Asal-Usul Silat Cekak Malaysia

*

Author Topic: Asal-Usul Silat Cekak Malaysia  (Read 24508 times)

0 Halaqian and 2 Guests are viewing this topic.

azrinkun

  • *
  • Posts: 1642
  • -keyakinan, keikhlasan dan kerelaan-
    • View Profile
Reply #60 01 October, 2011, 12:53:11 PM
  • Publish
  • http://www.alamghaib.com/Perguruan_wanita.php

    silat untuk popuan pun ada ... :sedihnya: .. macam-macam .. pelik-pelik .. jin pun ada macam-macam jenis.

    silat gayong 3 kalimah best..terbang-terbang
    « Last Edit: 01 October, 2011, 01:17:26 PM by azrinkun »
    Syahadah no.1 ..  Ikut Rasulullah saw..
    jalan islam itu tauhid. jalan mukmin itu syahadat

    Reply #61 01 October, 2011, 06:24:00 PM
  • Publish
  • :senyum:.. belajar silat cekak memang best.. tapi ade gak yang x best

    Dulu masa kat U amik silat as KO-K... kelas la salu wat petang.. lepas zuhur... training punya training sampai ke petang... lupo ke kena solat asar dulu.. penah dulu balik kul 7. ape diorang ingat silat tu boleh bawak mati ke?

    Lagi satu, masa nak pengijazahan.. jurulatih pempuan lak x cukup, apa lagi jurulatih lelaki la sparing dgn candidate pempaun.. tau2 la buah cekak ni banyak yg kena touching dan peluk. hmmm... matlamat tu bagus.. tp cara dia tu betul ke?

    Ape pendapat korang?
    ana tangkis pendapat saudara tu dlm silat cekak malaysia masa tranning pelatih p'puan dgn pelatih p'puan..bkn dgn lelaki..
    mana anta dpt cite sedemikian..


     :) saya xrasa yang menyuarakan pendapat adalah anak2 cekak sendiri...
    sepanjang perguruan sy tiada yang saya nmpk mcm pendapat dia atas...setiao buah disampaikan oleh jurulatih sejantina.....jgn mengandaikan jikalau anda tidak mempelajari psscm..

    Reply #62 01 October, 2011, 06:28:42 PM
  • Publish
  • Satu lagi amalan pengamal silat cekak ialah cara sembahyang/solat yang agak misteri...Solat seperti bersilat..

    Pernah tengok x?

    Ni cerita betul ke fitnah jer ni..aku pun belajar silat cekak jugak..tak penah pun aku jumpa ade solat misteri seperti bersilat dalam cekak ni.

    Rileks bro, Aku tau la pasal aku memang belajar silat cekak ni. Masalahnya bukan semua.. tp yang jenis fanatik ni. Sebab pergerakkan dia dalam solat keras. Solat menjarakan badan dengan orang lain sebab pergerakan tangan mereka yang luas. Bila bersujud seolah2 nak wat pumping..bila bangun tangan tolak badan seolah2 itulah yang sepatutnya.

    Menjarakkan badan dan cara solat yang pelik itu boleh menimbulkan fitnah, apalagi kebanyakkan jurulatih silat bukanlah dari golongan yang benar2 memahami Islam sepenuhnya. Masalahnya adakah itu yang diajar oleh nabi?

    Mungkin x berlaku di tempat yang lain.. Wallahu a'lam.. Sekadar pendapat dan pemerhatian aku.

     :) bikan mcm solat...tp pergerakan dari pergerakan solat...umpama doa=kaedah a,ihram=kaedah b,rukuk=kaedah c,takbir=kaedah d.

    farid91

    • *
    • Posts: 1
      • View Profile
    Reply #63 13 January, 2012, 03:09:56 AM
  • Publish
  • Park din Tae.. kamu jangan la nak wat spekulasi pasal silat cekak sedangkan kamu belajar tak tamat.

    1. Pasal latihan keadaan bertutup kerana silat cekak pegang pada prinsip tak menunjuk-nunjuk kepada orang lain. Selain itu buah-buah silat cekak adalah rahsia, hanya untuk ahli silat cekak sahaja. Buah- Buah silat Cekak adalah pemakan Silat2 yang lain, bukan meniru silat-silat lain. Kalau kamu kata meniru buah-buah silat lain, menanti serangan mestilah berkuda-kuda. CUBA FIKIR SECARA LOGIK. INI BERDIRI LURUS. Buah2 silat Cekak memang berkongsi bersama, BUKTINYA ADALAH MAJLIS DEMOSTRASI DAN PENERANGAN untuk menarik minat ambilan ahli baru. KECUALI BUAH2 POTONG dan SEBAHAGIAN BESAR BUAH2 UMUM yang tak boleh ditunjukkan.

