Rokok Malaysia mahal,Rokok luar murah, Ape komen anda?

*

Poll

Anda perokok? Bukan? Mari kita cari berapa ramai orang perokok di halaqah ini.. Jangan risau.. Halaqian lain x akan tahu bahawa anda perokok jika anda click pada poll di bwah ini.. Cume nak mencari berapa ramai yang merokok walaupun tahu rokok itu x baik

Saya merokok..
Saya tidak merokok..

Author Topic: Rokok Malaysia mahal,Rokok luar murah, Ape komen anda?  (Read 7925 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

hairilnua

  • *
  • Posts: 1054
  • Allahuakbar....!!
    • View Profile
17 March, 2011, 02:14:56 PM
  • Publish
  • Sememangnya kita tahu bahawa rokok itu tidak baik dan ada fatwa yang mengatakan "haram merokok".. Kerajaan pula sibuk menaikkan harga rokok semahal-mahalnya bagi mengurangkan perokok-perokok di malaysia.. Cukai-cukai rokok yang di naikkan pula melebihi dari harga pembuatan rokok tersebut sehingga membebankan perokok-perokok di malaysia ni.. Tetapi semakin hari,, masih x nampak pun perubahan pada ahli-ahli perokok.. Yang merokok,, terus merokok.... Yang x merokok,, belajar merokok... Yang bencikan rokok,, bila frust menonggeng,, mula mendekati rokok..... Yang sedar diri tu miskin,, duit x ada,, kadang2 kalo x dapat rokok mahal,, rokok daun pun jadi lah... Yang mana orang kaya tu,, stock berkaturn-katurn.. Budak-budak pun ade yang dah expert merokok.. Guru-guru merotan anak murid yang merokok,, tapi guru tu pun merokok jugak..

    Teringat 1 kisah di mana telah terjadi di sebuah institusi pengajian di malaysia,, seorang student kantoi merokok di dalam dorm.. Warden telah merampas rokok-rokok nya dan menghukum dengan menyuruh remaja tersebut isap 3 batang sekaligus tanpa memegang rokok tersebut sehingga habis.. kemudian di ulang berkali-kali dan di tambah lagi dengan rokok-rokok lain.. Adakah anda rasa ini bersesuaian dengan hukuman bagi perokok?

    So,, berdasarkan cerita yang di karang di atas ini,, berikan apa jua pandangan anda yang positif mahupun negatif.................

    p/s: sapa2 juga boleh vote tak kira lelaki @ perempuan asalkan dia ahli yang berdaftar di halaqah.net..
    « Last Edit: 17 March, 2011, 02:26:59 PM by hairilnua »
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    zunita

    • *
    • Posts: 744
      • View Profile
    Reply #1 17 March, 2011, 02:19:14 PM
  • Publish
  • Perempuan boleh ke nak vote? Kalau perempuan boleh, ramai yang vote tak boleh merokok.
    Atau lelaki sahaja?
    لا إله إلا الله

    kasihiro

    • *
    • Posts: 567
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #2 17 March, 2011, 02:24:05 PM
  • Publish
  •  :)

    tak kisah la..bagaimana merokok itu..

    Kalau dah merokok 2 tak payah sampai padam api rokok kat baju orang lain huh..( nasib pkai kemeja )

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #3 17 March, 2011, 08:37:27 PM
  • Publish
  • wah !!!cam ner nak buat vote2 ni..terer la hairil nua...ti ko aja aku ek....
    merokok...yup, setuju jugak dengan hairil nuar....

    mereka yang merokok ni DAH TAHU merokok tu TAK BAIK tapi still merokok..uhuk2...hee.....
    kenapa?? kenapa??

    adakah SUSAH untuk berhenti?? atau saja2? den tak merokok tapi..pernah try...hee....mase zaman gangster2 dulu...
    "Ukhwah fillah takkan musnah..lautan erat takkan mungkin patah..Bertemu, berpisah..hanya KENANGAN SEMATA..Redho Allah, Kita cari..Moga2 kita kan diRahmati..Dengan niat yang suci,bertemu kembali di negeri Abadi.. Salam kemaafan."

