12 Sebab Mengapa Haid Lewat

Author Topic: 12 Sebab Mengapa Haid Lewat  (Read 35694 times)

0 Halaqian and 1 Guest are viewing this topic.

putri_hambali

  • *
  • Posts: 1061
  • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
    • View Profile
01 February, 2011, 05:20:19 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum wbt...

    12 kemungkinan kenapa ia boleh terjadi:

    Tekanan: Tekanan dalam bentuk fizikal dan mental boleh mempengaruhi hormon anda dan seterusnya haid kita. Bila kita dalam keadaan tertekan badan akan mengeluarkan hormon stress yang boleh menganggu ovulasi dan seterusnya memberhentikan haid kita
    .
    Masalah kesihatan: Sakit secara tiba-tiba seperti demam panas, menjalani pembedahan, atau sakit yang memerlukan rawatan intensif boleh memberikan tekanan fizikal terhadap badan dan seterusnya menganggu kedatangan haid kita.

    Ubatan: Mungkin baru baru ini anda baru mencuba jamu atau menjalani rawatan traditional atau intensif untuk menguruskan badan. Sekiranya betul, kemungkinan besar ia punca mengapa haid anda lewat.

    Berlebihan hormon prolaktin:
    Hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid anda lewat berbulan-bulan lamanya. Sekiranya anda merasa seperti susu keluar dari puting payudara atau pening kepala, berjumpalah dengan doktor kerana kemungkinan besar anda mengalami masalah hyperprolatinemia.

    Menyusu badan:
    Sekiranya anda menyusu badan terutamanya secara eksklusif, haid anda mungkin tidak akan datang sehingga berbulan-bulan.

    Masalah tiroid:
    Rasa panas, berdebar dan kekurangan berat badan secara mendadak mungkin merupakan tanda yang anda mengidap penyakit tiroid. Jangan berlengah sekiranya ia disertai dengan haid yang sedikit atau tiada langsung.

    Gemuk:
    Berlebihan lemak dalam badan boleh memberikan ketidak-seimbangan hormon kerana ia menjadi tempat simpanan hormon estrogen. Berlebihan hormon estrogen akan menyebabkan haid anda terganggu seterusnya lewat haid. Cuba kurangkan 10% dari berat anda sekarang dan kemungkinan besar kitaran haid anda kembali seperti biasa.

    Terlalu kurus:
    Tidak cukup lemak dalam badan juga boleh memberikan masalah terhadapi haid anda. Ini kerap terjadi kepada mereka yang terlalu banyak senaman seperti atlit dan penari balet. Mendapatkan kembali berat badan yang sepatutnya dengan secara automatik akan mengembalikan haid anda semula.

    Tersilap kira:
    Masalah ini juga kerap terjadi. Dikatakan 40% wanita gagal mengingati dengan tepat tarikh sebenar haid mereka. Asal ia dalam kitaran 21-35 hari, haid anda andalah normal. Pastikan mencatit dalam nota hari pertama haid anda setiap bulan supaya anda tidak lagi risau.

    Menopous:
    Bagi mereka yang berusia lewat 40’an, mengalami haid yang semakin sedikit dan jarang-jarang adalah salah satu tanda menopos. Sekiranya bimbang, berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan dan sedikit ujian darah boleh membuat diagnosa yang tepat. Anda juga disarankan untuk menjalani pap smear untuk memastikan yang anda tidak mengalami masalah dipangkal rahim.

    Pencegah hamil:
    Sekiranya anda baru-baru ini mengambil hormon pencegah hamil seperti depo-provera atau implanon, ia adalah sebab mengapa haid anda lewat datang. Alat pencegah hamil berhormon menghalang ovulasi terjadi seterusnya kedatangan haid. Jadi jangan risau!

    Hamil:
    akhirnya, sebab mengapa anda lewat haid adalah kerana anda hamil!... congrats!! Ujian air kencing dengan mudah dapat memberikan pengesahan.

    laman web: http://portal.alamhamil.com
    « Last Edit: 01 February, 2011, 05:25:39 PM by putri_hambali »
    Ya Allah..semoga diriku ini menjadi anak yang solehah pada kedua ibu bapaku dan isteri solehah pada suamiku..dan menjadi ibu yang mithali pada anak-anaku..amin,amin,ya rabbal alamin..

    elsanxs

    • *
    • Posts: 884
      • View Profile
    Jawab #1 01 February, 2011, 06:31:05 PM
  • Publish Di FB
  • Terima kasih untuk maklumat di atas. Jika haid terlalu cepat bagaimana pula? contohnya hari ke 16-18 kerap kali datang. Amat jarang haid lewat daripada itu.
    halaqahforum4

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1061
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Jawab #2 01 February, 2011, 06:38:29 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum wbt..
    Apakah jenis-jenis gangguan haid?

