Hati Sering Merasa Resah

*

Author Topic: Hati Sering Merasa Resah  (Read 6396 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

anaamurun233

  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
08 November, 2011, 03:45:22 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum buat semua halaqian...
    saya ingin meminta pandangan anda sekalian...
    Apakah ubat untuk menenangkan jiwa yang resah, hati yang bimbang dan fikiran yang bercelaru? Akhir-akhir ini saya sering merasa resah dan tidak tenteram..sering terbayang dosa-dosa yang pernah saya lakukan di masa lalu..apakah yang perlu saya lakukan untuk menenangkan hati yang senantiasa keresahan...

    Carreno

    • *
    • Posts: 141
      • View Profile
    Reply #1 08 November, 2011, 03:57:36 PM
  • Publish
  • saya juga mengalami perkara yang sama...hanya Allah yang tahu apa yang ada dalam hati saya...bersabar lah kamu wahai carreno....!!!!!!!!

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #2 08 November, 2011, 04:15:34 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum buat semua halaqian...
    saya ingin meminta pandangan anda sekalian...
    Apakah ubat untuk menenangkan jiwa yang resah, hati yang bimbang dan fikiran yang bercelaru? Akhir-akhir ini saya sering merasa resah dan tidak tenteram..sering terbayang dosa-dosa yang pernah saya lakukan di masa lalu..apakah yang perlu saya lakukan untuk menenangkan hati yang senantiasa keresahan...
    ingat ALLAH Insyallah segala Nya mungkin... IKHLAS kan diri menemuiNya..
    (Senyum)-

    Ar-Ra'd ayat ke 28 -
    "(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

    Insyallah amalkan segala yang terpuji selain menyebut yebut asmaNya.. Insyallah - ALLAH mengetahui apa yg terkandung...
    (senyum)-

    usah bersangka buruk pada Diri sendiri -
    cuba lah usaha ikhlas akan taubat Diri itu -
    semuga ALLAH adakan kebaikkan dalam diri kamu -
    (Senyum)-
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    adi-tok pulau m

    • *
    • Posts: 79
      • View Profile
    Reply #3 08 November, 2011, 04:33:09 PM
  • Publish
  • Teringat akan sejarah silam. Mula-mula saya belajar ......... suatu ketika dalam majlis pengajaran saya bertanyakan soalan dengan guru (arwah) yang demikian bunyinya;

    Kenapa saya masih teringat akan dosa-dosa saya yang lalu. Meskipun saya telah bertaubat.

    Lalu guru saya terus mengangkat kopiah dikepalanya, terus  dihempas kelantai.
    Terus suaranya meninggi ; Taubat apa, taubat daun keladi. Taubat-taubat nak buat lagi ?. Bentaknya dengan tajam.
    Semua jamaah melihat kearah saya.

    Ketika ini terus diterang hukum orang yang hendak bertaubat satu persatu.

    Jangan-jangan kita masih belum bertaubat....... kerana tidak memenuhi syarat-syarat taubat.
    Ini mesti diperbetulkan terlebih dahulu, supaya semua jadi baik dan sejahtera.

    Barulah kita isi dengan perkara-perkara ibadat. Samada wajib atau pun sunat.
    Mungkin disana beroleh ketenangan hakiki lagi terpuji, Insya Allah.

    Deu

    • *
    • Posts: 2
    • Deu ALip
      • View Profile
    Reply #4 08 November, 2011, 05:40:01 PM
  • Publish
  • saya juga terkadang sering merasa resah hati,,
    tapi saya punya obat paling mujarap,,
    ketika resah hati datang saya mencoba untuk membaca surat-surat AL-QUR'AN,,
    inshaALLAH resah hati itu bisa hilang...alhamdulillah.
    semua yang terjadi dalam hidup kita kan dari ALLAH,,dan yang pasti nya obat untuk mengobati nya ,,
    kita harus ingat ALLAH juga kan,..
     gimana bener gak tuh.

                                         :aamiin:
    :) :) :)

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #5 08 November, 2011, 05:45:40 PM
  • Publish
  • benar bung deu

    Ingat lah Allah

    sebenar benar Ingat, bukan sekadar membaca ayat ayat
    bukan juga mendengar ceramah
    bukan juga mendengar bacaan

    Ingat sebenar benar Ingat akan diri, akan Allaah, yang memberikan kuasa
    memberikan hidup
    memberikan nyawa, penglihatan, pendengaran, percakapan, pertuturan

    Allah lah, yang menciptakan segala galanya
    menciptakan setiap sesuatu

    dan Allah itu tersangat dekat, memakbolkan permintaan, sesiapa yang meminta kepada NYA

    jadi Ingatlah dan mohon lah Allah hilangkan gangguan dan memulihkan ketenangan diri
    inshallah

    ahmadamani

    • *
    • Posts: 34
      • View Profile
    Reply #6 18 November, 2011, 02:27:05 AM
  • Publish
  • keresahan ketenangan.. sentiasa ada, cuma tak tau cara nak balance kan.. aduhai hati..