    An_Nisae

    • *
    • Posts: 171
    • Cuma perbetuli diri jua...
      • View Profile
    Reply #4 17 March, 2011, 08:42:23 PM
  • Publish
  • Budak sekarang nie bila kita tegur 'jangan merokok!'...
    Diorang dengan selambernya jawab...'imam pun merokok'...
    'Mane berdosa...kalau dosa kenapa imam merokok...'
    Wohoho....apa nak jadi dengan kehidupan sekarang.....

    Maaf kalau kenyataan ini buat orang lain terasa...
    tapi ni lah yang selalu saya dengar.....
    "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah Ali Imran: 139)

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Reply #5 17 March, 2011, 08:44:26 PM
  • Publish
  • bila merokok=membahayakan kesihatan
    bila membahayakan kesihatan=zalim pada diri sendiri
    zalim pada diri sendiri=berdosa taw....hmm...
    kawan2...berhenti ye isap rokok..tak bagus..busuk plak tu....
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    nazirul razali

    • *
    • Posts: 875
    • HIDUP JIHAD, MATI SYAHID, ALLAH HUAKHBAR.
      • View Profile
    Reply #6 17 March, 2011, 10:43:56 PM
  • Publish
  •  :)

    slogan "TAK NAK" merokok...... diorang cakap, memanglah "TAK NAK" sebab "TAK NAK ROKOK PATAH"......
    boleh pulak diorang buat kelakar kat sini....... tak paham lah den......
    <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<                              <')))))<
                         <')))))<

    hairilnua

    • *
    • Posts: 1054
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #7 18 March, 2011, 01:28:22 AM
  • Publish
  • bagi aku,, merokok lah sebanyak mana pun.. asalkan x menyusahkan mak bapak.. ni ade orang isap rokok tapi masih lagi tido kat bawah ketiak mak... ape kes... hari2 minta duit kat mak dengan alasan yang bermacam-macam.. tapi,, last2 beli rokok.. rokok pulak jenama 'salem'.. orang kampung aku panggil rokok 'salem' ni rokok pondan.. sebab ade rasa angin bila isap.. aku pun x tau sebab aku xpenah isap rokok tu.. walau ape pun,, x baik isap rokok ni.. x kira la rokok mahal ke murah ke.. sama je terma & syarat nye.. isap gaya ape pun,, asap kuar jugak... heee... haa,, sape yang isap rokok tu,, jom kita wat ooooo nak? wat ooooo banyak2... heee.....

    Antagonist

    • *
    • Posts: 198
      • View Profile
    Reply #8 18 March, 2011, 05:18:50 AM
  • Publish
  • malaysia...semua mahal..mana ada murah..yg murah harga diri awek2 je,,,
    kat filipino marlboro baru rm3.00...(nanti ada la yg sopannya suruh aku pindah dok filipino)
    bab merokok ni takyah bertekak,,baik yg merokok atau tak merokok sama je,,cakap pandai semua..
     
    apsal pulak merokok tu zalim diri sendiri?
    blh jatuh sakit ke?ramai je yg tak hisap rokok pun sakit mcm2..
    ke kalau dpt penyakit sbb isap rokok tu dikira laknat dr Allah?

    hisap je nak isap bnyak mana pun,,
    bukan mintak duit sesapa...
    yg tak hisap tu sedap ler cakap ,,bakar duit,,
    yg tak bakar duit?
    perokok boleh belanjakan wang sehingga 400 sebulan...utk rokok..
    tak kisahlah,,,dah mmg dia hampeh
    yang tak merokok?adakah anda belanjakan wang sebnyak itu ke jalan Allah?

    bersyukurlah anda tidak mengalami ketagihan rokok
    tak perlu tergedik2 nak nasihat perokok...
    tak suka bau rokok blah jelah...
    hidu bau rokok yg busuk tu bergando baiknya dr bau wangi awek yg sopannya...
    dah la wangi...sedap pandang...dapat dosa kering jer...bkn leh pegang pun


    hisap jelah!

