Darul Quran, Kuala Kubu Baru, Selangor

*

Author Topic: Darul Quran, Kuala Kubu Baru, Selangor  (Read 10159 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

ukhtuk_fiislam

  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
10 March, 2011, 07:54:20 AM
  • Publish
  •  :)
    Salam Ta'aruf untuk antum sume.
    Warga Darul Quran mengalukan antum dn antunna sume mnjejakkan kaki d DQ.
    Ahlan Wasahlan =)

    yanayin05

    • *
    • Posts: 12
      • View Profile
    Reply #1 10 March, 2011, 10:49:47 AM
  • Publish
  • assalamualaikum ukhti, boleh tak jelaskan mengenai Darul Quran ini dengan lebih terperinci. mengenai pembelajarannya dan yang berkaitan. sy pasti ramai di kalangan warga halaqah yang berminat. :ins:

    al-muhammad

    • *
    • Posts: 18
      • View Profile
    Reply #2 10 March, 2011, 01:16:34 PM
  • Publish
  •  assalamualaikum.....ya ana sokong...terangkan sedikit mengenai DQ....syukran

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1048
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Reply #3 10 March, 2011, 01:27:22 PM
  • Publish
  • Assalamualaikum..

    Putri pernah dengar nama tempat ini..
    Tapi belum lagi berpeluang untuk sampai disana..
    Putri ada jumpa link tentang Darul Quran ini..
    Ini linknya..
    http://eputra.com/program-diploma-tahfiz-al-quran-darul-quran-sesi-20092012/
    Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

    ukhtuk_fiislam

    • *
    • Posts: 11
      • View Profile
    Reply #4 10 March, 2011, 01:46:17 PM
  • Publish
  • wa'alaikummssalam wbt.
    alhamdulillah sebagai taaruf tentang DQ, DQ sebenarnya berada di bawah JAKIM.
    Bertempat di Kuala Kubu Baru, Selangor.
    pembelajaran melibatkan DIPLOMA & PERSIJILAN.
    Ana merupakan studen persijilan, jadi bolehlah kalau nak berkongsi maklumat tentang PERSIJILAN di DQ.
    keistiweaan program ini ialah berobjektifkan melahirkan huffaz profesional.
    program kitaorang ada link dengan UIAM. selepas selesai program ni di DQ, kitorang akan sambung dalam bidang profesional di UIA, InsyaAllah. Yang menarik kat DQ ni, biah solehah yang sangat sukar didapati, boleh dapati di sini, selain biah thaqofah melalui bacaaan n tafsiran kitab agama. InsyaAllah segala program dianjurkan berobjektifkan melahirkan pendakwah Islam bersifat syumul.
    Waallahu'alam.=)
     
    Keistiweaannya, DQ berobjektifkan melahirkan huffaaz

    Reply #5 18 March, 2011, 03:52:48 AM
  • Publish
  • halaqian, program diploma DQ pun ok. persijilan adalah ukt lepasan SPM yg akan mendapat sijil tahfiz. manakala program diploma DQ utk lepasan SPM yg akan menghabiskan diploma selama 3tahun. terdapat beberapa syukbah yakni 'kos' yg ditawarkan. antaranya diploma tahfiz qiraat, diploma tahfiz syariah, diploma tahfiz dakwah.. Lepasan diploma berpeluang menyambung di universiti2 tempatan mengikut kos yg bersesuaian dan blh juga menyambung ke luar negara seperti mesir dan madinah. selain tu, DQ juga menawarkan program Ijazah. semoga berminat :)

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1354
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #6 18 March, 2011, 06:53:04 AM
  • Publish
  • Ana ada seorang sahbat kat sini emmm....comel je orangnya..mungkin anti kenal kot...
    maafkan saya.....
    "Ukhwah fillah takkan musnah..lautan erat takkan mungkin patah..Bertemu, berpisah..hanya KENANGAN SEMATA..Redho Allah, Kita cari..Moga2 kita kan diRahmati..Dengan niat yang suci,bertemu kembali di negeri Abadi.. Salam kemaafan."

    kasihiro

    • *
    • Posts: 565
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #7 18 March, 2011, 10:50:17 AM
  • Publish
  •  :)

    Ana berminat la nak masuk DQ tapi dah terlambat kot...

