Bagaimana Untuk Terus Beristiqamah?

Author Topic: Bagaimana Untuk Terus Beristiqamah?  (Read 4255 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

bidadari ilmu92

  • *
  • Posts: 6
  • love Allah,love Rasul,Love Mak,love evryone=)
    • View Profile
26 May, 2011, 10:44:19 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    kawan-kawan..ana sering bermasalah dalam beristiqamah dengan ibadat ,.
    ana sering tertinggal ibadat wajib seperti solat subuh..
    ana tahu ia berdosa,tapi ana sering mengalami kesukaran menunaikannya..
    .bagaimana ya ingin menetapkan hati untuk beristiqamah?
    jadilah seperti mawar,mawar yang cintakan kemanisan perjuangan,saat  keraguan dilawan habisan agar terus tabah.di saat kekuatan membajai taman mawar,mawar-mawar lain turut  merasai baja –baja hikmat Maha pencipta.Mawarku,kau penguatku kalaku kelayuan….bangun dan jadilah wardatun tarbawwiyatun.

    hafizul_84

    • *
    • Posts: 323
      • View Profile
    Jawab #1 26 May, 2011, 10:54:44 AM
  • Publish Di FB
  • :)
    kawan-kawan..ana sering bermasalah dalam beristiqamah dengan ibadat ,.
    ana sering tertinggal ibadat wajib seperti solat subuh..
    ana tahu ia berdosa,tapi ana sering mengalami kesukaran menunaikannya..
    .bagaimana ya ingin menetapkan hati untuk beristiqamah?

     :ws:
    Ingat mati..xkira masa, tak kira dimana, tak kira tua muda, tak kira sakit atau sihat....

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1063
      • View Profile
    Jawab #2 26 May, 2011, 11:22:01 AM
  • Publish Di FB
  • jauhi maksiat dan segala dosa insyaalllah boleh istiqamah, ramai yang boleh beribadat tetapi payah nak buang maksiat dan dosa

    keju

    • *
    • Posts: 978
      • View Profile
    Jawab #3 26 May, 2011, 11:38:51 AM
  • Publish Di FB
  • beristiqamah dalam ibadat maupun dalam kehidupan.

    istiqamah = Teguh , kukuh aqidah pada jalan yg benar.

    berkesan pada kehendak istiqamah dalam menuju taqwa.

    kebersihan adalah jalan istigamah yg membenarkan iman.

    Penuhi tuntutan istiqamah dengan teori al quran dan praktikal sunnah.

    Menegakkan kebenaran

    Menjauhi kefasikkan

    Kekuatan ilmu dan amal pelengkap kesempurnaan istiqamah

    Memelihara hati

    Memuliakan peraturan syariat islam

    keredaan mental dan kejituan fizikal

    Muga kita menjadi insan yg istiqamah dengan panduan ihsan...


    ifahuzir

    • *
    • Posts: 524
      • View Profile
    Jawab #4 26 May, 2011, 02:31:07 PM
  • Publish Di FB
  • :)
    kawan-kawan..ana sering bermasalah dalam beristiqamah dengan ibadat ,.
    ana sering tertinggal ibadat wajib seperti solat subuh..
    ana tahu ia berdosa,tapi ana sering mengalami kesukaran menunaikannya..
    .bagaimana ya ingin menetapkan hati untuk beristiqamah?

    Bagaimana?

    Camana nak Istiqomah jika tidak berlatih??

    Buatlah latihan.. Pasang jam loceng.. tak cukup satu pasang lah 200 biji.. lama-lama kurangkanlah.. dan akhirnya pasti dah tak perlu dah jam loceng tersebut..

    syaqilla

    • *
    • Posts: 6
      • View Profile
    Jawab #5 26 May, 2011, 03:14:23 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    Ingatlah bahawa sesungguhnya Allah tidak pernah lewat membantu kita bila kita memerlukan bantuan Nya.. Jadi mengapakah mesti melewat-lewatkan pertemuan dengan Allah ? memilih waktu untuk bertemu dengan Allah sedangkan sewaktu kita memerlukan bantuan.. Allah tidak pernah lewat membantu kita...

    fmy

    • *
    • Posts: 109
      • View Profile
    Jawab #6 27 May, 2011, 09:20:35 AM
  • Publish Di FB
  • Untuk diri saya, saya selalu ingat...rambut dah beruban, bila-bila aje akan tinggalkan dunia. Apalah bekalan yang ada.

    Lagi satu, amalkan doa ini : "Ya Allah, tetapkanlah aku dan anak-anak aku daslam mengerjakan solat". Amalkanlah sentiasa.

