Cara Memakai Serban

*

Author Topic: Cara Memakai Serban  (Read 14005 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

syidaspongebob

  • *
  • Posts: 1358
  • maaf zahir batin
    • View Profile
12 March, 2011, 08:32:36 AM
  • Publish
  • Bismillah..

    Assalamualaikum wbt..
    Selawat dan salam buat junjungan nabi muhammad s.a.w....

    Ana ingin kongsikan cara2 memakai serban..bagi mereka yang nak pakai tapi tak tahu..ha, jom la kite belajar...lawok jugak.. hee... baguss


    cara pakai serban 3 hasta


    cara pakai serban 3 hasta




    cara pakai serban 7 hasta


    cara pakai serban 7 hasta




    cara pakai serban 12 hasta


    cara pakai serban 12 hasta



    "Ukhwah fillah takkan musnah..lautan erat takkan mungkin patah..Bertemu, berpisah..hanya KENANGAN SEMATA..Redho Allah, Kita cari..Moga2 kita kan diRahmati..Dengan niat yang suci,bertemu kembali di negeri Abadi.. Salam kemaafan."

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #1 12 March, 2011, 08:43:41 AM
  • Publish
  • Tutorial cara memakai sorban ala Hadrami

    Tutorial cara memakai sorban ala Hadrami by bawazier

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #2 12 March, 2011, 08:46:45 AM
  • Publish
  • ni pulok arab style..macam2 ek..sonang je rupenye...den pon boleh wat....maafkan saya..

    Arab style Turban 1

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #3 12 March, 2011, 08:47:46 AM
  • Publish
  • lorr..sonang ajo..baru tau...hee..

    Arab Turban

    maliki

    • *
    • Posts: 607
    • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
      • View Profile
    Reply #4 12 March, 2011, 11:58:09 AM
  • Publish
  • syukrsn syids kerna donwload vedio manfaat kat para muslimim ni..aku pun nak cuba nanti
    Nama diberi Ahmad Maliki.ukwah fillah senyum*
    Ape yang baik itu semuannya dari Allah taala,dan ape yang buruk itu datangnya dari kelemahan ana sendiri.Maaf.

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #5 12 March, 2011, 08:37:20 PM
  • Publish
  • syukrsn syids kerna donwload vedio manfaat kat para muslimim ni..aku pun nak cuba nanti

    heeeee...ti cube tau...insyaallah aku dapat saham jugak..heee.... baguss

    achik nur_in

    • *
    • Posts: 4
    • ~mencari keredhaan hidup dariNya~
      • View Profile
    Reply #6 12 March, 2011, 08:51:55 PM
  • Publish
  • InsyaAllah deq syids.. bt ape2 pun krnNya xkan rugi... :msya: cuma gnjrn 2 je y xnmpk skrg.
    klau nmpk pasti smua org brebut nk bt kbaikn.

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #7 12 March, 2011, 09:37:10 PM
  • Publish
  • InsyaAllah deq syids.. bt ape2 pun krnNya xkan rugi... :msya: cuma gnjrn 2 je y xnmpk skrg.
    klau nmpk pasti smua org brebut nk bt kbaikn.

    yup ikhwan.... bismillah....

    maliki

    • *
    • Posts: 607
    • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
      • View Profile
    Reply #8 12 March, 2011, 09:44:43 PM
  • Publish
  • kalu aku pakai serban mesti comel nanti :) senyum*

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #9 12 March, 2011, 10:12:25 PM
  • Publish
  • kalu aku pakai serban mesti comel nanti :) senyum*

    ye2..comel3.. baguss

    nilabiru

    • *
    • Posts: 338
      • View Profile
    Reply #10 12 March, 2011, 10:54:25 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum wbt..Serban!..seganlah nak pakai, nanti org kata alim pulak..orang akan panggil ustaz padahal jahil..apa kelebihan orang yang memakai serban ketika solat ek?

