...Hargailah Ketika Dia Ada...

Author Topic: ...Hargailah Ketika Dia Ada...  (Read 1222 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

ChyNaluri

  • *
  • Posts: 18
    • View Profile
15 June, 2010, 09:46:19 PM
  • Publish Di FB


  • "Assalamualaikum.."aku memberi salam..namun tiada sahutan...kemana la semua agaknya...Aku melangkah malas ke dalam rumah.

    "Mak..oo..mak..."senyap.maafkan saya..kemana pulak mak aku ni..setelah puas aku keliling satu rumah..di satu sudut..

    "Makk.."sergahku.."kat sini yer mak bersembunyi.."

    "Hisy kamu ni Dina..satu hari tak buat mak terkejut..tak sah..ni apa ni tak pegi tukar baju ni..

    "Ala mak ni..tak kasi chance betulla..yela..yela..Dina pergi tukar baju sekarang.."

    Aku segera naik ke bilikku..sempat ku jenguk bilik my lovely bro..'tengah berada di alam lain rupanya..'

    Aku tidak menukar baju sebaik sahaja masuk ke dalam bilikku tapi terus rebah di atas katil..fikiranku melayang mengingatkan peristiwa di sekolah tadi..

    "Lisa..aku kawan ko..takkan aku sanggup biarkan ko dalam kesusahan..!!!"

    "Arghh...ko hanya kawan aku..u know..KAWAN..not more than that..what i really need is sahabat..SAHABAT!!"

    "kawan?sahabat?..ape yang ko mengarut ni..ape bezanye??"tanyaku kehairanan sambil tergelak-gelak.

    "See!!aku dah cakap ko takkan faham...u find it by yourself.."katanya sambil berlalu meninggalkan aku yang masih terpinga-pinga.

    Apa la yang Lisa maksudkan ni..kawan?sahabat?kawan?sahabat?..

    "Aaaarrrrggghhhhhhh!!!!!!!"tanpa sedar aku menjerit melepaskan tekanan di dalam kepala ku..

    Ketukan bertalu-talu di pintu mengejutkan aku ke dunia realiti..

    "Masuk jela..."

    "Dik..what is wrong with u??"erk..aku jerit kuat sangat ker..:senyum:..terover plak..ampunn..

    "Tak de pape la abang..."

    "No..no..no..jangan nak tipu abang.."

    "Serius tak de.."

    "Tipu..jerit macam orang mati laki jer..."ha?melampau betul abang ni..ada ke kate aku jerit camtu..jeritan aku punyela romantis..perghh..

    "Ok..tak nak share tak pe..abang tak pakse..sapela abang ni kan..."dia buat dah ayat sadis dia tu..

    "yela..yela..meh sini duk sebelah kiter.."sambil tersenyum dia duduk di sebelah aku dengan bersandar ke kepala katil..

    "So apa masalahnya..?"

    Aku pun menceritakan dari A to Z tanpa tercicir satu patah perkataan pun..siap dengan memek muke..(dah layak jadi pelakon rasanya...)..dia pulak begitu serius mendengar persis seorang kaunselor yang tak bertauliah..:sedihnya:..

    "Ooo..soalannya?"bagaikan memahami dia terus bertanya kepada persoalan yang muncul di benakku..

    "Apa beza kawan dan sahabat?Dina tak faham nape Lisa begitu membeza - bezakan this two words.."

    "Adikku sayang.."katanya seraya menarikku lebih rapat dengannya..

    "Hurm.."

    "Secara umumnya..kawan sentiasa bersama kita susah dan senang..."

    "Yes..that what I am doing..be such a good friend to her..."pintasku

    "Abang tak habis cakap lagi la..."katanya sambil mencubit pipiku yang montel ini.

    "Ek..hehhe..k k..sambung-sambung.."

    "Tapi sahabat pulak seorang yang sentiasa bersama kita dalam susah dan senang.."

    "So what make it differ?"

    "Adikk!!!"Opss..tersalah potong lagi...

    "Oo..ok..ok.."sengihku lagi..

