Hukum Bercumbu

*

Author Topic: Hukum Bercumbu  (Read 9349 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Qasha Melati

  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
23 March, 2011, 12:44:06 PM
  • Publish
  •  :)
    kepada semua warga halaqah. Saya ada satu kemushkilan disini. Saya lihat makin bertambah golongan yang gemar melakukan perkara2 yang tidak senonoh: sprti bercumbu.. Sekarang, golongan remaja makin berani untuk melakukan perbuatan ini walaupun mereka berada di tempat awam..  :msya:
    soalan saya;
    Apakah hukum bercumbu sebenarnya..?
    terutamanya antara perempuan dan lelaki?
    bagaimana pula hukum bercumbu antara lelaki dan lelaki mahupun sebaliknya?
    « Last Edit: 23 March, 2011, 01:48:40 PM by Qasha Melati »

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #1 23 March, 2011, 12:49:32 PM
  • Publish
  • hukum bercumbu tanpa permit ne HARAM dan berdosa besar-

    bercumbu dengan permit ini di harus kan...
    mengeratkan antara suami isteri-


    -dari 'Aisyah r.a, katanya:
    "Apabila salah seorang kami haid, maka Rasulullah saw menyuruhnya supaya memakai kain haid, sesudah itu beliau bercumbuan dengannya."kata Aisyah selanjutnya,"tetapi, agaknya tidak ada di antara kalian yang sanggup mengendalikan nafsunya seperti Rasulullah saw."

    -hadis Nabi, Dari Maimunah r.a, isteri Nabi saw, katanya:

    "Rasulullah pernah bercumbu isterinya ketika sedang haid, tetapi mereka pakai kain haid (tidak sampai bersetubuh)."

    kalau duk suka suka bercumbu dengan kekasih.... DOSA di laknat ALLAH -

    (Senyum)




    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #2 23 March, 2011, 12:57:12 PM
  • Publish
  • Berdua-dua antara lelaki dan wanita bukan mahram. Sabda Nabi; “Tidak bersunyian (berdua-duaan) seorang lelaki dan seorang wanita melainkan syaitan akan menjadi yang ketiga antara mereka” (Sunan at-Tirmizi).

    tue pasal bercumbu dengan kekasih nie - dah jual maruah DIRI - sebaikkan nya menjaga ADAB DIRI seorang wanita....

    oleh iti Tuabat itu sentiasa terbuka tak kira Dosa kecil dan Besar , yakini lah DIRI Ikhlas menemui pintu Taubat itu .

    kasihiro

    • *
    • Posts: 567
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #3 23 March, 2011, 01:10:42 PM
  • Publish
  •  Assalamualaikum wbt,

    Tiada kebenaran yang membenarkan islam untuk bercumbu2 an....
    selagi tidak halal bagi keduanya (suami isteri).

    harap maklum.


    Qasha Melati

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #4 23 March, 2011, 01:34:25 PM
  • Publish
  • hukum bercumbuan antara perempuan dan lelaki yang bukan muhrim sememangnya haram, tetapi masih ramai yang di luar sana jadikan budaya ini sebagai rutin harian tiap kali bertemu.
     bagaiamana pula bagi mereka yang bercumbuan sesama jenis.. sesetengah golongan bercumbu sbgai tanda kasih sayang dan juga tanda persahabatan. (antra perempuan dan perempuan & sebaliknya).. Adakah perbuatan itu haram..?

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #5 23 March, 2011, 01:39:28 PM
  • Publish
  • hukum bercumbuan antara perempuan dan lelaki yang bukan muhrim sememangnya haram, tetapi masih ramai yang di luar sana jadikan budaya ini sebagai rutin harian tiap kali bertemu.
     bagaiamana pula bagi mereka yang bercumbuan sesama jenis.. sesetengah golongan bercumbu sbgai tanda kasih sayang dan juga tanda persahabatan. (antra perempuan dan perempuan & sebaliknya).. Adakah perbuatan itu haram..?
    HARAM ALLAH melarang melakukan cinta sejenis....
    dan setiap yg hidup berpasangan - maksud firman ALLAH tadi berpasangan itu adalah berlainan jantina...
    (Senyum)-

    Dan HAram juga bagi wanita menunjukkan alat sulit ( kelamin ) kepada wanita lain bukan tujuan perubatan ....
    maksud kamu tidak di galakan tunjuk kan kemaluan kepada kawan awak atau rakan bilik -

    zaman nabi luth kaum nya homeseks.... jangan bergitu yer... di telan lahar api yg panas nanti-
    (Senyum)

    Qasha Melati

    • *
    • Posts: 4
      • View Profile
    Reply #6 23 March, 2011, 01:45:32 PM
  • Publish
  • Oh.. kesimpulannya, hukum bercumbu selain daripada suami adalah haram..... begitukah?

