Cara Terbaik Melayan Sahabat yang Sering Menyakitkan Hati

*

Author Topic: Cara Terbaik Melayan Sahabat yang Sering Menyakitkan Hati  (Read 7919 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Bathitah Hayat

  • *
  • Posts: 25
  • ~ rahsia kehidupan adalah rahsia Allah S.W.T~
    • View Profile
11 October, 2011, 11:19:29 AM
  • Publish

  • APAKAH CARA TERBAIK MELAYAN SAHABAT YANG SERING MENYAKITI HATI KITA?

     :)
    dalam kehidupan seharian, kita sering bertemu dgn pelbagai jenis manusia....
    kawan itu datang tanpa diundang..pelbagai mcm kerenah, pelbagai ragam..
    macammanakah cara terbaik melayan sahabat yang sering menyakiti hati?
    bila kita menjauh...dia terasa...
    bila dia merapat... hati kita rasa terbeban...
    bukan niat nak memutuskan silaturrahim.. hanya ingin membawa haluan masing-masing, mengikut jalan yang lebih selesa..
    ingin bersahabat untuk mencapai kebahagiaan..tapi kalau sahabat itu terlalu sensitive,dan selalu berfikiran negative, macam mana nak handle?
      :msya:

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #1 11 October, 2011, 11:53:15 AM
  • Publish
  • awak boleh ubah situasi dan kondisi dengan kekuatan hati awak

    sekiranya hati awak, ada Allah, selalu kamu ingat, hanya dengan ingat di hatimu itu, berubahlah situasi dan kondisi

    demikianlah cara wali wali Allah
    menegur dan meminta kebaikan dalam masyarakat

    cubalah kuatkan ingatan kepada Allah, yakinlah Allah maha Kuasa, tiada kuasa sebanding Allah
    mohonlah, bantulah ubah ke arah kebaikan ya allahu

    inshallaah

    mesej saya jika masih keliru

    ummi ainanabeel

    • *
    • Posts: 4
    • umi datang sebagai sahabat
      • View Profile
    Reply #2 11 October, 2011, 02:04:58 PM
  • Publish
  •  :) pandangan umi.....jika terpaksa berhadapan dengan teman seperti itu selalu beringat dan tabahkan hati...itu cabaran dan dugaan bagi kita....sedangkan Nabi Muhammad s.a.w. pun selalu di sakiti hatinya...ini kan pula kita manusia yang serba kekurangan.....syukur juga kerana dengan itu kita tahu siapa sahabat siapa musuh yang nyata...tetapi jika ada pilihan umi akan hindarkan berurusan dengan teman sebegitu ....sebab takut hati umi jadi sebal dan umi jadi berdosalah pulak...kerana ada perasaan tidak senang kepada teman itu tadi....itu pendapat umi la........

    dauishamin

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #3 11 October, 2011, 02:16:44 PM
  • Publish
  •  :)
    memang kadangkala kita tidak terlepas dek perkara ni sebab kite semua hidup dalam lingkungan golongan orang2 yang yg sedemikian..nasihat saya satu saja, memang jika di bawa perasaan marah sampai kesudah tak akan habis..susah kite idbuatnye dan kadang kala tak jadik kerja dibuatnye jugak..amik iktibar bahawa manusia itu kurang sempurna perwatakannya..dan kalau diperatikan kemarahan rase kecikk jer tengok kawan tu bile dah bengang kann..ape pun, pengalaman say eberhadapan dengan org sebegini sehingga kini..semoga Allah melembutkan hati saya kpd dia dan Allah melembutkan hati dia untuk tidak melakukan sebarang yg boleh menyakitkan hati saya.."RENUNG dan AMATILAH PERKARA YANG BAIK YANG TELAH DIA LAKUKAN UNTUK KITA.."carilah perkara2 tersebut supaya sejuk hati kite..tp kalau dia tak pernah buat baik kat kite walau sekalipun camner..?:ketawa:..tanggung2lah sendiri..hi hi hi..maaf..

    Munzir khan

    • *
    • Posts: 611
      • View Profile
    Reply #4 11 October, 2011, 04:08:10 PM
  • Publish
  • Salam,kenapa kawan ini sakitkan hati kawannya?
    Mesti Ada sebab.