    "dan sentiasa mengajak kita ke arah kebaikan dan melarang dari melakukan kejahatan.."

    "Dina selalu je dengan dia susah senang..tak pernah ajak dia buat yang jahat-jahat.."

    "Tapi..have U ever wonder what U never do for her?Think it wisely..U know Lisa better.."

    "Erm..."sejenakku berfikir..

    Lisa seorang yang periang dan peramah.Hidupnya kaya dengan kemewahan tapi miskin dengan kasih sayang.Kalau anak orang kaya lain mungkin sudah memberontak dan menimbulkan pelbagai masalah demi mendapatkan perhatian ibu dan ayah.Tapi tidak bagi Lisa..disiplinnya dan pencapaiannya dalam bidang akademik amat bagus sekali..kalah aku...kenapa?why?:sedihnya:..rumitnya...

    "Dina..Dina..."Buzz...

    "Erk..yer..apa ni abang.."

    "kemana tadi?"

    "Mana ada p mane-mane..molek ade je kat sini.."

    "Huh!Abang panggil Dina sampai rumah jiran 3 batu dari sni leh dengar tau..Tak de respon pun..."Hisy..hiperbola betul abang ni..padahal suara cam mat romeo..ade hati nak cakap suara cam halilintar..poorraahhh...

    "Oiii mak abang ku suara pondan.."latahku bila disergah..

    "Oooo..ngumpat abang yer..meh sini dik..meh.."aku terus berlari dan berlaku la sesi kejar mengejar petang tu..

    "Man..Dina..apa bising-bising tu..."

    "Oppsss...hahahha..."

    *************************************************************************************

    Esoknya di sekolah, Lisa memandangku sepi. Aku bagaikan tidak wujud walhal kami duduk bersebelahan aje..di manakah silapku..'Lis, apa la yang ko nak dari aku ni..janganla wat hal camni..kita dah nak spm ni sayang oii..'

    "Lisss.."kaku tiada respon..aduh apa aku harus lakukan ni..

    Tiba-tiba Lisa bangun dari duduknya..dan melangkah keluar..aku bingung..lalu aku mengambil kertas warna warni yang sudah di gunting kecil. Ku tuliskan kata-kata buat teman untuk harini seperti biasa yang aku lakukan..namun hal ini tak diketahui Lisa..

    Hari semanis madu,

    Hidup penuh pengorbanan

    Pengorbanan perlukan perjuangan

    Perjuangan perlukan ketabahan

    Ketabahan perlukan keyakinan

    Keyakinan pula menentukan kejayaan

    Kejayaan pula menentukan kebahagiaan

    DF

    *************************************************************************************

    Seminggu sudah berlalu..namun keadaan aku dan Lisa masih tidak berubah..bukan aku tidak cuba..tapi dia yang tak sudi..bertepuk sebelah tangan takkan berbunyi..

    "Liss.."aku mencuba nasib lagi hari ni..

    "Lis..sekali jer..bercakap la dengan aku.."namun tetap sama..Kaku.

    "Apa salah aku Lis..?"

    "Please..talk to me.."aku takut tiada peluang lagi.Aku mesti cakap jugak dengan dia harini.

    "Shut up!!"aku tersenyum hambar..cukuplah walaupun sepatah..betapa aku rindukan saat kitorang bergelak ketawa..menangis bersama..

    *************************************************************************************

    Malam itu, aku dan keluargaku bersama-sama menonton televisyen. Fokus yang diberi kalau mak mertua lalu kat belakang pun memang tak pandang..pencuri masuk pun memang tak sedar.. Tiba-tiba..

    "Mak..abah..abang...Dina nak masuk tidur dulu ya..Maafkan Dina kalau ada salah silap sepanjang Dina menjadi ahli keluarga ni..Halalkan makan minum Dina ya.."kataku sambil menyalami dan mengucup pipi keluargaku.

    "haisshh..adik ni..apa yang melalut nie..nak tido..tido jela..yang pegi buat ayat-ayat terakhir tu kenapa.."kata abang ku sambil membaling bantal berbentuk love kepada ku.

