Surah Yusuf Ayat 4

*

Author Topic: Surah Yusuf Ayat 4  (Read 18720 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

SrikandiPejuang

  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
20 May, 2011, 10:22:08 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum w.b.t
    Salam sejahtera kepada pembaca dan ahli forum Halaqah ini..
    Di sini, saya ingin mengajukan satu persoalan mengenai penggunaan surah Yusuf ayat 4 ini..

    Saya difahamkan, ayat ini adalah ayat pengasih yang memudahkan orang tertarik pada kita (kalau suami tertarik pada isteri, jika bujang mudah bertemu jodoh)
    Namun, saya ada juga berjumpa dengan sesetengah pendapat mengatakan, ayat ini hanya boleh dibaca oleh orang tertentu sahaja...
    Saya musykil kerana ayat ini ayat Al-Quran. kenapa hanya orang tertentu sahaja boleh membacanya ye?

    Saya berharap, sesiapa yang arif dan tahu mengenai perkara ini dapat membantu menjawab persoalan saya..
    Sekian, terima kasih

    mohdazri

    • *
    • Posts: 1061
      • View Profile
    Reply #1 20 May, 2011, 10:48:08 AM
  • Publish
  • Tidak ada larangan membaca ayat Al-Quran jika tidak ada perkara yang mengharamkannya seperti dalam keadaan hadas besar

    SrikandiPejuang

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Reply #2 20 May, 2011, 11:18:11 AM
  • Publish
  • Terima kasih banyak2 atas respons..
    Saya sebenarnya mengamalkan surah ini sebelum saya kahwin lagi..
    Namun, ada rakan sekerja saya (saya cikgu, dan seorang ustaz ini mengetahui saya mengamalkan surah ini. ustaz ini berkebolehan merawat pesakit histeria atau sihir)
    Apabila saya hendak berkahwin, terkeluarlah statement dari ustaz ini mengatakan saya mudah bertemu jodoh kerana saya mengamalkan surah ini..
    Sudahnya, ada orang ingat saya buat cara tak betul dalam mendapatkan jodoh saya..
    Walhal, saya mudah bertemu jodoh kerana izinNya, keberkatan doa dari ibu bapa dan kebetulan saya baru balik dari umrah..

    NurSyamsiah

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #3 20 May, 2011, 09:08:08 PM
  • Publish
  • Salam,

    Mcm mne pula sekiranya sseorang itu di berikan petunjuk dalam mimpi..

    Contohnya.. :

    Beberapa bulan yang lepas sye ada bermimpi senakah al-quran emas yang cntik sgt dan ada sseorang menunjuk kan Surah Yusof ayat 1 hingga ayat 111 dan dalam ayat itu juga dia menunjuk kan kepada ayat 4..

    Saya ingin mengetahui apa masud mimpi tersebut..??

    Tq..

    Ace Abbas

    • *
    • Posts: 417
      • View Profile
    Reply #4 06 June, 2011, 11:45:03 AM
  • Publish
  • Ustazah Siti Nor Bahyah pun ada recommend perempuan-perempuan muda yang nak cari jodoh untuk baca surah Yusuf, ayat empat.

    Ada juga saya dengar dari orang lain, lepas baca surah Yusuf, ayat empat, teruskan dengan surah Taha, ayat 39.

    juealia

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Reply #5 02 January, 2012, 02:43:16 PM
  • Publish
  •  :ins:
    saya kerap amalkan surah yusuf dan sambungan surah taha ini selepas solat fardhu,abg sy yg suruh amalkannya, :syukur: ...nampak hasilnya

    HambaAllah08

    • *
    • Posts: 95
    • Kasih Nan Ikhlas Pasti Kan Aman
      • View Profile
    Reply #6 03 January, 2012, 11:49:50 AM
  • Publish
  •  :)

    Saya difahamkan, ayat ini adalah ayat pengasih yang memudahkan orang tertarik pada kita (kalau suami tertarik pada isteri, jika bujang mudah bertemu jodoh) Namun, saya ada juga berjumpa dengan sesetengah pendapat mengatakan, ayat ini hanya boleh dibaca oleh orang tertentu sahaja...