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #9 18 March, 2011, 07:16:46 AM
  • Publish
  • bagi aku,, merokok lah sebanyak mana pun.. asalkan x menyusahkan mak bapak.. ni ade orang isap rokok tapi masih lagi tido kat bawah ketiak mak... ape kes... hari2 minta duit kat mak dengan alasan yang bermacam-macam.. tapi,, last2 beli rokok.. rokok pulak jenama 'salem'.. orang kampung aku panggil rokok 'salem' ni rokok pondan.. sebab ade rasa angin bila isap.. aku pun x tau sebab aku xpenah isap rokok tu.. walau ape pun,, x baik isap rokok ni.. x kira la rokok mahal ke murah ke.. sama je terma & syarat nye.. isap gaya ape pun,, asap kuar jugak... heee... haa,, sape yang isap rokok tu,, jom kita wat ooooo nak? wat ooooo banyak2... heee.....

    ril ko ni lawak la...aku tak tahan..ko soh buat O pulak..bab tu aku tak reti , aku buat hurup A pandai la..hee....aku sokong statement ko yang colour merah ni..hidup hairil nua!!  yahooo*

    kasihiro

    • *
    • Posts: 567
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #10 18 March, 2011, 09:33:58 AM
  • Publish
  • Kenapa payah sangat?..dah fatwa cakap HARAM...stop ja la..

    Lagi nak lawan buat apa?..tak kira mana duit tu beli guna duit sapa..yang penting da HARAM!

    ADA KA ROKOK TU SUNNAT? dan yang paling lawak ..ada yang cakap MAKRUH??..:senyum:..udah2 la ya.. ^^

    supriyani

    • *
    • Posts: 170
      • View Profile
    Reply #11 18 March, 2011, 09:48:02 AM
  • Publish
  • bagi aku,, merokok lah sebanyak mana pun.. asalkan x menyusahkan mak bapak.. ni ade orang isap rokok tapi masih lagi tido kat bawah ketiak mak... ape kes... hari2 minta duit kat mak dengan alasan yang bermacam-macam.. tapi,, last2 beli rokok.. rokok pulak jenama 'salem'.. orang kampung aku panggil rokok 'salem' ni rokok pondan.. sebab ade rasa angin bila isap.. aku pun x tau sebab aku xpenah isap rokok tu.. walau ape pun,, x baik isap rokok ni.. x kira la rokok mahal ke murah ke.. sama je terma & syarat nye.. isap gaya ape pun,, asap kuar jugak... heee... haa,, sape yang isap rokok tu,, jom kita wat ooooo nak? wat ooooo banyak2... heee.....


    kira baguslah tu tak menyusahkan mak bapak....tapi adakah anda sedar bahawa anda SEDANG menyusahkan ORANG DI SEKELILING anda dengan ASAP ROKOK yang keluar dari mulut,hidung atau telinga anda?

    Kajian menunjukkkan seorang yang merokok itu hanya menyedut lebih kurang 25% daripada asap rokoknya, manakala baki 75% asap rokok itu akan meresap ke udara dan mungkin atau boleh disedut oleh orang lain di sekelilingnya.

    ASAP ROKOK MENGANDUNGI :-

    •   TAR , sejenis bahan kimia yang menggangu paru-paru dan boleh menyebabkan barah.

    •   NIKOTIN , sejenis dadah yang berbahaya kepada jantung dan system saraf.

    •   KARBON MONOKSIDA , sejenis gas beracun yang mengurangkan bekalan oksigen kepada badan.

    •   BAHAN KIMIA , yang menyebabkan penyakit barah.

    ASAP YANG KELUAR DARI PUNTUNG ROKOK MENGANDUNGI :-

    •   3 kali lebih banyak tar.

    •   2 kali lebih banyak nikotin.

    •   5 kali lebih banyak karbon monoksida.

