Puasa Nabi Daud

Author Topic: Puasa Nabi Daud  (Read 6145 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

rahmanw

  • *
  • Posts: 1150
    • View Profile
13 April, 2011, 05:27:00 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

    Didalam sebuah hadits yang diriwayatkan dari Abdullah bin Amr bin al ‘Ash bahwa dia pernah mengabari Rasulullah saw dan beliau saw pun berkata kepadanya,”Sholat yang paling disukai Allah adalah sholat Daud dan puasa yang paling disukai Allah adalah puasa Daud. Dia (Daud) tidur seperdua malam, bangun di sepertiganya, tidur lagi di seperenamnya dan berpuasa sehari serta berbuka sehari.” (HR. Bukhori)

    Diriwayatkan dari Abdullah bin ‘Amr bin al ‘Ash berkata,”Aku memberitahu Rasulullah saw bahwa aku mengatakan,’Demi Allah aku akan puasa sepanjang siang dan sholat sepanjang malam seumur hidupku.’ Maka Rasulullah saw berkata kepadanya,’Apakah kamu yang mengatakan,’Demi Allah aku akan berpuasa sepanjang siang dan sholat sepanjang malam seumur hidupku.’ Aku mengatakan,’Sungguh aku yang mengatakannya.’ Beliau bersabda,’Sesungguhnya engkau tidak akan sanggup untuk itu maka berpuasalah dan berbukalah, sholat malamlah dan tidurlah. Berpuasalah tiga hari dalam sebulan maka sesungguhnya suatu kebaikan dibalas dengan sepuluh kali lipat yang sepertinya dan hal itu seperti berpuasa sepanjang masa.’ Aku mengatakan,’Sesungguhnya aku sanggup melakukan yang lebih dari itu wahai Rasulullah.’ Beliau saw bersabda,’Berpuasalah sehari dan berbukalah dua hari.’ Aku mengatakan,’Sesungguhnya aku sanggup melakukan yang lebih dari itu.’ Beliau bersabda,’Berpuasalah sehari dan berbukalah sehari. Ini adalah puasa Daud dan ini puasa yang paling baik.’ Aku mengatakan,’Sesungguhnya aku sanggup melakukan yang lebih dari itu wahai Rasulullah.’ Beliau bersabda,’Tidak ada yang lebih utama darinya.” (HR. Bukhori)

    Diriwayatkan dari Abu Qatadah bahwa ada seorang laki-laki yang mendatangi Nabi saw dan berkata,”Wahai Rasulullah bagaimana anda berpuasa?’ maka Rasulullah saw pun marah terhadap perkataan oang itu. Tatkala Umar melihat hal itu, dia berkata,’Kami telah rela Allah sebagai Tuhan kami, islam sebagai agama kami dan Muhammad sebagai nabi kami. Kami berlindung kepada Allah dari kemarahan Allah da kemarahan Rasul-Nya.’ Kemudian orang itu berkata,’Wahai Rasulullah bagai dengan orang yang berpuasa sepanjang masa?’ Beliau bersabda,’Tidak ada puasa dan tidak ada berbuka.’—Musaddad berkata (terhadap kalimat ini),”Tidak berpuasa dan tidak pula berbuka.’ Atau,’tidak berpuasa dan tidak berbuka.’ disini Ghoilan merasa ragu—. Orang itu berkata lagi,’Wahai Rasulullah bagaimana dengan orang yang berpuasa dua hari dan berbuka sehari?’ beliau saw bersabda,’adakah orang yang menyaggupi hal itu?’ Orang itu berkata,’Wahai Rasulullah bagaimana dengan orang yang berpuasa sehari dan berbuka sehari.’ Beliau saw menjawab,’itu adalah puasa Daud.’ Orang itu berkata,’Wahai Rasulullah bagaimana dengan orang yang berpuasa sehari dan berbuka dua hari.’ Dia berkata lagi,’aku berharap bahwa aku menyanggupinya.’ Kemudian Rasulullah saw bersabda,’(berpuasa) tiga hari dalam sebulan dan dari ramadhan hingga ramadhan maka ini (sama) dengan berpuasa sepanjang masa. Berpuasa pada hari arafah dan aku meyakini bahwa disisi Allah hal ini akan menghapuskan (dosa) setahun sebelumnya.” (HR. Abu Daud)

    Ibnul Qoyyim mengatakan bahwa hadits ini adalah nash tentang berpuasa sehari dan berbuka sehari lebih utama dari berpuasa sepanjang masa. Dan seandainya berpuasa sepanjang masa itu disyariatkan dan dianjurkan maka pasti ia akan banyak dilakukan sehingga menjadi yang paling utama..

