Nama Anak -TREND @ MENGIKUT ISLAM???

Author Topic: Nama Anak -TREND @ MENGIKUT ISLAM???  (Read 3343 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

Qasseh

  • *
  • Posts: 144
  • saya nak jadi anak yg solehah...!!
    • View Profile
07 March, 2011, 12:53:59 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamulaikum wbt....

    saya terpanggil untuk meminta pendapat dari rakan-rakan halaqah sekalian....
    mengenai pemberian nama dan maksud disebalik nama-nama anak yg bakal diberikan oleh ibu bapa..saya ada menerima beberapa e-mail dari rakan saya dimana beliau ada menyatakan kepada saya...
    Beliau ingin meletakkan nama anak tersebur dgn nama Puteri Anastasia Erikin...sungguh cantik ttp sampai kehari nie saya masih tidak dapat mentafsir maksud disebalik nama tersebut...
    Saya mula berfikir adakah nama-nama anak yg dilahirkan pada masa akan datang bakal memiliki nama-nama seperti tiga serangkai dan dua serangkai seperti itu?...dimana pula letaknya panggilan ''Nur''?...''Muhammad'' pada nama? sedanglan Allah pernah berkata- berilah nama-nama yg baik dan mempunyai maksud yg baik kepada anak.panggilah anak2 dengan nama yg penuh...

    hmmmmm...mungkin telah menjadi trend...

    Qasseh

    • *
    • Posts: 144
    • saya nak jadi anak yg solehah...!!
      • View Profile
    Jawab #1 07 March, 2011, 01:00:31 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamulaikum wbt....

    saya terpanggil untuk membuka topik pada hari ini....rakan saya memberi nama anak PUTERI ANASTASIA ELIKIN...
    sampai sekarang saya tak tahu apa sebenarnya maksud disebalik nama tersebut....
    sedangkan allah berkata - Adalah menjadi kewajipan bagi kedua ibu bapa untuk memberikan nama yang baik kepada anak-anaknya. Berhati-hatilah dalam memilih dan memberikan nama kepada anak-anak. Pilihlah nama yang dianjurkan oleh Islam atau sekurang-kurangnya nama yang membawa maksud yang baik

    hmmmm....mungkin sekarang ramai yg alpa....

    sari_madu

    • *
    • Posts: 102
      • View Profile
    Jawab #2 07 March, 2011, 01:08:44 PM
  • Publish Di FB
  •  :msya:

    Itulah terlalu terikut dengan pengaruh barat; sampaikan nama anak pun tak tahu maknanya.

    Nama anak saya Mohammad Adam Danish; ada sesiapa yang boleh berikan makna yang tepat?

    Qasseh

    • *
    • Posts: 144
    • saya nak jadi anak yg solehah...!!
      • View Profile
    Jawab #3 07 March, 2011, 01:15:28 PM
  • Publish Di FB
  • :msya:

    Itulah terlalu terikut dengan pengaruh barat; sampaikan nama anak pun tak tahu maknanya.

    Nama anak saya Mohammad Adam Danish; ada sesiapa yang boleh berikan makna yang tepat?

    itulah...terlalu banyak mengikut arus kemodenan....saya pun tengah penin ape lah maksud nama PUTERI ANASTASIA ELIKIN...takut nama yahudi je....
    mengikut pencarian saya dalam islam :
    ADAM -= ikutan, tauladan, nama Nabi
    DANISH = yang bijak dan berpengetahuan....:)

    sari_madu

    • *
    • Posts: 102
      • View Profile
    Jawab #4 07 March, 2011, 02:42:38 PM
  • Publish Di FB
  • Terima kasih.  Itu juga yang saya dapat tahu.  Saya juga pernah terdengar ustaz harun berikan ceramah dengan mengatakan bahawa jika ibu bapa yang mempunyai empat orang anak lelaki tetapi tidak seorang pun antara mereka yang diberikan nama muhammad, ibu bapa itu akan dianggap jahil.

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1061
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Jawab #5 07 March, 2011, 07:18:36 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum..

    Maafkan putri..betul ke kalau tak ada nama muhammad dalam keluarga itu,ibu bapa akan dianggap jahil..
    Nama abang-abang putri,shafiee dan abdullah...adakah maksud nama itu tak baik?..
    Minta perjelasan pada yang pakar..Maafkan putri..assalamualaikum..
    « Last Edit: 07 March, 2011, 07:20:24 PM by putri_hambali »
    Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

    hada_islamic

    • *
    • Posts: 1204
    • ~cintailah DIA yang mencintai kita~
      • View Profile
    Jawab #6 08 March, 2011, 12:01:14 AM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum..

    Maafkan putri..betul ke kalau tak ada nama muhammad dalam keluarga itu,ibu bapa akan dianggap jahil..
    Nama abang-abang putri,shafiee dan abdullah...adakah maksud nama itu tak baik?..
    Minta perjelasan pada yang pakar..Maafkan putri..assalamualaikum..

