Mahu Berhenti Kerja

*

Author Topic: Mahu Berhenti Kerja  (Read 11879 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

19 February, 2011, 05:22:39 PM
  • Publish
  •  :)
    saya didalam keadaan yang agak tertekan lantaran jawapan bos saya tidak untuk perletakan jawatan saya..
    saya terpaksa berhenti kerja apabila ditimbang tara,banyak buruk dari baik yang melibatkan keluarga.
    Bagi saya, saya wajib utamakan keluarga dari kerja saya..

    Tapi masalahnya,bos saya tidak benarkan saya berhenti..
    Saya rasa saya sudah gagal dalam menjalankan  tugas sy sbg staff dan pada masa jugak  ibu,isteri dan anak.

    Apa yang saya perlu ialah tumpukan sepenuhnya pada keluarga...saya perlu ruang untuk semua tu...

    isnin ni saya bekerja lagi tapi dengan berat hati saya menjalankan tugas saya..bagaimana saya nak kembalikan kekuatan diri saya?

    Reply #1 19 February, 2011, 08:24:34 PM
  • Publish
  • "Tuhan tak akan bebankan, bebanan y xkita sanggupi"

    "Apakah mereka kira dengan hanya mengatakan kami beriman, tanpa diuji"

    "Allah tahu apa y terbaik, xmesti apa y kita inginkan itu adalah y terbaik buat kita."


    Saya pun pernah macam umminadiah, cuma situasi berbeza

    Tapi bila ulang2 baca ayat2 Cinta Agung (Quran) kat atas, saya percaya umminadiah akan kembali bersemangat nak tempuh hidup. Bukan sesaje Allah duga kita, so yakinlah pertolongan dari Dia kerana Dia juga y paling memahami kita. Moga dipermudahkan, ameen

    perhatian:ayat Quran diolah guna otak sendiri2, untuk y lengkap silalah tadabbur Quran
    :: berkata2 itu lebih senang dari melaksana ::

    Reply #2 19 February, 2011, 08:44:19 PM
  • Publish
  • kehidupan yang sibuk membuat kan kita rasa 'kualiti kerja' kita tidak baik.

    kerja sebagai isteri, ibu, anak, staff = ialah tugas yang berat (pada pandangan saya).

    Ramai wanita di Malaysia menghadapi beban kerja demikian. Puan bukan kes terpencil.

    Bawa bawa berbincang dgn suami dan sepakat agar dia memberi pendapat dan sokongan

    untuk sama2 memikul tugas sebagai isteri, ibu dan anak.

    Dalam keadaan tugasan puan, nak duduk tadarus quran juga tak sempat saya rasa. Mungkin boleh kalau

    puan tidak tidur tidur dan rehat langsung.

    Untuk ambil keputusan berhenti kerja, jua bukan satu masalah pada puan. Senang saja. Jangan pergi

    kerja....!!!!
    Quote
    .bagaimana saya nak kembalikan kekuatan diri saya?

    inilah tajuk sebenar yg harus di bincangkan. POKOK persoalan.

    Reply #3 19 February, 2011, 08:45:37 PM
  • Publish
  • Tapi masalahnya,bos saya tidak benarkan saya berhenti..


    Umminadiah, apa alasan majikan tak izin berhenti kerja? Sedangkan ramainya tenaga kerja yang masih mengganggur. Jika prestasi kerja makin berkurang,disamping ada tanggungjawap utama menanti,sebaiknya berhenti saja.

    Mohon pertimbangan dari  majikan,katakan ambil pekerja baru dan sedia beri kerjasama melatih untuk mengambil tempat ummi nadiah.
    Pengurusan, Pentadbiran Forum Halaqahnet.
    Penal Utama Baitul Muslim


    Reply #4 19 February, 2011, 08:52:45 PM
  • Publish
  • Syarikat saya pernah menghadapi kes gini.

    staff datang ke rumah dengan tujuan memberitahu untuk berhenti kerja, namun tidak di benarkan

    oleh majikan. kata nya.

    Anak saya selaku majikan enggan membenarkan staf tu berhenti kerana dia pandai kerja. Pekerja

    lama. Kes ini terjadi kerana masalah beban kerja selepas berumahtangga dan ada anak2.

    Keju kata pulang dulu dan bagi keju berbincang dan berfikir.