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #7 18 November, 2011, 10:10:57 AM
  • Publish
  • keresahan ketenangan.. sentiasa ada, cuma tak tau cara nak balance kan.. aduhai hati..

    sebab itu di katakan Taubat itu IKHLAS... bila di katakan ikhlas usah di kenang kan kembali dosa lama tue ambil jadi pengajaran...
    yang membolah olah kan penderitaan jiwa itu adalah NAFSU -
    sentiasa mendengar bisikan jahat .. walaupun bisikan baik boleh menjerumus kepada kemurkaan ALLAH itu pun salah satu mainan Iblis...
    sentiasa memperingati diri dengan ALLAH -
    Insyallah -

    setan jin iblis ifrit pun itu semua maklukh ALLAH - dan mengapa ALLAH adakan semua itu supaya diri itu tidak leka dengan apa yang di adakan bagi manusia itu -
    supaya memperbaiki diri itu ...
    jika tiada hasutan makakah tidak sentiasa diri itu benar... ketawa...

    Insyallah -

    jadi pegangan diri Ugama ALLAH itu ISLAM...

    (senyum)-

    sentiasa dengan Zikirullah...

    ifahuzir

    • *
    • Posts: 523
      • View Profile
    Reply #8 18 November, 2011, 10:15:08 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum buat semua halaqian...
    saya ingin meminta pandangan anda sekalian...
    Apakah ubat untuk menenangkan jiwa yang resah, hati yang bimbang dan fikiran yang bercelaru? Akhir-akhir ini saya sering merasa resah dan tidak tenteram..sering terbayang dosa-dosa yang pernah saya lakukan di masa lalu..apakah yang perlu saya lakukan untuk menenangkan hati yang senantiasa keresahan...
    ingat ALLAH Insyallah segala Nya mungkin... IKHLAS kan diri menemuiNya..
    (Senyum)-

    Ar-Ra'd ayat ke 28 -
    "(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

    Insyallah amalkan segala yang terpuji selain menyebut yebut asmaNya.. Insyallah - ALLAH mengetahui apa yg terkandung...
    (senyum)-

    usah bersangka buruk pada Diri sendiri -
    cuba lah usaha ikhlas akan taubat Diri itu -
    semuga ALLAH adakan kebaikkan dalam diri kamu -
    (Senyum)-

    Alhamdulillah..

    Izinkan saya menambah sepatah dua.. Ubat untuk menenangkan jiwa adalah fikiran yang tidak berfikir apapa..
    bagaimana nak jadi begitu?
    caranya : tarik nafas pepanjang.. dan lepaskan (lepaskan bersama-sama masalah tersebut).. lakukan beberapa kali sehingga rasa tenang.. jangan fikirkan ape ape..

    Kemudian, bolehlah mengikut sepertimana saranan Tuan 5Zul.. Selamat maju jaya
    Semoga bermanfaat..

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #9 18 November, 2011, 10:19:00 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum buat semua halaqian...
    saya ingin meminta pandangan anda sekalian...
    Apakah ubat untuk menenangkan jiwa yang resah, hati yang bimbang dan fikiran yang bercelaru? Akhir-akhir ini saya sering merasa resah dan tidak tenteram..sering terbayang dosa-dosa yang pernah saya lakukan di masa lalu..apakah yang perlu saya lakukan untuk menenangkan hati yang senantiasa keresahan...
    ingat ALLAH Insyallah segala Nya mungkin... IKHLAS kan diri menemuiNya..
    (Senyum)-

    Ar-Ra'd ayat ke 28 -
    "(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

    Insyallah amalkan segala yang terpuji selain menyebut yebut asmaNya.. Insyallah - ALLAH mengetahui apa yg terkandung...
    (senyum)-

    usah bersangka buruk pada Diri sendiri -
    cuba lah usaha ikhlas akan taubat Diri itu -
    semuga ALLAH adakan kebaikkan dalam diri kamu -
    (Senyum)-

    Alhamdulillah..