    "Abangg..."tegur ibuku..Aku hanya tersenyum sambil menunjukkan tanda peace..dan terus berlalu ke bilikku..

    Lewat malam..aku terjaga apabila mendengar pintu bilikku terbuka..aku ingin lihat siapa orang itu..tapi aku takut untuk membuka mata..derap kaki semakin hampir..

    "adik..abang tak tahu kenapa..Abang sayang adik...selamat malam.."lantas dia mengucup dahiku perlahan..dan kemudian menapak keluar dari bilikku..tanpa sedar aku mengalirkan air mata keharuan..'adik sayang abang jugak..' ucapku di dalam hati..

    Aku tidak dapat menyambung tidur lalu ku mengambil keputusan untuk membuat ulangkaji..'Hurm..baik aku tulis kata - kata yang nak bagi kat Lis esok..aku nk betulkan hubungan ni..exam tak lame je lagi ni..aku cakap dia tak nak dengar..tulis surat..agak-agak dia baca tak ek..cuba jela..esok aku mesti bagi..'

    Selesai menulis, kedengaran suara azan subuh berkumandang..segera aku kebilik air untuk berwudhu'..dan aku terus menunaikan kewajipanku sebagai seorang hambaNya..

    *************************************************************************************

    "Adikk....turun makan.."tiada balasan..

    "Dina.....!!!"

    "Hisy..budak bertuah ni tak bangun lagi ker..abang pegi kejut Dina tu..!"mak menyuruhku.

    "Baik mak.."aku pun menuju ke bilik adik kesayanganku itu..

    Aku mengetuk pintunya berkali-kali dan memanggil-manggil namanya..namun tiada sahutan..lalu aku terus membuka..ku lihat adikku sedang sujud di atas sejadah..

    'Aiikk..terbabas subuh ke adik aku ni..'lama kubiarkan dia begitu..tapi setelah 5minit tidak jugak berganjak dari posisinya..aku rasa tidak sedap hati..

    "Dina.."aku memanggil sambil menepuk-nepuk bahunya..tiba-tiba dia terjatuh ke dalam pangkuan ku..ku pegang tangannya..sejuk..

    "Adikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

    "Abang..kenapa...."mak muncul di muka pintu bersama abah..

    "Adik mak..adik..."tak tertahan lagi rasa sedih di dalam hatiku..mak sudah terkulai di depan pintu..nasib baik abah sempat memaut bahu emak..

    *************************************************************************************

    Sementara itu,di sekolah...

    "Woi Lis..mane kawan ko Dina?"

    "Mane aku tahu.."

    "Eii..ko dengan dia ape hal ha..dulu macam belangkas..sekarang ni masing-masing wat hal sendiri jer.."

    "ko peduli ape.."

    "malas r nak layan ko..tanya leklok pun tak boleh.."Sya pun berlalu..'haiz..nape Dina tak datang ek..argghh gasak la.."aku menarik pensel case aku dari laci meja..tiba-tiba sehelai kertas warna biru terjatuh..aku mengutipnya..hee..sape punya kejala hari-hari hantar kata-kata kat aku..

    Realise things before its too late

    Have a lots of friend before you are alone

    Accept things rather then deny them

    Love people before you loose them

    Life comes just one

    Love it before you live it..

    DF

    Tiba-tiba suara Cikgu Arif bergema di speaker sekolah..

    "Pengumuman..pelajar yang bernama Nur Faradina Salleh telah meninggal dunia pada subuh tadi..oleh itu..marilah kita sama-sama menyedekahkan Al-Fatihah buat arwah."

    Kenyataan itu menyentap hatiku..aku terus berlari keluar dari perkarangan sekolah..dan terus menuju ke rumah Dina yang terletak tidak jauh dari sekolah..aku lihat ramai orang sudah berkumpul di rumahnya..'Tidak..tidakk....'

    Aku menjejakkan kaki ke dalam rumah.Kedatanganku di rumah itu mengejutkan semua hadirin yang ada..

    "Dina.."dan aku terus rebah..