    Apa perbezaan sijil dan diploma? tak berapa jelas..

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1354
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #8 19 March, 2011, 11:07:03 PM
  • Publish
  • :)

    Ana berminat la nak masuk DQ tapi dah terlambat kot...

    Apa perbezaan sijil dan diploma? tak berapa jelas..
    masuk la shiro..den sokong je bende baik...
    eemm den ni lagi sejuta kali tak layak..heee......

    kasihiro

    • *
    • Posts: 565
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #9 20 March, 2011, 11:03:15 AM
  • Publish
  • :)

    Ana berminat la nak masuk DQ tapi dah terlambat kot...

    Apa perbezaan sijil dan diploma? tak berapa jelas..
    masuk la shiro..den sokong je bende baik...
    eemm den ni lagi sejuta kali tak layak..heee......


    Aih,,,tak adanya nak masuk..tak layak dehh..

    Bob masukla... ^^

    :(

    anasameen

    • *
    • Posts: 1048
    • free al-Quds!!!
      • View Profile
    Reply #10 20 March, 2011, 11:23:27 AM
  • Publish
  • Ana berminat la nak masuk DQ tapi dah terlambat kot...

    :)
    very identical, its also too late for me.

    but learning is unstoppable to a Muslim 
    :: berkata2 itu lebih senang dari melaksana ::

    kasihiro

    • *
    • Posts: 565
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #11 20 March, 2011, 11:33:46 AM
  • Publish
  • Ana berminat la nak masuk DQ tapi dah terlambat kot...

    :)
    very identical, its also too late for me.

    but learning is unstoppable to a Muslim

    huk3..

    betul tu...ilmu agama kena tingkatkan semampu yang boleh..

    kata lec den... "" nak jadi engineer..jadi yang beragama...""

    ^^

    anasameen

    • *
    • Posts: 1048
    • free al-Quds!!!
      • View Profile
    Reply #12 20 March, 2011, 11:51:08 AM
  • Publish
  • "" nak jadi engineer..jadi yang beragama...""

    absolutely truth!

    just be what you wanna be.

    as long as faith (imaan) is carry.

    be a faithful doctor, professor, accountant, businessman or even an engineer.

    for the survival of Islam, never forget the means of faith :) 

    kasihiro

    • *
    • Posts: 565
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #13 20 March, 2011, 12:01:38 PM
  • Publish
  • "" nak jadi engineer..jadi yang beragama...""

    absolutely truth!

    just be what you wanna be.

    as long as faith (imaan) is carry.

    be a faithful doctor, professor, accountant, businessman or even an engineer.

    for the survival of Islam, never forget the means of faith :)

    Right! ^^

    mana yang terangkan tentang DQ ni ya??

    nak tahu tentang beza sijil dan diploma disana... :(

    anasameen

    • *
    • Posts: 1048
    • free al-Quds!!!
      • View Profile
    Reply #14 20 March, 2011, 12:29:33 PM
  • Publish
  • mana yang terangkan tentang DQ ni ya??
    nak tahu tentang beza sijil dan diploma disana... :(


    http://www.darulquran.gov.my/

    kasihiro

    • *
    • Posts: 565
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #15 20 March, 2011, 06:40:44 PM
  • Publish
  • Untuk Sijil:-
    Pemilihan Pelajar

    Penumpuan adalah kepada pelajar aliran sains institusi / Sekolah Menengah Agama yang mempunyai pencapaian cemerlang berdasarkan keputusan peperiksaan percubaan SPM. Pemilihan pelajar untuk mengikuti program ini dilakukan oleh satu jawatankuasa yang terdiri daripada Darul Quran dan UIAM melalui proses temuduga berdasarkan wajaran seperti berikut :

    1)   Cemerlang dalam peperiksaan percubaan SPM tahun berkenaan
    2)   Berkemampuan tinggi untuk meghafaz al-Quran
    3)   Personaliti yang tinggi
    4)   Aktif dalam kegiatasn ko-kurikulum ; dan
    5)   Lain-lain perkara yang berkaitan

