Wanita Bekerja di Luar Rumah

*

Author Topic: Wanita Bekerja di Luar Rumah  (Read 3431 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

09 April, 2011, 09:51:03 AM
  • Publish
  • :)

    zaman sekarang ramai wanita yg bekerja untuk mencaRI rezeki dan menampung perbelanjaan harian.
    walaubagaimanapun, islam tidak menggalakkkan wanita di upah untuk melakukan pekerjaan kerana kebanyakkan pekerjaan zaman sekarang adalah mendekatkan diri seseorang dengan maksiat...di tempat kerja percampuran rakan sekerja di antara lelaki dan wanita tidak seharusnya diwujudkan kerana ia boleh merosakkan iman seseorang muslim...adakah wajar kalau seseorang wanita tue bekerja demi membantu suami atau kedua orang tua?
    lebih baik wanita itu bekerja hanya di dalam rumah mengikut apa yang telah nabi tetapkan..itu adalah yang terbaik kerana wanita dapat menumpukan sepenuh perhatian pada suami ,urusan rumah tangga dan asuhan anak..hmm...

    Reply #1 09 April, 2011, 10:12:57 AM
  • Publish
  •  :) Pn nisa_aj,

    Untuk suami yang mampu menyara seisi keluarga, no objection for that. Memang dialu-alukan untuk si isteri duduk dirumah. Tapi, kalau kenyataan seperti ini 'lebih baik wanita itu bekerja hanya di dalam rumah mengikut apa yang telah nabi tetapkan..itu adalah yang terbaik kerana wanita dapat menumpukan sepenuh perhatian pada suami ,urusan rumah tangga dan asuhan anak..hmm...', kena fikir latar belakang dan ekonomi keluarga tersebut. Bukan semua perempuan dapat berkahwin dengan seorang suami yang mampu menyara seisi keluarga. Kalau nak cerita tentang maksiat...tepuk dada, tanya iman sendiri. Maksiat tu ada di mana-mana. Atas kita macamana untuk mengatasinya, untuk menjauhinya.

    Reply #2 09 April, 2011, 03:46:45 PM
  • Publish
  • yang tue mmg btol pun..tp itulah zaman sekarang mcm2 benda dah terbalik...banyak benda buat dah x ikut agama dah sebenarnya...kita boleh lihat dlm pelbagai aspek kehidupan sekarang..

    Reply #3 09 April, 2011, 04:14:05 PM
  • Publish
  • Jadi, marilah kita belajar dan mengajar saudara muslimah kita untuk bekerja di rumah. Banyak sangat peluang pekerjaan yang lumayan buat surirumah. Contohnya buat cookies, kerepek, jahit baju, jahit manik, jahit crosstich, mengait, buat kraftangan- gubahan bunga, gelang @ rantai mutiara+crystal.. Sangat lumayan.

    Jahit baju, sehelai ja rm35.. Seari boleh jahit 3 helai! Dah rm100 seari.. Sebulan dah rm3k. Itu baru jahit biasa, tak masuk sulam, manik, buh bunga lagi.. Memang lumayan.

    Beli mutiara+kristal, seutas dalam lingkungan rm2-rm5.. Ada lebih kurang 100 butir, boleh dicampur2 ikut kreatif boleh jual lingkungan rm4-rm10 satu gelang@rantai. Untung 10x ganda..

    Jahit crosstich, memang tak payah cakaplah untungnya. Buat jambangan bunga saiz 1mx1m, kos dalam 200-300 tapi boleh jual rm800-1000.

    :senyum:. Saya pun baru ja mula belajar, tak sabar nak terima tempahan..
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    Reply #4 09 April, 2011, 05:53:53 PM
  • Publish
  • saya rasa pun sebaiknye wanita tu elakkanlah kerja kat luar.
    fikirkan semula apa sebaiknye wanita lakukan untuk keluarga.
    takkan lah nak jadi isteri yang hanya memenuhi keperluan batin suami dan melahirkan anak2 je.
    banyak berlaku sekarang ni, bila isteri bekerja terpaksa amek pembantu rumah.
    kerja2 rumah kebanyakannya pembantu yang buat. dari mengemas rumah hingga menyediakan pakaian dan makan minum untuk suami dan anak2, pembantu yang buat.
    pas tu bila dah kerja nnt dah letih, masalah kerja terbawak2 balek rumah dan silap2 siap bawak balek lagi kerja untuk siapkan kat umah. Makin kurang lah masa untuk melayan suami.
    suami pun balek dah letih, sama2 letih silap2 nnt jadi gaduh plak.
    Sebab tu sebaiknya duduklah rumah mengurus rumah tangga. tak jatuh taraf wanita sebab benda tu.
    Kalau tak silap, apa yang wanita ikhlas buat untuk keluarga tu boleh dapat pahala besar.
    Tak dinafikan kdg2 atas desakan hidup wanita terpaksa bekerja untuk membantu.
    Walau camne pun ianya harus lah dihadkan hanya untuk keperluan hidup (bukan bermewah)sahaja.
    Jangan lebih2 plak.

    sama2 difikir2 kan.

