Terjemah Matan Jurmiyyah ~Macam-macam Kalam

*

Author Topic: Terjemah Matan Jurmiyyah ~Macam-macam Kalam  (Read 5295 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

alhaudhie

  • *
  • Posts: 2086
    • View Profile
09 July, 2007, 10:17:36 AM
  • Publish
  • Macam-macam Kalam

    Muqaddimah

    بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ

    Telah berkata pengarang kitab ini (As Syaikh As Shonhajy) rahimahullah :

    Macam-macam Kalam

    Al kalam adalah Lafadz yang tersusun yang berfaedah dengan bahasa arab. Kalam itu ada tiga bahagian : Isim, fi’il, dan huruf yang memiliki arti.

    Isim itu dikenal dengan khafadh, tanwin, dan kemasukan alif dan lam. Dan huruf khafadh itu adalah :

    مِنْ, وَإِلَى, وَعَنْ, وَعَلَى, وَفِي, وَرُبَّ, وَالْبَاءُ, وَالْكَافُ, وَاللَّام

    dan huruf qasam (sumpah) yaitu waw, ba dan ta.

    Fiil itu dikenal dengan huruf

    ِقَدْ, وَالسِّينِ وَسَوْفَ وَتَاءِ اَلتَّأْنِيثِ اَلسَّاكِنَة (ta ta’nits yang mati) ِ

    Huruf itu adalah sesuatu yang tidak sah bersamanya petunjuk isim dan petunjuk fi’il.


    ISLAM untuk semua

    - Pentadbiran
    - Pondok Tahfiz

    nurizmi

    • *
    • Posts: 27
      • View Profile
    Reply #1 16 May, 2009, 01:47:02 AM
  • Publish
  • salam
    saya mempunyai buku terjemahan mantan arjumiyyah ini......pensyarah sy terjemah kan dlm bahasa melayu ia mudah di fahami ........


    AlBahr

    • *
    • Posts: 100
      • View Profile
    Reply #2 21 November, 2009, 11:34:02 PM
  • Publish
  • salam
    saya mempunyai buku terjemahan mantan arjumiyyah ini......pensyarah sy terjemah kan dlm bahasa melayu ia mudah di fahami ........



     :)

    Jadi boleh tak nurizmi ceritakan sedikit di forum bagaimana untuk memahami kitab itu dengan mudah?

    Mungkin nurizmi sudah lama tak masuk thread ini, sesiapa yang ada terbaca dan tahu mengenai kitab tersebut silalah berkongsikan pengalaman.

     :jaz:

    nnurr

    • *
    • Posts: 71
    • حسبي الله ونعم الوكيل
      • View Profile
    Reply #3 02 December, 2009, 04:22:04 PM
  • Publish
  • Salam..

    sebenarnya terdapat banyak buku yang menterjemahkan kitab Matan Jurmiyah.
    banyak terdapat di toko2 buku agama... Matan Jurmiyah agak mudah difahami sebenarnya...
    "Menyingkap sesuatu yang tersembunyi disebalik kesibukan manusia menyusun perancangan,
    kadang2 kita perlu menoleh seketika utk mencari nilai makna pengorbanan hakiki(pengorbanan pd agama).."

    AlBahr

    • *
    • Posts: 100
      • View Profile
    Reply #4 06 December, 2009, 06:27:01 AM
  • Publish
  • Salam..

    sebenarnya terdapat banyak buku yang menterjemahkan kitab Matan Jurmiyah.
    banyak terdapat di toko2 buku agama... Matan Jurmiyah agak mudah difahami sebenarnya...

    Baiklah, terima kasih nnurr, jadi jika untuk perbincangan di sini...apa yang nnurr tahu dan mengerti mengenai pembelajaran Matan Arjumiyyah.

