Puteri Di Kayangan

Author Topic: Puteri Di Kayangan  (Read 5457 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

qaseh azreen

  • *
  • Posts: 72
    • View Profile
11 March, 2011, 12:47:44 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum,,,,
    Timbul pula pers0alan untuk qaseh mengemukakan topik dunia kayangan ,,,
    mungkin banyak sangat duk teng0k cerita-cerita puteri kayangan,,,(senyum),,
    ada jugala yang qaseh dengar cerita orang-orang tua yang mengatakan puteri kayangan nie memang cantik,,,
    kalau sape-sape yang teng0k memang b0leh terpikat punyalah,,,
    t api memang benar-benar wujud ke puteri kayangan nie,,???die0rang pun sama macam kita juga ke,,??
    yang menjadi pers0alan pada qaseh,,betul ke ada 0rang cakap yang kita manusia ni (0rang-0rang terpilih jela) ada yang dijaga oleh puteri kayangan,,,,???
    c0nt0hnya puteri mayang mengurai,,puteri 7beradik,,puteri mayang sari dan macam-macam lagi la,,,



    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Jawab #1 11 March, 2011, 12:52:27 PM
  • Publish Di FB
  • hahahhaaaa.. nak masuk meminang barang ssorang dua buleh ka? itu puteri-puteri yg ada dok diceritai??

    qaseh azreen

    • *
    • Posts: 72
      • View Profile
    Jawab #2 11 March, 2011, 12:56:30 PM
  • Publish Di FB
  • hahahhaaaa.. nak masuk meminang barang ssorang dua buleh ka? itu puteri-puteri yg ada dok diceritai??
    saudara Ar0zi nak masuk meminang puteri mana tu,,,???(senyum)

    cahayE_matE

    • *
    • Posts: 305
      • View Profile
    Jawab #3 29 April, 2011, 02:02:18 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    :senyum:
    memang wujud ka puteri ksayanhan ni
    :senyum:
    selalu jugak tengok cerita2 kayangan nie
    :senyum:

    keju

    • *
    • Posts: 978
      • View Profile
    Jawab #4 29 April, 2011, 02:33:14 AM
  • Publish Di FB
  • masa kita kecil dulu mungkin kita tertarik dan percaYA akan kewujudan puteri2 gini.

    hanya dongeng dan rekaan untuk dodoi anak2 tidur.

    cahayE_matE

    • *
    • Posts: 305
      • View Profile
    Jawab #5 29 April, 2011, 07:05:52 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    :senyum: betullaH kak keju
    :senyum:
    ramau yang skua kan

    annur nafisah

    • *
    • Posts: 162
      • View Profile
    Jawab #6 29 April, 2011, 08:13:55 AM
  • Publish Di FB
  • puteri kayangan? puteri bunian ade lar...dr kalangan jin...:senyum:..wallahua'lam...
    ya Allah..jadikanlah hambamu ini seorang yang soleha dan sentiasa berpegang teguh pada tali agama Mu ya Allah...

    hani muslim

    • *
    • Posts: 848
      • View Profile
    Jawab #7 30 April, 2011, 10:50:13 AM
  • Publish Di FB
  •  :)
    bez dengar kisah dongeng ni..
    tak tahu betul ke tak..
    kewujudannya..
    :senyum:....
    nanti tukar nama jadi puteri kayangan lah..:ketawa:

    arta

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #8 30 April, 2011, 11:12:31 AM
  • Publish Di FB
  • :)
    bez dengar kisah dongeng ni..
    tak tahu betul ke tak..
    kewujudannya..
    :senyum:....
    nanti tukar nama jadi puteri kayangan lah..:ketawa:
      :)

    hani muslim

    • *
    • Posts: 848
      • View Profile
    Jawab #9 30 April, 2011, 12:45:57 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    waalaikumusalam..:senyum:....
    puteri kayangan...
    :senyum:..merepek jer..