    Reply #5 09 April, 2011, 07:01:35 PM
  • Publish
  • saya pun try wat bisnes partime gak dalam internet nie sambil jual kat kawan2...
    lagipun kebanyakkan wanita yang kerja kat luar rumah,balik mesti letih kan nak layan jerenah suami dan anak2...lepastue mula moody dan tanggungjawab pun terabai...elok jugak kalo suami sedikit tegas supaya isteri duduk dalam rumah..lagipun aurat dan pergaulan wanita kan boleh menimbulkan fitnah kalo x cube tuk di kawal...jadi muslimah yang sejati, macam2 kena buat..nak p pasar pun sepatutnya x digalakkan melainkan beli barangan terpenting dan terdesak saje...ALLAH paling benci kawasan pasar dan berhimpit-himpit....lebih baik dok umah kan...hihihi
    [/quote]
    [/pre]
    [/color]

    Reply #6 17 May, 2011, 10:15:31 PM
  • Publish
  • tak semua suami suka isteri berhenti kerja dan dok rumah. Contohnya saya sendiri dah berkali2 meminta suami mengizinkin saya berhenti kerja dan menumpukan perhatian dgn kerja rumah dan mengurus anak2. Malangnya setiap kali saya tanya suami pasti tarik muka tanda tidak setuju. banyak suami zaman sekarang yg lupa tanggungjawap pada isteri yg bekerja...dan menjadikan isteri rasa teraniaya. Saya bekerja untuk meringankan beban suami walaupun suami sebenarnya mampu jika saya tidak bekerja cuma dia memikirkan jika saya bekerja akan dapat melapangkan perbelanjaan dan dpt menabung dlm kwsp. Malangnya beban kerja rumah terpaksa saya lakukan sendirian sebaik pulang dari kerja dlm keaadaan yg letih, sedangkan suami boleh balik dan baring2 baca surat khabar malah terus tertidur...bila waktu makan isteri kena siapkan semua..seolah2 isteri itu hanya seorang suri rumah...Sudah byk saya lihat keadaan seperti ini sbb adat masyarakat kita yg menganggap isteri patut melakukan segala kerja2 rumah...walau pun tidak tertulis pun dlm Al-Quran..itu adalah tugas2 isteri...Kadang2 saya rasa amat sedih diperlakukan seperti itu.  Saya kena keluar bekerja, saya kena menguruskan semua hal2 keluarga, kena melayan suami..

    Paradise

    • *
    • Berselawatlah ke atas Nabi Muhammad s.a.w.
      • View Profile
    Reply #7 17 May, 2011, 11:09:48 PM
  • Publish
  •  :)
    Bagi saya pula lebih elok mereka dirumah saja... mereka akan terpelihara baik.. Berbanding di pejabat / diluar.. Mereka bukan sahaja terima fitnah dari kaum lelaki lainnya malah sahabat-sahabat perempuan juga boleh menjurus kepada terjadinya dosa-dosa kering.. Faktor ekonomi bukanlah satu masalah utama.. kalau miskin kita redhala dengan bersuamikan orang miskin. Kekadang bila kita tengok rancangan bersamamu, isteri mereka tetap setia walaupon serba kekurangan. Apakah kitani rasa kita lebih mulia dari isteri-isteri mereka yang dalam rancangan bersamamu itu?
    InsyaAllah Amiin..

    Reply #8 05 June, 2011, 11:11:06 AM
  • Publish
  • Yang penting, mesyuarat antara suami isteri yang mana lebih manfaat dan mudharat untuk rumahtangga.

    Tak ramai wanita hari ini yang terdidik dengan suasana 'rumahku syurgaku' jadi pendekatan berhikmah sangat diperlukan oleh suami dalam mendidik isteri berpendidikan tinggi menjadikan kerjaya surirumah sebagai satu kerjaya yang mulia dan tidak dipandang rendah.

    Walaupun demikian, bukan bermakna wanita bekerjaya itu terdiri daripada golongan yang tidak faham, tidak mahu atau tidak tahu kelebihan wanita berdiam diri di rumah. Bahkan, sebagai seorang surirumah saya sangat berterima kasih pada wanita2 bekerjaya yang sanggup berkorban yang berkhidmat sebagai jururawat, pekerja klinik dan hospital, doktor2, guru2 yang mendidik.. Bagi saya, tugas mereka sangat mulia. Sudah tentu saya tidak selesa ke klinik dan hospital jika semua kakitangan adalah lelaki setiap kali mengandung dan bersalin!

