Antara Ilmu Dan Harta

*

Author Topic: Antara Ilmu Dan Harta  (Read 3519 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

25 November, 2011, 09:34:45 PM
  • Publish
  • Sejahtera hendak-NYA ke atas kalian

    Mungkin tak terkejar dunia,harap2 terkejar ilmu-NYA dan beramal pada bila2 masa, berlapang dada dalam apa jua keadaan dalam melintasi masa hayat atas kehendak-NYA .

    Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.

    Sebab apa yang ada sekarang adalah asal dari kekurangan dahulu .

    Reply #1 29 November, 2011, 02:29:51 AM
  • Publish
  • Salam,kalau dah banyak ilmu,jangan lah kedekut nak pass
    kat kami kami yang mencari ilmu.

    Senyum

    Reply #2 29 November, 2011, 09:00:13 AM
  • Publish
  • Sejahtera hendak-NYA ke atas kalian

    Mungkin tak terkejar dunia,harap2 terkejar ilmu-NYA dan beramal pada bila2 masa, berlapang dada dalam apa jua keadaan dalam melintasi masa hayat atas kehendak-NYA .

    Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan.

    Sebab apa yang ada sekarang adalah asal dari kekurangan dahulu .

    Alhamdulillah.. Teruskan berQalam ya Tuan SH.. Semoga dapat memberi banyak manffaat kepada saya yang sentiasa memerlukan motivasi-motivasi yang sebegini..

    p/s: kata-kata ini seperti ahli spritual pulak..

    Reply #3 29 November, 2011, 09:17:11 AM
  • Publish
  •  :)
    Sedikit pandangan...sesetengah org menjual ilmu kerana harta

    5zul

    • *
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #4 29 November, 2011, 03:46:37 PM
  • Publish
  • sebaik harta dunia adalah Ilmuan..
    Insyallah -

    jika mahu ilmu silakan... boleh lah berlaku Adil...
    jika mahu ilmuan mengenal ALLAH bukan di sini yer-
    kamu semua faham kan...
    (senyum)-

    bukan tulisan menyatakan syariat..
    Insyallah
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    Ixora_skru

    • *
    • Kehidupan Pertama Penentu Kehidupan Kedua
      • View Profile
    Reply #5 29 November, 2011, 11:24:36 PM
  • Publish
  • :)
    Sedikit pandangan...sesetengah org menjual ilmu kerana harta

    sesetengah orang membeli ilmu dengan harta...
    kalau tidak masakan para pelajar membayar yuran pengajian...
    ada yang nak membeli... maka ada yang nak menjual
    Catatan Warna-Warni Kehidupan | Di Laman Halaqah ku Mencari IlmuNya
      http://www.cwwk.blogspot.com  |  http://ilmuhalaqah.blogspot.com

    Reply #6 29 November, 2011, 11:32:40 PM
  • Publish
  • In Shaa Allah,masih banyak lagi orang yang berilmu,yang sedekah ilmu,cuma nak kena
    usaha lah skit.macam yang dok bayar dekat dia orang ni,sebab satu kertas yang
    di iktiraf.itu je.

    5zul

    • *
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #7 29 November, 2011, 11:36:57 PM
  • Publish
  • In Shaa Allah,masih banyak lagi orang yang berilmu,yang sedekah ilmu,cuma nak kena
    usaha lah skit.macam yang dok bayar dekat dia orang ni,sebab satu kertas yang
    di iktiraf.itu je.
    segulung Ijazah belum pasti ada jaminan nya dunia dan akhirat -
    sebaikannya senaskah AL-Quran bawa pedoman...

    jika mengejar kekayaan dunia dengan berlajar untuk mendapatkan semata mara kertas yang di itirafkan...
    maka berbalik pada jalan ALLAH -

    Insyallah -


    Reply #8 12 December, 2011, 10:52:42 AM
  • Publish
  • :)
    Sedikit pandangan...sesetengah org menjual ilmu kerana harta

    sesetengah orang membeli ilmu dengan harta...
    kalau tidak masakan para pelajar membayar yuran pengajian...
    ada yang nak membeli... maka ada yang nak menjual

    Itu sya xnafikan...tp disini lahirnya penjual terlebih dahulu
    Di sini sya sertakan kata2 yg diucapkan oleh ALLAHYARHAMAH DR LO' LO', mungkin ukhti pernah membacanya...sebagai renungan kita semua

    “Maaflah saya ingin sebut, ustaz-ustaz ini jangan asyik fikirkan sampul sahaja. Ramai yang rasa selesa, hanya dok berkuliah dalam masjid, selepas itu seronok dapat sampul duit tapi tidak mengambil tahu apa yang berlaku kepada umat; khususnya anak-anak muda kita kat luar sana”.

     :jaz:

    bugis_united

    • *
    • "Usaha Iman & Amal"
      • View Profile
    Reply #9 12 December, 2011, 11:16:52 AM
  • Publish
  •  :syukur:

    Orang ALim Beritahu:-
    Ilmu tanpa Zikir = sesat
    Zikir tanpa Ilmu = lalai
    Semakin berilmu seorang itu semakin dekat hubungannya kepada Allah SWT dan semakin baik hubungan sesama makhluk ciptaanNYA.
    Ilmu ibarat jalan dan Zikir Ibarat cahaya, saling bergantungan antara satusama lain.
    Orang yang berilmu lebih ditakuti akan Syaitan daripada 1000 abid.

    [Wallahu'alam]

    Reply #10 12 December, 2011, 11:30:58 AM
  • Publish

  • “Maaflah saya ingin sebut, ustaz-ustaz ini jangan asyik fikirkan sampul sahaja. Ramai yang rasa selesa, hanya dok berkuliah dalam masjid, selepas itu seronok dapat sampul duit tapi tidak mengambil tahu apa yang berlaku kepada umat; khususnya anak-anak muda kita kat luar sana”.