    Saya ingin berkongsi sedikit ilmu mengenai Surah Yusuf bersama semua halaqian..

    Surah Yusuf;

    - diturunkan di Mekah
    - mengandungi 111 ayat
    - dinamakan surah "Yusuf" (Perihal Nabi Yusuf) kerana kisahnya memenuhi hampir-hampir seluruh surah ini dari ayat 4 hingga ayat 101

    Intisari Kandungan Surah Yusuf;

    - menerangkan kebenaran Al-Quran dan menegaskan bahawa Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab untuk dibaca, difaham, diamalkan perintah-perintahnya, dan disampaikan kepada seluruh umat manusia.

    - Dengan tujuan memberi semangat kepada Junjungan kita Nabi Muhammad (s.a.w) yang sedang menghadapi ujian pertentangan keras dari kaum kafir musyrik, Allah Ta'ala menceritakan kepadanya kisah Nabi Yusuf (a.s) yang telah mengalami berbagai penderitaan dan menempuh berbagai-bagai ujian tetapi akhirnya ia telah selamat dan berjaya disebabkan kesabarannya, kejujurannya, dan imannya yang teguh.

    Kisah Nabi Yusuf itu bermula ketika ia masih kecil. Ia bermimpi melihat matahari dan bulan serta sebelas bintang tunduk hormat kepadanya. Setelah ia memberitahu tentang mimpinya itu kepada ayahnya, ayahnya menasihati supaya jangan ia menceritakan kepada saudara-saudaranya, kerana dikhuatiri mereka akan menaruh hati kepadanya.

    Tetapi apa yang dibimbangkan oleh ayahnya itu telah berlaku. Saudara-saudara Yusuf (yang berlainan ibu) telah membawanya ke tempat jauh dan membuangnya ke dalam perigi. Yusuf kemudian diambil oleh ahli perniagaan yang singgah mengambil air di situ, lalu dijual sebagai hamba 'abdi dan akhirnya dibeli oleh seorang pegawai tinggi di Mesir. Yusuf yang masih budak mentah telah dipelihara dengan sebaik-baiknya oleh pegawai itu hinggalah ia besar panjang sebagai seorang pemuda yang tampan dan cantik parasnya.

    Zulaikha, isteri pegawai itu, jatuh hati kepadanya dan cuba menggodanya tetapi Yusuf tetap menolak. Akhirnya Yusuf dengan angkara dan fitnah Zulaikha telah dipenjarakan.

    Oleh kerana Yusuf dapat menta'birkan mimpi raja Mesir, raja itu tertarik hati kepadanya lalu diperintahkan supaya ia dibebaskan dan dibawa mengadap. Tetapi Yusuf tidak segera menerima pembebasan itu bahkan memohon supaya Zulaikha dan perempuan-perempuan yang bersyubhat dengannya disiasat terlebih dahulu. Setelah disiasat, Zulaikha mengakui kesalahannya, dan jelaslah kebenaran Yusuf, kesuciannya serta kejujurannya.

    Semenjak itu Yusuf mendapat kedudukan yang tinggi sebagai perdana menteri. Dalam masa inilah saudara-saudaranya yang telah menganiayakannya datang ke Mesir menerima bantuan kerana negeri mereka (Palestin) ditimpa kebuluran. Mereka tidak mengenalnya tetapi Yusuf kenal mereka dan menyembunyikan hal itu. Yusuf memberikan bantuan yang diperlukan dan akhirnya mereka dan kedua ibu bapanya di bawa pindah ke Mesir.

    Dalam pertemuan yang menggembirakan itu, Yusuf diberikan penghormatan yang selayaknya oleh kedua ibu bapanya dan sebelas orang saudaranya menepati sebagaimana yang telah dilihatnya dalam mimpinya dahulu. (Ia melihat matahari dan bulan serta sebelas bintang tunduk memberi hormat kepadanya).