    qaseh azreen

    • *
    • Posts: 72
      • View Profile
    Jawab #10 01 May, 2011, 03:07:57 PM
  • Publish Di FB
  • :)
    bez dengar kisah dongeng ni..
    tak tahu betul ke tak..
    kewujudannya..
    :senyum:....
    nanti tukar nama jadi puteri kayangan lah..:ketawa:
    bez dengar cerita  nie,,tapi sejauh mana kewujudannya kita sendiri pun xtahu la,,,(senyum)

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4917
      • View Profile
    Jawab #11 22 November, 2011, 08:27:32 AM
  • Publish Di FB
  • puteri kayangan tu jadi DEWI
    puteranya jadi DEWA

    mereka golongan JIN, yang lebih sikit ilmu pengetahuan dari kalangan awam jin

    sekiranya kamu perhatikan, kisah kisah, puteri kayangan adalah daripada kitab kitab Hindu, Buddha

    lagi, jika perhati Gambar di tokong hindu, tentu perasan, cantiklah, gambar dewa dewi, yang kemudian mereka (manusia) membina patung, patungnya besar dan tinggi, adatlah tu, JIN memang size begitu, namun tak menentu

    inshallah, nak ke belajar, menemui AKU, agar dapat segala galanya

    subhanallah

    qalamsuci

    • *
    • Posts: 91
      • View Profile
    Jawab #12 22 November, 2011, 08:47:30 AM
  • Publish Di FB
  • Syed Sabiq dalam bukunya yang berjudul AL Qa'id al Islamiah menulis..

    "Jin adalah roh yang berakal..mukallaf seperti manusia tetapi tidak mempunyai jasad
    seperti manusia..tidak dapat dilihat oleh mata..tidak boleh dilihat bentuk dan perangai
    asal mereka..difinasi lainnya..Jin mempunyai kuasa untuk membentuk diri mereka
     mengikut kemahuan mereka sendiri..ada kemungkinan puteri kayangan yang dikatakan
    dongeng itu adalah golongan jin ..

    Kata Ibnu Masaud..perkara ghaib adalah di luar kemampuan manusia..hanya mampu dipastikan
    melalui keterangan Al Quran dan Al hadis..yang lain dari itu hanyalah cerita dan pengalaman
    manusia yang mungkin betul .mungkin tidak.. fikirkan lah rasionalnya..
    teringin nak jumpa putei kayangan!!!
    selagi qalamku belum terhenti menyampaikan  KALAMMU..aku tahu ENGKAU masih mengasihiku[/size]

    keMuNcUpp

    • *
    • Posts: 884
      • View Profile
    Jawab #13 06 December, 2011, 01:02:41 PM
  • Publish Di FB

  • wah...puteri kayangan yer...agak2 puteri2 ni ada tak adik beradik lelaki..bukan apa...boleh la den masuk meminang...tentu versatile punya orang kan... :senyum:
    ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫ ♥♫•¸.•´¯`•.♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫​♥¸•´¯`•.♥•´¯`•.♥•♪♫
    CatcH Me If U CaN...LoVe Me If U WaNt...HaTe Me IF U DarE...Hidup ini indah jika Ukhwah Fillah Ila Jannah ++++++

    elsanxs

    • *
    • Posts: 900
      • View Profile
    Jawab #14 06 December, 2011, 01:34:15 PM
  • Publish Di FB

  • wah...puteri kayangan yer...agak2 puteri2 ni ada tak adik beradik lelaki..bukan apa...boleh la den masuk meminang...tentu versatile punya orang kan... :senyum:

    cupp..soalan cepumas tu..:senyum:.. jika ada , kawe nok gop 1.. =)
    halaqahforum4

    keMuNcUpp

    • *
    • Posts: 884
      • View Profile
    Jawab #15 06 December, 2011, 01:38:41 PM
  • Publish Di FB

  • wah...puteri kayangan yer...agak2 puteri2 ni ada tak adik beradik lelaki..bukan apa...boleh la den masuk meminang...tentu versatile punya orang kan... :senyum:

    cupp..soalan cepumas tu..:senyum:.. jika ada , kawe nok gop 1.. =)

    :senyum:... ni bukan soalan cepumas dah...ni namanya soalan CEPU CEMAS... bereh ja elsanx kalo ade belanar...