    Dan, banyak-banyakkanlah menonton rancangan bersifat islamik, drama pun kalau menuju ke arah Islamik, pun boleh. Selalunya rancangan di TV Oasis memaparkan cerita-cerita begini. Baru-baru ini, saya menonton rancangan Tanah Kubur. Seorang orang kaya yang suka menderma tetapi menunjuk-nunjuk. Sewaktu kematiannya, satu kejadian berlaku di tanah perkuburan. Mayat itu bangun dan duduk berteleku. Penggali kubur dan dibantu oleh rakan-rakan yang lain tidak dapat membetulkan badannya kerana telah bercantum dan keras. Memang kita tidask pasti apakah itu balasan untuk orang yang suka menunjuk-nunjuk dalam berbuat kebaikan tetapi jadikanlah ianya iktibar. Allah juga melarang hambanya bermegah-megah dalam berbuat kebaikan.

    IdayuMuslim87

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Jawab #7 27 May, 2011, 09:26:48 AM
  • Publish Di FB

  • Ingatlah bahawa sesungguhnya Allah tidak pernah lewat membantu kita bila kita memerlukan bantuan Nya.. Jadi mengapakah mesti melewat-lewatkan pertemuan dengan Allah ? memilih waktu untuk bertemu dengan Allah sedangkan sewaktu kita memerlukan bantuan.. Allah tidak pernah lewat membantu kita...

    ya, saya bersetuju dgn pernyataan ukhti.

    ommi solehah

    • *
    • Posts: 28
      • View Profile
    Jawab #8 27 May, 2011, 09:58:08 AM
  • Publish Di FB
  • :)
    Ingatlah bahawa sesungguhnya Allah tidak pernah lewat membantu kita bila kita memerlukan bantuan Nya.. Jadi mengapakah mesti melewat-lewatkan pertemuan dengan Allah ? memilih waktu untuk bertemu dengan Allah sedangkan sewaktu kita memerlukan bantuan.. Allah tidak pernah lewat membantu kita...

    alhamdulillah ,..ya ukhti .
    kata kata ini sangat masuk kehati saya .
    syukron ..

    anasameen

    • *
    • Posts: 1053
    • free al-Quds!!!
      • View Profile
    Jawab #9 27 May, 2011, 06:01:17 PM
  • Publish Di FB
  • :)
    kawan-kawan..ana sering bermasalah dalam beristiqamah dengan ibadat ,.
    ana sering tertinggal ibadat wajib seperti solat subuh..
    ana tahu ia berdosa,tapi ana sering mengalami kesukaran menunaikannya..
    .bagaimana ya ingin menetapkan hati untuk beristiqamah?

     :ws:

    ni pada cheq la, semua yang cheq tulis ni apa yang diamalkanlah. saje nak kongsi:

    Sebelum tidur, baca niat untuk bangun awal, 3qul, ayatul kursi, selawat Nabi SAW, syahadah, maafkan semua orang (hidup atau mati), doakan waalidaini, selawat Fatimah (33subahanAllah+33Alhamdulillah+34Allahuakbar). lepas tu, tidur dengan ucap laa ilaha ilallah...

    nak tambah rasa istiqomah tu boleh tadabbur Quran+ baca hadeeth2 Nabi SAW dan fikir. Fikirlah pasal asal usul terjadinya kita...

    p/s:boleh betulkan kalau ada maklumat y kat atas tu salah. y baik darii Allah, y x kelemahan cheq sendiri
    :: berkata2 itu lebih senang dari melaksana ::

    bidadari ilmu92

    • *
    • Posts: 6
    • love Allah,love Rasul,Love Mak,love evryone=)
      • View Profile
    Jawab #10 27 May, 2011, 10:52:52 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    syukran jazilan kepada semua yg tlah menasihati ana... :ins: ana berusaha amalkannya

    cahaya tinta

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Jawab #11 25 June, 2011, 03:42:29 PM
  • Publish Di FB
  •  :) :syukur:  :aamiin:
    hr ni blh jugak tangan ni bermadah di dlm laman ni , ehm..sbnarnya ANA tertarik dgn tajuk bagaimana utk terus beristiqamah .. dulu ada juga nk terus beristiqamah ttpi niat tu tak terlaksana . jadi blh x ana minta pendpt kalian

    wa akhiran jazakaallah hu khirran jazak

    hamimah

    • *
    • Posts: 632
      • View Profile
    Jawab #12 25 June, 2011, 04:52:52 PM
  • Publish Di FB
  • istiqamah.. setiap apa yang kita buat.. setiap apa yang di'istiqamah'kan semua bermula dengan paksa... dengan kata lain... keikhlasan bermula dengan keterpaksaan.. lama - lama jadi istiqamah... persoalannya pula.. bagaimana nak paksa?terpulang pada individu sendiri...
    bagaimana pula seseorang yang hanya tahu menyampaikan tapi beliau sendiri tidak amalkan.. apa yang perlu dibuat untuk bantu orang seperti ini?
    YA ALLAH....ampunilah dosaku hari ini,semalam,dan hari2 yg akan dtg..
    kuatkanlah hati ini semoga thabat dlm perjuangan agamaMU..