    Syarikat offer gaji lebih, kenaikkan gaji yang baik setiap tahun . Kerana pujuk rayu pihak kami,

    staff itu 'stay' lagi. alhamdulillah.

    susah nak ajar staf baru. cayerlahhh




    Reply #5 20 February, 2011, 02:31:48 PM
  • Publish
  • "Tuhan tak akan bebankan, bebanan y xkita sanggupi"

    "Apakah mereka kira dengan hanya mengatakan kami beriman, tanpa diuji"

    "Allah tahu apa y terbaik, xmesti apa y kita inginkan itu adalah y terbaik buat kita."


    Saya pun pernah macam umminadiah, cuma situasi berbeza

    Tapi bila ulang2 baca ayat2 Cinta Agung (Quran) kat atas, saya percaya umminadiah akan kembali bersemangat nak tempuh hidup. Bukan sesaje Allah duga kita, so yakinlah pertolongan dari Dia kerana Dia juga y paling memahami kita. Moga dipermudahkan, ameen

    perhatian:ayat Quran diolah guna otak sendiri2, untuk y lengkap silalah tadabbur Quran
    :jaz:

    Reply #6 20 February, 2011, 02:33:12 PM
  • Publish
  • kehidupan yang sibuk membuat kan kita rasa 'kualiti kerja' kita tidak baik.

    kerja sebagai isteri, ibu, anak, staff = ialah tugas yang berat (pada pandangan saya).

    Ramai wanita di Malaysia menghadapi beban kerja demikian. Puan bukan kes terpencil.

    Bawa bawa berbincang dgn suami dan sepakat agar dia memberi pendapat dan sokongan

    untuk sama2 memikul tugas sebagai isteri, ibu dan anak.

    Dalam keadaan tugasan puan, nak duduk tadarus quran juga tak sempat saya rasa. Mungkin boleh kalau

    puan tidak tidur tidur dan rehat langsung.

    Untuk ambil keputusan berhenti kerja, jua bukan satu masalah pada puan. Senang saja. Jangan pergi

    kerja....!!!!
    Quote
    .bagaimana saya nak kembalikan kekuatan diri saya?

    inilah tajuk sebenar yg harus di bincangkan. POKOK persoalan.



    terima kasih kerama memahami..benar segala apa yang diperkatakan kat atas tu..tepat sekali

    Reply #7 20 February, 2011, 02:42:50 PM
  • Publish

  • Jika prestasi kerja makin berkurang,disamping ada tanggungjawap utama menanti,sebaiknya berhenti saja.

    Mohon pertimbangan dari  majikan,katakan ambil pekerja baru dan sedia beri kerjasama melatih untuk mengambil tempat ummi nadiah.

    betul tu ummi...dalam kes ni keluarga saya perlu saya utamakan..tidak dpt dipertimbangkan oleh bos..kecuali saya dapat kerja lain.sekarang ni macam terpaksa je plak nak kerja..

    banyak faktor kenapa saya nak berhenti.

    Faktor2 tersebut yg menyumbang kpd tekanan yang saya hadapi sekarang.

    antaranya..saya baru sahaja kehilangan adik tersayang ,dalam tak sedar ia terpendam didalam hati saya..nampak luaran macam takde ape..tapi dalam hati ini Allah saje yang tau..

    bila dah tertekan asyik sakit aje..

    ke-2-masalah lambakan kerja yang banyak..
    ke-3-kerja opis hour..sepatutnya mcm sekolah lain la...
    ke-4-anak sulung tidak mahu masuk kelas dan sentiasa mengekori saya disekolah...
    ke-5-keluarga terabai sedikit disebabkan kerja yg terpaksa di bawak balik kerumah atau tekanan yang saya lepaskan tanpa niat selps penat ditmpt kerja..



    Reply #8 20 February, 2011, 02:46:09 PM
  • Publish
  • Kes ini terjadi kerana masalah beban kerja selepas berumahtangga dan ada anak2.

    Syarikat offer gaji lebih, kenaikkan gaji yang baik setiap tahun . Kerana pujuk rayu pihak kami,

    staff itu 'stay' lagi. alhamdulillah.

    susah nak ajar staf baru. cayerlahhh

    itu saya percaya, susah nak latih pekerja baru..tapi bos saya takde pulak naik kan gaji..cuma dia tak benarkan benti sbb susahkan pihak dia

    Reply #9 20 February, 2011, 03:02:54 PM
  • Publish
  • :)
    saya didalam keadaan yang agak tertekan lantaran jawapan bos saya tidak untuk perletakan jawatan saya..
    saya terpaksa berhenti kerja apabila ditimbang tara,banyak buruk dari baik yang melibatkan keluarga.
    Bagi saya, saya wajib utamakan keluarga dari kerja saya..