    Beliau juga mengatakan bahwa Rasulullah saw telah mengabarkan,”Bahwa puasa yang disukai Allah adalah puasa Daud dan sholat malam yang disukai Allah adalah sholat malam Daud.’ Dan beliau saw mengabarkannya sekaligus kemudian beliau saw menafsirkannya,”Dia (Daud) tidur seperdua malam, bangun pada sepertiganya, dan tidur lagi pada seperenamnya. Dia berpuasa sehari dan berbuka sehari.” (HR. Bukhori Muslim).

    Hadits ini menjelaskan bahwa Allah menyukainya karena sifat ibadah tersebut. Di sela-sela puasa dan sholat malamnya terdapat istirahat yang dengannya akan menguatkan badan dan membantunya untuk menunaikan hak-haknya. (Aunul Ma’bud juz VII hal 56)

    Al Hafizh mengatakan bahwa sekelompok ulama termasuk al Mutawalli dari madzhab Syafi’i berpendapat bahwa puasa Daud lebih utama adalah sesuatu yang tampak jelas didalam hadits tersebut. Dan dari segi artinya juga menunjukkan hal demikian karena puasa sepanjang masa terkadang mengabaikan berbagai hak-haknya dan siapa yang terbiasa dengannya maka ia akan memberatkannya bahkan melemahkan keinginannya untuk makan, tidak terlalu berminat untuk memenuhi kebutuhannya akan makanan dan minuman di siang hari dan akan memenuhi kebutuhan makan dan minumnya di malam hari sehingga menambah kebiasaan baru yang berbeda dengan orang yang puasa sehari dan berbuka sehari karena puasa ini memindahkannya dari berbuka kepada puasa dan dari berpuasa kepada berbuka. (Tuhfatul Ahwadzi juz III hal 312)

    Adapun faedah dari puasa Daud tidaklah berbeda dengan faedah dari puasa-puasa lainnya sebagaiman telah banyak dibahas dan dikaji oleh banyak pakar kesehatan yang bersumber dari hadits Rasulullah saw,”Berpuasalah kalian maka kalian (akan) sehat.” (HR. Thabrani)

    Sedangkan keutamaannya, sebagaimana diutarakan oleh Rasulullah saw bahwa puasa Daud adalah puasa yang paling utama. Ia lebih utama dari pada puasa tiga hari dalam sebulan yang pahalanya seperti puasa sepanjang masa. Ia lebih utama juga dari puasa arafah yang ganjarannya adalah dihapuskan seluruh dosa kecilnya selama setahun sebelumnya. Meskipun tidak dijelaskan secara definif didalam hadits-haditsnya tentang ganjaran yang Allah sediakan bagi orang yang melakukan puasa Daud ini.

    Wallahu A’lam.

    ifahuzir

    • *
    • Posts: 524
      • View Profile
    Jawab #1 13 April, 2011, 08:36:50 AM
  • Publish Di FB
  • Adapun faedah dari puasa Daud tidaklah berbeda dengan faedah dari puasa-puasa lainnya sebagaiman telah banyak dibahas dan dikaji oleh banyak pakar kesehatan yang bersumber dari hadits Rasulullah saw,”Berpuasalah kalian maka kalian (akan) sehat.” (HR. Thabrani)

    Salaam,

    Ada tak kajian² yang dilaksanakan sepertimana yang saya "BOLD"kan di atas? atau sekadar tulis untuk yakinkan orang supaya tak perlu ikut sunnah sangat?

    rahmanw

    • *
    • Posts: 1150
      • View Profile
    Jawab #2 13 April, 2011, 08:40:18 AM
  • Publish Di FB
  • Adapun faedah dari puasa Daud tidaklah berbeda dengan faedah dari puasa-puasa lainnya sebagaiman telah banyak dibahas dan dikaji oleh banyak pakar kesehatan yang bersumber dari hadits Rasulullah saw,”Berpuasalah kalian maka kalian (akan) sehat.” (HR. Thabrani)

    Salaam,

    Ada tak kajian² yang dilaksanakan sepertimana yang saya "BOLD"kan di atas? atau sekadar tulis untuk yakinkan orang supaya tak perlu ikut sunnah sangat?

