Senario Menonton Video Porno Dikalangan Pelajar IPT.

*

Author Topic: Senario Menonton Video Porno Dikalangan Pelajar IPT.  (Read 6025 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

06 March, 2011, 07:04:59 AM
  • Publish
  • Dari pengalaman yang saya tahu kebanyakkan remaja khususnya pelajar ipt sudah mula menonton vedio lucah sejak mereka mula menjejakkan diri ke menara gading.Ada pelajar yang waktu zaman persekolahannya tidak pernah melhat benda-benda porno tapi bila ke universiti dia mula ketagih melayan vedio tersebut.Mungkin ini disebabkan oleh tiada kekangan ibubapa,bebas buat apa saja dan terpengaruh dengan rakan.Tak kira lelaki mahupun pompuan,pasti didalam laptop mereka wujud vedio-vedio tersebut.Hal ini menyebabkan banyak kes khalwat dan buang anak berlaku dalam kalangan pelajar ipt.gejala ini akan semakin menjadi barah jika tiada pantauan dari pihak universiti.

    Betul ke institusi di IPT ini akan membuat kita menjadi semakin liar?
    Nama diberi Ahmad Maliki.ukwah fillah senyum*
    Ape yang baik itu semuannya dari Allah taala,dan ape yang buruk itu datangnya dari kelemahan ana sendiri.Maaf.

    Reply #1 06 March, 2011, 07:06:46 AM
  • Publish
  • owh,,tu kat tempat lain...pelajar ipt kat halaqah ni alim lg warak belaka....sekian

    Reply #2 06 March, 2011, 11:06:02 AM
  • Publish
  •  :)
    Tak semestinya, namun masih ada logiknya.
    Ia berkenaan dengan "peluang & kesempatan". Boleh kata student U, 90% ada laptop / PC sendiri. Handset pun dah canggih manggih. Terpulanglah bagaimana nak memanfaatkannya
    (nak tengok video kenalah pakai alat multimedia, kan?)

    ikut hati, mati.
    ikut rasa, binasa.
    ikut nafsu, lesu.

    akhir kata, ikut hangpa laa..

    Ustaz Azhar - (Soalan) Zina dan Video Lucah

    Reply #3 06 March, 2011, 11:23:43 AM
  • Publish
  • gejala ini akan semakin menjadi barah jika tiada pantauan dari pihak universiti.

    Betul ke institusi di IPT ini akan membuat kita menjadi semakin liar?

    Patutkah pihak universiti yang memantau laptop pelajar bagi menangani masalah ini?  Logik ke  pihak universiti yang kena buat?  macam tak logik je. Kalau kat rumah pun,mampu ke ibu bapa nak pantau apa yang ada di dalam laptop anak dia?  Tu bukan ramai mungkin anak yang ada laptop 2,3 orang saja. Pun ibu ayah tak memantau. Apatah lagi pihak univeristi  nak memantau laptop ribuan pelajar.

    Gunakan akal saja,buat majlis ilmu kat masjid,dalam majlis ilmu,terangkan  apa haram  apa halal yang boleh buat. Itu boleh lah pihak universiti buat. Lepas  tu,atas sifat IHSAN lah,samda nak buat yang halal  atau yang haram. (yang halal, tak tengok cerita porno,berhalaqah, yang haram download cerita porno). Pihak Universiti sediakan wifi untuk pelajar  boleh akses internet. Jadi atas masing-masing lah nak akses  yang mana.

    Harap-harap pelajar IPT yang berhalaqah tak buat macam tu.

    Reply #4 06 March, 2011, 11:29:42 AM
  • Publish
  •  :)

    tak semuanya camtu..terpulang kepada individu tu..kalau dia pandai bawak diri..insyaALLAH..dia takkan sesekali tergolong dalam golongan ini..tapi sayang...memang ramai yang culture shock bila sampai di IPT...semuanya teruja....bayangkanlah..masa di IPT lebih banyak berbanding masa untuk bersama keluarga....semuanya kena di tarbiah...diri kita tak boleh lari dari tarbiah..ingat dan memperingati..kita doa2kanlah..agar semua remaja ISLAM bangkit untuk mengemudi lembaran baru yang akan mereka terokai iaitu membawa ISLAM bangkit..amiin
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    Reply #5 06 March, 2011, 12:20:00 PM
  • Publish
  • owh,,tu kat tempat lain...pelajar ipt kat halaqah ni alim lg warak belaka....sekian
      :)ya ke hynra budak2 ipt kt halaqah semua dah ok tak tenguk gambar2 lucah tak percaya la saya ....