    Tapi masalahnya,bos saya tidak benarkan saya berhenti..
    Saya rasa saya sudah gagal dalam menjalankan  tugas sy sbg staff dan pada masa jugak  ibu,isteri dan anak.

    Apa yang saya perlu ialah tumpukan sepenuhnya pada keluarga...saya perlu ruang untuk semua tu...

    isnin ni saya bekerja lagi tapi dengan berat hati saya menjalankan tugas saya..bagaimana saya nak kembalikan kekuatan diri saya?

    tips berhenti kerja:
    berikan notis 24 jam..bukan ikut polisi syarikat

    antara sebab2nya...
    -jika seseorang itu menyerahkan surat berhenti kerja sebulan sebelum or 2 minggu sebelum..majikan akan berusaha supaya menarik anda kembali berkerja kerana mereka tak mahu rugi....
    -dan dalam masa yang sama..beban kerja akan semakin bertambah
    -anda akan kerap di panggil oleh pegawai atasan ...

    rujukan...

    organizational behaviour
    mencari redha ALLAH...jadilah insan berguna kepada orang lain

    Reply #10 20 February, 2011, 03:10:06 PM
  • Publish
  • -jika seseorang itu menyerahkan surat berhenti kerja sebulan sebelum or 2 minggu sebelum..majikan akan berusaha supaya menarik anda kembali berkerja kerana mereka tak mahu rugi....
    -dan dalam masa yang sama..beban kerja akan semakin bertambah
    -anda akan kerap di panggil oleh pegawai atasan ...

    rujukan...

    organizational behaviour

    kurang pahamlah...maknanya bg notis 24 jam?

    Reply #11 20 February, 2011, 03:16:52 PM
  • Publish

  • -jika seseorang itu menyerahkan surat berhenti kerja sebulan sebelum or 2 minggu sebelum..majikan akan berusaha supaya menarik anda kembali berkerja kerana mereka tak mahu rugi....
    -dan dalam masa yang sama..beban kerja akan semakin bertambah
    -anda akan kerap di panggil oleh pegawai atasan ...

    rujukan...

    organizational behaviour

    kurang pahamlah...maknanya bg notis 24 jam?

    yup..kena bagi notis 24 jam....kalau tak saudari akan berkira-kira untuk meninggalkan syarikat dan akan rasa bersalah

    Reply #12 20 February, 2011, 03:22:00 PM
  • Publish

  • -jika seseorang itu menyerahkan surat berhenti kerja sebulan sebelum or 2 minggu sebelum..majikan akan berusaha supaya menarik anda kembali berkerja kerana mereka tak mahu rugi....
    -dan dalam masa yang sama..beban kerja akan semakin bertambah
    -anda akan kerap di panggil oleh pegawai atasan ...

    rujukan...

    organizational behaviour

    kurang pahamlah...maknanya bg notis 24 jam?

    yup..kena bagi notis 24 jam....kalau tak saudari akan berkira-kira untuk meninggalkan syarikat dan akan rasa bersalah


    macam tak beretika je hada kalao buat camtu

    Reply #13 20 February, 2011, 03:22:45 PM
  • Publish
  • yup..kena bagi notis 24 jam....kalau tak saudari akan berkira-kira untuk meninggalkan syarikat dan akan rasa bersalah

    Sila berikan kelebihan  dan kekurangan berhenti kerja 24 jam ini.

    Reply #14 20 February, 2011, 03:28:22 PM
  • Publish
  • itu saya percaya, susah nak latih pekerja baru..tapi bos saya takde pulak naik kan gaji..cuma dia tak benarkan benti sbb susahkan pihak dia

    Boleh tahu bidang pekerjaan umminadiah sehingga pihak majikan merasa menyusahkan mereka jika seorang pekerjanya berhenti. Sebab kita semua masih tertakluk kepada terma dan syarat di dalam sesuatu bidang kerja di mana hak pekerja untuk bekerja atau berhenti dengan syarat dan terma dipatuhi.

