Bolehkah Habbatus Sauda diberikan kepada bayi baru lahir?

Author Topic: Bolehkah Habbatus Sauda diberikan kepada bayi baru lahir?  (Read 3937 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

shahizacase

  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
20 September, 2011, 03:29:11 PM
  • Publish Di FB
  •  :)Anak2 saya kalau lahir mesti kene demam kuning.. tahap tinggi pulak tu. Tapi alhamdulillah, tidaklah mudarat, cuma agak berpanjangan. Saya ingin mencuba memberikan Habbatus Sauda kepada bayi saya yang bakal lahir sebagai usaha saya untuk mengelakkan demam kuning... ada tak sesiapa yang berpengalaman dalam hal ini? saya pernah mencuba pelbagai cara lain untuk mengubati demam kuning, tetapi semuanya kurang berkesan. Harap ibu-ibu yang berpengalaman sudi membantu.

    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #1 20 September, 2011, 03:33:53 PM
  • Publish Di FB
  • :)Anak2 saya kalau lahir mesti kene demam kuning.. tahap tinggi pulak tu. Tapi alhamdulillah, tidaklah mudarat, cuma agak berpanjangan. Saya ingin mencuba memberikan Habbatus Sauda kepada bayi saya yang bakal lahir sebagai usaha saya untuk mengelakkan demam kuning... ada tak sesiapa yang berpengalaman dalam hal ini? saya pernah mencuba pelbagai cara lain untuk mengubati demam kuning, tetapi semuanya kurang berkesan. Harap ibu-ibu yang berpengalaman sudi membantu.
    bagaimana kamu tahu bayi kamu ada peyakit kuning.. bagus nya ilmuan ghaib mu (Senyum)-
    sebaikNya minuman yg penuh dengan H2o iaitu air mineral akan membekal kamu kelebihan menlahirkan anak kamu -
    susuan ibu ada rumusan terbaik menjaga kesihatan anak di lahirkan...
    seelok nya bayi yg baru lahir bagi lah rasa madu sikit-
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    Insignia of Islam

    • *
    • Posts: 240
    • Help each other
      • View Profile
    Jawab #2 20 September, 2011, 04:10:21 PM
  • Publish Di FB
  • 5zul, bukanlah maksud shahizacase untuk predict benda yang ghaib tapi daripada pengalaman beliau melahirkan anak-anak sebelum ni, dapat dijangka akan kena demam kuning. Jadi nak buat persediaan ler tu. Lagipun demam kuning ni ade kaitan dengan genetik jugak.

    Tips kawan saya ialah bagi si ibu makan makanan yang sunnah seperti madu, habatussauda, dll semasa bayi dalam perut lagi. Wallahu'alam.

    Susu ibu memang rumusan terbaik tetapi si ibu kene berhati-hati dengan makanan yang dia makan. Anak saya dulu waktu lahir kene demam kuning tahap rendah tetapi kemudian isteri saya makan makanan kesihatan untuk selepas bersalin (tak perlu sebut nama produk) dan lepas tu demam anak saya yang nak surut terus naik mendadak. Jadi berhati-hati agar makanan tidak terlampau 'panas'.

    Sorry takde tips lain. Forumers lain mesti dapat bantu.

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2264
      • View Profile
    Jawab #3 21 September, 2011, 09:34:05 AM
  • Publish Di FB
  • Masa mengandung lagi, cuba amalkan makanan sunnah.. Sekarang, mudah nak dapat kat malaysia ni.. Minyak zaitun, habbatus sawda, air zamzam, kurma, madu, buah delima..

    Kalau tak tahu nak cari di mana, boleh pm saya.. InsyaAllah.
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #4 21 September, 2011, 10:45:57 AM
  • Publish Di FB
  • 5zul, bukanlah maksud shahizacase untuk predict benda yang ghaib tapi daripada pengalaman beliau melahirkan anak-anak sebelum ni, dapat dijangka akan kena demam kuning. Jadi nak buat persediaan ler tu. Lagipun demam kuning ni ade kaitan dengan genetik jugak.

    Tips kawan saya ialah bagi si ibu makan makanan yang sunnah seperti madu, habatussauda, dll semasa bayi dalam perut lagi. Wallahu'alam.