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #5 11 October, 2011, 05:03:36 PM
  • Publish
  • tak ada sebab lah
    apendantahlaweh
    memang lagu tu, suka hati saja, sifatnya begitu

    syaitan
    saka baka
    nafsu

    adalah tu, ilmu tak tahu, bersangka saja
    mengaji ilmu mahu, niat nak apa tu, lagu tu

    jawab di thread halaqah ni, banyak jenisnya
    tak bersebab, sekadar pengetahuan diri, mengaku islam, ikut quran sunnah boleh sebut, apa makna cerita mai sikit, tatau

    subhanallah,

    kelemahan diri, haruslah di perbaiki,
    agar boleh berlaku diam
    jika berkata, benar belaka
    jika berbuat, ada kebaikannya

    inshallah

    elsanxs

    • *
    • Posts: 902
      • View Profile
    Reply #6 18 November, 2011, 10:21:57 AM
  • Publish
  • jika saya.. buat tak tahu saja. Bagi pendam lama-lama. Lepas tu da meletup jadi volcano baru dia tau sapa kita ni. :senyum: ...kasi fire dia direct ..

    Lagi satu, kalau kita buat tak tahu, nanti lama-lama dia bosanlah dengan kita. Sebab kita takda respon. Bila dah bosan, insya-Allah dia stop. Jika tak reti nak stop juga, tak tahu lah den nak kabo guano lagi. Berdoa je la semoga dia cepat berubah.
    halaqahforum4

    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Reply #7 18 November, 2011, 10:39:19 AM
  • Publish
  • FITRAH, kehidupan MANUSIA...dah dinamai MANUSIA ( plural ), jamak dari perkataan asal AN-NISIA ( singular )...oleh itu, kene lah AN-NISIA itu, hidupnya dikelilingi oleh AN-NISIA-AN-NISIA yg lain.. diperhadap dan dipertanggungjawabkan atas segala apa yg dikerjakan oleh setiap AN-NISIA - AN-NISIA itu sesama AN-NISIA - AN-NISIA yg lain.... dlm baba seorang AN-NISIA, menyakiti hati seorang AN-NISIA yang lain, moleklah kalu AN-NISIA yang disakiti hatinya itu KORBANKAN DIRI, HARTA dan MASA untuk membantu AN-NISIA yg menyakiti itu supaya terusu-menerus menyakiti hatinya.. Natijahnya, hati AN-NISIA yang disakiti itu, akan lebih mengenali dirinya, dan mengenali RABBnya..dan AN-NISIA yang menyakiti hati AN-NISIA yg lain itu, akan menerima kembali tanpa ketinggalan sebutir zarahpun penyakita-penyakitan hati yg pernah dilakukannya....

    sinarmenanti

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #8 18 November, 2011, 12:20:30 PM
  • Publish
  • saya pernah berhadapan keadaan macamni..sikap beliau yang agak cakap tidak berlapis sering mengguris hati sahabat-sahabatnya. memandangkan kami berkawan agak lama dalam 3tahun sepanjang tempoh belajar tersebut membuatkan kami sabar dengan karenahnya..saya menggunakan pendekatan berdiam diri dan bersabar untuk mengelak daripada masam muka. Kini, setelah 3 tahun tidak bersemuka dan masing-masing menjalani kehidupan masing2 baru-baru ini kami berborak-borak tentang kisah silam secara SMS. Beliau menyuarakan rasa bersalah atas keceluparan beliau suatu ketika dahulu. Bagi saya perkara itu dah lama berlalu dan semuanya menjadi kenangan manis buat saya...pentingnya kesabaran dalam apa2 yang kita lakukan jika tiada sabar akan membinasakan hidup kita sendiri...

    nisaa

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #9 08 January, 2012, 04:45:24 PM
  • Publish
  •  :)
    ..cara t'baik melayan sahabat yang sering menyakiti hati kita?
    Macam best je tajuk tu sebab sesuai sangat dgn situasi yg saya hadapi.

    Kadang, sebenarnya sahabat kita tu tak sedar yang diri dia dah sakitkan hati kita.
    Mungkin dah memang cara dia macam  tu.
    Tambah pula, selama dia berkelakuan macam tu, takde siapa pun yang tegur dia.
    Jadi, dia pun tetap go on je la dengan sikap dia yang macam tu.

    Dan, kita sebagai sahabat kenalah sedar dan cuba untuk memahami.
    Memang kita tak lari dari rasa sakit hati.
    Tapi, saya cuba untuk pujuk hati sendiri tiap kali tanpa sedar, sahabat saya yang satu tu sakitkan hati saya.

