Kahwin Gantung

Author Topic: Kahwin Gantung  (Read 4919 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

tarmidi

  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
02 March, 2011, 12:29:26 PM
  • Publish Di FB
  •  :)
    Saya nak bertnyakan pasal  nikah  gantung? ape hukum ??? ape cara nya??

    Boleh sapa  terangkan   atau minta tolong mana2 ustaz  terangkan.

    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Jawab #1 02 March, 2011, 12:36:44 PM
  • Publish Di FB
  • Kawen gantung = Nikah dulu, majlis kenduri kemudian, di satu waktu yg dipersetujui oleh semua pihak...

    ADA ker hukum yg melarang dan menyuruh nikah itu digantung? Setahu saya, NIKAH/KAWEN ni termasuk dlm 3 perkara yg Nabi s.a.w. suruh percepatkan iaitu...

    1. SOLAT, sebaik saja masuk waktu
    2. NIKAH, bila dah "sampai" masanya..
    3. KUBUR, bila orang dah meninggal... cepat kebumikan...

    Jadi, utk bab NIKAH /  KAWEN itu.. PERCEPATkanlah.,..walau terpaksa menGGANTUNGkan majlis kenduri-kendaranya yg MERIAH itu...

    aman_arab

    • *
    • Posts: 221
    • Don't just be all talk, do what you want to do!
      • View Profile
    Jawab #2 02 March, 2011, 01:11:17 PM
  • Publish Di FB
  • kahwin pun ada gantung2 jugak ka...macam2 hal..kalau dah sah akad nikah tu kira dah kawin la..apa gantung2 pulak..kalau buat kenduri kemudian..panggillah kenduri gantung apsal nak panggil kawin gantung plak..adoyai..
    Say What You Mean and Mean What You Say
    http://amanarab.blogspot.com

    tarmidi

    • *
    • Posts: 3
      • View Profile
    Jawab #3 02 March, 2011, 02:45:38 PM
  • Publish Di FB
  • mcm mna pulak ngn hnatar n mas khwin???
    mmg r akad nikah je ,..erm yg len kena buat ke x???]

    Arozi

    • *
    • Posts: 684
      • View Profile
    Jawab #4 02 March, 2011, 03:07:09 PM
  • Publish Di FB
  • ADAPUN...hantaran itu, idaklah ia termasuk di dalam rukun nikah yg 5 ituuuu... maka, nikah mlm ni, hantaran nak bagi tahun depan pun TIDAK MENJEJASkan nikah...dari segi HUKUM tetap SAH, dah buleh ON.. cuma adat jer.. terkadang itu, lebih di TAAT i dari yg hukum....

    mufidah

    • *
    • Posts: 51
      • View Profile
    Jawab #5 02 March, 2011, 03:13:10 PM
  • Publish Di FB
  • tak faham la pulak camna kawin gantung....

    selama saya praktikal kat jabatan agama ada ga kes yang mendahulukan majlis kawin sebelum akad nikah tu pun di sebabkan mereka tidak mengikut protokol...( janji akad nikah dengan tok kadi da buat tapi kursus kahwin, ujian hiv lum buat..tapi tetamu da panggil, na elakkan aib keluarga masing-masing dan sebagainya majlis di teruskan tanpa akad nikah tetapi pasangan pengantin tinggal berasingan selepas persandingan di jalankan sebabnya lum sah).

    jika akad nikah da di jalankan mengikut hukum syarak dan rukunnya..saksi, wali da sempurna..takkan dikatakan khawin gantung kan da sah...soal majlis perkahwinan tu kan ia sekadar menyampaikan pada orang ramai bahawa pasangan tersebut telah sah menjadi suami isteri dan ia sebagai meraikan pengantin..

    jadi walau hanya akad nikah yang di jalankan ia tetap sah..

    Aku_Anak_Mak

    • *
    • Posts: 136
      • View Profile
    Jawab #6 02 March, 2011, 07:10:37 PM
  • Publish Di FB
  • mcm mna pulak ngn hantaran mas khwin???
    mmg r akad nikah je ,..erm yg len kena buat ke x???]


    Bro...  tanya  hantaran atau maskahwin?

    Maskahwin = mahar.

    Masa akad nikah,mahar  tu wajib. Samada hutang atau  tunai, terpulang  arr...

    Lepas nikah, boleh dah  mmmm...isteri  tu. Kenduri  saja gantung. Nikah wajib buat dulu, kenduri  sunat  buat kemudian.

    Kenduri  tu ikut kemampuan, Tak buat pun tak pe, yang penting war-warkan pernikahan  tu, jangan rahsiakan.
    Aku  Yang Bengong

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    6 Replies
    1835 Views
    Last post 13 December, 2009, 11:32:53 PM
    by assiddiq
    12 Replies
    16615 Views
    Last post 17 July, 2012, 11:02:01 AM
    by sobriazmi
    15 Replies
    9299 Views
    Last post 09 February, 2012, 11:58:44 PM
    by al_ahibbatu