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1358
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #11 13 March, 2011, 04:02:21 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum wbt..Serban!..seganlah nak pakai, nanti org kata alim pulak..orang akan panggil ustaz padahal jahil..apa kelebihan orang yang memakai serban ketika solat ek?
    memakai serban ni sunnah...tak kira la bila pakainya...
    erm...cakap2 orang biase la...baik salah,jahat salah..hee....

    lislam

    • *
    • Posts: 881
      • View Profile
    Reply #12 13 March, 2011, 10:07:54 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum wbt..Serban!..seganlah nak pakai, nanti org kata alim pulak..orang akan panggil ustaz padahal jahil..apa kelebihan orang yang memakai serban ketika solat ek?
    memakai serban ni sunnah...tak kira la bila pakainya...
    erm...cakap2 orang biase la...baik salah,jahat salah..hee....
    betul betul betul

    jamilaripin

    • *
    • Posts: 67
      • View Profile
    Reply #13 13 March, 2011, 11:10:04 PM
  • Publish
  • sesiapa yang solat dengan memakai serban akan mendapat 70 kali kebaikan

    nuroul

    • *
    • Posts: 12
      • View Profile
    Reply #14 14 March, 2011, 09:06:25 AM
  • Publish
  • sangat menarik, tetapi ramai anak muda yang tidak mahu memakainya.

    maliki

    • *
    • Posts: 607
    • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
      • View Profile
    Reply #15 14 March, 2011, 01:09:19 PM
  • Publish



  • jadi tak orang ni pakai serban?

    imanhilmi

    • *
    • Posts: 489
    • LA DIINA LIMAN LA AQLA LAH
      • View Profile
    Reply #16 14 March, 2011, 01:15:48 PM
  • Publish
  • sangat menarik, tetapi ramai anak muda yang tidak mahu memakainya.
    Banyak tempat kat malaysia ni yang di larang pakai serban sama juga dengan niqab.
    Kalau pakai kena gantung.............
    aku tak takut nerakaNYA..aku tak cari syurgaNYA..yang ku rindu adalah cintaNYA

    ZahratulJannah

    • *
    • Posts: 13
    • q hidup di dunia ini atas belas ehsan Allah...,
      • View Profile
    Reply #17 14 March, 2011, 01:31:38 PM
  • Publish
  • sangat menarik, tetapi ramai anak muda yang tidak mahu memakainya.
    Banyak tempat kat malaysia ni yang di larang pakai serban sama juga dengan niqab.
    Kalau pakai kena gantung.............


    segalanya mudah jika di niatkan ikhlas hanya kerana Allah...banyak jalan Allah beri untuk kemudahan hambaNya..jika hambanya itu benar2 yakin denganNya..insyaAllah..bi taufiq wa najjah wahai sahabat2 ku sekalian...yang berserban dan berniqab..

    serbanputih

    • *
    • Posts: 27
      • View Profile
    Reply #18 15 July, 2011, 02:07:39 PM
  • Publish
  • Bismillah..
    Allahumma Solli Wa Sallim Wa Barik Alaih Wa A'la Alaih...

    Assalamualaikum wbt... Mungkin ramai lagi yang tak tahu bahawa pemaikain serban ini merupakan antara sunnah
    Kekasih Allah nabi Muhammad s.a.w....

    Mari kita tengok hadith-hadith berkaitan dengan pemakaian serban ini..

    Hadith berkaitan pemakain serban

    1. Jabir RH meriwayatkan bahawa tatkala Mekah ditawan maka Rasulullah s.a.w memasuki kotanya dengan memakai serban hitam

    ( Sohih Muslim, Bab Manasik / Sunan Abu Daud, Bab Pakaian / Sunan Ibnu Majah, Bab Pakaian/ Sunan Tirmizi, Bab Jihad & Pakaian/ Sunan Nasai’e, Bab Perhiasan)

    2. ‘Amr ibn Huraith RH berkata :”Daku melihat Rasulullah s.a.w memakai serban hitam

    ( Sunan Ibnu Majah, Bab Pakaian, Hadis 3584/ Sunan Abu Daud, Bab Pakaian, Hadis 4077/ Sohih Muslim, Bab Haji, Hadis 1359/ Sunan Nasai’e)

    3. ‘Amr ibn Hiraith RH berkata : Saya masih ingat Rasulullah s.a.w berkhutbah memakai serban hitam di kepalanya dan shamlah (ekor serban) berada di antara dua bahu baginda”.