    Bagi saya, persoalan kewangan juga boleh menjadikan institusi keluarga menjadi goyah. Betapa ramainya pasangan yang bercerai apabila dihimpit masalah ekonomi. Ini berkaitan dengan masalah iman.

    Sebelum mengesyorkan kerjaya surirumah kepada isteri, lebihbaik isteri dipupuk keyakinannya tentang kelebihan wanita dirumah supaya tidak timbul masalah seperti depression yang kemudiannya membawa kepada masalah penderaan kanak2, isteri curang dan sebagainya.

    Reply #9 21 July, 2012, 09:04:10 AM
  • Publish
  • Assalamualaikum

    Dah banyak isu ini diperdebatkan. Namun pendapat saya, memang sebaiknya wanita itu berada di rumah sahaja itupun jika suaminya berkemampuan untuk menyara keluarga dan wanita itu rela hidup sederhana dan sekadarnya. Jangan pula, minta nak itu nak itu hingga memeningkan suami. Dan jika wanita itu ingin bekerja di luar rumah pun boleh cuma carilah pekerjaan yang kurang mudaratnya dengan lelaki dan fitnah. Contohnya pekerjaan sebagai cikgu. Cikgu ni masa di sekolah hanya 6 jam sahaja jika tiada aktiviti dan kalau ada aktiviti akan mencecah 7-8 jam. Selalunya cikgu ni tengahhari dah balik. So banyak maa di rumah. Dari segi pergaulan dengan lelaki pun kurang. Mana ada berurusan dengan lelaki sangat melainkan hal penting. Lainlah kalau wanita tu memang tak jaga pergaulan so setiap masa dia ada peluang untuk bergaul dengan lelaki.

    Macam saya ni, susahla kalau tidak bekerja, nak bayar hutang ptptn kemudian nak bantu adik dan mak saya. Tak kan nak harapkan suami je kan :-)

    So conclusionnya nak keja pun ok tak keja lagi ok :-) kalau keja tu pandai pandai la jaga diri jangan peramah sangat dengan lelaki tempat kerja tu

    cheksue89

    • *
    • SABAR Yo!
      • View Profile
    Reply #10 21 July, 2012, 09:23:22 AM
  • Publish
  • tak semua suami suka isteri berhenti kerja dan dok rumah. Contohnya saya sendiri dah berkali2 meminta suami mengizinkin saya berhenti kerja dan menumpukan perhatian dgn kerja rumah dan mengurus anak2. Malangnya setiap kali saya tanya suami pasti tarik muka tanda tidak setuju. banyak suami zaman sekarang yg lupa tanggungjawap pada isteri yg bekerja...dan menjadikan isteri rasa teraniaya. Saya bekerja untuk meringankan beban suami walaupun suami sebenarnya mampu jika saya tidak bekerja cuma dia memikirkan jika saya bekerja akan dapat melapangkan perbelanjaan dan dpt menabung dlm kwsp. Malangnya beban kerja rumah terpaksa saya lakukan sendirian sebaik pulang dari kerja dlm keaadaan yg letih, sedangkan suami boleh balik dan baring2 baca surat khabar malah terus tertidur...bila waktu makan isteri kena siapkan semua..seolah2 isteri itu hanya seorang suri rumah...Sudah byk saya lihat keadaan seperti ini sbb adat masyarakat kita yg menganggap isteri patut melakukan segala kerja2 rumah...walau pun tidak tertulis pun dlm Al-Quran..itu adalah tugas2 isteri...Kadang2 saya rasa amat sedih diperlakukan seperti itu.  Saya kena keluar bekerja, saya kena menguruskan semua hal2 keluarga, kena melayan suami..

    Ya Allah..kesiannya saudari...saya harap pun saya taknak bekerja selepas duk bersama suami nanti.kita kena tegas.bagitahu beliau saya taknak bekerja.lantak diala mencebik muka.saya dah pun cakap macam tu,dan hubby saya mulanya mencebik mukala tanda tidak setuju.tapi bila saya bagi artikel2 tanggungjawab suami ke emelnya dia sedar dan dia dah tidak kisah dah saya kerja or x.coz itu hak kita sbgai isteri.saya trusterang bila saya bkerja ni saya memang peramah pada suma jantina.dan saya cepat penat bila pulang kerja.untuk kebaikan seisi masyarakat saya taknak bekerja!hehehehe...
    'wahai hati,bersabarlah.."

    cheksue89

    • *
    • SABAR Yo!
      • View Profile
    Reply #11 21 July, 2012, 09:26:35 AM
  • Publish
  • Jadi, marilah kita belajar dan mengajar saudara muslimah kita untuk bekerja di rumah. Banyak sangat peluang pekerjaan yang lumayan buat surirumah. Contohnya buat cookies, kerepek, jahit baju, jahit manik, jahit crosstich, mengait, buat kraftangan- gubahan bunga, gelang @ rantai mutiara+crystal.. Sangat lumayan.