     :ws:

    akde la putri..sape yang cakap camtu?mak bapak jahil sebab tak bagi nama muhammad??mana nas dan dalilnya..asalkan maknanya baik..insyaALLAH...takde masalah....
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    sh_husna

    • *
    • Posts: 37
    • Bahagianya hidup sebagai orang Islam
      • View Profile
    Jawab #7 08 March, 2011, 01:10:01 AM
  • Publish Di FB
  •  :)

    ..hurm...actualy pasal yang  jika anak lelakinya sudah 3 orang tapi tiada seorang pun bernama Muhammad adalah hadis tapi hadis dhaif...tidak boleh dijadikan hujah malah ditolak...
    cuma sempena memuliakan nama Rasulullah apa salahnya nama anak-anak terdiri dari Muhammad...
    Allah Tuhan ku...Muhammad nabi ku...Islam agama ku...al Quran kitab ku...Jihad jalan ku

    maliki

    • *
    • Posts: 608
    • LAILLAHAILLAHAH-TIADA TUHAN SELAIN ALLAH
      • View Profile
    Jawab #8 08 March, 2011, 07:40:32 AM
  • Publish Di FB
  • berisalam

    cakap pasal nama ni,alhamdulillah arwah ayah ana memberi nama kami adik beradik mengikut nama-nama islam.yang palik uniknya semuanya nama-nama para iman seperti ahmad maliki,ahmad ghazali,ahmad tarmizi,ahmad hambali,ahmad syafie,ahmad muslim,ahmad bukhari,ahmad muslim.tu semua nama adik beradik ana.  :)
    Nama diberi Ahmad Maliki.ukwah fillah senyum*
    Ape yang baik itu semuannya dari Allah taala,dan ape yang buruk itu datangnya dari kelemahan ana sendiri.Maaf.

    Qasseh

    • *
    • Posts: 144
    • saya nak jadi anak yg solehah...!!
      • View Profile
    Jawab #9 08 March, 2011, 11:07:24 AM
  • Publish Di FB
  • tidak dinafikan sekarang banyak nama-nama yg pelik2 kita dengar....
    ttp nama permulaan ''muhammad'' ataupun ''nur'' tidak menjadi masalah bagi saya....cuma kadang2 kita banyak terdengar daripada hadis-hadis dan maklumat2 yg tak betul....
    bagi saya itu tak jadi isu....bukankah anak yangh SOLEH dan SOLEHAH merupakan panggilan dari ALLAH yang pertama....?

    Kasihsayangku123

    • *
    • Posts: 138
      • View Profile
    Jawab #10 08 March, 2011, 11:11:21 AM
  • Publish Di FB

  • Dalam meletakkan nama anak, jangan sedap sebut dimulut tetapi maknanya tunggang langgang. Contohnya,kuih  ini sedap,tetapi bila dicantum-cantumkan perkataan jadi maknanya  kuih ini hensem. Memang bukan buruk maknanya tetapi tidak kena nahunya.

    Bahasa arab penuh dengan nahu dan tatabahasa. Bukan sebarang perkataan bahasa kita cantum,kemudian bila diterjemahkan ke bahasa arab jadi begitu maknanya.

    Sebaik-baik nama ialah nama yang baik panggilannya...kerana nama ini akan dipanggil dihadapan Allah nanti.

    Sebutan yang kita panggil itu ibarat doa, nama yang baik ibarat mendoakan anak  itu.Dan untuk mendapat anak yang soleh bukan sekadar berdoa sahaja...

    Qasseh

    • *
    • Posts: 144
    • saya nak jadi anak yg solehah...!!
      • View Profile
    Jawab #11 08 March, 2011, 11:17:32 AM
  • Publish Di FB

  • Dalam meletakkan nama anak, jangan sedap sebut dimulut tetapi maknanya tunggang langgang. Contohnya,kuih  ini sedap,tetapi bila dicantum-cantumkan perkataan jadi maknanya  kuih ini hensem. Memang bukan buruk maknanya tetapi tidak kena nahunya.

    Bahasa arab penuh dengan nahu dan tatabahasa. Bukan sebarang perkataan bahasa kita cantum,kemudian bila diterjemahkan ke bahasa arab jadi begitu maknanya.

    Sebaik-baik nama ialah nama yang baik panggilannya...kerana nama ini akan dipanggil dihadapan Allah nanti.

    Sebutan yang kita panggil itu ibarat doa, nama yang baik ibarat mendoakan anak  itu.Dan untuk mendapat anak yang soleh bukan sekadar berdoa sahaja...

    setuju dengan pendapat anda.....sekarang nie ada ibu bapa beri nama anak dengan nama yg elok...contohnya Muhammad Adam Haikal...ttp dipanggil pula nama anak-anak mereka dengan nama seperti Boboi...Boy...Buchuk...adakah wajar kita panggil nama-nama anak kita dengan panggilan sedemikian?

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1061
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Jawab #12 08 March, 2011, 11:58:24 AM
  • Publish Di FB
  • berisalam

    cakap pasal nama ni,alhamdulillah arwah ayah ana memberi nama kami adik beradik mengikut nama-nama islam.yang palik uniknya semuanya nama-nama para iman seperti ahmad maliki,ahmad ghazali,ahmad tarmizi,ahmad hambali,ahmad syafie,ahmad muslim,ahmad bukhari,ahmad muslim.tu semua nama adik beradik ana.  :)

    Assalamualaikum...

    Semuanya mujahid adik-beradik maliki...baguss ... semoga menjadi lelaki yang soleh..amin..

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    6 Replies
    12850 Views
    Last post 14 September, 2011, 04:29:22 PM
    by 5zul
    17 Replies
    2943 Views
    Last post 21 September, 2012, 03:48:36 PM
    by kasba
    8 Replies
    1326 Views
    Last post 21 May, 2011, 09:56:03 AM
    by mohdazri