Macam mane nak mohon jadi guru kafa?

*

Author Topic: Macam mane nak mohon jadi guru kafa?  (Read 14330 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

sayangsalmah

  • *
  • Posts: 69
    • View Profile
16 August, 2011, 10:53:01 AM
  • Publish
  •  :)

    Bagaimana cara memohon jawatan sebagai guru kafa dengan JAIS? Apa syarat2nya? Ada pengambilan setahun dua kali dan sebagainya kah? Di mana nak dapatkan borang permohonan? Kena ade tauliah mengajar ke? Kalau cuma ade sijil SPM boleh layak mohon tak?

    D_humaira

    • *
    • Posts: 251
      • View Profile
    Reply #1 16 August, 2011, 11:06:34 AM
  • Publish
  •  :)

    mulai 1 ogos 2011,
    borang dapat secara percuma.
    boleh ambil di kaunter pejabat agama,
    cuma 1 borang per person.
    pengambilan tak tentu.
    ada kekosongan, yg ada hantar borang, akan dipanggil temuduga.
    tak perlu tauliah mengajar.
    spm pon boleh.
    spm minimum qualification.
    tak semestinya yg mengaji agama akan dapat jawatan.
    tapi dapat kelebihan lah.
    keputusan pemilihan berdasarkan ujian2 bertulis dan lisan.
    ujian berbentuk subjek2 yg pelajar ambil.
    alquran, fiqh, tauhid,sirah, arab dan etc..
    berpeluh jugakla nak jawab sebab kene speaking arab. kui3. nasib baiklah ingatan tak tumpul lagi.

    « Last Edit: 16 August, 2011, 11:08:17 AM by D_humaira »
    ~* Tuhan leraikanlah dunia,Yang mendiam di dalam hatiku.Kerana di situ tidak ku mampu,Mengumpul dua cinta..Hanya cinta-Mu Ku harap tumbuh,Dibajai bangkai dunia yang kubunuh*~

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1061
      • View Profile
    Reply #2 16 August, 2011, 11:41:03 AM
  • Publish
  • guru KAFA adalah pekerjaan saya yang pertama,untuk dapat menjadi guru KAFA ni tidak lah susah sangat cuma perlu ada basic bahasa arab,jawi quran sunnah dah kira ok.sekarang gaji KAFA pun dah naik^_^

    sayangsalmah

    • *
    • Posts: 69
      • View Profile
    Reply #3 16 August, 2011, 11:43:03 AM
  • Publish
  •  :syukur:   lega saya selepas membaca komen halaqian. nampaknya syarat tidaklah susah sangat. erm..sekarang guru kafa nyer elaun berapa? ada yang tahu?

    D_humaira

    • *
    • Posts: 251
      • View Profile
    Reply #4 16 August, 2011, 11:47:26 AM
  • Publish
  • Rm 800
    tolak kwsp dalam 740 tak silap
    tidak dipanggil gaji.
    tapi elaun.
    kafa adalah bawah kerajaan negeri.
    tak banyak sgt keistimewaannya banding pekerja kerajaan yg lain.
    tapi saham akhirat istimewa..
    kalau guru kafa nak buat medical checkup kat hospital kerajaan, tak free macam pekerja kerajaan yg lain.

    D_humaira

    • *
    • Posts: 251
      • View Profile
    Reply #5 16 August, 2011, 11:51:58 AM
  • Publish

  • kafa ada dua tak silap.
    kafa tulen dan kafa integrasi.
    kalau kafa tulen ni macam pelajar dan guru tumpang pelajar kat bangunan2 macam sekolah kebangsaan, masjid or etc.
    kafa integrasi ni ada bangunan sendiri.
    macam sekolah rendah agama.
    kalau guru kafa integrasi gaji lebih sikitlah sebab yuran2 pelajar yg di kutip, ada peruntukan sikit utk guru kafa.
    selebihnya utk akiviti murid2.
    kalau kafa tulen, 700 lebih tu gaji nya.

    sayangsalmah

    • *
    • Posts: 69
      • View Profile
    Reply #6 16 August, 2011, 11:54:02 AM
  • Publish
  • ok juga elaunnya tu. waktu kerja pun beberapa jam saja kan.

    terima kasih humaira

    D_humaira

    • *
    • Posts: 251
      • View Profile
    Reply #7 16 August, 2011, 12:00:42 PM
  • Publish
  •  kerja pukul 2-5 petang je..
     okla tu gaji lebih kurang je macam pekerja kerajaan lain.
     mereka kerja lagi lebih masa.
     gaji nak naik pun ambil masa.
     lebih kurang je sebenarnya.
     cuma bila disebut 800 tu macam sedikit.
     tambah dengan ekonomi sekarang.
     macam 800 tu 2 minggu dah boleh habis.hee
     tapi kalau dilihat dari sudut2 lain, lebih kurang je..
     cikgu nak gaji lebih sikit buatlah kelas tambahan.
     tak pun ambik upah buat kuih ke hantar kat kantin sekolah.
     kompem laku.
     orang perempuan kena pandai selit2 cari rezeki dah zaman sekarang.
     tak boleh harap gaji suami ja.
     sekarang dah kerja lain, rindu kat anak murid..=(
     

    sayangsalmah

    • *
    • Posts: 69
      • View Profile
    Reply #8 16 August, 2011, 12:07:59 PM
  • Publish