    Jika tidak silap ini pembelajaran Bahasa Arab paling basic bukan?

    dya adriza

    • *
    • Posts: 423
      • View Profile
    Reply #5 06 December, 2009, 09:59:24 AM
  • Publish
  • Ana pernah menghadiri seminar di Pengkalan Hulu masa tingkatan 4...
    kami disuruh menghafal kitab ini dalam masa 3 hari....
    masyaallah... tapi bila diteliti semula, semua itu adalah basic bahasa arab.....

    nnurr

    • *
    • Posts: 71
    • حسبي الله ونعم الوكيل
      • View Profile
    Reply #6 06 December, 2009, 01:38:58 PM
  • Publish

  • Baiklah, terima kasih nnurr, jadi jika untuk perbincangan di sini...apa yang nnurr tahu dan mengerti mengenai pembelajaran Matan Arjumiyyah.

    Jika tidak silap ini pembelajaran Bahasa Arab paling basic bukan?

    ya... betul AlBahr.. ia adalah asas.. membicarakan tentang kalam yang terdiri daripada isim, fi'il dan hurf... maklumat asas tentang apa itu kalam, apakah itu isim, fi'il dan hurf...

    AlBahr

    • *
    • Posts: 100
      • View Profile
    Reply #7 08 December, 2009, 12:10:41 AM
  • Publish

  • Baiklah, terima kasih nnurr, jadi jika untuk perbincangan di sini...apa yang nnurr tahu dan mengerti mengenai pembelajaran Matan Arjumiyyah.

    Jika tidak silap ini pembelajaran Bahasa Arab paling basic bukan?

    ya... betul AlBahr.. ia adalah asas.. membicarakan tentang kalam yang terdiri daripada isim, fi'il dan hurf... maklumat asas tentang apa itu kalam, apakah itu isim, fi'il dan hurf...

    Wah! jika begitu boleh saya belajar dari nnurr?

     :msya:

    nnurr

    • *
    • Posts: 71
    • حسبي الله ونعم الوكيل
      • View Profile
    Reply #8 08 December, 2009, 02:17:10 PM
  • Publish
  • Baiklah, terima kasih nnurr, jadi jika untuk perbincangan di sini...apa yang nnurr tahu dan mengerti mengenai pembelajaran Matan Arjumiyyah.
    Jika tidak silap ini pembelajaran Bahasa Arab paling basic bukan?
    ya... betul AlBahr.. ia adalah asas.. membicarakan tentang kalam yang terdiri daripada isim, fi'il dan hurf... maklumat asas tentang apa itu kalam, apakah itu isim, fi'il dan hurf...
    Wah! jika begitu boleh saya belajar dari nnurr?
     :msya:
    :ins: nnurr cuba sekadar mampu... nnurr juga masih belajar... sama-samalah kita belajar ye AlBahr. andai nnurr punya salah, tegurlah...  :jaz:
    « Last Edit: 08 December, 2009, 02:35:59 PM by Ummi Munaliza »

    nnurr

    • *
    • Posts: 71
    • حسبي الله ونعم الوكيل
      • View Profile
    Reply #9 08 December, 2009, 02:46:05 PM
  • Publish
  • Di sini nnurr ceritakan tentang Matan Al Ajrumiyyah sebagai muqaddimah..

    Dalam kitab ini ia membicarakan tentang Kalam. Apakah yang dimaksudkan dengan kalam????

    Al kalam adalah Lafaz yang tersusun yang berfaedah dengan bahasa arab.
    Kalam itu terbahagi kepada : Isim, fi’il, dan huruf yang mempunyai erti.

    Isim itu dikenal dengan jar, tanwin, dan kemasukan alif dan lam. Dan huruf jar itu adalah :

    "من, الى, عن, على, في, رب, "ب" ,"ك", "ل


    dan huruf qasam (sumpah) yaitu waw, ba dan ta.

