Wajib Berdakwah Walaupun Diri Belum Sempurna

Author Topic: Wajib Berdakwah Walaupun Diri Belum Sempurna  (Read 18976 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

rich_km

  • *
  • Posts: 446
    • View Profile
Jawab #20 09 May, 2009, 10:33:44 PM
  • Publish Di FB
  • Aslkm.

    Berdakwahlah sepanjang hayat. Demi masa manusia sentiasa rugi; kecuali yang (beriman dan beramal salih dan saling ingat-mingati tentang kebenaran dan saling ingat mengingati tentang kesabaran).

    Nota: Ayat tersebut merujuk kepada manusia (bukan orang Islam saja). Harap kita sama-sama faham.

    Wslm.
     

    snOw_greeN

    • *
    • Posts: 18
    • pasakkan istiqOmah @ jaLan dakwah
      • View Profile
    Jawab #21 10 October, 2009, 10:23:49 PM
  • Publish Di FB
  • Ya ALLAH, tundukkanlah jiwa kami menjadi jiwa yg hancur luluh penuh harapan kepadaMu dan jadikanlah kami dari golongan yang bermunajat kepadaMu di waktu sahur sehingga tersingkap nyata kebesaranMU dan ketinggianMu.

    Ya Allah, turun pertolonganMU dan masukkan kami kelebihan dan kemuliaan. Ya Allah, sesunguhnnya kami mohon kepadaMU pertolongan yang segera dan angkatlah dari kami kesusahan kami, ampunkan dosa kami, tunaikanlah hajat kami dan permudahkanlah urusan kami dalm keadaan jiwa kai tenang, tubuh kami selamat, sejahtera agama kami dan dunia kami.

    Wahai pertolongan Allah, dekatlah kepada pendokong agamaMU, dan janganlah Engkau lepaskan meraka kepada diri mereka sendiri ( yang lemah) walau sekelip mata. Ya Allah, bantulah pendokong agamaMU, selamatkan mereka daripada keburukan diri meraka, kejahatan musuh mereka dan segala kejahatan daripada syaitan, manusia dan jin.

    Ya Allah, angkatlah kegelapan daripada umat Islam, turunkanlah kepada mereka pertolongan yang segera dan rahmatMU yang luas dan keampunanMU yang sempurna, Engkaulah yang MAHA Pengampun dan MAHA Pengasih, Engkaulah yang MAHA membantu memberi kemenangan, sesungguhnya tiada kekuatan kecuali kekuatan ALLAH yang MAHA TInggi dan MAHA Agung….
    Amin..amin… ya rabbal alamin….

     
    Pergilah kamu beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah) sama ada dengan keadaan ringan ataupun berat, dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah. Yang demikian amatlah baik bagi kamu jika kamu mengetahui. (at Taubah:41)


    Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong agama Allah niscaya Allah menolong kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu. (Muhammad:7)
    quLiL haQ waLau kana murrOn ("_)

    assiddiq

    • *
    • Posts: 4596
    • "Dengan Kehendak dan KuasaNya"
      • View Profile
    Jawab #22 10 October, 2009, 11:07:52 PM
  • Publish Di FB
  • 11. Huud
    113. Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim[740] yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolongpun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan.

    "Al-haqqu bila nizom yaghlibuhul-baatil binnizom"
    Maksudnya: "Sesuatu kebenaran yang tidak sistematik akan dikalahkan oleh kebatilan yang sistematik dan terancang."
    http://Http://cahayarabbani.blogspot.com
    http://Http://islamicmoviecollection.blogspot.com
    assiddiq@ymail.com

    halawah

    • *
    • Posts: 2590
    • İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
      • View Profile
    Jawab #23 10 October, 2009, 11:18:03 PM
  • Publish Di FB

  • بسم الله الرحمن الر حيم

    ALLAH SWT berfirman :'Sesungguhnya AL-QURAN ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yg lebih lurus dan memberi khabar gembira kepada orang2 mukmin yg mengerjakan amal soleh bahawa bagi mereka pahala yg besar'(Al-Isra' : 9)

      'Dan KAMI turunkan AL-QURAN suatu yg menjadi penawar dan rahmat bagi orang2 yg beriman dan AL-QURAN ini tidaklah menambah kepada orang2 yg zalim kecuali kerugian'(Al Isra':82)