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #7 23 March, 2011, 01:50:52 PM
  • Publish
  • yup-
    lihat kembali -
    surah An Nur ayat ke 31-
    Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.

    kalau nak bercumbu dengan mak apa salahnya....
    maksud bercumpu bukan sampai cium sana sini heee itu bagi suami isteri cium lah mana suka...
    kalau nak manja dengan mak nak bercumbuan cium lah dahi nya... kucupan tangannya.. kakinya....
    mugaa ALLAH permudahkan ... RESTUI.....
    (senyum)

    durian

    • *
    • Posts: 145
    • alhamdulillah..bernapeh lagi den....
      • View Profile
    Reply #8 23 March, 2011, 02:37:57 PM
  • Publish
  • ade yang mentafsir begini....

    BERCIUM : LENTOK-LENTOK CIUM PIPI
    BERCUMBU : LENTOK-LENTOK CIUM KAWASAN MUKA
    BERKUCUP : LENTOK-LENTOK SAMBIL BIBIR BERPAUT

    ado plak yang mengkategorikan dosa antara ketiga-tiganya dan memberikan hujah mengHALALkannya pulak..

    `antara ketiga-tiga ni berkucup @ comolot la yang dosa besar...sebab orang dah kawin je yang buat...`
    `alah...kita kan dah bertunang....ringan-ringan sikit je...nanti dah kahwin bercumbu dengan orang yang sama jugak...`
    `bukan apa kalau ko nak tahu..buat camni la supaya awek tu tak lari....biar dia ingat & angau kat aku...`

    more worst....
    `aku nak bercumbu ke,bertenggek ke apa ada hal....aku yang tanggung dosa ni,bukan ko...`

    YA ALLAH...jauhkan lah anak aku nanti dari terjebak..... :aamiin:
    mAkAn mEsTi miNuM,tApi kAlaU miNuM bELum tEnTu mAkAn..bUanG Air BeSAr mEsTi bUanG Air kEciL,tAPi bUAnG Air kEciL bELum tEnTu BuAnG Air BeSaR...kAn...???
    ** mAcAm Tu `iA` mAsUk mAcAm Tu LaH `iA` kELuaR..... **

    Ace Abbas

    • *
    • Posts: 417
      • View Profile
    Reply #9 23 March, 2011, 04:26:19 PM
  • Publish
  • Salaam.

    Macam mana pula kalau lelaki  dengan lelaki bercium pipi dan dahi, macam orang Arab buat tu?
    Apa hukumnya?

    lislam

    • *
    • Posts: 881
      • View Profile
    Reply #10 23 March, 2011, 04:55:52 PM
  • Publish
  • Salaam.

    Macam mana pula kalau lelaki  dengan lelaki bercium pipi dan dahi, macam orang Arab buat tu?
    Apa hukumnya?
    mesti lah boleh......sama jantina kan

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #11 23 March, 2011, 07:49:31 PM
  • Publish
  • Salaam.

    Macam mana pula kalau lelaki  dengan lelaki bercium pipi dan dahi, macam orang Arab buat tu?
    Apa hukumnya?
    mesti lah boleh......sama jantina kan
    ikut pada hukumnya...
    bapakmu mu salam cium lah pipi dahi dan sebagainya....
    tidak menimbul kan NAfsu ... oso ken...
    jangan pula ngan housemate lak.. nak test ... heeeee DOSA.
    kena fahami yer....

    lislam

    • *
    • Posts: 881
      • View Profile
    Reply #12 23 March, 2011, 08:27:05 PM
  • Publish
  • Salaam.

    Macam mana pula kalau lelaki  dengan lelaki bercium pipi dan dahi, macam orang Arab buat tu?
    Apa hukumnya?
    mesti lah boleh......sama jantina kan
    ikut pada hukumnya...
    bapakmu mu salam cium lah pipi dahi dan sebagainya....
    tidak menimbul kan NAfsu ... oso ken...
    jangan pula ngan housemate lak.. nak test ... heeeee DOSA.
    kena fahami yer....
    :senyum:.....baru paham....syukran ya

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #13 24 March, 2011, 08:12:01 AM
  • Publish
  • den suka je jumpe member usrah....
    cium pipi..heeeeee........... tolooong
    baik2 je......
    "Ukhwah fillah takkan musnah..lautan erat takkan mungkin patah..Bertemu, berpisah..hanya KENANGAN SEMATA..Redho Allah, Kita cari..Moga2 kita kan diRahmati..Dengan niat yang suci,bertemu kembali di negeri Abadi.. Salam kemaafan."

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #14 24 March, 2011, 09:44:32 AM
  • Publish
  • den suka je jumpe member usrah....
    cium pipi..heeeeee........... tolooong
    baik2 je......

    yup syida...kenali yg mana baikNya..... yg tidak menimbulkan nafsu shyawat...
    lihat kembali surah An-nur ayat 31
    bagaimana di kata Aurat tue,,,,
    dan bagaimana di kata keterlaluan...
    tak kan kamu tidak memahami syida....
    ku jumpa sahabat ku syeikh pun ku peluk rindu... (Senyum)

    hanan_annisa

    • *
    • Posts: 33
      • View Profile
    Reply #15 24 March, 2011, 10:56:57 AM
  • Publish
  •  :)
    betul2...HUKUM BERCUMBU ANTRA BKN MAHRAN ADALAH HARAM...
    tp yg masalah nye semakin berkurang perasaan MALU yag ada dalam diri..
    itu yg membuatkan mereka tidak segan bercumbu di khalayak ramai...mereka merasakan itu satu kemegahan pd diri mereka....
    Dah la kurang perasaan malu...pd diri..
    iman dlm diri pon semakin berkurang...
    ape lagi hawa nafsu lew yg bermaharajalela!!!
    ish22....ape nk jd ni??? :msya:
    YA ALLAH BANTULAH UMAT ISLAM ZAMAN SEKARANG INI....

