Hutang - Page 1

*

Author Topic: Hutang  (Read 2169 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

11 July, 2011, 11:19:46 PM
  • Publish
  •  :)

    Saya terpanggil untuk berkongsi masalah dengan rakan2 di Halaqah forum ini & menghargai setiap pandangan, nasihat & apa jua bentuk pertolongan.

    Ceritanya begini... pada 2005, saya telah menjadi penjamin pinjaman Bank Rakyat kepada seorang sahabat baik (pinjaman atas nama isterinya) sebanyak RM25k. Pada mulanya saya keberatan untuk menjadi penjamin kepada sahabat ni, namun bila teringatkan yang dia banyak menolong saya semasa di kolej dulu, saya turutkan saja. Tambahan lagi, alasan pinjaman adalah untuk dijadikan modal memulakan perniagaan.

    Tahun berikutnya, sahabat ni merayu saya sekali lagi untuk menjadi penjamin kepada pinjman perniagaan MARA sebanyak RM98k. Dia menunjukkan surat tawaran (LOA) projek sebagai bukti. Setelah meneliti perjanjian dokumen & cara bagaimana bayaran balik dibuat, saya bersetuju untuk menjadi penjamin.

    2010, maka bermulalah episod hitam dalam hidup saya & keluarga saya. Saya telah dipanggil oleh SPRM untuk memberi keterangan mengenai pinjaman MARA sahabat saya ini. Rupa2nya dokumen pinjaman telah dipalsukan dengan menukar nama si peminjam. Yang hairannya, bagaimana pinjaman tersebut boleh terlepas. perkara ini saya sedari apabila permohonan pinjaman Bank Rakyat saya gagal kerana nama saya sudah tercatit di dalam CTOS. Keputusan mahkamah telah diputuskan tetapi malangnya saya tidak diberitahu langsung oleh sahabat ini menyebabkan saya gagal hadir ke mahkamah. Pihak MARA dalam usaha untuk mengarahkan mahkamah istihar saya MUFLIS kerana hutang tertunggak kini mencecah RM120k (tidak termasuk hutang Bank Rakyat yang sahabat ni hanya membayar RM5k sahaja - balance RM20k++).

    Untuk membersihkan nama saya & mengelakkan dari di istihar muflis, saya terpaksa 'clear' kan hutang2 akibat dijana oleh sahabat ini. Saya membuat pinjaman 'overlap' bank rakyat, menyelesaikan keseluruhan hutang sahabat ini dgn Bank Rakyat sebanyak RM20++k. Saya telah pergi ke pejabat MARA untuk merayu meringankan beban bayaran. Alhamdulillah, setelah siri perbincangan dibuat, pihak MARA bersetuju saya melangsaikan bahagian saya sahaja iaitu RM34k (setelah dibahagi 3 - 1 peminjam 2 penjamin). Kereta terpaksa saya jual untuk menampung kehidupan kami sekeluarga. Ada waktu ketika kami terpaksa berbelanja menggunakan kad kredit untuk membeli keperluan dapur (hakikatnya saya memang tak gemar guna). Hutang kredit kad kian bertambah selain bayaran Bank Rakyat yang dibuat melalui potongan gaji. Alhamdulillah, Allah beri saya kemampuan untuk meneruskan hidup ini walaupun kadang2 kami anak beranak terpaksa ikat perut.

    Yang sahabat ni, dah banyak janji manis ditaburkan untuk membayar kesemua hutang2nya pada saya. Tapi dah setahun lebih, janji tinggal janji sahaja. Pernah kami sekeluarga bersemuka & berbincang dari hati ke hati, namun lagak selambanya membuat kami rasa keciwa & sedih. Sekarang ni panggilan telefon pun tidak di jawab. SMS kadang-kadang aje reply.

    Justeru itu, ingin saya meminta pendapat, doa2 mustajab atau amalan2 yg membolahkan saya dapat wang saya kembali untuk menyelesaikan hutang yang dibuat kerana sahabat ini. Selain itu, saya juga ingin menasihatkan sahabat2 supaya berhati-hati apabila ada yang meminta untuk jadi penjamin.

    Wassalam

    Reply #1 13 April, 2012, 03:25:24 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..=)
    Saya ingin bertanya dua soalan :

    1.Macam mana kalau kita pernah berhutang dengan seseorang(non-muslim) dan selepas itu kita dah tak berjumpa dengannya lagi. Tapi, kita memang ada niat untuk membayar hutangnya. Dah cuba cari dia, tapi tak jumpa. macam mana dengan hutang tu?

    2. Dan macam mana pula kalau kita berhutang dan berjanji akan membayar balik setelah mempunyai wang yang cukup tapi belum sempat nak bayar, orang tu meninggal dan dia tiada waris?

    Reply #2 16 April, 2012, 09:13:29 AM
  • Publish
  • kes kamu berhutang, kemudian kamu tak dapat membayar hutang kerana tak dapat jumpa pemberi hutang HENDAK lah kamu memberikan SEDEKAH JARIAH dan meniatkan nama pemberi hutang sebagai penderma, semuga kebaikan berpanjangan dari Jariah itu

    dan mohonlah Allah menyampaikan kebaikan itu kepada Pemberi Hutang tersebut
    semuga waktu kamu melakukan demikian, adalah kelebih secara alQardulhasan - yakni kamu membayar dengan lebih daripada apa yang kamu pinjam dulu, maklumlah kamu dapat nikmat darinya

    inshallah ya
    buatlah apa yang patut
    semuga

    3 perkara selepas mati tu, salah satunya, dapat membantu simati atau pemebri hutang yang kamu dah tak dapat jumpai

    inshallah ya

    Reply #3 18 April, 2012, 05:47:10 PM
  • Publish
  • Terima kasih.. insyaAllah sy akn lakukan spertimana saranan saudara.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    Hutang PTPTN

    Started by mualli « 1 2 » Isu Semasa

    28 Replies
    5514 Views
    Last post 11 February, 2010, 06:08:03 PM
    by muhammad naufal
    26 Replies
    2986 Views
    Last post 18 September, 2011, 08:37:04 PM
    by Jejaka Pemurah
    31 Replies
    10071 Views
    Last post 17 January, 2013, 05:35:05 PM
    by Ana Tholibah