    Sodaqallahul'Aziim.
    İlmu yang benar membuahkan amal İman yang Teguh
    hubungan dengan ukhuwahfıllah perpaduan Ummah seutuh

    dol_bendol

    • *
    • Posts: 1664
    • http://al-merapu.blogspot.com
      • View Profile
    Jawab #24 11 October, 2009, 10:00:30 AM
  • Publish Di FB
  • berdakwah lah walau diri belum sempurna, semuga dengan itu akan memperelokkan dirimu, semuga ahadirlah rasa malu, malu yang sebagian iman tu, muga dapat mengukuhkan diri beramal kebenaran, dan berkata kebenaran, semuga malu menjadikan dirimu bertambah mulia.

    sekiranya menerima, ajakan kepada kebenaran, sudah tentu ada kehendak menjadi orang mukmin, semuga mahulah bertolong tolongan di dalam perkara kebajikan, sampaikanlah dariku walau satu ayat, jangn ikut yahudi, yang suka sembunyikan kebenaran. semuga kita menjadi golongan yang berbuat kebaikan, dan saling membantu, memperelokkan akhlak di antara kita. amanah lah............ sampaikan kebenaran

    mualli

    • *
    • Posts: 462
    • PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
      • View Profile
    Jawab #25 17 October, 2009, 04:45:27 PM
  • Publish Di FB
  • Salam...

    "samada kita suka atau tidak, kita telah dipertanggungjawabkan untuk berdakwah"

    "DAKWAH SATU TUGAS YG TIADA PENGHUJUNG"
    Berjihad Fisabilillah...
    Paksalah diri untuk melakukan ibadat...baguss gabuss
    Berilmu...Beramal...kerana ALLAH!
    PERANGI MAKSIATTTT!!!!!ayuhhhh...
    http://jomperahotakk.blogspot.com/
    http://imageshack.us/

    Riot_heroes

    • *
    • Posts: 595
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Jawab #26 17 October, 2009, 05:05:12 PM
  • Publish Di FB
  • Menghubungkan diri dengan Allah adalah dinamakan ibadah, menghubungkan manusia dengan Allah itulah dinamakan dakwah
    (Aku baca dlm buku je...)

    Sesungguhnya hanya Allah yang mengetahui
    You'll Never Walk Alone

     Akaun Akhirat Anda No: CIMB 01180004462058 Halaqah Net Services

    khalila

    • *
    • Posts: 1032
      • View Profile
    Jawab #27 17 October, 2009, 06:05:54 PM
  • Publish Di FB
  • macam mana kita nak face orang yang kita nyatakan kebenaran tapi mencemuh di belakang kita??
    memang kene sabar je la kan..
    dan..
    macam mana lak kalau kite da berubah tapi bila kita nyatakan kebenaran pada mereka..
    mereka ungkit masalah silam kita??

    Riot_heroes

    • *
    • Posts: 595
    • IMMORTALITY
      • View Profile
    Jawab #28 18 October, 2009, 01:01:06 AM
  • Publish Di FB
  • Niat bagi dakwah untuk baiki diri sendiri

    irsyad_gebra

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #29 18 October, 2009, 03:24:32 AM
  • Publish Di FB
  • al jihadu fi sabiluna

    de skli tu aku try r dkwah minah ni, tpi die wat x endah je, bkn tu je, kutuk aku kt blakng2 plak tu.. plik bdak zmn skang ni...
    sabo je la...

    sharida

    • *
    • Posts: 82
      • View Profile
    Jawab #30 18 October, 2009, 06:34:55 AM
  • Publish Di FB
  • tak seorang pon di dunia ini yang sempurna, sebab itu Allah menjadikan kita ade yang lelaki dan yang perempuan, ada yang putih ada yang hitam, ada yang tinggi ada yang rendah supaya kita saling lengkap melengkapi. tugas berdakwah adalah tanggungjawab semua, tanggungjawab kita bersama. " masih tidak cukup ilmu " " ada orang yang lebih layak " " tidak cukup masa " semua ini tidak sepatutnya menjadi alasan. apabila kita terdengar perkataan dakwah pasti terbayang ustaz-ustaz yang berkopiah dah berjubah, ustazah-ustazah yang bertudung labuh mengajar agama di masjid-masjid dan di sekolah-sekolah agama. itulah salah satu " gambaran " yang perlu kita buang ke tepi kerana dakwah bukan hanya untuk ustaz ustazah, bukan hanya di sekolah dah masjid-masjid.

