Hukum Isteri Bersms Dengan Suami Orang..

Author Topic: Hukum Isteri Bersms Dengan Suami Orang..  (Read 8347 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

14 September, 2011, 02:18:20 PM
  • Publish
  •  :). saya ingin meminta pendapat sahabat-sahabat semua tentang hukum seorang isteri yang kerap bersms & bermms yang berunsur menggairahkan (lucah) & kata2 rindu, sayang dan sebagainya kepada seorang lelaki yang sudah beristeri... kerana ini telah terjadi di dalam lingkungan saya sendiri... terima kasih...

    5zul

    • *
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #1 14 September, 2011, 04:57:05 PM
  • Publish
  • :). saya ingin meminta pendapat sahabat-sahabat semua tentang hukum seorang isteri yang kerap bersms & bermms yang berunsur menggairahkan (lucah) & kata2 rindu, sayang dan sebagainya kepada seorang lelaki yang sudah beristeri... kerana ini telah terjadi di dalam lingkungan saya sendiri... terima kasih...
    jika hal kerja mohon lah izin suaminya dahulu - memang senang nak pritikal kan tapi payah nak di usahakan.. sebab NAFSU pengaruhi sedangkan diri itu sedang berzina.. hati hati di situ yer -

    tanggungjawab suami menjaga makan minum pakaian dan tempat tinggal malahan bathin sekali pun.. jikalau hal demikian boleh menjerumus keruntuhan hal rumah tangga bawa lah berbincang- mana boleh suami atau isteri berzina dalam cara pun dengan Haknya.. maksud Nya kepunyaan Suami dan isteri bukan kepunyaan NAFSU semata mata -

    berbincang lah puan .. hal demikian puan dalam sama sama menjanakan kemaksiatan yg berlaku-
    bincang secara berhemah jikalau sayang kan rumahtangga... Insyallah jikalau puan tidak mampu.., mohon dengan ALLAH -
    semuga di ketemukan dengan Keadilan Diri -
    (Senyum)-
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    Reply #2 09 October, 2011, 08:12:15 PM
  • Publish
  •  :)
    macam mana pula sekiranya seorang suami berchating dengan perempuan lain  mesej-mesej lucah di hadapan isteri sendiri?persoalan ni pernah dipersoalkan kepada saya...segalanya diawalkan dengan ucapan terima kasih...

    5zul

    • *
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #3 21 October, 2011, 06:42:54 PM
  • Publish
  • :)
    macam mana pula sekiranya seorang suami berchating dengan perempuan lain  mesej-mesej lucah di hadapan isteri sendiri?persoalan ni pernah dipersoalkan kepada saya...segalanya diawalkan dengan ucapan terima kasih...
    sebagai seorang isteri adalah pembantu dalam hal rumahtangga...
    jika suami mu lalai dalam hal pemimpin tegur lah suami dengan Beradab..
    usah marah ikutkan Nafsu...

    hal demikian boleh di elakkan jika berlaku adil dalam diri -
    tolonglah suami mu itu yer... Insyallah
    ALLAH adakan kebaikkan dalam diri -


    Reply #4 17 April, 2016, 12:11:26 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum sy ingin brtanya sedikit..bolehkah jika seorang suami bermesej dengan kawan yang merupakan sahabat nya seorang wanita..wanita itu juga trlah betkahwin dan mereka sering brmesej rindu2 dan sering bertanya hal2 seharian seperti makan apa? Bertanya khabar?buat apa? Dan sebagainya dan bergurau senda sambil ketawa2..apa hukumnya bagi pihak suami tersebut dan apa hukum wanita tersebut disisi suaminya jika suaminya telah mengetahui dengan siapa wanita trsebut berkawan?mohon pencerahan kerana ini kisah hidup saya :(

    Reply #5 09 May, 2016, 05:27:04 PM
  • Publish
  • saya berhasrat membantu tanpa rujukan cuma melalui bacaan dan tontonan, melalui youtube Ustaz Azhar Idrus (UAI), ada menerangkan bahawa hukumnya berdosa bermain sms/whatsapp dengan yang bukan mahram. Rumahtangga yang baik adalah yang berlandaskan kehidupan mengikut syariat. Nabi pernah bersabda yang antara lain membawa maksud, sekiranya Baginda berkuasa, Baginda akan perintahkan seorang isteri sujud dikaki suami. Apa yang ingin Baginda sampaikan? Darjat suami disisi isteri...Yang layak kita sujud hanya Allah sahaja...tapi ini gambaran Nabi.Maka pelajari lah hak hak seorang suami, hak hak seorang isteri, bagimana mengujudkan rumahtangga sakinah...kita kena sentiasa belajar dan menuntut ilmu sehingga kita menghembuskan nafas terakhir. Kita buat apa yang diperintahkan Allah dan tinggalkan apa yang dilarang. Sudah cukupkah kita? Jangan memandang buruk suami/isteri saja, lihat kebaikan nya...tengok dengan mata lebah bukan mata lalat yang sentiasa mencari dan menghurung yang busuk sahaja. Jika suami/isteri tidak baik bagi kita, kita berdoa kepada Allah..hanya kepadaNya kita meminta pertolongan disamping usaha yang tak mengenal lelah...Ooo cakap senang lah kan, tapi kita kena buat juga..isteri tiru Rabiatul Adawiyah, Aisyah , Siti Khadijah..Suami pula suruh suami ikut pekerti Rasulullah...buat dulu...catit apa kita perlu buat setiap hari, tugas rumahtangga, tugas melayan anak, tugas melayan suami, tugas menghambakan diri kepada Allah...bukan sekadar solat saja...kita kena banyak berzikir...belajar zikir2 yang menawarkan pahala besar contoh: baca surah Al Ikhlas 10 kali Allah binakan sebuah mahligai disyurga (ada hadisnya)...kemudian baca Al Quran setiap hari dan istiqamah....kena tahu tuntutan Al Quran terhadap kita, puasa sunat , sering berdoa dan berselawat kepada Nabi untuk mendapat syafaatnya...saya yakin Allah sentiasa mendengar doa hambanya...dan hidup kita ini ujian. Dua ujian yang diberi ialah kesusahan/sakit/miskin dan yang sepertinya untuk menguji samada kita SABAR atau tidak. Diberi kita kekayaan/kesenangan/sihat walafiat untuk menguji kita ini BERSYUKUR atau tidak. Dan sesungguhnya ujian Allah itu dalam kemampuan hambanya. Semoga kita tidak lazim mencari kesalahan orang lain, carilah kesalahan diri kita dan perbaiki kerana dihadapan Allah, kita akan ditanya apa yang kita buat bukan apa yang orang lain buat. Bayangkan rumah yang tiada alunan Al Quran diibaratkan seperti kuburan. Seandai nya puan sudah mendiami rumah tersebut selama 15 tahun tanpa bacaan Al Quran dari anda berdua, bermakna anda dan anak anak selama ini bermastautin dikuburan. Nauzubillahiminzalik. Semoga mendapat sedikit petunjuk. Assalam.

    divider3
    halaqahforum4