    Reply #15 20 February, 2011, 03:30:13 PM
  • Publish
  • itu saya percaya, susah nak latih pekerja baru..tapi bos saya takde pulak naik kan gaji..cuma dia tak benarkan benti sbb susahkan pihak dia

    Boleh tahu bidang pekerjaan umminadiah sehingga pihak majikan merasa menyusahkan mereka jika seorang pekerjanya berhenti. Sebab kita semua masih tertakluk kepada terma dan syarat di dalam sesuatu bidang kerja di mana hak pekerja untuk bekerja atau berhenti dengan syarat dan terma dipatuhi.

    saya seorang guru ummi..saya dah ikut syarat untuk berhenti ni.

    Reply #16 20 February, 2011, 03:34:52 PM
  • Publish


  • Sila berikan kelebihan  dan kekurangan berhenti kerja 24 jam ini.

    selalunya...dalam sesebuah syarikat...seseorang yang ingin berhenti kerja kena bagi 2 bulan notis(ikut syarikat la)
    dalam masa 2 bulan..pihak pengurusan akan menjalankan kajian mereka..kenapa seseorang itu berhenti kerja di syarikat mereka...maka orang yang nak berenti kerja itu akan kerab di panggil untuk membuat perbincangan dengan pegawai atasan....dan selalunya...orang yang nak berenti kerja ni bebanan tugas dia makin banyak..al maklumlah..dah nak berenti kerja...

    kelebihan notis 24 jam

    -anda akan terkecuali daripada dijadikan ujikaji syarikat
    -anda tidak akan rasa bersalah sebab berhenti kerja(terutama yang baru kerja setahun atau 6 bulan)
    -kalau mcam masalah puan iman tu...better bagi notis 24 jam..sebab bos tak dapat nak pujuk pekerja atau nak paksa pekerja supaya jangan berhenti kerja.

    keburukan notis 24 jam

    -syarikat2 lain susah nak ambil anda bekerja semula(terutama kalau saudara atau saudari kerja kejap sangat setahun or 6 bulan)
    -syarikat akan mengalami kesusahan untuk mencari pengganti dan syarikat mungkin mengalami kerugian(sebab tu kalau notis 24 jam kadang2 kena bayar balik sebulan gaji..betul tak?ke tak?)

    Reply #17 20 February, 2011, 03:39:22 PM
  • Publish


  • Sila berikan kelebihan  dan kekurangan berhenti kerja 24 jam ini.


    -syarikat akan mengalami kesusahan untuk mencari pengganti dan syarikat mungkin mengalami kerugian(sebab tu kalau notis 24 jam kadang2 kena bayar balik sebulan gaji..betul tak?ke tak?)

    betul kalao 24 jam kene bayar sebulan gaji
    Alhamdulillah..keje yg diberi pada saya saya dah 95% saya siapkan..
    tapi cara 24 jam nak berhenti tu..tak seronoklah kita buat macamtu..

    takpelah hada' lagipun nak tak nak saya kene teruskan kerja ni...cuma saya dah takde semangat macam dulu

    Reply #18 20 February, 2011, 03:43:13 PM
  • Publish
  • salam...
    kak ummi>>untuk naikkan semangat akak kerja..akak kena ambil cuti..tak kira la cuti tanpoa gaji..
    -kalau ada masalah keluarga...akak kena settlekan dulu
    -lepas tu akak carilah inisiatif untuk happykan family akak..bila kita tengok family kita happy..insyaALLAH..kita akan rasa happy...

    semangat kerja yang hilang akan kembali jika suami dan anak2 memberi sokongan....

    semoga kak ummi tabah menghadapi ujian..insyaALLAH..amiin

    Reply #19 20 February, 2011, 03:43:30 PM
  • Publish
  • saya seorang guru ummi..saya dah ikut syarat untuk berhenti ni.

    Umminadiah,

    Saya dah berjaya untuk mencapai matlamat saya. Allah permudahkan. Dalam musibah diberi kemudahan. Saya sudah bersara awal. Dulu masa mula kerja target saya mahu kerja 10 tahun, tapi Allah beri bonus 10 tahun lagi. Kini setelah 20 tahun saya dapat berhalaqah sepenuh masa.

    Saya tidak menoleh kebelakang lagi walaupun ketika saya berhenti gaji saya sangat lumayan.  Apa yang saya mahu adalah impian saya terlaksana, kerana saya kontrak mati dengan halaqahnet.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    3 Replies
    2713 Views
    Last post 14 September, 2012, 11:18:06 PM
    by Nurul Nawar
    29 Replies
    2153 Views
    Last post 24 September, 2013, 03:09:43 PM
    by afiQoh
    6 Replies
    889 Views
    Last post 04 May, 2014, 11:16:04 PM
    by mfosa