    Reply #6 06 March, 2011, 08:55:34 PM
  • Publish
  • Dari pengalaman yang saya tahu kebanyakkan remaja khususnya pelajar ipt sudah mula menonton vedio lucah sejak mereka mula menjejakkan diri ke menara gading.Ada pelajar yang waktu zaman persekolahannya tidak pernah melhat benda-benda porno tapi bila ke universiti dia mula ketagih melayan vedio tersebut.Mungkin ini disebabkan oleh tiada kekangan ibubapa,bebas buat apa saja dan terpengaruh dengan rakan.Tak kira lelaki mahupun pompuan,pasti didalam laptop mereka wujud vedio-vedio tersebut.Hal ini menyebabkan banyak kes khalwat dan buang anak berlaku dalam kalangan pelajar ipt.gejala ini akan semakin menjadi barah jika tiada pantauan dari pihak universiti.

    Betul ke institusi di IPT ini akan membuat kita menjadi semakin liar?

    salam...

    bergantung pada diri sendiri...
    tepuk dada tanya iman...tak kira sesiapapun yang penting berusaha untuk menghindari..bentengi diri dengan perkara yang berfaedah agar nafsu tidak menjurus perkara-perkara maksiat...
    janagn salahkan tempat, medium dan sebagainya..sebab itu perlu kita persiapkan diri untuk menenpuh alam kehidupan yang lebih mencabar...
    tak nafikan zaman remaja sekarang ini makin mencabar, dengan kehadiran bahan2 media, facebook, video yang sanagt mudah diperolehi...
    perkuatkan jati diri dan berusahalah untuk menghindari...

    Reply #7 06 March, 2011, 09:10:48 PM
  • Publish
  • Kena ajak budak2 IPT puasa semua.

    atau Kawin saja.


    Reply #8 06 March, 2011, 09:21:45 PM
  • Publish
  • emm..banyak cara lain boleh digunakan...ye..antaranya yang baik adalah berpuasa....berkahwin bukanlah cara yang terbaik...tambah lagi yang masih belajar dan lambat lagi untuk menamatkan pengajiannya...ramai kita dengar berkahwin untuk mengelak zina..memang betul tapi banyak lagi yang perlu difikirkan selepas berkahwin itu..jika berkahwin untuk  mengelak zina itu kita tewas dan tidak dapat dihindari bagaimana pula untuk mengatasi sebarang masalah bila hidup bersama...tanggungjawab yang perlu dipikul dan mengekalkan kebahagiaan itu bukanlah mudah...alamrumahtangga itu lebih berat cabarannya...jangan mengambil mudah sesuatu perkara...mungkin selepas berkahwin lagi banyak masalah yang dihadapi...moralnya persiapkan diri dulu dalam apa jua yang ingin dilakukan..wallahu a'lam...

    Reply #9 06 March, 2011, 09:32:58 PM
  • Publish
  • Quote
    emm..banyak cara lain boleh digunakan...ye..antaranya yang baik adalah berpuasa..

    Mungkin Barakallah dapat senaraikan cara-caranya :

    1.Puasa
    2.kawin
    3.
    4.
    5.

    Reply #10 06 March, 2011, 09:45:28 PM
  • Publish
  • jika mahu sesuatu jawapan..adalah lebih baik lebih kita sendiri yang usahakan...jangan sempitkan pemikiran dan terlalu rigid dengan soalan dan jawapan yang hendak dicari... perkara ini subjektif, ia melibatkan pegangan agama, halal haram, pahala dosa..kesedaran diri itu juga perlu untuk melakukan perubahan...sama-sama kita fikirkan caranya...

    1. puasa
    2. sibukan diri dengan berkara berfaedah
    3. libatkan diri dalam usrah
    2. jangan bersendirian kerana syaitan mudah menyerang semasa kita bersendirian...
    4. join halaqah seperti sekarang
    5. beristighfar apabila terlintas untuk melakukannya
    6. sentiasa mendampingi para ualamt dgn menghadiri ceramah agama dan sebagainya
    7. aktifkan diri dengan persatuan dan program di universiti..banyakkan sedia maklum..
    8.berkahwin
    9.
    10.
    11.

    rasanya yang lain boleh tambah sendiri...
    walallhua'lam

    Reply #11 06 March, 2011, 10:28:02 PM
  • Publish
  • 9... Berdoa kepada Allah swt dengan khusyuk serta tidak mementingkan diri sendiri....

    P/s : pe barang ipt,, den ikbn... Haahaha...
    Aku insan yg agak selambe..
    X pndai jaga hati orang..
    Suke cari pasal..