    Ayatul Ukhuwwah

    • *
    • Posts: 388
    • sy mahu jd serikandi berjiwa pejuang..InsyaAllah
      • View Profile
    Reply #16 24 March, 2011, 11:07:28 AM
  • Publish
  • :)
    betul2...HUKUM BERCUMBU ANTRA BKN MAHRAN ADALAH HARAM...
    tp yg masalah nye semakin berkurang perasaan MALU yag ada dalam diri..
    itu yg membuatkan mereka tidak segan bercumbu di khalayak ramai...mereka merasakan itu satu kemegahan pd diri mereka....
    Dah la kurang perasaan malu...pd diri..
    iman dlm diri pon semakin berkurang...
    ape lagi hawa nafsu lew yg bermaharajalela!!!
    ish22....ape nk jd ni??? :msya:
    YA ALLAH BANTULAH UMAT ISLAM ZAMAN SEKARANG INI....

    hurmm..betol3..setuju dgn hanan..
    bila perasaan malu tu dah tak ade..perkara2 begini la yang jadi..sedih bila dengar ramai golongan muda nie terlanjur..dah sah-sah la berdosa..belum kes mengandung..lepas tu buang anak..bertambah-tambah la dosa..dosa sedia ada pun belum tentu kita mampu nak tanggung.. sepatutnya tambahkan pahala..iman..:msya:..ini la jadi bila nafsu tak dapat nak dikawal..
    maaf kalau terkasar bahasa..

    SAY NO TO ZINA

    kasihiro

    • *
    • Posts: 567
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #17 24 March, 2011, 11:34:43 AM
  • Publish
  • Salaam.

    Macam mana pula kalau lelaki  dengan lelaki bercium pipi dan dahi, macam orang Arab buat tu?
    Apa hukumnya?
    mesti lah boleh......sama jantina kan
    ikut pada hukumnya...
    bapakmu mu salam cium lah pipi dahi dan sebagainya....
    tidak menimbul kan NAfsu ... oso ken...
    jangan pula ngan housemate lak.. nak test ... heeeee DOSA.
    kena fahami yer....

    eeee....goli den..

    kasihiro

    • *
    • Posts: 567
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #18 24 March, 2011, 11:38:36 AM
  • Publish

  • ish22....ape nk jd ni??? :msya:
    YA ALLAH BANTULAH UMAT ISLAM ZAMAN SEKARANG INI....

    aminn ya Robb

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #19 24 March, 2011, 12:10:25 PM
  • Publish
  • :)
    betul2...HUKUM BERCUMBU ANTRA BKN MAHRAN ADALAH HARAM...
    tp yg masalah nye semakin berkurang perasaan MALU yag ada dalam diri..
    itu yg membuatkan mereka tidak segan bercumbu di khalayak ramai...mereka merasakan itu satu kemegahan pd diri mereka....
    Dah la kurang perasaan malu...pd diri..
    iman dlm diri pon semakin berkurang...
    ape lagi hawa nafsu lew yg bermaharajalela!!!
    ish22....ape nk jd ni??? :msya:
    YA ALLAH BANTULAH UMAT ISLAM ZAMAN SEKARANG INI....

    hurmm..betol3..setuju dgn hanan..
    bila perasaan malu tu dah tak ade..perkara2 begini la yang jadi..sedih bila dengar ramai golongan muda nie terlanjur..dah sah-sah la berdosa..belum kes mengandung..lepas tu buang anak..bertambah-tambah la dosa..dosa sedia ada pun belum tentu kita mampu nak tanggung.. sepatutnya tambahkan pahala..iman..:msya:..ini la jadi bila nafsu tak dapat nak dikawal..
    maaf kalau terkasar bahasa..

    SAY NO TO ZINA
    SAY memang senang (senyum) kamu ada perasan pasangan bercumbu SAY lah kepada mereka .....
    zina itu di laknat...boleh ker ... atau ada emas dalam mulut....

    Elakkan prsangkaan Buruk.... Inysallah segalaNya mungkin...
    Alhamdulilah....

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    12 Replies
    4311 Views
    Last post 21 September, 2009, 01:58:19 AM
    by Sum79
    HUKUM DUNIA

    Started by mutiara_ilahi « 1 2 » Ibadah

    31 Replies
    7387 Views
    Last post 28 April, 2009, 10:37:43 PM
    by Trap_Master