    Izinkan saya menambah sepatah dua.. Ubat untuk menenangkan jiwa adalah fikiran yang tidak berfikir apapa..
    bagaimana nak jadi begitu?
    caranya : tarik nafas pepanjang.. dan lepaskan (lepaskan bersama-sama masalah tersebut).. lakukan beberapa kali sehingga rasa tenang.. jangan fikirkan ape ape..

    Kemudian, bolehlah mengikut sepertimana saranan Tuan 5Zul.. Selamat maju jaya
    Semoga bermanfaat..

    yup benar tuan ifa,, itu salah satu senaman kerohanian... silakan tidak salah di situ ..
    dalam senaman pun di ajar menarik nafas dalam dalam dan hembus...
    (Senyum)-

    setiap yang bernafas bersama lah ALLAHU ...

    malaikat tidak lain tidak bukan sentiasa taat mentaati perintah dan sentiasa berzikir kepada tuhan Nya ( ALLAH )-


    kuntuman ummi

    • *
    • Posts: 255
      • View Profile
    Reply #10 18 November, 2011, 02:30:27 PM
  • Publish
  • Kata orang menghadapi resah harus menempuhinya..semakun kita lari semakin itu dibelenggunya?

    zaidi ahmadi

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Reply #11 21 November, 2011, 03:22:24 PM
  • Publish
  • SESUNGGUHNYA TIADA SUKA DAN TIADA DUKA PADA HATI ORANG MUKMIN ITU.....
    HATINYA HANYA MEMANDANG ALLAH...
    SIBUKKAN HATIMU DENGAN ZIKRULLAH...KERNA ZIKIR ITU MAKANAN BAGI HATI..
    HIDUPKAN HATIMU..NESCAYA HILANGLAH KERESAHAN....

    aini zinnirah

    • *
    • Posts: 473
    • Indah senyuman pengubat kedukaan...Insya-Allah..
      • View Profile
    Reply #12 21 November, 2011, 07:45:29 PM
  • Publish
  • zikir meneman yang setia..tetapkan zikirullah di bibir kita walau apa juga situasi yang kita hadapi..insya-allah hati tenang,senyuman terpancar indah..:senyum:..senyum kan tak perlu kata apa-apa...
    ya allah pelihara lah diriku sepertimana Engkau pelihara kekasih-kekasih-Mu yang lain..

    ukhti maira

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Reply #13 12 December, 2011, 06:35:38 PM
  • Publish
  •  :)
     maira sekadar menambah untuk perkongsian bersama:
     
    cuba amalkan  zikir "hasbunallah wanikmal wakil"
    .yang membawa maksud cukupla Allah untuk menolong kami dan DIA lah sebaik2 pengurus dalam segala urusan.
     dari surah al imran ayat 173,
     ayat ni dibacakan bila kita menghadapi tekanan ataupun bila hati berada dalam keadaan gelisah..
    ..sebutkan berulang kali zikir tu.insyaAllah barakatillah.

    deuteromalay

    • *
    • Posts: 282
      • View Profile
    Reply #14 12 December, 2011, 06:55:54 PM
  • Publish
  • Salaam...mungkin saja mudah utk kenalan nasihat bilang sabar dan sebagainya. Hakikat insan memang begitu kita akan sentiasa dalam dilema sepanjang hayat...kita memang biasanya keluh kesah sentiasa ditambah pula apa yg kita idamkan selama ini tidak kecapaian..sdri saya pasti orang muda..mungkin sahaja punya keinginan berpacaran, mungkin rasa nak nikah tapi macam2lah perkara mendatang hingga rumit jadinya, mungkin rasa tak seronok tidak dapat belajar, mungkin saja tak puashati gaji kecil tak padan dgn susah dalam pekerjaan. Inilah dugaan masing2..sebenarnya ramai lagi yg rasa tertekan...saya mengalami stress juga. Mungkin mudah rakan2 suruh taubat namun bagi orang semuda sdri itu memang bukan mudah. Ingatlah dgn amalan zikrullah ada banyak kebaikan...kiranya tak uzur syar'ie jgn tinggal solat. Jgn sampai Allah lupakan kita...kita lemah kena ingat n minta selalu padaNya. InsyaALLAH.wasSalaam.
    "...tanda-tanda Iman ditarik dari hati (ditutup pintu hatinya) ialah Allah akan sibukkan dirinya dengan urusan dunia..."(mafhum riwayah).