    supaya tak perlu ikut sunnah sangat?tak jelas...maksudnya apa tu?

    rahmanw

    • *
    • Posts: 1150
      • View Profile
    Jawab #3 13 April, 2011, 08:47:47 AM
  • Publish Di FB
  • puasa menyihatkan badan

    Dari Abu Hurairah r.a., katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: ” .. berpuasalah nescaya kamu menjadi sihat dan mengembaralah nescaya kamu menjadi kaya (Hadith Riwayat Tabrani)

    McFadon, seorang ahli kesihatan Amerika, menyatakan: “Setiap orang perlu berpuasa, kerana kalau tidak berpuasa maka ia akan sakit. Sebab racun makanan berkumpul dalam tubuh dan membuatnya seperti orang sakit, memberatkan tubuhnya, dan mengurangkan vitalitinya.“Apabila ia berpuasa, maka berat badannya menurun, dan racun-racun terurai daripada tubuhnya dan keluar, sehingga tubuhnya menjadi bersih secara sempurna dan sel-sel kembali baik”.

    Menurut kajiannya, di antara manfaat kesihatan daripada berpuasa ialah:
    Merehatkan tubuh dan memperbaiki saraf. Menyerap zat-zat yang mengendap di usus. Pengendapan dalam jangka waktu yang lama mengakibatkan perubahan endapan itu menjadi kotoran yang beracun.
    Memperbaiki fungsi pencernaan dan penyerapan.
    Mengembalikan virtaliti organ pembuangan, dan memperbaiki fungsinya untuk membersihkan tubuh, yang mengakibatkan terkawalnya kestabilan dalam darah dan berbagai cairan dalam tubuh.
    Mengurai zat-zat yang berlebihan dan endapan di dalam jaringan yang sakit
    Mengembalikan keremajaan dan vitaliti sel-sel serta berbagai jaringan dalam tubuh.
    Menguatkan indera dan meningkatkan IQ.
    Memperelok dan membersihkan kulit.

    Alexis Carrel, pemenang hadiah nobel di bidang kedoktoran, dalam bukunya Man the Unknown menyatakan: “Banyaknya bahan makanan dapat melemahkan fungsi organ, dan itu merupakan faktor yang besar bagi berdiamnya jenis-jenis virus dalam tubuh.“Fungsi tersebut adalah fungsi adaptasi terhadap bahan makanan yang sedikit. Gula pada jantung bergerak, dan bergerak pula lemak yang tersimpan dalam kulit.“Semua organ tubuh mengeluarkan zat khususnya untuk mempertahankan keseimbangan dalaman dan kesihatan jantung. Berpuasa benar-benar memberikan dan pengganti jaringan tubuh kita”.

    Sementara Prof. Nicko Lev dalam bukunya, Hungry for Healthy menyatakan: “Setiap orang mesti berpuasa dengan berpantang makan selama empat minggu setiap tahun, agar ia memperoleh kesihatan yang sempurna sepanjang hidupnya”.Seterusnya, menurut penelitian beliau, mukjizat penepatan waktu berpuasa dari matahari terbit hingga matahari terbenam, adalah dengan tidak berlebihan saat berbuka puasa. Penelitian ilmiah membuktikan bahawa jarak waktu yang tepat untuk berpuasa adalah antara 12 hingga 18 jam. Selepas itu, simpanan gula dalam tubuh mulai terurai

    ifahuzir

    • *
    • Posts: 524
      • View Profile
    Jawab #4 13 April, 2011, 08:53:12 AM
  • Publish Di FB
  • supaya tak perlu ikut sunnah sangat?tak jelas...maksudnya apa tu?

    Ermm.. Tak faham maksud? ermmm.. camner ek..

    Quote
    Adapun faedah dari puasa Daud tidaklah berbeda dengan faedah dari puasa-puasa lainnya sebagaiman telah banyak dibahas dan dikaji oleh banyak pakar kesehatan

    Artikel punya panjang berkenaan Puasa Nabi Daud a.s. Kemudian, "APAPUN FAEDAH PUASA DAUD TIDAKLAH BERBEZA". "SEBAGAIMANA TELAH BANYAK DIBAHAS DAN DIKAJI OLEH BANYAK PAKAR KESIHATAN"

    1. Dimanakah Kajian tersebut? dan apakah kajian²nya?
    2. "Dah ramai kaji dan mendapati faedahnya tak berbeza" apakah ini bertujuan supaya orang lain tak ikut sunnah??