    dakwah bererti melakukan amar ma'aruf nahi mungkar. kita berbuat baik kepada jiran merupakan dakwah, membantu orang susah merupakan dakwah. senang kata semua yang baik merupakan dakwah kita kepada orang lain. dakwah tidak memerlukan tempat dan masa yang khusus. selagi kita barada di bumi Allah ini selagi itu kita bertanggungjawab untuk berdakwah. namun begitu dakwah memerlukan ilmu, kita tidak boleh sembarangan melakukan sesuatu tanpa ilmu. oleh itu berusahalah menambah ilmu di dada, sekiranya kita tidak tahu tentang sesuatu tanya lah kepada ahlinya
    ( orang yang lebih mengetahui ).

    bagi mereka yang masih ragu-ragu untuk berdakwah, mulakan dari dalam diri, dakwah diri kita kepada benda-benda yang bermanfaat lakukan segala suruhan Allah dan tinggalkan laranganNya. selepas itu lanjutkan dakwah tersebut dikalangan adik-beradik, ibubapa, keluarga dan sanak saudara. InsyaAllah sekiranya kita istiqomah kita akan merasa manisnya nikmat berdakwah di jalan Allah. jangan sesekali kita berputus asa sekiranya dakwah kita ditolak dan diperkecilkan kerana kita hanya mampu membuka jalan kepada orang yang kita dakwah untuk mereka kembali ke landasan yang betul, sesungguhnya Allah lah yang berkuasa memberi hidayah kepada mereka. sekiranya Allah berkehendak seseorang itu menerima hidayah-Nya pasti itu yang akan terjadi. kesan dari usaha dakwah kita itu bukanlah dapat dilihat dalam masa sehari mahupun seminggu, ia memakan masa sehingga setahun dan mungkin berpuluh tahun. oleh itu kepada para da'ie jangan sesekali kita berhenti dari mengharap pertolongan serta rahmat dari Allah.

    semoga kita semua diberikan kekuatan untuk terus menyebarkan agama Islam kepada masyarakat, dan semoga segala usaha kita mendapat keberkatan daripada Allah SWT. 

     

    qalam hazin

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Jawab #31 18 October, 2009, 08:43:25 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    sahih ma qulti.!
    ye laa. tambahan pula, sekarang ni remaja2 suka berseronok dan ramai yang diantara mereka yang tidak sukakan diri ditegur.

    kita yang sebagai orang yang ingin berdakwah, haruslah bersabar.
    ana pun selalu rasa cam gini. kerap kali orang memencilkan teguran ana.

    selalu lah kita kena ingat Allah selalu bersama dengan orang yang cukup2 sabar;) :ins:

    rich_km

    • *
    • Posts: 446
      • View Profile
    Jawab #32 19 October, 2009, 10:38:34 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum.

    Sempurna bukan syarat berdakwah; kerana yang sempurna tu cuma Tuhan. Kalau nak letakkan itu sebagai syarat; suruh Tuhan sendirilah yang turun ke Bumi buat dakwah (macam permintaan Israel dahulu kala).

    Nota: Masalahnya ada ramai orang yang terpesona dengan pendakwah sehingga menganggapnya sebagai cukup sempurna; lalu secara tidak sedar menjadi taksub kepada individu tersebut; dan mempertahankannya SAMA dengan mempertahankan akidah Islam itu sendiri. Dan apabila ada orang lain yang mengeluarkan nasihat; dengan sinis dia berkata: Siapa kamu? Sudah sempurnakan dirimu itu sehingga mahu menasihati orang lain?

    Lalu suatu yang mudah mula menjadi sukar. Suatu yang boleh dilakukan oleh semua orang tiba-tiba menjadi suatu yang sensitif dan amat ditakuti orang untuk melakukannya.

    [Watawa shaubil-haq]

    Wassalam.

    hafizotul_iman

    • *
    • Posts: 8
      • View Profile
    Jawab #33 29 January, 2010, 04:09:52 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum..ana mohon copy paste ye..artikel ini..untuk dikongsi bersama-sama sahabat yang lain..

    elyas

    • *
    • Posts: 140
      • View Profile
    Jawab #34 01 February, 2010, 05:12:07 PM
  • Publish Di FB
  • Assalaamu'alaikum..
     irsyad_gebra, harap bersabar ye...ana bersetuju dengan qalam hazin..
    remaja zaman sekarang lebih suka berseronok dan tidak suka apabila diri mereka ditegur...
    xtau ape nk jadi dengan negara kita..sedangkan remaja merupakan bakal pemimipin di masa depan..
    jika mereka leka dengan dunia..ape yang akan terjadi?
    ish3....cobaan..