    ( Sohih Muslim dan Sunan Nasai’e)

    4. ‘Amr ibn Hiraith RH berkata : Daku melihat Rasulullah s.a.w berkhutbah dengan memakai serban hitam di kepala baginda yang mubaraj (diberkati)

          ( Sunan Ibnu Majah, Bab Pakaian/ Sunan Abu Daud, Bab Pakaian/ Sohih Muslim, Bab Haji)

    5. Ibnu Umar RH meriwayatkan : Apabila Rasulullah s.a.w memakai serban, baginda akan membiarkan ekor serban baginda itu di antara bahu iaitu di belakang.

           Nafi’ RH berkata : Aku telah lihat Abdullah bin Umar RH meniru cara yang sama

          Ubaidullah salah seorang murid Nafi’ RH berkata : Daku melihat Qasim bin Muhammad ( cucu Abu Bakar RH) dan Alim bin Abdullah ( cucu Umar RH) juga mengikut cara yang sama

          ( Sunan Tirmizi , Bab Pakaian, Hadis 1736)

    6. Ibnu Abbas RH melaporkan : Rasulllah s.a.w pernah menyampaikan khutbah memakai serban hitam atau lilitan kain (yang ada kesan minyak rambut)

    (Sohih Bukhari, Bab Manaqib)

    7. Sabda nabi s.a.w : Pakailah serban selalu kerana ia menambah kesopanan seseorang

    ( Fathul Bari)

           Seorang telah bertanya Abdullah ibnu Umar RH : Adakah memakai serban adalah sunnah?”. Jawab beliau : Benar! Ia adalah sunnah

    8. Tersebut dalam sebuah hadis : Biasakanlah memakai serban kerana ia adalah tanda Islam dan membezakan antara Islam dan kafir

    Rujukan :

    1. Syamail Tirmizi, Abu Isa Muhammad bin Isa bin Sawra at-Tirmizi

    2. Khasail Nabawi s,a,w Syarah Syamail Muhammadiyyah s.a.w, Muhammad Zakaria Kandhalawi


    "Ngaji sungguh-sungguh..! Jange buang usia mu! "

    Ummu Fatimah

    • *
    • Posts: 2160
      • View Profile
    Reply #19 15 July, 2011, 11:29:06 PM
  • Publish
  • Satu hari, seorang pelajar bertanya pada ustaz..

    Pelajar : ust, kenapa hari ni ustaz pakai serban nampak telinga sebelah?
    Ustaz : cara pemakaian serban ni ana belajar dari guru ana (disebutkan namanya), guru ana belajar dari gurunya (disebutkan namanya) dan belajar dari gurunya (disebutkan namanya) hingga ke rasulullah s.aw
    pelajar : nak pakai serban pun bersanad juga ke ustaz?
    Ustaz : lebih baik tiap-tiap ilmu yang diambil itu bersanad.

    Wallahua'lam.

    Soalan : salahkah jika pengajian tidak bersanad? Apakah bezanya antara bersanad atau tidak?
    zaujah n aliah yusri.. ummu yusuf ramadhan & nur fatimah mujahidah..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    15 Replies
    12626 Views
    Last post 30 December, 2011, 06:03:26 PM
    by musuchiha
    SERBAN

    Started by adil Al-Hadeeth

    8 Replies
    4664 Views
    Last post 31 January, 2010, 05:26:18 PM
    by naim_mahmood
    19 Replies
    7170 Views
    Last post 12 January, 2011, 10:54:54 PM
    by kasihiro