surah untuk menenangkan jiwa

Author Topic: surah untuk menenangkan jiwa  (Read 20368 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

sabhah

  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
03 April, 2011, 01:02:54 PM
  • Publish Di FB
  • salam alaik...

    mohon bantuan akhowat semua, saya selalu diselubungi kesedihan dalam diri.  kadang2 rse nk menangis je hari2. 
    tidak tahu nk buat apa lagi.. selalui mengadu kpd Allah.. tp tetap juga rse sedih.  mohon kepada sesiapa yang ada tip2 untuk ketenangan dan hilangkan kesedihan diri ni..
    syukuran...
     :jaz:
    « Last Edit: 03 April, 2011, 01:05:15 PM by sabhah »

    Qalam Buana

    • *
    • Posts: 65
      • View Profile
    Jawab #1 03 April, 2011, 03:57:07 PM
  • Publish Di FB
  • jangan makan asam, dan benda masam

    cubalah makan daging - kambing ke jika boleh lalu

    sesungguhnya dgn menyebut nama Allah, tenteramlah jiwa

    baca yaasin, berdoa, mintak Allah rawat

    inshallah, mahu lebih advance sila pm saya
    lihat level ilmu anda

    inshallah

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1038
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Jawab #2 03 April, 2011, 06:05:29 PM
  • Publish Di FB
  • Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

    Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku.

    Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada ditimpa kesusahan dan kedukaan daripada kelemahan dan kemalasan, daripada kedekut dan perasaan takut dan daripada desakan berhutang dan paksaan orang.

    amin
    ..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
    ..salamesrakuntukmuselamanya..

    keju

    • *
    • Posts: 978
      • View Profile
    Jawab #3 03 April, 2011, 06:17:04 PM
  • Publish Di FB
  • selain baca surah :

    lakukan aktiviti fizikal.

    Apa jua aktiviti yang sihat termasuk juga hobi.

    swimming, jogging, badminton, gardening , jalan2 for window shopping.


    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #4 04 April, 2011, 06:37:11 PM
  • Publish Di FB
  • selain baca surah :

    lakukan aktiviti fizikal.

    Apa jua aktiviti yang sihat termasuk juga hobi.

    swimming, jogging, badminton, gardening , jalan2 for window shopping.
    yup benar puan keju -

    salah 1 keajaiban dunia kepada manusia... mafaat kan masa yg ada....
    (Senyum)-

    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #5 04 April, 2011, 06:41:00 PM
  • Publish Di FB
  • salam alaik...

    mohon bantuan akhowat semua, saya selalu diselubungi kesedihan dalam diri.  kadang2 rse nk menangis je hari2. 
    tidak tahu nk buat apa lagi.. selalui mengadu kpd Allah.. tp tetap juga rse sedih.  mohon kepada sesiapa yang ada tip2 untuk ketenangan dan hilangkan kesedihan diri ni..
    syukuran...
     :jaz:

    semua kalam ALLAH menenangkan jiwa.. cuma bagaimana nak mulakan dan nak ikhlas kan bacaan Nya.....

    semua itu adalah pentunjuk DIRI dan selebihnya kamu Usahakan sendiri ....
    dan semua itu ujian ALLAH bagi yang beriman kepada Nya...
    Insyallah dan Alhamdulilah...

    Ar-Ra'd ayat ke 28 -
    "(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

    harap kenali ler yg Beriman Itu...
    tak kan nak nangis dan sedih bila dah Beriman...
    (senyum)-
    semuga di permudahkan Urusan Kamu ye (senyum)

    zunita

    • *
    • Posts: 745
      • View Profile
    Jawab #6 04 April, 2011, 07:03:45 PM
  • Publish Di FB
  • Tok kalam kenapa tak boleh makan makanan yang masam?
    لا إله إلا الله

    5zul

    • *
    • Posts: 3045
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Jawab #7 04 April, 2011, 07:07:52 PM
  • Publish Di FB
  • Tok kalam kenapa tak boleh makan makanan yang masam?
    selalunya makanan masam boleh melupakan ingatan..(senyum)-

    meja

    • *
    • Posts: 52
      • View Profile
    Jawab #8 04 April, 2011, 07:59:50 PM
  • Publish Di FB

  • Ubat hati ada 5 perkaranya..

