pun istimewa untuk di satukan...
    Insyallah -

    (Senyum)-

    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    nurelly

    • *
    • Posts: 63
      • View Profile
    Jawab #2 14 December, 2011, 09:46:37 AM
  • Publish Di FB
  • Tak tahu lah adat atau syariat yang tidak membenarkan berkahwin pada bulan ini...mungkin mereka lebih mengetahui dan arif tentang ini... orang tua nie kadang2 bila diorang larang ada sebab musababnya.. pada pandangan kita mungkin tidak menjadi masalah kan..... tp bagi mereka mungkin dah ada perkiraan tertentu dan adakalanya kita terpaksa akur.....

    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #3 14 December, 2011, 09:56:31 AM
  • Publish Di FB
  • memang ada tarikh yang tidak baik...
    tidak di nafikan..

    sebaikNya melampaui lah Aqal serba sedikit...
    ALLAH maha mengetahui.. maha mengadakan.. maha menyempitkan dan meluas kan rezeki Itu ...

    Insyallah -

    (Senyum)-

    syababrashid

    • *
    • Posts: 49
      • View Profile
    Jawab #4 14 December, 2011, 10:42:15 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Apa yg sya tau, ini utk mengelakkan si isteri beranak pada bulam ramadhan
    Wallahu'alam..

    nurelly

    • *
    • Posts: 63
      • View Profile
    Jawab #5 14 December, 2011, 11:04:38 AM
  • Publish Di FB
  •  :ws: owh ye ke... percaturan yang agak baik la kan... kasihan la klu mak2 yg melahirkan bayi pada bulan ramadhan.... tak boleh berpuasa sepenuhnya....

    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #6 14 December, 2011, 11:24:53 AM
  • Publish Di FB
  • :ws: owh ye ke... percaturan yang agak baik la kan... kasihan la klu mak2 yg melahirkan bayi pada bulan ramadhan.... tak boleh berpuasa sepenuhnya....
    tidak kira pun melahir di bulan mana pun.. di riwayatkan...
    Jibril berkata kepada ALLAH - apa nasib rezeki bayi yang akan di lahir kan itu wahai tuhan ku..
    maka ALLAH berkata berikan lah rezeki sebaik baikNya...  melimpahi rahmatNya...

    ketika itu pada 10 malam terakhir di bulan ramadan... iaitu malam keberkatan...

    semuga ALLAH merahmati kalian semua...

    (senyum)-

    ALLAH kan maha mengetahui... Insyallah -

    syababrashid

    • *
    • Posts: 49
      • View Profile
    Jawab #7 14 December, 2011, 12:02:14 PM
  • Publish Di FB
  • :ws: owh ye ke... percaturan yang agak baik la kan... kasihan la klu mak2 yg melahirkan bayi pada bulan ramadhan.... tak boleh berpuasa sepenuhnya....

    KITA HANYA MERANCANG...:)

    Mei

    • *
    • Posts: 1054
      • View Profile
    Jawab #8 14 December, 2011, 12:09:24 PM
  • Publish Di FB
  • Bulan muharram nih selalunya ada cuti sekolah..sebab tu banyak kenduri...Nak buat camner...kalau itu je masa yang ada untuk berkumpul.

    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #9 14 December, 2011, 12:35:32 PM
  • Publish Di FB
  • Bulan muharram nih selalunya ada cuti sekolah..sebab tu banyak kenduri...Nak buat camner...kalau itu je masa yang ada untuk berkumpul.
    bulan muharam tak semestinya cuti sekolah... secara kebetulan jer...
    kalendar islam kena lah fahami... Insyallah -

    (Senyum)-


    bulan madu

    • *
    • Posts: 68
      • View Profile
    Jawab #10 14 December, 2011, 02:25:10 PM
  • Publish Di FB
  • Jangan kawin masa sedang mengerjakan haji sudah...

    zunita

    • *
    • Posts: 745
      • View Profile
    Jawab #11 15 December, 2011, 09:53:21 AM
  • Publish Di FB
  • memang ada tarikh yang tidak baik...
    tidak di nafikan..

    sebaikNya melampaui lah Aqal serba sedikit...
    ALLAH maha mengetahui.. maha mengadakan.. maha menyempitkan dan meluas kan rezeki Itu ...

    Insyallah -

    (Senyum)-

    Pak Zul, tarikh yang mana satu tidak baik?
    لا إله إلا الله

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    7 Replies
    2191 Views
    Last post 06 July, 2010, 11:49:20 PM
    by mentaripagi90
    13 Replies
    1990 Views
    Last post 12 November, 2012, 06:15:49 PM
    by nazri0070
    3 Replies
    890 Views
    Last post 17 December, 2012, 09:57:09 AM
    by kasba