    Susu ibu memang rumusan terbaik tetapi si ibu kene berhati-hati dengan makanan yang dia makan. Anak saya dulu waktu lahir kene demam kuning tahap rendah tetapi kemudian isteri saya makan makanan kesihatan untuk selepas bersalin (tak perlu sebut nama produk) dan lepas tu demam anak saya yang nak surut terus naik mendadak. Jadi berhati-hati agar makanan tidak terlampau 'panas'.

    Sorry takde tips lain. Forumers lain mesti dapat bantu.
    (senyum) tidak mengapa.. sy faham..
    boleh bagi madu dan sebagainya.. jikalau mendatangkan kemudaratan pada diri .. sedikit sudah memadai.. Insyallah -
    lepas pantang seeloknya jangan pakai jamu jamu.. sebab zaman sekarang ibu selepas mengandung tak tahan daya badan bergantung dengan ibu terdahulu yg tahan lasak.. maksudnya berkerja dikala matahari menjelma.. sedangkan zaman sekarang berkerja di kala matahari menjelma akan tetapi berada dalam pejabat    di kala peluh tidak terkeluar.. (senyum)-

    so jamu tidak lagi keperluan untuk wanita berkerja dalam pejabat - jikalau memang baka tahan lasak oso ken.... ketawa-
    jamu memanas kan badan dan mengecutkan anggota yg terlibat dengan proses bersalin..
    senang kira lah apa yg kamu makan akan menghasilkan susuan badan.. jikalau jamu itu sendiri dah memanaskan badan.. bagaimana pula susuan ibu,

    bagi sy lah zaman sekarang lebih efisen cari lah penawar lain selain jamu dan akar akar kayu nie.. bukan nak ketepikan turun temurun nie.. agar tetapi kena lah dengan BADAN seseorang itu untuk menerima kesan daripada itu dan jua kesan kepada bayi kamu...
    peyakit kunin boleh elakkan... (Senyum) silakan lah...
    « Last Edit: 21 September, 2011, 10:47:59 AM by 5zul »

    shearazi

    • *
    • Posts: 512
    • Kudambakan Redha Allah
      • View Profile
    Jawab #5 21 September, 2011, 01:19:08 PM
  • Publish Di FB
  • cuba amalkan kurma, epal hijau, susu kambing, anggur hijau..

    jaundis ialah keadaan di mana hati bayi belum cukup matang ketika dilahirkan..
    punca2..termasuklah genetik,beza darah,kombinasi darah ibu dan ayah dll..
    Moga kita berkongsi ilmu di sini kerana Allah SWT

    syuhada_2811

    • *
    • Posts: 128
      • View Profile
    Jawab #6 22 September, 2011, 11:50:59 AM
  • Publish Di FB
  • :)Anak2 saya kalau lahir mesti kene demam kuning.. tahap tinggi pulak tu. Tapi alhamdulillah, tidaklah mudarat, cuma agak berpanjangan. Saya ingin mencuba memberikan Habbatus Sauda kepada bayi saya yang bakal lahir sebagai usaha saya untuk mengelakkan demam kuning... ada tak sesiapa yang berpengalaman dalam hal ini? saya pernah mencuba pelbagai cara lain untuk mengubati demam kuning, tetapi semuanya kurang berkesan. Harap ibu-ibu yang berpengalaman sudi membantu.

    bagi bayi yang baru lahir... eloklah ibu sendiri yang mengamalkan habbatus sauda kerana zat tersebut akan menhasilkan susu ibu yang berkhasiat malah dengan habbatus sauda susu ibu akan menjadi banyak.. ibu yang masih berpantang elok mengamalkan minuman habbatus sauda bermadu dan juga sofgel habbatus sauda untuk mengelakkan badan masuk angin dan juga sakit2 badan.. alhamdulillah saya sendiri mengamalkannya semasa pantang..tak pernah makan jamu bersalin.. dalam pada masa yang sama bayi anda akan mendapat khasiat daripada susu ibu tersebut..imun bayi akan menjadi kuat insyaAllah.. jika ada masalah tentang habbatus sauda atau ingin bertanya boleh la pm saya.. atau boleh layari di blog saya kedaisauda.blogspot.com ...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    32 Replies
    9019 Views
    Last post 03 July, 2012, 02:58:46 PM
    by fatihah arumi
    2 Replies
    1989 Views
    Last post 15 July, 2011, 05:43:16 PM
    by baraka_gel
    1 Replies
    1809 Views
    Last post 15 July, 2011, 05:42:02 PM
    by baraka_gel