    Yang pertama, Baca AL Quran dan maknanya
    Yang kedua, Solat malam dirikanlah
    Yang ketiga, Berkumpullah dengan orang soleh
    Yang ke empat, berbanyaklah berpuasa
    Yang ke lima, zikir malam berpanjanglah

    Tenang dan lapang dada.. Bacalah Al Quran berserta maknanya.. Tak kiralah surah apa pun.. ayat mana pun..
    ketenangan akan hadir ke jiwamu... insyaAllah

    barakallah

    • *
    • Posts: 251
    • InsyAllah
      • View Profile
    Jawab #9 04 April, 2011, 08:36:35 PM
  • Publish Di FB
  • salam alaik...

    mohon bantuan akhowat semua, saya selalu diselubungi kesedihan dalam diri.  kadang2 rse nk menangis je hari2. 
    tidak tahu nk buat apa lagi.. selalui mengadu kpd Allah.. tp tetap juga rse sedih.  mohon kepada sesiapa yang ada tip2 untuk ketenangan dan hilangkan kesedihan diri ni..
    syukuran...
     :jaz:


    salam...
    1. jangn terlalu fikirkan perasaan sedih itu, bersuyurlah ada orangyang lagi sedih daripada kita..
    2. jaga kesihatan seperti kawan-kawan lain cadangkan, makan makanan yang berkhasiat
    3. keluar bersosial dengan kawan-kawan, cari topik yang baik untuk dibincangkan
    4. selalu telefon fmly, taye khabar mak abah..
    5. lakukan senaman, joging pada waktu pagi, so bangun pada awal pagi terasa segar dan nyaman..
    6. ambil peluang bila sedih, lakukakn soalat dan menangis la sepuasnya jika ia dapat melegakan anda...
    7. semestinya lakukan dari awal hingga akhir, baca al-quran, solat jaga hubungan dengan Allah, solat malam...
       
    setiap orang akan melalui perasaan sedih ini, itulah makhluk Allah ciptaanNya..perasan itu kurniaNya..maka kepada DIA juga ubat dan penawarnya...mengadulah padaNya

    locume

    • *
    • Posts: 19
      • View Profile
    Jawab #10 05 April, 2011, 12:45:43 AM
  • Publish Di FB
  •   :)

    Hati kene ikhlas terima ujian dan dugaan dari Allah. Sebagaii manusia yang emah, kite xboleh lari dari rasa sedih. Tapi dalam bersedih tu, kite kene redha, dan ketahuilah, itu tandanya Allah sayangkan kita...nak kite dekat lagi pada dia.

    Kalau saya dalam keadaan tertekan dan sedih, saya akan dirikan solat sunat istikharah dan menangis sepuas2nya sampai tersedu2....dan sambil tu akan terus berdoa dan mengadu pada Allah..sebab itulah tempat terbaik. Lepas tu, saya akan rasa lebih tenang dan saya serahkan segala urusan pada Allah s.w.t. Dan sambil drive kereta pergi & balik kerja hari2, jgn lepas berzikir dan berselawat...insya-allah, hati akan sentiasa tenang walau mcm mane besar dugaan yg datang...
     

    sabhah

    • *
    • Posts: 20
      • View Profile
    Jawab #11 05 April, 2011, 02:20:20 AM
  • Publish Di FB
  • :)
    syukran atas sume nasihat sahabat sekalian..

    sesunggunhnya amat bermakna bagi diriku yang lemah ni...

    insyaAllah.. saya akan berusaha.

    Sesunggunhnya Allah tidak akan memberi sesuatu ujian kecuali sekadar dengan kemampuanNya...

    jaimejoothman

    • *
    • Posts: 232
    • striving for an independent soul
      • View Profile
    Jawab #12 05 April, 2011, 09:55:34 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    saudari cubalah ayat 2 ayat At-Taubah yang terakhir.

    Lihat tafsir dan fahami maknanya. dan amalkan di waktu pagi dan petang secara istiqamah insya Allah besar hikmah nya.

    Wallahu'alam

    http://jaimejoothman.blogspot.com
    A Long Walk Home - http://jaimejoothman.blogspot.com ~ Kerugian & kemiskinan yang paling mengerikan; bahwa surga itu seluas langit & bumi; tapi kita tak beroleh sepijakpun tempat di sana~

    raeda_88

    • *
    • Posts: 7
      • View Profile
    Jawab #13 05 April, 2011, 10:39:12 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    hadapi dgan tabah.... jgan patah semangat....
    selepas kesusahan pasti akan ada kesenangan......... insya allah.. allah nak uji bgaimana kta menghadapi kesusahan dan kesedihan ni.... tempuh jer jalan di hadapan kita....... all the best!!

    http://puterichika.blogspot.com

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1038
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Jawab #14 21 April, 2011, 06:06:10 PM
  • Publish Di FB
  • Tok kalam kenapa tak boleh makan makanan yang masam?
    selalunya makanan masam boleh melupakan ingatan..(senyum)-

    betol3..saya ni jumpa orang 2 3 kali pun leh lupa wajah dia camne..
    asam punya pasal..keh3
    tapi makan juga

    Akh FalAh

    • *
    • Posts: 225
      • View Profile
    Jawab #15 09 May, 2011, 12:26:05 AM
  • Publish Di FB
  • Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

    Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku.

    Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada ditimpa kesusahan dan kedukaan daripada kelemahan dan kemalasan, daripada kedekut dan perasaan takut dan daripada desakan berhutang dan paksaan orang.

    amin

    good[okay][/okay]

    Hamisah Jaafar

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #16 02 June, 2011, 10:37:17 PM
  • Publish Di FB
  • salam alaik...

    mohon bantuan akhowat semua, saya selalu diselubungi kesedihan dalam diri.  kadang2 rse nk menangis je hari2. 
    tidak tahu nk buat apa lagi.. selalui mengadu kpd Allah.. tp tetap juga rse sedih.  mohon kepada sesiapa yang ada tip2 untuk ketenangan dan hilangkan kesedihan diri ni..
    syukuran...
     :jaz:

    :) "Wahai org2 yg beriman! Mohonlah pertolongan (kepada ALLAH) dgn SABAR dan SOLAT.Sesungguh, ALLAH beserta Org2 yg SABAR" (QS Al-Baqarah, 2:153). Bykkan melakukan solat2 sunat. Bykkan berzikir kpd ALLAH dgn Istigfar dan membaca Al-Quran.INSYA-ALLAH kesedihan akan digantikan dgn ketenangan.
    « Last Edit: 02 June, 2011, 10:41:37 PM by Hamisah Jaafar »

    SiNaR aBaDi

    • *
    • Posts: 748
      • View Profile
    Jawab #17 02 June, 2011, 10:43:22 PM
  • Publish Di FB
  • salam alaik...

    mohon bantuan akhowat semua, saya selalu diselubungi kesedihan dalam diri.  kadang2 rse nk menangis je hari2. 
    tidak tahu nk buat apa lagi.. selalui mengadu kpd Allah.. tp tetap juga rse sedih.  mohon kepada sesiapa yang ada tip2 untuk ketenangan dan hilangkan kesedihan diri ni..
    syukuran...
     :jaz:


    Bismillah

    Ukhti amalkan AL-MA'THURAT setiap hari pagi selepas subuh dan petang selepas asar. InsyaALLAH.. yakin dan tawakal pada RABB.
    SENYUMLAH pada segala cubaan kerana ketenangan meraih kebijaksanaan & mencetus kematangan. Terimalah SERIBU KEKALAHAN sebelum menerima SATU KEMENANGAN.;-)

    nurul hana

    • *
    • Posts: 317
      • View Profile
    Jawab #18 03 June, 2011, 11:42:42 AM
  • Publish Di FB
  • salam alaik...

    mohon bantuan akhowat semua, saya selalu diselubungi kesedihan dalam diri.  kadang2 rse nk menangis je hari2. 
    tidak tahu nk buat apa lagi.. selalui mengadu kpd Allah.. tp tetap juga rse sedih.  mohon kepada sesiapa yang ada tip2 untuk ketenangan dan hilangkan kesedihan diri ni..
    syukuran...
     :jaz:


    salam...
    1. jangn terlalu fikirkan perasaan sedih itu, bersuyurlah ada orangyang lagi sedih daripada kita..
    2. jaga kesihatan seperti kawan-kawan lain cadangkan, makan makanan yang berkhasiat
    3. keluar bersosial dengan kawan-kawan, cari topik yang baik untuk dibincangkan
    4. selalu telefon fmly, taye khabar mak abah..
    5. lakukan senaman, joging pada waktu pagi, so bangun pada awal pagi terasa segar dan nyaman..
    6. ambil peluang bila sedih, lakukakn soalat dan menangis la sepuasnya jika ia dapat melegakan anda...
    7. semestinya lakukan dari awal hingga akhir, baca al-quran, solat jaga hubungan dengan Allah, solat malam...
       
    setiap orang akan melalui perasaan sedih ini, itulah makhluk Allah ciptaanNya..perasan itu kurniaNya..maka kepada DIA juga ubat dan penawarnya...mengadulah padaNya

    Nur Mujahadah

    • *
    • Posts: 16
      • View Profile
    Jawab #19 03 June, 2011, 11:10:27 PM
  • Publish Di FB
  • salam alaik...

    mohon bantuan akhowat semua, saya selalu diselubungi kesedihan dalam diri.  kadang2 rse nk menangis je hari2. 
    tidak tahu nk buat apa lagi.. selalui mengadu kpd Allah.. tp tetap juga rse sedih.  mohon kepada sesiapa yang ada tip2 untuk ketenangan dan hilangkan kesedihan diri ni..
    syukuran...
     :jaz:


    Bismillah

    Ukhti amalkan AL-MA'THURAT setiap hari pagi selepas subuh dan petang selepas asar. InsyaALLAH.. yakin dan tawakal pada RABB.

     :)

    sy setuju...
    insyaALLAH, berkesan..
    yg penting, lakukan sepenuh hati,
    cuba fahami & resapi maksudnya dalam diri..
    berharap dan memohon dengan sebenar2nya pdNYA..
    insyaALLAH,  :aamiin:
    MUJAHADAH ITU PAHIT, KERANA SYURGA ITU MANIS...

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    4 Replies
    6806 Views
    Last post 25 December, 2011, 12:53:13 PM
    by Izazi Afifah
    19 Replies
    12022 Views
    Last post 06 June, 2011, 11:50:03 AM
    by Ace Abbas
    2 Replies
    867 Views
    Last post 16 July, 2012, 12:31:47 AM
    by aisya salika