    Allah mulia
    kita hina..
    Allah berkuasa...
    kita lemah..
    Allah kaya
    kita miskin..
    Allah berilmu..
    kita bodoh..

    itulah hakikat diri kita yang sebenar..
    pakailah sifat itu...
    kerana memang hakikatnya kita begitu sentiasa..
    selama lamanya..

    matkosong

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #15 08 January, 2012, 10:53:33 AM
  • Publish
  •  :) ingatan perlulah dijaga ...jgn leka dengan urusan duniawi

    tasawuf islam

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #16 21 January, 2012, 10:28:29 AM
  • Publish
  • dosa itu bertindis -tindis nescaya tercapkan di atas hati dan pada ketika itu butalah hati daripada mengetahui kebenaran dan urusan agama .Dan membesarkan urusan dunia .Kehitaman hati disebab kan dosa

    Maimun bin Mahran berkata "apabila seorang hamba allah berdosa dengan sesuatu dosa maka menitik pada hatinya suatu titik hitam .Maka apabila ia mencabut dirinya dari dosa itu dan bertaubat ,maka hati itu berkilat kembali .Dan kalau ia kembali lagi nescaya ditambahkan titik hitam itu , sehingga hatinya tinggi maka itulah karat namanya .

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1036
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Reply #17 21 January, 2012, 10:54:17 AM
  • Publish
  • hidup tak lepas dari keluh kesah dan sebak..
    kerana tak mengenalNYA atau mungkin tak mengenal diri..
    kerana sikap bersangka2 buruk dengan takdir yang menimpa..
    dan mungkin juga kerana keinginan kemahuan yang terlampir amarah dengki dan nafsu buruk..
    kerana payahnya untuk sabar, syukur dan redha..

    yang tinggal..usahah demi usaha walau terpaksa berdikit2..selagi terdaya..

    kerana Allah takkan menimpakan sesuatu setimpal dengan kemampuan hambaNYA..

    ..Ya Allah..jauhkanlah kami dari tipu daya makhluk2mu dan nafsu kami sendiri..

    wahai TUhan yang melegakan rasa dukacita lagi melapangkan dada dari rasa sempit.
    Wahai Tuhan yang Mengampuni dan Menyayangi hambanya2...

    Aku memohon keampunan dari Allah, Tuhan segala Makhluk..
    Aku memohon keampunan dari Allah, dari sekalian kesalahan dan dosa..
    Tiada Tuhan melainkan Allah..


    -----maaf..hanya peringatan buat (diri) yang sering alpa------
    « Last Edit: 21 January, 2012, 10:56:33 AM by faa zahra »
    ..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
    ..salamesrakuntukmuselamanya..

    nishah

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #18 05 February, 2012, 05:14:47 PM
  • Publish
  • hidup kita ni kalau tak di uji bukannya hidup namaanya..hati yg resah terjadi mungkin kerana jiwa kita tak diisi dengan zikir ,solat dan menginggati allah..mungkin kita terlalu memikirkan masalah..sebabtu hati kita resah...kita manusia tak pernah lari dr melakukan dosa..kita bukan maksum macm nabi...sebaik-baiknya ubat untuk hilang resah banyk22kan dekat pada illahi..setiap kali kali kalu resah..banyak2an istighfar..kerana apabila istigfra kita akan tenang ..hanya dengan mengingati Allah,kita semua pasti dijauhkan drpda masalah jiwa,dan gangguan syaitan..insyaallah

    Qaseh Hanania

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #19 12 April, 2012, 12:15:17 AM
  • Publish
  • hidup kita ni kalau tak di uji bukannya hidup namaanya..hati yg resah terjadi mungkin kerana jiwa kita tak diisi dengan zikir ,solat dan menginggati allah..mungkin kita terlalu memikirkan masalah..sebabtu hati kita resah...kita manusia tak pernah lari dr melakukan dosa..kita bukan maksum macm nabi...sebaik-baiknya ubat untuk hilang resah banyk22kan dekat pada illahi..setiap kali kali kalu resah..banyak2an istighfar..kerana apabila istigfra kita akan tenang ..hanya dengan mengingati Allah,kita semua pasti dijauhkan drpda masalah jiwa,dan gangguan syaitan..insyaallah


    Salam....
    Ya betul tu..hidup kita ni xakan lari dari merasa resah gelisah kerana kita manusia yang lemah...dengan terisinya zikrullah,solat dan mengingati allah insyaallah resah gelisah pasti akan hilang....

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    4 Replies
    2967 Views
    Last post 18 June, 2009, 04:04:18 PM
    by beruang
    45 Replies
    3832 Views
    Last post 20 April, 2012, 12:21:28 PM
    by shearazi
    11 Replies
    1105 Views
    Last post 17 April, 2012, 02:48:26 PM
    by Ummi Munaliza