    Jahit baju, sehelai ja rm35.. Seari boleh jahit 3 helai! Dah rm100 seari.. Sebulan dah rm3k. Itu baru jahit biasa, tak masuk sulam, manik, buh bunga lagi.. Memang lumayan.

    Beli mutiara+kristal, seutas dalam lingkungan rm2-rm5.. Ada lebih kurang 100 butir, boleh dicampur2 ikut kreatif boleh jual lingkungan rm4-rm10 satu gelang@rantai. Untung 10x ganda..

    Jahit crosstich, memang tak payah cakaplah untungnya. Buat jambangan bunga saiz 1mx1m, kos dalam 200-300 tapi boleh jual rm800-1000.

    :senyum:. Saya pun baru ja mula belajar, tak sabar nak terima tempahan..

    wahhh~pandainya saudari!!!!hai...apalah bakat saya yang ada ni ya...menjahit pun belum tamat...nak ajar mengaji pun belum arif...nak jd pengasuh budak pun belum ckup sabar..aiyakkkk~!!!

    Reply #12 21 July, 2012, 10:17:17 AM
  • Publish
  • Takpelah cheksue.. Jadi bidadari je.. Layan suami dan asuh anak2.. Suami saya akhirnya tak benarkan saya buat kerja apapon untuk tampung keperluan. Cukuplah beliau seorang yang cari nafkah. Saya sebagai isteri menurut sahajalah..

    Suami saya kata.. Banyak cara lain boleh bantu suami.. Seperti solat dhuha, solat awal waktu, bacaan alwaqiah setiap hari, banyakkan bersedekah.. Selepas beberapa tahun menjadi surirumah.. Saya semakin yakin, hanya dengan amal selesai semua masalah.

    cheksue89

    • *
    • SABAR Yo!
      • View Profile
    Reply #13 21 July, 2012, 02:19:15 PM
  • Publish
  • eyakan...?adui.kenapalah saya tak terpikir ya.solat,amal dan mndoakan sumai dan keluarga satu keperluan juga tu kan?dan satu bantuan yang luarbiasa!wah!timakasih ya saudari!!akhirnya ada jugak kerja nak wat drumah.uhu

    robhunhayati

    • *
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Reply #14 22 July, 2012, 04:28:36 AM
  • Publish
  • Takpelah cheksue.. Jadi bidadari je.. Layan suami dan asuh anak2.. Suami saya akhirnya tak benarkan saya buat kerja apapon untuk tampung keperluan. Cukuplah beliau seorang yang cari nafkah. Saya sebagai isteri menurut sahajalah..

    Suami saya kata.. Banyak cara lain boleh bantu suami.. Seperti solat dhuha, solat awal waktu, bacaan alwaqiah setiap hari, banyakkan bersedekah.. Selepas beberapa tahun menjadi surirumah.. Saya semakin yakin, hanya dengan amal selesai semua masalah.

     :syukur:
    teruskan membantu kerana bantuan itu tidak semestinya dalam bentuk perbuatan secara lahiriah....

    Reply #15 22 July, 2012, 04:54:47 AM
  • Publish
  • Salaam...kiranya kaum Hawa ada masa lapang dan tak uzur Syar'ie boleh tambah solat waktu Dhuha..mohon apa sahaja nescaya diperkenan...saya yakin pasti kita terasa malah kiranya Allah beri lapang fikiran pun dah patutnya kita syukuri.dukalara pun hilang orang lihat kita un seronok sebab jiwa kaya...kiranya ada orang irihati itu depa punya pasallaa...cuma kita jangan sumpah-seranah sudah doa saja dia Allah kurnia kebaikan dan jangan lupa ajak dia buat baik sama kiranya dia tak tahu agama maka itu tanggungjawab kita bersama sebagai Mukminin mukminat. Tak susah pun ALlah bantu nanti... DO AT YOUR BEST AND ALLAH WILL FINISH THE REST. WasSalaam.

    robhunhayati

    • *
    • anak-anakku permata hatiku... Syukran ya ALLAH..
      • View Profile
    Reply #16 22 July, 2012, 05:59:18 AM
  • Publish
  • DO AT YOUR BEST AND ALLAH WILL FINISH THE REST

    syukran deuteromalay.... senyum*

    divider3
    halaqahforum4