    Rasanya bukan tak tahu..tapi tak de pendekatan dan teknik yang betul untuk mendekati anak2 muda diluar sana.Bukan sahaja ustaz malahan para guru sekolah, pihak polis dan ibu-bapa sendiri mengakui kesukaran mendidik anak2 generasi sekarang. Selain kekangan tenaga dan masa, ustaz juga terikat dengan undang2..apa yang boleh dan tak boleh dilakukan...maka apa yang terjadi..hanya mampu bagi ceramah dari mimbar masjid sahajalah..

    Yuzie

    • *
    • Demi Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang
      • View Profile
    Reply #11 12 December, 2011, 02:11:06 PM
  • Publish
  • Ilmu paling penting sebab dengan ilmu manusia boleh membuat, mencari, mengumpul dan memggunakan harta dengan cara yang HALAL...


    INSYAALLAH...
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    Reply #12 12 December, 2011, 07:12:17 PM
  • Publish
  • NILAI ILMU
    Sewaktu pemerintahan Sayyidina Ali, golongan Al-Khawarij telah cuba menjatuhkan Sayyidina Ali dari segi keilmuan. Maka kerana itu ada sepuluh orang pemimpin Khawarij telah bertemu dengan Sayyidina Ali. Sepuluh orang menanyakan satu soalan, mana lebih utama, ilmu atau harta? Kalau betul Sayyidina Ali orang yang bijak, mereka mengharapkan sepuluh jawapan yang berbeza.
       Sayyidina Ali sememangnya seorang ahli ilmuan sehingga Rasulullah s.a.w. sendiri mengatakan bahawa “Rasul itu gedung ilmu dan Ali kuncinya”. Sayyidina Ali dengan spontan menjawab kepada sepuluh soalan yang sama dengan sepuluh jawapan yang berbeza.
       Mari kita renungkan bersama jawapan yang diberikan oleh Sayyidina Ali :-
    Pertama; ilmu lebih utama daripada harta sebab ilmu itu merupakan waris pusaka para Anbia’ dan Rasul sedangkan harta adalah pusaka dari Qarun, Firaun dan lain-lain.
       Tidak diturunkan satu syariat melainkan diturunkan dengan ilmu. Tiada syariat yang diturunkan Allah s.w.t. ke atas muka bumi ini suatu yang disuruh percaya melainkan ianya dapat dihuraikan oleh akal. Penghuraian akal itu ialah ilmu. Islam sendiri tidak menerima satu ibadat pun, satu amalan pun yang dilakukan oleh hamba melainkan dengan ilmu. Sembahyang tidak diterima melainkan ia mempunyai ilmu mengenai sembahyang.
    Kedua; ilmu lebih utama daripada harta kerana ilmu dapat menjaga dan memelihara pemiliknya sedangkan harta perlu dipelihara oleh pemiliknya.
    Ketiga; ilmu lebih utama daripada harta kerana ilmu membentuk banyak sahabat dan kawan sedang harta memperbanyak musuh dan lawan.
    Keempat; ilmu lebih utama daripada harta kerana ilmu apabila dikeluarkan, semakin bertambah sedangkan harta apabila dikeluarkan semakin berkurangan.
    Kelima; ilmu lebih utama daripada harta kerana orang-orang yang berilmu selalu mendapat panggilan kehormatan dan kemuliaan dalam masyarakat seprti guru, doktor, jurutera dan lain-lain.
    Keenam; ilmu lebih utama daripada harta kerana ilmu tidak boleh dicuri sedangkan harta dapat dicuri.
    Ketujuh; ilmu lebih utama daripada harta kerana orang-orang yang berilmu pada hari kiamat akan mendapat syafaat dari ilmu yang dikembangkannya sedangkan orang-orang yang berharta akan dihisab dan diminta perhitungan dan pertanggungjawaban terhadap pemakaian harta tersebut, adakah dia membayar zakat hatra tersebut.
       Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: “Bila mati seseorang ada tiga perkara sahaja yang boleh menolongnya, pertama anak yang soleh yang mendoakannya, kedua harta yang diwakafkan dan sentiasa memberi manfaat kepada orang lain dan ketiga, ilmu yang diajarnya dimanfaati oleh orang.”
       Sabda nabi Muhammad s.a.w.:’Belum sempat tegak berdiri di Padang Mahsyar, sudah disoal mudanya ke mana dihabiskan, ilmunya ke mana dipergunakan, hartanya dari mana diperolehi dan ke mana dibelanjakan, hidupnya ke mana dihabiskan.”
    Kelapan; ilmu tidak boleh habis walaupun tidak ditambah sedangkan harta pasti akan habis.
    Kesembilan; ilmu membentuk pemikiran seseorang menjadi cerah dan hatinya terang benderang manakala harta lebih banyak membuat fikiran pemiliknya kacau bilau dan hatinya menjadi kesat. Ilmu membuka fikiran, dapat menilai dan menikmati keindahan ciptaan Tuhan.
    Kesepuluh; ilmu yang mendatangkan manfaat merupakan pahala sedangkan harta lebih banyak menimbulkan saling sengketa, azab dan siksa.
       Kita membuat sesuatu memenuhi keperluan manusia,sudah menjadi fardhu kifayah. Harta mengundang persengketaan dunia hari ini, penjajahan ekonomi dunia dan sebagainya.
       Jadi, itu kepentingan ilmu sebagaimana jawapan Sayyidina Ali kepada sepuluh soalan yang sama dengan sepuluh jawapan berbeza.

    divider3
    halaqahforum4