    •   50 kali lebih banyak bahan kimia yang menyebabkan barah.

    JADI , APAKAH KESANNYA ?

    Penyelidikan menunjukkan ASAP ROKOK tersebut boleh mendatangkan kesan-kesan buruk kepada :-

    •   ISTERI PEROKOK.

    Isteri-isteri ini mempunyai risiko mengidap barah paru-paru yang lebih tinggi berbanding dengan isteri orang yang bukan perokok.

    •   RAKAN-RAKAN SEPEJABAT.

    Mereka yang bekerja dengan perokok untuk jangka masa yang lama boleh mengalami kerosakan paru-paru.

    •   BAYI DAN KANAK-KANAK.

    Asap rokok boleh menggencat pertumbuhan bayi di dalam rahim ibu.

    Anak-anak perokok lebih kerap di serang oleh jangkitan paru-paru, batuk-batuk, selsema dan sakit kerongkong. Mereka juga lebih kerap jatuh sakit.

    Disamping itu, ibu-bapa yang merokok memberi satu contoh yang buruk kepada anak mereka kerana anak mereka akan meniru tabiat merokok mereka kelak.

    •   PESAKIT-PESAKIT.

    Pesakit-pesakit jantung lebih mudah mendapat serangan jantung di tempat-tempat yang penuh dengan asap rokok.

    Pesakit-pesakit asma turut juga menghadapi kesulitan untuk bernafas apabila terdedah kepada asap rokok.


    SECARA UMUM

    Akibat dari menyedut ASAP ROKOK kebanyakan orang mengalami kesan-kesan seperti :-


    #   SAKIT KEPALA

    #   SAKIT KERONGKONG DAN SAKIT MATA

    #   PENING – PENING

    #   BATUK – BATUK

    (fakta ini dicopy paste drp satu sumber... okaja*)

    HAYATILAH VIDEO INI :
    <iframe title="YouTube video player" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/WxDLW-Fsu9g?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

    BERHENTILAH MEROKOK! SAYANGI KELUARGA DAN ORANG SEKELILING ANDA!
    [/color][/size]
    "Aku mahu jadi org yg baik, melakukan kebaikan supaya org lain dpt manfaat.. jika aku tak mampu.. jgnlah kiranya aku buat kejahatan atau kejahatan dlm kebaikan. Biarlah aku diam andai aku belum bersedia.Kini aku lemah, namun tak pula aku ingin jadi lemah selama-lamanya."

    cahaya pencinta

    • *
    • Posts: 1086
    • Dalam pahit hidup, aku merasa manisnya~
      • View Profile
    Reply #12 18 March, 2011, 10:00:48 AM
  • Publish
  •  :)

    Untuk yang ketagihan, bukan tak ada jalan nak berhenti. Dah semakin banyak cara. Contoh terdekat abang saya, dah berhenti- yang ni tak tau sebab ape.

    Sorang lagi makin kurang- yang ni sebab bini tak tahan bau rokok. Siap la kalau isap. Dah la anak kecik.

    Yang lagi dua- masih dalam proses atau pun tak terproses2..

    Dalam 4 satu dah berjaya. Boleh je nak berhenti. Rokok makin mahal- diorang hisap rokok daun je. Kandungan tak tau la sama tak dengan rokok ready made tu.

    Soal hukumnya haram- tak berani nak komen- tapi, sebelum ni belum difatwakan- ramai dah yang tertagih. Sakit jugak la nak stop tetiba kot. Ape pun bergantung pada niat. Nak berhenti, insyaAllah boleh, kalau lambat pun, sikit2 kot.

    ROKOK DAH MAHAL. Kementerian kesihatan dah buat iklan. Fatwa dah keluar haram. Nak berhenti atau tidak, bergantung pada individu.

    It's all up to you la.

    Ingat dah mahal orang akan kurang merokok kot. Tu yang bagi mahal. Tapi, benda dah ada, mesti la ada orang beli tak?