    Mohon Jelaskan.. Ini tanggungjawab sebagai muslim yang posting perkara ini. Perkara berkaitan Nabi² tak boleh buat main².

    Terima kasih.

    rahmanw

    • *
    • Posts: 1150
      • View Profile
    Jawab #5 13 April, 2011, 09:02:09 AM
  • Publish Di FB
  • (^_^)

    ifahuzir salah sangka ni...

    menurut penulis...yang dikatakan tidaklah berbeza tu,maksudnya faedah puasa daud ni tak ada beza macam faedah puasa2 yang lain seperti puasa sunat isnin dan khamis atau puasa dibulan ramadhan iaitu MENYIHATKAN BADAN sebagaimana hadith Rasulullah yang dilampirkan "berpuasalah,maka engkau akan sihat".

    yang dikatakan dibahas dan dikaji itu adalah FAEDAH/KELEBIHAN orang yang berpuasa sebagaimana kajian2 baik dari kalangan orang islam sendiri mahupun orang bukan islam seperti yang telah saya berikan seperti diatas

    Quote
    McFadon, seorang ahli kesihatan Amerika, menyatakan: “Setiap orang perlu berpuasa, kerana kalau tidak berpuasa maka ia akan sakit. Sebab racun makanan berkumpul dalam tubuh dan membuatnya seperti orang sakit, memberatkan tubuhnya, dan mengurangkan vitalitinya.“Apabila ia berpuasa, maka berat badannya menurun, dan racun-racun terurai daripada tubuhnya dan keluar, sehingga tubuhnya menjadi bersih secara sempurna dan sel-sel kembali baik”.

    Menurut kajiannya, di antara manfaat kesihatan daripada berpuasa ialah:
    Merehatkan tubuh dan memperbaiki saraf. Menyerap zat-zat yang mengendap di usus. Pengendapan dalam jangka waktu yang lama mengakibatkan perubahan endapan itu menjadi kotoran yang beracun.
    Memperbaiki fungsi pencernaan dan penyerapan.
    Mengembalikan virtaliti organ pembuangan, dan memperbaiki fungsinya untuk membersihkan tubuh, yang mengakibatkan terkawalnya kestabilan dalam darah dan berbagai cairan dalam tubuh.
    Mengurai zat-zat yang berlebihan dan endapan di dalam jaringan yang sakit
    Mengembalikan keremajaan dan vitaliti sel-sel serta berbagai jaringan dalam tubuh.
    Menguatkan indera dan meningkatkan IQ.
    Memperelok dan membersihkan kulit.

    Alexis Carrel, pemenang hadiah nobel di bidang kedoktoran, dalam bukunya Man the Unknown menyatakan: “Banyaknya bahan makanan dapat melemahkan fungsi organ, dan itu merupakan faktor yang besar bagi berdiamnya jenis-jenis virus dalam tubuh.“Fungsi tersebut adalah fungsi adaptasi terhadap bahan makanan yang sedikit. Gula pada jantung bergerak, dan bergerak pula lemak yang tersimpan dalam kulit.“Semua organ tubuh mengeluarkan zat khususnya untuk mempertahankan keseimbangan dalaman dan kesihatan jantung. Berpuasa benar-benar memberikan dan pengganti jaringan tubuh kita”.

    Sementara Prof. Nicko Lev dalam bukunya, Hungry for Healthy menyatakan: “Setiap orang mesti berpuasa dengan berpantang makan selama empat minggu setiap tahun, agar ia memperoleh kesihatan yang sempurna sepanjang hidupnya”.Seterusnya, menurut penelitian beliau, mukjizat penepatan waktu berpuasa dari matahari terbit hingga matahari terbenam, adalah dengan tidak berlebihan saat berbuka puasa. Penelitian ilmiah membuktikan bahawa jarak waktu yang tepat untuk berpuasa adalah antara 12 hingga 18 jam. Selepas itu, simpanan gula dalam tubuh mulai terurai

    WALLAHUA'LAM

    umiaisyah

    • *
    • Posts: 26
      • View Profile
    Jawab #6 13 April, 2011, 09:11:03 AM
  • Publish Di FB
  •  :)  :syukur:panjang lebar dah penerangan Saudara Rahman..harap2 boleh faham la tu :ins:

    ifahuzir

    • *
    • Posts: 524
      • View Profile
    Jawab #7 13 April, 2011, 10:53:00 AM
  • Publish Di FB
  • Terima kasih atas penjelasan yang diberikan..