    *************************************************************************************

    "Dinaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...."jeritku sebaik sahaja sedar..

    "Sabar nak..Arwah dah selamat dikebumikan siang tadi.."jelas ibu kepada Dina sambil mengusap-usap belakangku..

    "Siang tadi??sekarang ni...."

    "dah malam..adik ni Lisa ke?"entah siapa pula jejaka yang menegurku ini..abang Dina kot kerana wajahnya ada iras-iras Dina sikit..

    "Yes..saya..kenapa?"

    "Saya abang Dina..Arwah ada tinggalkan sekeping surat tuk Lisa..abang ambil atas meja arwah pagi tadi.."aku menyambut hulurannya..mereka sekeluarga keluar dari bilik yang ku duduki..mungkin memberi ruang kepada ku untuk bersendirian..

    Assalamualaikum sahabatku Lisa yang dekat tapi jauh,

    Aku tak tahu nak mulakan macam mana..nak tanya khabar kau..aku tengok kau sihat aje..boleh aje hidup tanpa aku kan..Lisa..sampai sekarang aku tetap rindukan saat kita bersama..masih adakah kesempatan aku untuk itu semua..

    Lisa,

    Bila aku fikirkan punca pertelingkahan kita..aku nak gelak pun ada...juz sebab kawan dan sahabat..aku tanya abang aku makna dua perkataan ni..aku faham..tapi aku tak mengerti kaitannya dengan kau dan aku..tapi semakin lama aku memikirkannya..aku dah dapat jawapan..that why aku tulis surat ni..sebab aku tak reti face to face..aku kan pemalu..:senyum:..

    Teman,

    Mungkin pada kau aku hanya la teman di kala susah dan senang..bukan sahabat yang membawa kau kepada kebaikan..tapi pernah tak terlintas dalam diri ko..ada tak aku mengajak ko kearah kejahatan?ada aku ajar ko bnde-bnde tak elok ni sume?

    Kita kenal sejak tadika lagi..kau tahu perangai aku macam mana..aku tak reti nak berdepan dengan kau kalo nak tegur ke apa..aku rasa bersalah sangat...khilafku..aku hanya mampu mencoret kan kata-kata di atas sekeping kertas aje..aku pernah gtau ko dulu kan..ko ingat tak..

    ha..kesempatan ini aku nk letak satu lagi kata-kata..:senyum:..


    ~Gantungkan Azammu setinggi bintang di langit
    dan rendahkan hatimu serendah mutiara di lautan~

    DF

    DF?maknanya selama ni Dina la yang bagi kata-kata kat aku...What?Air mata yang mengalir di pipi ku semakin laju seperti tiada tanda untuk berhenti..aku menyambung lagi pembacaan ku..

    Lis,

    Akhir kata,

    Aku tak tahu sehingga saat ini..layakkah aku menjadi sahabat mu..satu pinta ku..maafkan segala kesilapan ku sepanjang kita bersama...halalkan segalanya..terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca surat ini..aku sayangkan persahabatan kita..wassalam..

    with love,

    Dina Forever a.k.a DF

    Dina..maafkan aku Dina..aku buta selama ni..kau memang sahabat aku...aku menangis dalam penyesalan..

    Nun di sana,

    Dina tersenyum memandang sahabatnya dari kejauhan...aku maafkan ko Lisa..
    http://www.cahayanaluri.blogspot.com

    :: Hanya Insan Biasa Yang Mengembara Di Bumi Allah ::

    hani muslim

    • *
    • Posts: 848
      • View Profile
    Jawab #1 16 May, 2011, 10:15:39 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    :sedihnya:..beznya cerita niteringat pulak kekawan kat taiping dulu..:sedihnya:..mardiana gak..:senyum:..miss u all my friend..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    9 Replies
    2218 Views
    Last post 10 May, 2011, 11:11:31 AM
    by hawa84
    8 Replies
    1214 Views
    Last post 23 January, 2012, 08:07:26 PM
    by hamimah
    36 Replies
    3021 Views
    Last post 27 July, 2012, 05:01:35 PM
    by cheksue89