10 Misteri Ciptaan Tuhan Paling Kompleks – Otak

Author Topic: 10 Misteri Ciptaan Tuhan Paling Kompleks – Otak  (Read 3131 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

muslimah90

  • *
  • salam ukhwa fillah abadan abada.....
    • View Profile
03 February, 2011, 08:44:52 PM
Kita menggunakan’nya setiap masa setiap ketika walaupun kita sedang tidur bermimpi indah. Mimpi itu juga datang’nya dari ciptaan Tuhan paling kompleks ini. Tapi, tak semua fungsi yang ada pada otak kita dapat di’ungkap dengan logik akal manusia. Kuasa Tuhan tidak akan terjangkau oleh kita. Discover Magazine hari ini menyeranaikan 10 persoalan atau misteri yang tak terjawab tentang fungsi otak kita yang satu ini. Petikan 10 persoalan tersebut adalah;

    * Bagaimana maklumat di’susun secara neural di’dalam otak?
    * Bagaimana memori kita di’simpan dan bagaimana pula ia boleh di’jana semula?
    * Apa yang di’tunjukkan oleh aktiviti dasar pada sesebuah unit otak?
    * Bagaimana otak menjana tindakan kita yang seterusnya?
    * Apa itu emosi?
    * Apa yang di’maksudkan dengan kesempurnaan akal?
    * Bagaimana masa di’kira & berjalan di’dalam otak?
    * Kenapa otak perlu tidur & bermimpi?
    * Apa itu daya ingatan?
    * Dan, bagaimana sistem-sistem kompleks di’atas saling bekerja tanpa kecelaruan?
[/color][/size][/font]

Reply #1 03 February, 2011, 10:48:36 PM
Sains kata Otak, saintis kaji otak einstein, ada tempa pada otaknya, tanda dia menggunakan otak untuk bekerja, berfikir

Haiwan juga ada Otak

bila di latih bertubi tubi, haiwan akan ikut arahan yang di biasakan ke atasnya, apakah haiwan selain manusia tu boleh berfikir?

manusia kelebihannya ialah apabila berfikir

sekiranya manusia mahu berfikir, akan mahulah dirinya, mengesakan Allah, kerana akal itu pada asalnya telah pun mengakuiNya

jadi akal tu di mana duduknya?

nabi pula menunjukkan ke dadanya 3 kali, sewaktu sahabt bertanya apa itu taqwa

kenapa di dada?

apa yang ada di dada?

ada Ilmu
ada Taqwa

untuk dapat Taqwa tentu ada INGAT

kau dalam hatiku, mana bisa aku melupakan mu?

jadi Ingat itu di dalam dada,
dalam dada lah letaknya Hati

orang tua tua melihat orang alim, mereka berkata, ilmunya penuh di dada

MIMPI itu bukan di otak
tapi pada RUH

sebab itu, banyak mimpi adalah mainan tidur, pesona syaitan

banyak lagi Rahsia yang tak dapat di buktikan oleh sains
begitulah kelebihan, Ghaib

saintis pun dah mengakui, Ghost in your genes, punca penyakit, daripada Keturunan

Maha suci Allah

wahdahu laa syarikalah

Reply #2 23 December, 2012, 01:31:53 AM


Cubalah.... dan lihatlah kebesaran Allah pada diri kita sendiri...
~ Begin with the End in Mind ~

faa zahra

  • *
  • pimpin daku menuju jalanNya
    • View Profile
Reply #3 23 December, 2012, 11:46:25 AM
kaki kanan atau kiri same aje kan? akan degil jugak bile masing2 pasangan tangan tu melencong ke arah berlawanan...kaki akan ikut ape tangan perbuat..:sedihnya:..
\
maknanya di sini..otak not stable and not strong to control..insyaAllah ade yang boleh...hihi
..jAdIkAn aKu mEncIntAi sEsuAtu yAng mEmbAwA kEpAdA kEcIntAanMU..
..salamesrakuntukmuselamanya..

divider3
halaqahforum4