    Saya rasa amat terkilan. Itu jer.. Seolah² setiap sunnah² dari setiap nabi "tiada" kelebihan yang tertentu.. Padahal di setiap perkara "HANYA ALLAH DAN ROSULNYA" yang lebih mengetahui..

    p/s: Saya hanya berpesan dan nasihat dengan sabar.. Semoga Tuan Rahmanw dan Puan umiasyah diberi sedikit hidayah berbentuk sensitiviti hati dari Allah s.w.t. Maha suci Allah s.w.t yang menjadikan setiap perkara tanpa sia-sia.. AllaHu ya Lathieff..

    MENJADIKAN Perkara yang disebut ialah Puasa Daud.. Saya Pasti dan AMAT Yakin ianya (FAEDAHNYA) tidak akan sama dengan berpuasa cara yang lain selain dari cara itu.

    Sekian..

    Berimanlah kepada sekelian (semua) Nabi dimana ketuanya adalah Nabi Muhammad s.a.w.
    « Last Edit: 13 April, 2011, 10:54:54 AM by ifahuzir »

    anazahra

    • *
    • Posts: 924
      • View Profile
    Jawab #8 13 April, 2011, 11:46:05 AM
  • Publish Di FB

  • Assalammualaikum...

    Cuma nak tanya pandangan dan pendapat...

    Kalau hari Isnin kita puasa sunat Isnin..
    Lepas tu, kita puasa pula hari Rabu kerana ikut puasa Nabi Daud..
    Dan kamis tu pula puasa lagi kerana mengambil sunat puasa Isnin Khamis pulak..

    apa pendapat??
    faham ke ni? isk maaf..

    nazirul razali

    • *
    • Posts: 875
    • HIDUP JIHAD, MATI SYAHID, ALLAH HUAKHBAR.
      • View Profile
    Jawab #9 13 April, 2011, 01:54:30 PM
  • Publish Di FB
  •  :)

    entah lah...... pape pon bagi den...... kita puasalah seperti yang Rasulullah telah ajarkan pada kita ni....... ikut sunnahnya berpuasa.....
    <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<
                         <')))))<

    ifahuzir

    • *
    • Posts: 524
      • View Profile
    Jawab #10 13 April, 2011, 02:10:37 PM
  • Publish Di FB

  • Assalammualaikum...

    Cuma nak tanya pandangan dan pendapat...

    Kalau hari Isnin kita puasa sunat Isnin..
    Lepas tu, kita puasa pula hari Rabu kerana ikut puasa Nabi Daud..
    Dan kamis tu pula puasa lagi kerana mengambil sunat puasa Isnin Khamis pulak..

    apa pendapat??
    faham ke ni? isk maaf..

    Boleh jer nak pose.. pada pandangan saya lah..

    Tak salah jika nak puasa atau tidak.. ini pada pendapat saya lah..

    Izinkan saya menyoal kamu balik boleh?

    Kenapa kita berpuasa sunat isnin & khamis? apekah sekadar dengar², atau ikut², atau copy paste? atau saya memang yakin Nabi s.a.w telah bersabda begini.. tetapi mengapa nabi s.a.w bersabda demikian?

    Maaflah.. saya tak tahu kenapa kene puasa sunat isnin & khamis.. yang tau takleh pose tunggal hari sabtu dan pose tunggal pada hari ahad sebab ia menyerupai amalan keagamaan Yahudi dan Nasrani.. Untuk mengelakkannya, pose lah isnin & khamis.. Wallahualam..

    Tolong citer ya anazahrah..

    anazahra

    • *
    • Posts: 924
      • View Profile
    Jawab #11 13 April, 2011, 02:59:52 PM
  • Publish Di FB

  •  tetapi mengapa nabi s.a.w bersabda demikian?

    Maaflah.. saya tak tahu kenapa kene puasa sunat isnin & khamis.. yang tau takleh pose tunggal hari sabtu dan pose tunggal pada hari ahad sebab ia menyerupai amalan keagamaan Yahudi dan Nasrani.. Untuk mengelakkannya, pose lah isnin & khamis.. Wallahualam..