    Jawab #13 18 December, 2011, 01:02:44 AM
  • Publish Di FB
  •   :ws:...hm....mengenai istiqamah ini satu perkara yang sangat perlu pada doa kehadrat allahswt....banyakkan lah berdoa pada allah kerana Dia adalah pembuka segala sesuatu n pemilik hati2...namun bagi membuktikan kesungguhan kita terhadap permohonan itu,usaha adalah sangat diperlukan...apa kata anti mengmbil inisitif untuk memasang jam.bukan 1@2@3...tapi 4@5 n above...pasang alarm tone yang paling kuat bukan mendayu2 n the highest volume...disamping itu...apa kata anti mencuba ini...1)baca doa sebelum tidur(termasuk selawat) 2)doa pada allah dengan yakin mohon pertolongan allah untuk bagun subuh sok(ntakan waktu lebih baik) 3)tepuk badan dan pesan pada diri untk bangun sok(mengikut waktu dalam doa) 4)mengucap n tidur dalam keadaan sunnah...5)terjaga sok,terus bangun jangn tangguh2...paling kurang ubah kedudukan dari baringkpada duduk....semoga berjaya.... :ins:

    nadna

    • *
    • Posts: 9
      • View Profile
    Jawab #14 29 January, 2012, 11:45:44 AM
  • Publish Di FB
  • saya nak istiqamah bangun malam...saya sedar tapi liat nak bangun..bile bangun pagi,saya rasa kecewa sebab tak bangun

    deuteromalay

    • *
    • Posts: 282
      • View Profile
    Jawab #15 29 January, 2012, 11:55:51 AM
  • Publish Di FB
  • Salaam....
    Istiqamah ni boleh diibaratkan saperti makan...JANGAN MAKAN BANYAK. NAK ISTIQAMAH BUAT SIKIT-SIKIT...nanti kamu akan faham. InshaALLAH.
    wasSalaam.

    sitiaries

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Jawab #16 07 February, 2012, 02:59:23 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    sy pn m'punyai mslh yg sama...
    mcm mna nk m'atasi mslh nie memandangkn sy slalu rasa x tenang dgn khidupan sy skrg....
    :(

    keMuNcUpp

    • *
    • Posts: 884
      • View Profile
    Jawab #17 25 February, 2012, 09:12:51 PM
  • Publish Di FB
  • aha...yang memberikan pahala sememangnya liat untuk dibuat...yang memberi dosa senang je kan...nak istiqamah ni memang payah kalau tak betul bersungguh2...sebab tu orang cakap biar sederhana/kecil tapi istiqamah...istiqamah tu lebih kurang kebiasaan...ada orang dah biasa terjaga pabila terdengar azan...ada orang kena kunci 2-3 jam...macam2 cara boleh dibuat...atas diri masing...kesimpulannya.....................

    ~~AnDa BuAt AnDa DaPat~~[/shadow]
    « Last Edit: 25 February, 2012, 09:14:37 PM by keMuNcUpp »
    ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫ ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫
    CatcH Me If U CaN...LoVe Me If U WaNt...HaTe Me IF U DarE...Hidup ini indah jika Ukhwah Fillah Ila Jannah ++++++

    wan zaman

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #18 28 February, 2012, 09:35:06 AM
  • Publish Di FB
  • bagi saya, kalau susah hendak bangun subuh, duduklah(tidurlah) bersama dengan orang yang boleh bangun subuh.. sembahyang jemaah bersama.. persekitaran kita yang memainkan peranan.. mulakan sedikit tetapi konsisten..sekurang-kurangnya 40 hari..
    dan satu lagi: jaga pemakanan.. takut-takut kita termakan benda yang haram.. kalau benda yang syubhah terus tinggalkan.. baru boleh konsisten..  :ins:
    kepakaran kami ialah menyediakan produk baju muslimah dengan kain yang berkualiti pada harga yang berpatutan hingga membuatkan anda si pemakai kelihatan anggun dan menawan sekali. layari dan like fanpage kami: http://www.facebook.com/trendsmuslimah

    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Jawab #19 28 February, 2012, 09:47:10 AM
  • Publish Di FB
  • ooooooo...nak istiqamah solat subuh laa ni??...

    TIDUR AWAL dgn ADAB TIDUR Nabi s.a.w. - CAKAP kat diri sendiri " wahai Arozi, kol 4 pagi nanti, bangun tahajjud yer...."

    Ataupun,
    IKTIKAF kat masjid....mesti leh bangun sbb pepagi tok bilal datang, tengok mu terbungkam kat depan pintu bilik bilal, mesti dia SERGAH mu punyer, dan yang pasti, mu akan bangun andai itu jam mu belum MATI...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    38 Replies
    18671 Views
    Last post 09 April, 2012, 06:43:06 PM
    by hada_islamic
    17 Replies
    2297 Views
    Last post 11 June, 2011, 09:19:17 AM
    by Riznawaty
    8 Replies
    3978 Views
    Last post 10 November, 2011, 06:31:15 PM
    by muridin