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #13 18 March, 2011, 10:09:34 AM
  • Publish
  • seorang sahabat ana berhenti lepas tau dalam rokok ada darah babi...
    katanya takut jadi darah daging....nabi macam2 kesan...
    doa pon tak makbul...

    emmmm....

    amrizal

    • *
    • Posts: 213
    • Mati pada Jalan Allah cita-cita Kami
      • View Profile
    Reply #14 18 March, 2011, 10:22:42 AM
  • Publish
  • Sememangnya kita tahu bahawa rokok itu tidak baik dan ada fatwa yang mengatakan "haram merokok".. Kerajaan pula sibuk menaikkan harga rokok semahal-mahalnya bagi mengurangkan perokok-perokok di malaysia.. Cukai-cukai rokok yang di naikkan pula melebihi dari harga pembuatan rokok tersebut sehingga membebankan perokok-perokok di malaysia ni.. Tetapi semakin hari,, masih x nampak pun perubahan pada ahli-ahli perokok.. Yang merokok,, terus merokok.... Yang x merokok,, belajar merokok... Yang bencikan rokok,, bila frust menonggeng,, mula mendekati rokok..... Yang sedar diri tu miskin,, duit x ada,, kadang2 kalo x dapat rokok mahal,, rokok daun pun jadi lah... Yang mana orang kaya tu,, stock berkaturn-katurn.. Budak-budak pun ade yang dah expert merokok.. Guru-guru merotan anak murid yang merokok,, tapi guru tu pun merokok jugak..

    Teringat 1 kisah di mana telah terjadi di sebuah institusi pengajian di malaysia,, seorang student kantoi merokok di dalam dorm.. Warden telah merampas rokok-rokok nya dan menghukum dengan menyuruh remaja tersebut isap 3 batang sekaligus tanpa memegang rokok tersebut sehingga habis.. kemudian di ulang berkali-kali dan di tambah lagi dengan rokok-rokok lain.. Adakah anda rasa ini bersesuaian dengan hukuman bagi perokok?

    So,, berdasarkan cerita yang di karang di atas ini,, berikan apa jua pandangan anda yang positif mahupun negatif.................

    p/s: sapa2 juga boleh vote tak kira lelaki @ perempuan asalkan dia ahli yang berdaftar di halaqah.net..


    Dulu masa sekolah.. ade member kantoi rokok dalam asrama.. kena panggil di perhimpunan pelajar Isnin... amik rokok tu isi dia campur dengan air... suh minum time perhimpunan.. orang kata kalau minum air tembakau leh buat berhenti rokok..

    Lepas tu member tu merokok gak lagi...
    Dapatkan tudung bidang 60 dengan harga serendah RM19.90 sehelai. Sila layari link dibawah untuk maklumat lanjut.
      http://www.modernmuslim.co.cc

    hairilnua

    • *
    • Posts: 1054
    • Allahuakbar....!!
      • View Profile
    Reply #15 18 March, 2011, 01:08:28 PM
  • Publish
  • woi... tukar la balik gambar aku.. apo pak lebai lak avatar aku.. hampeh tol la.. mane pic ''jom sertai pas'' aku dulu tu? dah bertaun gambar tu.. last2,, suka2 je tukar... ni nak marah ni.. ish..... heee.... back to topic...

    betul kata2 bro hydra tu.. bau wangi awek sopannya kat sebelah,, confirm mata terus tertumpu ke arahnya.. boleh pulak pakai bikini je kan.. perkkkhhh... heee.... dosa  kering ye x.. cite ari jumaat ni.. heehehehe... haahaha....

    p/s : isap rokok seribu kali lebih baik dari isap yang gitu2 sehingga berzina.. tol x? sapa sokong? haaaa...... heeee....