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4917
      • View Profile
    Jawab #16 06 December, 2011, 06:47:11 PM
  • Publish Di FB
  • is it real mahukan putera kayangan
    realy realy mahu ke bersuamikan putera JIn

    dan yang nak jumpa puteri jin, tu real ke, ingat cerita puteri gunung ledang, mahu hati nyamuk dan sebagainya

    mampu ke Raja tunaikan hajat permintaan nya

    subhanallah, kalian suka main main ke, atau real talk ni?


    laa ilaha il allaah

    subhanallah wahdahu laa syarikalah



    breakfree76

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #17 24 December, 2012, 11:11:25 PM
  • Publish Di FB
  • ada sapa2 ke yg boleh bawak sy gie masuk and tgk sendiri makhluk2 kayangan nie?

    thextahu

    • *
    • Posts: 56
      • View Profile
    Jawab #18 24 December, 2012, 11:37:52 PM
  • Publish Di FB
  • assalamualaikum..nak tanya kepada yang lebih arif...bunian tu wujudkah?? saya ada tanya dengan uztaz di sekolah..bunian itu wujudkah..dia ni jin bukan..dan boleh kah kita berkawan dgnnya..?? >> jwpn uztaz saya >>> bunian itu bukan jin dan bukan manusia..dia ini sama macam kita cuma kita x dapat lihat dia..ada satu hadis dhoif yang mengatakan bahawa ada satu kaum ini yang menyoalkan kesahihan kerasulan nabi muhammad s.a.w ..lalu dia meminta membelah bulan..apabila nabi muhammad berjaya membelah bulan dgn mukjizatnya..kaum itu berasa sungguh malu lalu meminta nabi muhammad meminta allah meghaibkannya dari dunia ini..tapi ingat..ini hadis dhoif..jangan pegang...fasal kita boleh berkawan sama mereka atau tidak bergantung kepada tahap keimanan kita..tapi kalo nak berkawan dgn mereka..sukar....mereka ini suka mengambil kesempatan kepada kita..

    maaf ..kata2 cikgu saya ini saya x ingat 100 percent...

    ..betulkah apa yg cikgu saya kata ini.???? 
    « Last Edit: 25 December, 2012, 12:47:57 AM by thextahu »
    Pengetahuan hamba allah terbatas berbeza dengan pengetahuanNYA yang langsung tidak terbatas.

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4917
      • View Profile
    Jawab #19 25 December, 2012, 12:40:46 AM
  • Publish Di FB
  • cikgu tu belum tahu, maaf ya

    Bunian ialah Jin Islam yang hidup berdekatan kampong manusia

    adakala tok imam yang alim, di datangi puteri bunian, kerana nak bersuamikan dia
    adakala orang biasa di lamar jin, dapat masuk alam bunian,

    indah nian istana bunian, jika boleh nampaklah

    sekitar gunung ledang tu memang ada tempat mandian puteri puteri bunian, jadi jangan salah kelakuan ya, nanti tak tentu dapat bahana

    jika kamu ada dampingan jin bersama, dapat lah melihat akan mereka

    dan jika kamu dapat ilmu dapat izin allah dapat juga di perlihatkannya

    banyak pesonanya, baiklah jaga diri tak usahlah berkawan dengan bunian, kerana mereka kamu tak nampak, akan mudah menjadikan mereka sombong

    subhanallah

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    Perlis Indera Kayangan

    Started by diya « 1 2 » Perlis

    21 Replies
    6559 Views
    Last post 17 September, 2011, 10:38:33 PM
    by MoMoRoZu
    2 Replies
    1309 Views
    Last post 23 November, 2007, 09:45:01 AM
    by halawah
    1 Replies
    1541 Views
    Last post 13 November, 2011, 11:42:58 AM
    by zunita