    Tolong citer ya anazahrah..

    sama la dengan kamu ifahuzir..
    mengapa Nabi bersabda demikian tidaklah diketahui tapi pasti ada hikmah disebaliknya..

    nak citer ape??

    rahmanw

    • *
    • Posts: 1150
      • View Profile
    Jawab #12 13 April, 2011, 03:09:31 PM
  • Publish Di FB
  • Terima kasih atas penjelasan yang diberikan..

    Saya rasa amat terkilan. Itu jer.. Seolah² setiap sunnah² dari setiap nabi "tiada" kelebihan yang tertentu.. Padahal di setiap perkara "HANYA ALLAH DAN ROSULNYA" yang lebih mengetahui..

    p/s: Saya hanya berpesan dan nasihat dengan sabar.. Semoga Tuan Rahmanw dan Puan umiasyah diberi sedikit hidayah berbentuk sensitiviti hati dari Allah s.w.t. Maha suci Allah s.w.t yang menjadikan setiap perkara tanpa sia-sia.. AllaHu ya Lathieff..

    MENJADIKAN Perkara yang disebut ialah Puasa Daud.. Saya Pasti dan AMAT Yakin ianya (FAEDAHNYA) tidak akan sama dengan berpuasa cara yang lain selain dari cara itu.

    Sekian..

    Berimanlah kepada sekelian (semua) Nabi dimana ketuanya adalah Nabi Muhammad s.a.w.


    mungkin anda berkata mengenai fadhilat...



    Assalammualaikum...

    Cuma nak tanya pandangan dan pendapat...

    Kalau hari Isnin kita puasa sunat Isnin..
    Lepas tu, kita puasa pula hari Rabu kerana ikut puasa Nabi Daud..
    Dan kamis tu pula puasa lagi kerana mengambil sunat puasa Isnin Khamis pulak..

    apa pendapat??
    faham ke ni? isk maaf..


    Boleh jer nak pose.. pada pandangan saya lah..

    Tak salah jika nak puasa atau tidak.. ini pada pendapat saya lah..

    Izinkan saya menyoal kamu balik boleh?

    Kenapa kita berpuasa sunat isnin & khamis? apekah sekadar dengar², atau ikut², atau copy paste? atau saya memang yakin Nabi s.a.w telah bersabda begini.. tetapi mengapa nabi s.a.w bersabda demikian?

    Maaflah.. saya tak tahu kenapa kene puasa sunat isnin & khamis.. yang tau takleh pose tunggal hari sabtu dan pose tunggal pada hari ahad sebab ia menyerupai amalan keagamaan Yahudi dan Nasrani.. Untuk mengelakkannya, pose lah isnin & khamis.. Wallahualam..

    Tolong citer ya anazahrah..


    “Dibentangkan amalan-amalan di hadapan Allah pada hari Isnin dan Khamis. Maka aku menyukai dibentang amalanku (di hadapan Allah) pada ketika aku berpuasa”
    (Riwayat Imam Tirmizi).

    Puasa sunat
     

    imanhilmi

    • *
    • Posts: 490
    • LA DIINA LIMAN LA AQLA LAH
      • View Profile
    Jawab #13 14 April, 2011, 12:48:34 PM
  • Publish Di FB
  • Dari kitab Sunnah Rasulullah saw karangan Iman Al Tirmizi ada mererangkan tentang puasa sunat Rasuullah saw..

    [Abdullah bin Masaud ra meriwayatkan;

    Maksudnya:"Nabi berpuasa pada hari putih,selama tiga hari pada setiap bulan
    Dan baginda jarang meninggalkan puasa pada hari jumaat
    (Jika hari jumaat itu termasuk hari putih)."

    (Riwayat  Tirmizi)

    Aisyah ra meriwayatkan;


    Maksudnya:"Pada bulan tertentu ,Nabi saw pernah berpuasa pada hari sabtu,ahad dan isnin sedangkan pada
    bulan yang lain ,baginda berpuasa pada hari selasa , rabu dan khamis."


    (Riwayat Tirmizi)

    Hari putih ialah pada 13,14, 15 pada setiap bulan.
    aku tak takut nerakaNYA..aku tak cari syurgaNYA..yang ku rindu adalah cintaNYA

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    7 Replies
    10124 Views
    Last post 22 January, 2010, 04:20:28 PM
    by Aya
    0 Replies
    2085 Views
    Last post 03 February, 2011, 07:44:45 PM
    by saatcham
    0 Replies
    180 Views
    Last post 23 January, 2014, 08:42:06 AM
    by NurAqilah21