    Diploma :-

    i. Berumur tidak melebihi 21 tahun dan belum berkahwin.
    ii. Lulus SPM dengan mendapat kepujian dalam mata
    pelajaran :
    a. Bahasa Melayu
    b. Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah/Pendidikan
    Syariah Islamiah
    c. Bahasa Arab Tinggi atau Bahasa Arab Komunikasi
    dan
    d. Lulus Bahasa Inggeris
    Atau
    Kelulusan yang diiktiraf yang setaraf dengan SPM .
    Calon-calon yang sedang mengikuti pengajian di mana-mana
    Maahad Tahfiz Negeri yang menyertai pengajian bersama
    Program Diploma Tahfiz di Darul Quran adalah tidak layak
    memohon.



    * Dua2 tak layak...

    syidaspongebob

    • *
    • Posts: 1354
    • maaf zahir batin
      • View Profile
    Reply #16 20 March, 2011, 06:43:45 PM
  • Publish
  • Untuk Sijil:-
    Pemilihan Pelajar

    Penumpuan adalah kepada pelajar aliran sains institusi / Sekolah Menengah Agama yang mempunyai pencapaian cemerlang berdasarkan keputusan peperiksaan percubaan SPM. Pemilihan pelajar untuk mengikuti program ini dilakukan oleh satu jawatankuasa yang terdiri daripada Darul Quran dan UIAM melalui proses temuduga berdasarkan wajaran seperti berikut :

    1)   Cemerlang dalam peperiksaan percubaan SPM tahun berkenaan
    2)   Berkemampuan tinggi untuk meghafaz al-Quran
    3)   Personaliti yang tinggi
    4)   Aktif dalam kegiatasn ko-kurikulum ; dan
    5)   Lain-lain perkara yang berkaitan

    Diploma :-

    i. Berumur tidak melebihi 21 tahun dan belum berkahwin.
    ii. Lulus SPM dengan mendapat kepujian dalam mata
    pelajaran :
    a. Bahasa Melayu
    b. Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah/Pendidikan
    Syariah Islamiah
    c. Bahasa Arab Tinggi atau Bahasa Arab Komunikasi
    dan
    d. Lulus Bahasa Inggeris
    Atau
    Kelulusan yang diiktiraf yang setaraf dengan SPM .
    Calon-calon yang sedang mengikuti pengajian di mana-mana
    Maahad Tahfiz Negeri yang menyertai pengajian bersama
    Program Diploma Tahfiz di Darul Quran adalah tidak layak
    memohon.



    * Dua2 tak layak...
    ana kompon tak layak...sebab ana sekolah menengah kebangsaan je.. :'(

    kasihiro

    • *
    • Posts: 565
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #17 20 March, 2011, 06:45:31 PM
  • Publish

  • ana kompon tak layak...sebab ana sekolah menengah kebangsaan je.. :'(

    masuk UIA la bob...tak pun KUIS... ^^

    Reply #18 22 March, 2011, 11:01:16 AM
  • Publish
  •  :)
     ramai berrminat dgn DQ ? em.. sijil dgn diploma byk beza.. sijil cume 1thgn stgh, diploma pula 3 tahun.. marilah masuk :)

    kasihiro

    • *
    • Posts: 565
    • Beliau selalu ingat kita...kita lupa padanya..:(
      • View Profile
    Reply #19 22 March, 2011, 12:01:57 PM
  • Publish
  • :)
     ramai berrminat dgn DQ ? em.. sijil dgn diploma byk beza.. sijil cume 1thgn stgh, diploma pula 3 tahun.. marilah masuk :)
    :ws:

    sijil untuk lepasan spm kann..

    diploma umurnya tidak lebih 21..

    nampaknya kedua2nya tak ikut krateria yang diperlukan.... :(


    « Last Edit: 22 March, 2011, 12:06:15 PM by kasihiro »

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    5 Replies
    1122 Views
    Last post 03 February, 2011, 09:17:48 PM
    by alwafi
    0 Replies
    409 Views
    Last post 08 October, 2012, 02:34:37 PM
    by klone
    22 Replies
    2590 Views
    Last post 06 December, 2012, 02:11:32 PM
    by Fakir Billah