    Cuba renung sikit tulisan Hilal Asyraf pasal ukhuwah ne..
    "Bukan semua org faham bkenaan ukhuwah.
    Ya, kita sayang sahabat kita tapi, apakah sahabat kita faham makna ukhuwah seperti yang kita faham?
    Kalau kita faham bahawa makna ukhuwah tertinggi adalah itsar (melebihkan sahabat daripada diri sendiri),
    apakah sahabat kita juga faham perkara yang sama?
    Kalau sahabat kita faham, apakah dia kuat untuk menggerakkan kefahamannya dalam amalan?
    Jangan harapkan apa2 daripada sahabat kita.
    Memang kita perlu korbankan masa kita untuk sahabat kita..
    Kita korbankan jiwa kita untuk sahabat kita..
    Kita korbankan harta kita untuk sahabat kita.
    Kita korbankan apa sahaja. Semuanya untuk ukhuwah yang kita bina kerana Allah.."
    :ins:

    Dalam kita bersahabat, jangan mengharap yang semuanya menjadi sahabat kita.
    Ukhuwah, bukannya give and take..
    Tapi, memberilah dengan sepenuh hati.
    InsyaAllah kita akan redha dengan sahabat kita tu.
    Dan, kalau betul dah tak tahan, apa salahnya berterus terang dengan sahabat kita tu?  ceria*


    Munzir khan

    • *
    • Posts: 611
      • View Profile
    Reply #10 08 January, 2012, 06:29:48 PM
  • Publish
  • Salam,cakap je apa yang kawan tu buat Kira tak suka,jika benda tu betul betul sakitkan hati kita.jika dia
    Betul betul sahabat dia kena hormatkan kitalah jika dia nak kita hormat dia.

    sahabat macam mana entah?

    Yuzie

    • *
    • Posts: 1024
    • Demi Allah yang Maha Pemurah dan Penyayang
      • View Profile
    Reply #11 09 January, 2012, 02:01:23 PM
  • Publish
  • Biasalah manusia ni...
    Bila dah tak suka kata-kata yang dikatakan baik semua nampak buruk je...
    Dan jika suka pada orang tu kata-kata yang buruk pun nampak baik je...boleh terima dengan hati terbuka je...
    Lumrah manusia...
    dah kalih doh dengan semua ni dalam persahabatan...
    Lama-lama dah kebal...
    Cukuplah bila kami merasa mulia karena Engkau sebagai Pencipta bagi kami dan cukuplah bila kami bangga bahawa kami menjadi hamba bagiMu. Engkau bagi kami sebagaimana yang kami cintai, maka berilah kami taufik sebagaimana yang Engkau cintai.

    Ace Abbas

    • *
    • Posts: 417
      • View Profile
    Reply #12 06 February, 2012, 11:37:22 PM
  • Publish
  • Nasihat dia banyak-banyak kali. Kalau dia tetap tak mau dengar dan nak keras kepala gak, tinggalkan je dia.

    NurFurqan

    • *
    • Posts: 265
      • View Profile
    Reply #13 07 February, 2012, 07:32:18 AM
  • Publish
  • cara terbaik?gano eh...kalau kurang baik?

    api tak boleh dilawan dengan api...maka jika kawan kita dah berapi, jangan pulak kita pun berapi, nanti makin marak api

    cakap, "kamu ni menyakitkan hati saya lah"..p/s: jujur tu kan penting dalam sebuah persahabatan.....kuang3x

    setinggi ukhwah ialah melebihkan sahabat dan serendah2 ukhwah ialah berlapang dada dengan sahabat

    Wallahualam
    Innamal A`Malu binniat " Segala Amal adalah dengan Niat"
    Asif ala kulli hal "Maaf atas apa2 hal", Wallahualam

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1375
      • View Profile
    Reply #14 15 October, 2012, 12:30:56 AM
  • Publish
  • berada dalam kalangan manusia......macam nie la..macam2 situasi timbul....itu lumrah..
    cuba terserah kepada kita la bagaimana nak hadapi perkara nie....
    apa p0n..kita just kena banyak2 bersabar ja...
    dalam masa yang sama pikir macam mana nak hasilkan perubahan dalam sesuatu situasi yang tak best berlaku....kita kena pandai...pandai dalam berkata2 dengan mereka....
    nak lebih erat...kita kena cuba jadi cam depa..maksudnya kita b0leh masuk dengan depa la...
    kenalah belajar pasal bab2 nak berkem0nikasi nieh ya.... :ins:

    "The spirit of knowledge is action"..