  • kafa ada dua tak silap.
    kafa tulen dan kafa integrasi.
    kalau kafa tulen ni macam pelajar dan guru tumpang pelajar kat bangunan2 macam sekolah kebangsaan, masjid or etc.
    kafa integrasi ni ada bangunan sendiri.
    macam sekolah rendah agama.
    kalau guru kafa integrasi gaji lebih sikitlah sebab yuran2 pelajar yg di kutip, ada peruntukan sikit utk guru kafa.
    selebihnya utk akiviti murid2.
    kalau kafa tulen, 700 lebih tu gaji nya.

    jadi kalau mohon nanti, boleh pilih2 ke antara integrasi dgn tulen?

    D_humaira

    • *
    • Posts: 251
      • View Profile
    Reply #9 16 August, 2011, 12:11:29 PM
  • Publish
  • tidak.
    ditentukan oleh bahagian kafa pejabat agama.
    kalau jawatan ditetapkan oleh pejabat agama secara sambilan selalunya diletakkan ke kafa tulen.

    sayangsalmah

    • *
    • Posts: 69
      • View Profile
    Reply #10 16 August, 2011, 12:19:48 PM
  • Publish
  • kerja pukul 2-5 petang je..
     okla tu gaji lebih kurang je macam pekerja kerajaan lain.
     mereka kerja lagi lebih masa.
     gaji nak naik pun ambil masa.
     lebih kurang je sebenarnya.
     cuma bila disebut 800 tu macam sedikit.
     tambah dengan ekonomi sekarang.
     macam 800 tu 2 minggu dah boleh habis.hee
     tapi kalau dilihat dari sudut2 lain, lebih kurang je..
     cikgu nak gaji lebih sikit buatlah kelas tambahan.
     tak pun ambik upah buat kuih ke hantar kat kantin sekolah.
     kompem laku.
     orang perempuan kena pandai selit2 cari rezeki dah zaman sekarang.
     tak boleh harap gaji suami ja.
     sekarang dah kerja lain, rindu kat anak murid..=(

    sekarang ada buat tuisyen agama. pergi mengajar di rumah murid. diorang minta kelas waktu malam dan hujung minggu. jadi hari biasa banyak terluang. itu yang terfikir nak mohon jadi guru kafa.

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1061
      • View Profile
    Reply #11 16 August, 2011, 12:32:22 PM
  • Publish
  • apa yang penting dan yang saya nak kongsikan ialah elaun yang diberikan tu sangat berkat...sangat berkat asalkan kita mengajar kerana nak mendidik

    sayangsalmah

    • *
    • Posts: 69
      • View Profile
    Reply #12 16 August, 2011, 12:50:05 PM
  • Publish
  • apa yang penting dan yang saya nak kongsikan ialah elaun yang diberikan tu sangat berkat...sangat berkat asalkan kita mengajar kerana nak mendidik

    ye, hal ini memang saya akui. pernah terjadi dalam hidup. biar gajinya kecil, kalau ikhlas memang cukup.

    crysT2ll

    • *
    • Posts: 5
      • View Profile
    Reply #13 25 September, 2011, 04:55:44 PM
  • Publish
  • As-salam,

    Saya mencari calon yang sesuai utk menjadi guru tadika di Cheras.

    - muslimah sahaja
    - boleh betutur dlm bahasa inggeris
    - latar belakang pendidikan islam yg baik
    - ceria/peramah dan sukakan kanak2
    - kreatif dan berminat dlm bidang pendidikan awal kanak2

    Sekiranya berminat sila hantar resume terkini ke crysT2ll@gmail.com

    Reply #14 09 April, 2012, 11:38:47 AM
  • Publish
  •  :)
    sy bru je lpasan spm..sy nk tnye cmne sy leh dptkn borang tuk jd gru kafa secra online??
     :jaz:

    barakallah

    • *
    • Posts: 251
    • InsyAllah
      • View Profile
    Reply #15 09 April, 2012, 12:17:01 PM
  • Publish
  • salam..borang boleh dapat di pejabat agama...tapi mungkin pengambilan guru kafa semakin ketat..wallahua'lam...mohon je..insyaAllah de rezki..dapat...dulu saya jua pernah jadi guru kafa selepas spm dan stpm...selepas habis universiti cuba mohon..tapi telah diadakan temuduga secara terbuka..dan jua temuduga di pejabat..secara bertulis dan lisan...katanya jika ada kosong baru dipanggil..tapi sampai sekarang tak panggil pun..tapi alhamdulillah rezki di guru ganti...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    2 Replies
    1602 Views
    Last post 17 November, 2008, 09:56:01 AM
    by asrar_syamim
    192 Replies
    22140 Views
    Last post 17 April, 2012, 10:01:25 AM
    by hada_islamic
    29 Replies
    2329 Views
    Last post 07 March, 2010, 10:06:12 PM
    by qimi