    Antagonist

    • *
    • Posts: 198
      • View Profile
    Reply #16 18 March, 2011, 01:13:46 PM
  • Publish
  • woi... tukar la balik gambar aku.. apo pak lebai lak avatar aku.. hampeh tol la.. mane pic ''jom sertai pas'' aku dulu tu? dah bertaun gambar tu.. last2,, suka2 je tukar... ni nak marah ni.. ish..... heee.... back to topic...

    betul kata2 bro hydra tu.. bau wangi awek sopannya kat sebelah,, confirm mata terus tertumpu ke arahnya.. boleh pulak pakai bikini je kan.. perkkkhhh... heee.... dosa  kering ye x.. cite ari jumaat ni.. heehehehe... haahaha....

    p/s : isap rokok seribu kali lebih baik dari isap yang gitu2 sehingga berzina.. tol x? sapa sokong? haaaa...... heeee....


    yelah rokok haram...almaklumlah nampak asapnya....
    kita jelah yg bt dosa berkepol2...
    depa ok je...terjamin dah syurga

    ana_muna141

    • *
    • Posts: 250
      • View Profile
    Reply #17 18 March, 2011, 03:31:07 PM
  • Publish
  • Bandingkan peringkat2 kesalahan/dosa.. pastu berkeputusan nk terusan lakukan kesalahan/keburukan/
    dosa yang lebih kecil jika dibandingkan keburukan/dosa yang besar tu...?

    emm.. dosa kecil.. kita je nampak kecil, tapi "kecil" kah di sisi Nya?

    dosa2 kecil membawa kepada dosa2 besar.

    Nasihat utk diri saya: jarang pula kita ni nak banding2kan kebaikan kecil dengan kebaikan besar.. dan memilih nk buat kebaikan yang lebih besar berbanding kebaikan kecil.. astaghfirullah..

    wallahua'lam

    5zul

    • *
    • Posts: 3025
    • ~~ Tiada Kesusahan Melainkan Susah ~~
      • View Profile
    Reply #18 18 March, 2011, 06:30:39 PM
  • Publish
  • rokok bukan 1 benda asing lagi....
    dan rokok juga sahabat bagi mereka yg terlalu lalai....
    dan rokok bukan penagih....
    dan rokok bukan sumber asli....

    berhenti lah merokok....
    Insyallah bermula dari 1 kembalinya pun 1 -
    (Senyum)
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    faa zahra

    • *
    • Posts: 1036
    • pimpin daku menuju jalanNya
      • View Profile
    Reply #19 18 March, 2011, 06:48:53 PM
  • Publish
  • merokok tu haram..usha2 kn la behenti..fatwa pun dah kate haram cume tak isytiharkan seluruh negara je..sebab banyak kepentingan kene jaga
    sumber ekonomi malaysia katakan..memang la gune duit sendiri, tak nyusahkn orang konon..mane tau..risiko orang yang tak merokok tapi terhidu asap tu lebih tinggi..nak mati, mati la sorang ye..orang lain taknak mati sebab r0kok...so,kalu nak merokok pergi isap rokok dalam hutan ke..jauh dari orang lain..biar terbakar hutan tu dengan diri sekali..

    try2 la kawal diri..ramai je yang ketagih boleh beti..ayah saya boleh..abang saya boleh..orang lain pun boleh..insyaAllah..ingtla orang yang tersayang ye..
    kalu rase nak merokok try p minum air kegemaran kita..kopi ke..cium dulu bau air tu biar resap dalam minda..baru nikmat, hilang rase nak merokok..tak tahan jugak..ambik bunga yang wangi cium puas2..tak tahan jugak p terjun dalam air..berendam puas2..buat la ape2 pun yang boleh elakkn kite pikir pasal rokok..

    ketagih memang susah..tapi selagi idup kene usha..selamat berusaha untuk semua!!!!
    ..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
    ..salamesrakuntukmuselamanya..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    3 Replies
    2505 Views
    Last post 13 July, 2009, 09:32:47 PM
    by al_farafishah
    18 Replies
    3590 Views
    Last post 15 July, 2012, 07:32:00 PM
    by rabbitah
    2 Replies
    1137 Views
    Last post 20 October, 2009, 08:39:58 PM
    by muhammad naim