    Manakala bagi Fi'il pula dikenal dengan huruf

     (ta ta’nits yang mati) قد, السين, سوف, تاء ألتأنيث ألساكنة


    Manakala bagi Huruf pula adalah sesuatu yang tidak sah bersamanya petunjuk isim dan petunjuk fi’il.
    (ini bermakna Huruf hanya akan memberi makna jika ia hadir bersamanya petunjuk isim atau fi'il.)

    Bab Al I’rab
    I’rab itu adalah perubahan pada akhir kalimat untuk membezakan amil-amil yang masuk
    atasnya baik secara lafadz atau taqdir. Bahagian i’rab ada empat, yaitu rafa’, nashab, jar, dan jazm.

    Setiap isim itu boleh rafa’, nashab, jar dan tidak boleh jazm
    Setiap fi’il itu boleh rafa’, nashab, jazm, dan tidak boleh jar.

    Bab Mengenal tanda-tanda I’rab
    1. Bagi rafa’ itu ada empat tanda, yaitu dhammah, waw, alif dan Nun
    Jika Dhammah, maka ia menjadi tanda bagi rafa’ pada empat tempat :

    1. Pada Isim Mufrad,
    2. Jama’ taktsir
    3. Jama’ muannas salim, dan
    4. fiil mudhari’ yang tidak bersambung di akhirnya dengan sesuatu

     :ins: akan bersambung....

    nnurr

    • *
    • Posts: 71
    • حسبي الله ونعم الوكيل
      • View Profile
    Reply #10 10 December, 2009, 09:32:14 AM
  • Publish


  •  الكلمة ثلاثة أنواع : اسْمٌ ، وفعْلٌ ، وحَرْفٌ

    (1) الاسم :

        كل لفظٍ يُسَمَّى به إنسانٌ ، أو حيوانٌ، أو نباتٌ، أو جمادٌ،، أو أي شيء آخر.

    (2) والفعل :

        كلُّ لفظٍ يَدُلُّ على حصول شيء في زَمَن خاصٍّ.

    (3) والحرف :

        كل لفظٍ لا يظهر معناه كاملاً إلا مع غَيرِه

    AlBahr

    • *
    • Posts: 100
      • View Profile
    Reply #11 12 December, 2009, 02:40:12 AM
  • Publish
  •  :jaz:

    Terima kasih nnurr untuk pembelajaran ini...

     :syukur:

    issyah

    • *
    • Posts: 267
      • View Profile
    Reply #12 12 December, 2009, 02:57:52 AM
  • Publish
  • menarik tajuk ni..
    ana pn dulu blaja gne matan al-ajurumiah..
    moga semua dpt manfaat la kat sini...
    sy nak kongsikan ilmu,cuma xda kelapangan waktu..
    ~..I was married to the Dunya but we have divorced. I am now engage to Akhirat, but my desire to marry Jannah remains..~

    AlBahr

    • *
    • Posts: 100
      • View Profile
    Reply #13 12 December, 2009, 05:13:25 AM
  • Publish
  • menarik tajuk ni..
    ana pn dulu blaja gne matan al-ajurumiah..
    moga semua dpt manfaat la kat sini...
    sy nak kongsikan ilmu,cuma xda kelapangan waktu..

    Baiklah, cuba-cubalah jika ada masa tu ke sini...sharekan pengetahuan yang ukhti ada tu...lagi ramai mudarrisah lagi bagus...tak gitu?

    Ana Tholibah

    • *
    • Posts: 1369
      • View Profile
    Reply #14 10 May, 2014, 10:24:24 PM
  • Publish
  • Owh, thread dah sedia ada... nanti boleh sambung saja laa .
     :ins:

    UP .
    "The spirit of knowledge is action"..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    10 Replies
    7384 Views
    Last post 16 June, 2012, 06:03:23 PM
    by leha
    37 Replies
    4527 Views
    Last post 17 March, 2010, 04:24:17 PM
    by anasameen
    0 Replies
    297 Views
    Last post 06 May, 2014, 05:23:43 PM
    by lianazaman