    Jangan call @ sms :  0193587327(hehehhe)
    http://hairilnua.blogspot.com
    Ada Brani?

    Reply #12 06 March, 2011, 10:32:59 PM
  • Publish
  • jika mahu sesuatu jawapan..adalah lebih baik lebih kita sendiri yang usahakan...jangan sempitkan pemikiran dan terlalu rigid dengan soalan dan jawapan yang hendak dicari... perkara ini subjektif, ia melibatkan pegangan agama, halal haram, pahala dosa..kesedaran diri itu juga perlu untuk melakukan perubahan...sama-sama kita fikirkan caranya...

    1. puasa
    2. sibukan diri dengan berkara berfaedah
    3. libatkan diri dalam usrah
    2. jangan bersendirian kerana syaitan mudah menyerang semasa kita bersendirian...
    4. join halaqah seperti sekarang
    5. beristighfar apabila terlintas untuk melakukannya
    6. sentiasa mendampingi para ualamt dgn menghadiri ceramah agama dan sebagainya
    7. aktifkan diri dengan persatuan dan program di universiti..banyakkan sedia maklum..
    8.berkahwin
    9.Berdoa kepada Allah swt dengan khusyuk serta tidak mementingkan diri sendiri....
    10.sediakan lighter..bakar tangan time dihasut tu then boleh buat terpikir yang dahsyaynya api neraka tu..
    11.

    rasanya yang lain boleh tambah sendiri...
    walallhua'lam
    "Ukhwah fillah takkan musnah..lautan erat takkan mungkin patah..Bertemu, berpisah..hanya KENANGAN SEMATA..Redho Allah, Kita cari..Moga2 kita kan diRahmati..Dengan niat yang suci,bertemu kembali di negeri Abadi.. Salam kemaafan."

    Reply #13 06 March, 2011, 10:38:19 PM
  • Publish
  •  :)
    Kalau senario menonton video porno ni berlaku kat roomate kite sendiri sedangkan kita sendiri tidak mahu menontonnya, saya proposekan agar:

    1. Pasang ceramah agama kuat2.
    2. Dapatkan IP Adress komputer dia, pastu dengan menggunakan komputer kita, shutdownkan komputer dia tiap kali dia bukak video porno tu kat komputer dia.

    Hanya sekadar cadangan.
    [warning]I AM NOT WHO I THINK I AM. I AM NOT WHO YOU THINK I AM. I AM WHO I THINK YOU THINK I AM[/warning]

    Reply #14 07 March, 2011, 08:06:58 AM
  • Publish
  • jika mahu sesuatu jawapan..adalah lebih baik lebih kita sendiri yang usahakan...jangan sempitkan pemikiran dan terlalu rigid dengan soalan dan jawapan yang hendak dicari... perkara ini subjektif, ia melibatkan pegangan agama, halal haram, pahala dosa..kesedaran diri itu juga perlu untuk melakukan perubahan...sama-sama kita fikirkan caranya...

    1. puasa
    2. sibukan diri dengan berkara berfaedah
    3. libatkan diri dalam usrah
    2. jangan bersendirian kerana syaitan mudah menyerang semasa kita bersendirian...
    4. join halaqah seperti sekarang
    5. beristighfar apabila terlintas untuk melakukannya
    6. sentiasa mendampingi para ualamt dgn menghadiri ceramah agama dan sebagainya
    7. aktifkan diri dengan persatuan dan program di universiti..banyakkan sedia maklum..
    8.berkahwin
    9.Berdoa kepada Allah swt dengan khusyuk serta tidak mementingkan diri sendiri....
    10.sediakan lighter..bakar tangan time dihasut tu then boleh buat terpikir yang dahsyaynya api neraka tu..
    11.

    rasanya yang lain boleh tambah sendiri...
    walallhua'lam
    :)
    Kalau senario menonton video porno ni berlaku kat roomate kite sendiri sedangkan kita sendiri tidak mahu menontonnya, saya proposekan agar:

    1. Pasang ceramah agama kuat2.
    2. Dapatkan IP Adress komputer dia, pastu dengan menggunakan komputer kita, shutdownkan komputer dia tiap kali dia bukak video porno tu kat komputer dia.

    Hanya sekadar cadangan.
    semuanya tips yang berguna.syukran:)

    Reply #15 07 March, 2011, 08:40:00 AM
  • Publish
  • Saya ada seorang rakan sekerja (Lelaki)...
    dia suka tengok video lucah...
    Ada banyak laman lucah sekarang ne kat internet katanya...
    Siap hafal lagi laman web lucah yang ada....