    Pada saat itu Nabi Yusuf bersyukur kehadrat Allah (s.w.t) sambil memohon "Husn'ul-Khaatimah" (kesudahan yang baik-mati dalam Islam) sesudah ia dikurniakan dengan berbagai nikmat yang tidak ternilai.

    Rujukan: Tafsir Pimpinan Ar-Rahman kepada Pengertian Al-Quran


    Firman Allah dalam Surah Yusuf ayat 4;

    Quote
    (Ingatlah peristiwa) tatkala Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk hormat kepadaku".

    Ayat 4 di dalam surah ini merupakan titik permulaan kisah Nabi Yusuf (a.s). Di dalam ayat-ayat Quran terdapat banyak fadhilat dan kelebihannya..

    p/s: Bagi pendapat saya, untuk memperkatakan hanya orang tertentu sahaja boleh mengamalkan ayat ini adalah terlalu lemah kenyataannya. Jika ada sumber dalil atau sebagainya yang menguatkan lagi kenyataan itu barulah kena pada tempatnya. Pada yang lebih arif dan tahu menahu tentang hal ini bolehlah kemukakannya bagi memperbetulkan kenyataan tersebut.. Baaraka Allahu Fikk..
    « Last Edit: 03 January, 2012, 11:53:37 AM by HambaAllah08 »
    ~ Hitam Hitam Si Tampuk Manggis, Sungguhpun Hitam Tampak Manis ~

    5zul

    • *
    • Posts: 3023
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #7 05 January, 2012, 12:27:28 AM
  • Publish
  • semua orang bolah amal kan ayat ALLAH ini -
    ALLAH turunkan AL-Quran untuk semua manusia...
    sedankan ALLAH berkata AKU hampir...

    tidak tertumpu pada ayat 4 surah yusuf- (Senyum)- semua kalamNya adalah hikmah bagi siap yang mengamalkan Nya..

    yang dikatakan surah yusuf ayat 4 itu kisah perjalanan nabi nabi yang di lalui supaya ambil iktibar dari pengajaran nabi -

    ALLAH berkata jika mahu apa sahaja.. mohon dengan ku kata ALLAH -

    Al- Baqarah ayat ke 186-
    Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.

    Ash-Syar-h ayat 8 -
    Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    ruhani

    • *
    • Posts: 229
    • http://www.youtube.com/watch?v=Zcrsfg-EeqM
      • View Profile
    Reply #8 05 January, 2012, 12:47:07 AM
  • Publish
  • semua orang bolah amal kan ayat ALLAH ini -
    ALLAH turunkan AL-Quran untuk semua manusia...
    sedankan ALLAH berkata AKU hampir...

    tidak tertumpu pada ayat 4 surah yusuf- (Senyum)- semua kalamNya adalah hikmah bagi siap yang mengamalkan Nya..

    yang dikatakan surah yusuf ayat 4 itu kisah perjalanan nabi nabi yang di lalui supaya ambil iktibar dari pengajaran nabi -

    ALLAH berkata jika mahu apa sahaja.. mohon dengan ku kata ALLAH -

    Al- Baqarah ayat ke 186-
    Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.

    Ash-Syar-h ayat 8 -
    Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).

    saya pun telah mengamalkan nya,dan saya fikir semua orang boleh mengamalkan nya,
    cuma surah Yusuf di baca di gandingkan dgn surah Thaha ada lah surah pelembut hati,cuma niat mesti betul,kita niatkan supaya Allah melembutkan hati kita dahulu,sbb bila kita lembut hati InsyAllah...yg lain2 akan lembut lah pada kita sbb kita tk de kuasa nk melembutkan hati orng melainkan Allah jua lah...sekadar beringat saje.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    4 Replies
    4702 Views
    Last post 23 February, 2010, 08:43:49 AM
    by ahmad_chill
    4 Replies
    2190 Views
    Last post 13 March, 2011, 10:15:41 PM
    by akmalshirou
    4 Replies
    2470 Views
    Last post 16 August, 2014, 07:19:56 PM
    by Fakir Billah