    Seperti keadaan lain dalam tubuh manusia, haid juga mengalami beberapa masalah:

    1.    Berbagai jenis gangguan pusingan haid.
    2.    Banyaknya darah haid yang keluar.
    3.    Jangka waktu haid yang berpanjangan.
    4.    Pendarahan yang tidak tentu masa , seperti lepas persetubuhan.
    5.    Kesakitan sebelum, semasa atau selepas haid.
    6.    Kelewatan datang haid.
    7.    Putus haid.

    Gangguan haid berlaku kerana berbagai-bagai punca seperti tekanan jiwa dan emosi, keadaan hormon yang tidak seimbang, kehamilan, penyusuan, kegunaan hormon, penyakit dalam kelenjar pituitary atau ovary atau ketumbuhan seperti barah dalam rahim atau pangkal rahim.

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1061
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Jawab #3 01 February, 2011, 06:40:35 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamaualaikum wbt..

    Lambat Keluar Haid !
    Kenapakah kelewatan haid dikalangan gadis gadis
     
    Biasanya seseorang gadis akan mengalami haid dalam umor 12 tahun sehingga usia gadis  itu 16 tahun.Ini masih dianggap normal.Jika usianya 16 tahun dan masih belum datang haid, ia perlu mendapat perhatian daripada doktor.Kegagalan turun haid ini mungkin berpunca daripada fungsi ovari atau kilang pituitary yang tidak normal.Kelewatan akil baligh mungkin disebabkan oleh kecacatan pada faraj atau perkakas peranakan sejak lahir.Kadangkala berlaku dimana selaput dara menutupi keseluruhan lubang faraj (imperforate hymen). Dalam kaedaan ini gadis tersebut mungkin mengalami sakit perut setiap bulan tetapi haid tidak keluar.

    Faktor lain yang boleh mempengaruhi keadaan ini ialah taraf kesihatan yang kurang baik dan masalah tekanan jiwa dan emosi yang teruk.   

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1061
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Jawab #4 01 February, 2011, 06:43:44 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum wbt..

    Apakah yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah?

    Langkah pertama ialah mengenalpasti punca kelewatan haid.Tanda-tanda seperti pertumbuhan buah dada, dan rambut di kemaluan dan ketiak menunjukan tanda pengeluaran oestrogen. Pemeriksaan tubuh dan perkakas peranakan adalah penting untuk mengesan kecacatan semula jadi, ujian ultrasound pada perut untuk mengesan ada atau tidak rahim dan ovari. Ujian darah untuk menyukat paras hormon adalah penting untuk mengenal pasti punca masalah.

    Rawatan bergantung kepada punca masalah. Pembedahan kecil perlu dilakukan untuk membuka selaput dara jika ia tertutup. Jika faraj tidak wujud, pembedahan untuk membentuk ‘artificial vagina’. Rawatan hormon diberikan jika puncanya ialah kecacatan pada kilang pituitary atau ovary.

    putri_hambali

    • *
    • Posts: 1061
    • menjadi isteri dan mujahidah solehah impian diriku
      • View Profile
    Jawab #5 01 February, 2011, 06:47:26 PM
  • Publish Di FB
  • Assalamualaikum wbt..

    Haid tidak teratur !
    Apakah yang dimaksudkan pusingan haid yang tidak teratur?

    Pusingan haid yang tidak teratur, ialah pusingan yang kurang daripada 25 hari atau lebih daripada 35 hari.Ini dianggap tidak teratur, ada setengah wanita haidnya  datang dua atau tiga bulan sekali.Keadaan ini sering berlaku dikalangan anak anak gadis yang baru masuk ke alam remaja atau wanita yang hampir putus haid.   Keadaan ini bukanlah satu penyakit tetapi hanya disebabkan oleh gangguan hormon walaupun wanita yang mengalami masalah ini adalah kurang subur kerana ia kurang mengeluarkan benih.