    ana pun ingin memohon kebenaran untuk copy artikel yang ada dalam topik ini untuk di post ke fs..

    fahriz

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #35 20 February, 2010, 12:22:36 PM
  • Publish Di FB
  •   :) :syukur:... kita sbgi umat islam wajiblah bersatu sekiranya ingin berdakwah dan berusaha mencari guru untuk memantapkan lg ilmu kita...
    lebih2 lg zaman sekarang yg amat mencabar... dan nasihat saya berhati2 lah dengan orang2 kafir...

    anazahra

    • *
    • Posts: 924
      • View Profile
    Jawab #36 07 March, 2010, 11:25:46 PM
  • Publish Di FB

  • Isk.. kalau semua orang cakap

    "saya masih belum sempurna untuk berdakwah"
    "saya nak betulkan diri saya dulu"

    Susah la...
    Tak ada orang yang sempurna di dunia ini...
    Walau kita nak sempurnakan juga diri kita ni, kita tak akan TERsempurna... Percayalah... Sampai bila2 pun tak akan sempurna..

    InsyaAllah..
    Jika kita berdakwah, kita akan lebih bermotivasi untuk membetulkan diri kita..
    Mengajak orang kepada kebaikan, di samping itu sama2 memperbaiki diri kita..
    Tarbiyahkan diri kita.. Kita akan termotivasi untuk berdakwah..

    Tarbiyah bukan segala2nya.. Tapi, tanpa tarbiyah, hidup kita akan sia2..

    balqisy umairah

    • *
    • Posts: 26
      • View Profile
    Jawab #37 05 May, 2010, 02:47:28 PM
  • Publish Di FB
  • ingatlah shbt2...apabila allah menimpakan azabnya,seorang pn tidak terlepas termasuklah golongan yang beramal soleh.krn golongan yg beramal soleh ini pentingkan diri sendiri.sellfish.xmahu berdakwah..cuba kita renungkan.andai ada rakan serumah kita yg xsolat sedangkan kita solat, di akhirat nanti,mereka akan menghalang kita daripada msuk syurga kerana didunia dulu,kita xajak dia solat...


    meja

    • *
    • Posts: 52
      • View Profile
    Jawab #38 05 May, 2010, 02:55:45 PM
  • Publish Di FB

  • Dengan Nama Allah...

    "Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik. (3:110)

    "Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar, merekalah orang-orang yang beruntung."(3:104)

    Kita ni semua.. Umat yang terbaik..
    Kalau....
    Kita buat syarat2nya...
    Iaitu...
    kalau tak buat.. sebab tu sekarang kita jadi umat yang tak terbaik...

    Jom laaa...
    Kita jadi segolongan tu...
    beruntung tau...



    sinarhidup

    • *
    • Posts: 226
    • sinarilah hidup kita dengan doa
      • View Profile
    Jawab #39 05 May, 2010, 04:19:29 PM
  • Publish Di FB

  • Firman Allah dalam Surah As-Soff ayat 2 dan 3

    Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat?
    Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan.


    Kadangkala terasa agak berat untuk menentang jahiliah dalam diri. Apabila  mahu meninggalkannya, dia datang dalam bentuk yang sangat halus, tapi rakus merobek hati  dan akhirnya tewas dek kehalusan itu. Sungguh licik tipu daya syaitan. tanpa disedari masuklah ke perangkap yang lebar, memungkinkan diri  melangkah lebih jauh ke alam jahiliah moden yang sedang dipandang indah di mata orang ramai. Apabila menasihati orang jangan buat begitu dan begini, datang satu ujian menjadikan diri lemah dan akhirnya melakukan perkara yang sama. Memetik pesanan seseorang, "Kita akan diuji dengan apa yang kita cakap, jadi berhati-hatilah". Terutama untuk seorang yang pendakwah yang selalu mencegah kemungkaran, akan datang suatu keadaan di mana dia akan diuji tentang apa yang telah dilarangnya itu.Sama ada dia akan melakukannya juga atau mengelakkannya bergantung kapada keimannanya ketika itu.Ini lah ujian Tuhan.Maka benarlah firman Allah seperti yang diatas..Subhanallah
    "robbi yasser wala tu'assir"

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    56 Replies
    10363 Views
    Last post 26 March, 2014, 09:33:02 AM
    by mujahidah_a-sha
    11 Replies
    2378 Views
    Last post 29 June, 2013, 08:00:36 PM
    by al_ahibbatu
    2 Replies
    728 Views
    Last post 13 March, 2012, 01:08:47 AM
    by mohdazri