    Reply #15 10 October, 2013, 11:25:36 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum.. Sy nak minta pendapat sikit mengenai kawan. Sy ada masalah dengan dorang. Tapi sy sendiri pon taktaw apa salah sy pada dorang. Sy nak taw macam mana nak bagi dorang selesa dengan sy. Kadang kadang dorang kalau duduk sembang sekali , apa yg sy cakap dorang akan buat tak dengar jer. Macam tak wujud pon ada. Bukan kadang kadang lar , memang selalu macam tu. Kalau buat tugasan dalam group, dorang takkan dengar pandangan sy atau jawpan yg sy bagi utk tugasan tu. Kalau ada problem dengan org laen , sy msti akan kne tempias jgak w'pon sy tak buat apa. Apa yg sy kne buat utk situasi macam ni?

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4872
      • View Profile
    Reply #16 11 October, 2013, 05:51:35 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum.. Sy nak minta pendapat sikit mengenai kawan. Sy ada masalah dengan dorang. Tapi sy sendiri pon taktaw apa salah sy pada dorang. Sy nak taw macam mana nak bagi dorang selesa dengan sy. Kadang kadang dorang kalau duduk sembang sekali , apa yg sy cakap dorang akan buat tak dengar jer. Macam tak wujud pon ada. Bukan kadang kadang lar , memang selalu macam tu. Kalau buat tugasan dalam group, dorang takkan dengar pandangan sy atau jawpan yg sy bagi utk tugasan tu. Kalau ada problem dengan org laen , sy msti akan kne tempias jgak w'pon sy tak buat apa. Apa yg sy kne buat utk situasi macam ni?


    nasihat ada kot, di atas sana
    masalah lebih kurang pertanyaan pertama

    inshallah, apa apa masalh juga, boleh di atasi dengan ILMU
    sengajalah Allah memberikan Ujian, sebegitu, agar mahulah dirimu merubah diri ke arah lebih baik

    dalam konteks kita menghadapi ujian, kita kena layan diri, menghisab diri, agar dapat menumbuhkan minat, mencari ilmu, bertanyakan orang yang tahu, bukanlah sekadar meminta pendapat sangkaan semata

    dalam penyakit apa saja, ada Ilmu di sebaliknya
    pertama Ilmu Yakin - yakni Allah maha Kuasa, atas setiap sesuatu
    kedua ilmu amalan soleh, agar kita m,endatangi masalah dengan bijaksana, dengan ilmu, dengan kebaikan, agar tidak menyakiti sesiapa

    inshallah
    jika ada kehendak, sini adlah bantuannya Rawatan Alternatif Cara Islam

    inshallah ya

    keMuNcUpp

    • *
    • Posts: 881
      • View Profile
    Reply #17 11 October, 2013, 02:08:40 PM
  • Publish
  • senang je...toksah layan la...wat derk je..dari layan menyakitkan jiwa/hati nak buat apa...bila kita berdiam diri...mesti dia pelik...try la...
    ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫ ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫
    CatcH Me If U CaN...LoVe Me If U WaNt...HaTe Me IF U DarE...Hidup ini indah jika Ukhwah Fillah Ila Jannah ++++++

    afiQoh

    • *
    • Posts: 777
    • bakal jenazah
      • View Profile
    Reply #18 11 October, 2013, 07:02:51 PM
  • Publish
  • Awak..saya ada idea mantop...

    .bla bla bla

    Apa plak idea awak?... listen...
    bla bla bla..

    Owh good idea..why not kita gabungkan..
    kawan kata...tapi saya tak suka idea awak...
    dengarkan dulu kenapa dia tak setuju...
    jika tak
    Puas hati be cool..terima dan tolak secara baik berlapang dada..mungkin kita tak terlihat ideanya bernas...

    Adikku sayang...enjoy your life..benda buruk buat tak tau jaa bab kak cupp...strezz ajo fikir buruk
    ~kurangkan bicara soal hati,pasti jiwa mu mati tapi banyakkan bicara dalam soal mati pasti hatimu sentiasa hidup~

    Anak_Muda

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #19 11 October, 2013, 07:11:45 PM
  • Publish
  • kalau nak langkah Terbaik..>balas balik dengan kebaikan kalau x mampu bagi nasihat ja

    kalau nak sederhana..>wat x layan ja

    kalau nak teruk..>balas balik dengan perbuatan yang boleh sakit hati dia balik


    tutup kes.


    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    4 Replies
    3036 Views
    Last post 18 June, 2009, 04:04:18 PM
    by beruang
    35 Replies
    5939 Views
    Last post 07 July, 2011, 03:55:52 PM
    by Saip
    26 Replies
    7478 Views
    Last post 30 July, 2011, 08:35:16 AM
    by syidaspongebob