    Menakutkan....moga saya sendiri dan kita semua dilindungi dari godaan syaitan lanaktullah...

    "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah Ali Imran: 139)

    Reply #16 07 March, 2011, 10:19:04 AM
  • Publish
  • Pada akak Ina...segala galanya bermula dari rumah.

    Tanggunjawab ibuayah mendidik anak2 dengan pengetahuan yg secukupnya.

    Bekalkan dada anak2 dgn ilmu agama yang secukupnya.

    Paling penting ...solat lima waktu...supaya mereka boleh terhindar dr melakukan maksiat.

    Reply #17 07 March, 2011, 01:48:31 PM
  • Publish
  •  :)
    bagi saya ini semua menifestasi sifat ihsan yakni sedar yang Allah sedang melihat perbuatan kita.
    nak berubah pula bukan senang.

    Puasa memang puasa tetapi puasa biasa pun berapa ramai orang yang betul-betul mengambil roh puasa yang dianjurkan oleh agama kita sendiri kan, inikan pula puasa orang yang sedang terdesak melawan nafsu. Bukan tak bagi puasa, cuma apa yang saya sedang cakap ialah, sebelum nak dapat kesan dari puasa tu, kena dulu betulkansifat-sifat puasa supaya mantap.

    Apa pun bagi saya yang paling penting kemahuan yang kuat untuk berubah dan kemahuan yang kuat untuk bertaubat. Bukan sikit-sikit nak bermujahadah ni...nak kekalkan pun payah.

    Pertamanya banyakkan bersabar, berdoa lah kepada Allah agar dicabut perasaan nak tengok porno tu (ntah la bagi saya Allah sentiasa makbul doa kita, tambah-tambah bab gini insya Allah laju jer, cumanya kita asyik cakap nak berhenti..tapi tak pulak masukkan doa ni dalam solat..wahai sahabat zahirkan keinginanmu! ;-) )

    Banykkan bersedekah, beristiqfar dan lakukan solat sunat sebagai tambahan yang fardhu. Kena lebih sikit beramal dari yang fadhu insya Allah akan diberi kekuatan.

    Wallahua'lam
    A Long Walk Home - http://jaimejoothman.blogspot.com ~ Kerugian & kemiskinan yang paling mengerikan; bahwa surga itu seluas langit & bumi; tapi kita tak beroleh sepijakpun tempat di sana~

    Reply #18 07 March, 2011, 03:19:14 PM
  • Publish
  • sebenarnya apa yang kita hendak lahirkan daripada IPTA atau IPTS? hendak lahirkan graduan yang bagaimana?saya harap ada yang akan membuka IPTA atau IPTS yang melahirkan graduan yang mantap iman.Kerana apa,iman sahaja yang menjadi penyelamat dari terjerumus ke kancah maksiat

    Reply #19 07 March, 2011, 05:21:36 PM
  • Publish
  • sibuk nak kawin ketika belajar -
    dah tak tahan godaan setan wajib berkawen-
    (Senyum)
    pokok pangkal pengaruh kawan dan pengaruh luar kampus-
    sosial dah tiada kawalan ketat di lakukan -

    alah biasalah tue- siang tudung labuh malam pakai bikini jer-
    jual maruah ada ong apa duit pun dapat  -

    kesian lah mak bapak kat umah tue-
    *alah mak aku bukan bayar pun aku gunakan duit aku sendiri ( Ptptn )
    itu perkara lumrah zaman sekarang -

    selalu duk terkongkong masuk alam sendirian - nafsu mari cepat- dulu mak pesan ida ( bukan nama sebenar ) dah solat ker isyak - terpekik org tua tue kat dapur -
    sekarang nie ida dah siap ker malam nie ada projek besar - kelakar lah - zaman kemungkaran ALLAH -

    menonton prono nie 1 tren dalam alam remaja... alah bisa tegar lagi menjadi - mula tonton lah pastu testing huuu best juga kan... ada rasa rasa....entah lah - kelakar-
    sepatut pihak yg bertanggungjawab dapat membendung masalah ini dengan kadar segera walaupun nisbah nie kecil jer - jangan dah dari barah baru nak rawat -

    mencegah baik daripada merawat itu benar lah  - nak cegah hoiii jangan tonton vidoe blue lah... rosak iman..
    bergitu ker -
    ada gaya mutu keunggulan Aqal dah di berikan..Insyallah usahkan pelajar kita yg terbaik -
    dan Alhamdulilah kepada yg berjaya.... (Senyum)
    semuga menjadi insan kamil kepada masyarakat bangsa dan negara.....
    ~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~

    divider3
    halaqahforum4