    Kegemukkan (obesity) merupakan punca penting yang menyebabkan pusingan haid menjadi terlambat atau jarak yang berpanjangan , mungkin jarak 6 – 9 bulan atau lebih. Keadaan ini sering dikaitkan dengan ketidaksuburan. Ada dikalangan mereka yang tumbuh rambut pada kaki atau misai. Apabila dilakukan vaginal ultrasound kedua ovari mereka didapati bengkak (Polycystic ovary).

    Bagi seseorang yang perjalanan haidnya tetap dan teratur,  gangguan pusingan haidnya bermakna sesuatu perkara sedang berlaku.Salah satu  puncanya ialah kehamilan. Apabila kehamilan terjadi haid dengan tersendirinya akan berhenti.  Wanita yang menyusukan anak juga mendapati perjalanan haidnya terganggu.     Ketika penyusuan bayi, hormon susu  (Prolactin) meningkat dalam aliran darah ibu.

    Peningkatan paras hormon susu (prolactin) juga boleh disebabkan oleh ketumbuhan dalam kelenjar pituitary menyebabkan haid tidak datang atau datang sekali-sekala sahaja.Wanita demikian juga sering kurang subur.Gangguan hormon mungkin juga boleh berpunca dari ketumbuhan dalam  kelenjar ovari.Ketegangan rohani atau tekanan jasmani seperti kesedihan oleh sebab kematian ibu bapa atau yang lainnya, boleh juga melambatkan kedatangan haid.

    laman web : http://ibuhamil.maugratis.com/InitialHaidGangguan.htm
    « Last Edit: 01 February, 2011, 06:51:59 PM by putri_hambali »

    ana_muna141

    • *
    • Posts: 255
      • View Profile
    Jawab #6 01 February, 2011, 06:51:46 PM
  • Publish Di FB
  • Haid cepat kdg2 sebab terlalu stress atau nervous. Saya ada sorang kawan kat pejabat, everytime VIP nak datang, sibuk nak buat report n statistic.. mesti dia terus keluar period...

    emm.. stress berlebihanlah tu.. barangkali hormon badannye tinggi kot. hormon penggalak period tu.. tak tahulah kot masalah lain, baik dptkan nasihat pengamal perubatan.

    elsanxs

    • *
    • Posts: 884
      • View Profile
    Jawab #7 02 February, 2011, 09:07:17 AM
  • Publish Di FB
  • ohh..begitu.. emm, dah pergi jumpa doktor katanya hormon tak stabil. Tapi pelik pulak, memang sejak dari mula datang period selalu je awal. Setahun dua ni lagilah, kerap lebih 14 hari.

    Agaknya hormon penggalak macam muna cakap kot..

    marissa adni

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Jawab #8 08 August, 2012, 04:25:19 PM
  • Publish Di FB
  • saya juga de masalah skng ni berkaitan kelewatan haid..sudah 5 hari lewat haid saya ni..tapi perut saya sentiasa sakit sangat mcm nk period tu..pastu de kuar tanda coklat mcm nk period..apakah tanda tu yer? saya takut sangat kalau saya hamil kerana saya ada anak bru 8 bulan dan bersalin secara pembedahan. boleh tolong bantu saya?

    al_ahibbatu

    • *
    • Posts: 4918
      • View Profile
    Jawab #9 08 August, 2012, 04:32:01 PM
  • Publish Di FB
  • sebab utama ialah, SYAITAN dalam pembuluh darah
    seterusnya bertambah tambah syaitan jika lalai mengambil pelajaran dari al quran
    maka bertambah tambah kerusingan diri
    ujudlah STRESS

    please lah

    INGAT Allah naa
    stress ujud saja, depan kamu ada internet, bukalah laman http://www.surah.my
    bacalah tafsir terjemahan al quran tu
    inshallah, menambah kebaikan kamu

    jika nak INGAT Allah pun tak tahu lagumana, silakan mesej saya, inshallah ada panduannya

    kebaikan bila diri, dapat IKHLAS
    dapat JUJUR
    dapat berada dalam kesucian

    janganlah zahir asyik bermasalah
    silakan perbaiki rohaniah kamu

    inshallah

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    57 Replies
    21468 Views
    Last post 23 November, 2009, 08:52:43 AM
    by wan_sgmt
    4 Replies
    4245 Views
    Last post 24 July, 2011, 05:01:31 PM
    by halawah
    3 Replies
    4820 Views
    Last post 09 May, 2011, 01:59:04 AM
    by amfi