    2. kamu masih belum layak untuk bertanya lebih2 sbb kamu belum BELAJAR SAMPAI TAMAT.Macam kita mengkhatam Al- Quran, mestilah baca dan fahami sampai khatam, baru lah tahu apa pengisiannya ..Sedangkan Ulama2 menyatakan bahawa orang yang suka bertanya banyak adalah orang dari gologan YAHUDI. Saya belajar sehingga tamat jadi saya dah faham kesemua pasal Silat Cekak. Belajar silat Cekak melatih diri supaya bersabar..

    3. Semua manusia tak sempurna, kita kena fikir sendiri, tak semestinya orang Isap rokok gologan yang jahat. Tak semua manusia Sempurna.. Macam kamu, Kamu pun tak sempurna jugak. Kalau guru2 silat lain lagi teruk, siap kurang ajar lg. Ahli2 silat cekak walaupun hisap rokok, tetapi ia masih berlembut, tak sombong , takbur.. Itu memang di tuntut dalam ISLAM supaya jangan takbur dan Sombong.

    saya dah menjawab pertanyaan kamu.. harap kamu faham,  KAMU BERHENTI DARI SILAT CEKAK AMATLAH RUGI, KERANA KAMU TAK DAPAT SESUATU YANG ISTIMEWA DALAM SILAT CEKAK. INILAH KELEBIHAN ORANG YANG MEMAHAMI SILAT CEKAK.

    mainrah

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #64 26 March, 2012, 02:32:47 AM
  • Publish
  • Quote
    Park din Tae.. kamu jangan la nak wat spekulasi pasal silat cekak sedangkan kamu belajar tak tamat.

    1. Pasal latihan keadaan bertutup kerana silat cekak pegang pada prinsip tak menunjuk-nunjuk kepada orang lain. Selain itu buah-buah silat cekak adalah rahsia, hanya untuk ahli silat cekak sahaja. Buah- Buah silat Cekak adalah pemakan Silat2 yang lain, bukan meniru silat-silat lain. Kalau kamu kata meniru buah-buah silat lain, menanti serangan mestilah berkuda-kuda. CUBA FIKIR SECARA LOGIK. INI BERDIRI LURUS. Buah2 silat Cekak memang berkongsi bersama, BUKTINYA ADALAH MAJLIS DEMOSTRASI DAN PENERANGAN untuk menarik minat ambilan ahli baru. KECUALI BUAH2 POTONG dan SEBAHAGIAN BESAR BUAH2 UMUM yang tak boleh ditunjukkan.

    2. kamu masih belum layak untuk bertanya lebih2 sbb kamu belum BELAJAR SAMPAI TAMAT. Macam kita mengkhatam Al- Quran, mestilah baca dan fahami sampai khatam, baru lah tahu apa pengisiannya ..Sedangkan Ulama2 menyatakan bahawa orang yang suka bertanya banyak adalah orang dari gologan YAHUDI. Saya belajar sehingga tamat jadi saya dah faham kesemua pasal Silat Cekak. Belajar silat Cekak melatih diri supaya bersabar..

    3. Semua manusia tak sempurna, kita kena fikir sendiri, tak semestinya orang Isap rokok gologan yang jahat. Tak semua manusia Sempurna.. Macam kamu, Kamu pun tak sempurna jugak. Kalau guru2 silat lain lagi teruk, siap kurang ajar lg. Ahli2 silat cekak walaupun hisap rokok, tetapi ia masih berlembut, tak sombong , takbur.. Itu memang di tuntut dalam ISLAM supaya jangan takbur dan Sombong.

    saya dah menjawab pertanyaan kamu.. harap kamu faham,  KAMU BERHENTI DARI SILAT CEKAK AMATLAH RUGI, KERANA KAMU TAK DAPAT SESUATU YANG ISTIMEWA DALAM SILAT CEKAK. INILAH KELEBIHAN ORANG YANG MEMAHAMI SILAT CEKAK.

    1. Pasal latihan keadaan bertutup kerana silat cekak pegang pada prinsip tak menunjuk-nunjuk kepada orang lain. p/s: jangan adakan dan pakai tshirt cekak... itu pon menunjuk-nunjuk gak...
    2. Selain itu buah-buah silat cekak adalah rahsia, hanya untuk ahli silat cekak sahaja. p/s:bayangkan Al-Quran tu utk orang Islam jer... cam mane tu? dan lagi... silat cekak mengikut ceritanya dibawa oleh pedagang arab (yang juga ulama), mcm mane silat cekak ble declair ilmu cekak utk ahli cekak jer....?
    3. Buah- Buah silat Cekak adalah pemakan Silat2 yang lain, bukan meniru silat-silat lain. p/s:Hebat!!! belaja satu dua buah dah ble makan silat lain...
    4. Kalau kamu kata meniru buah-buah silat lain, menanti serangan mestilah berkuda-kuda. p/s: keputusan sendeng atas/bawah, keputusan gayung fatani... ape lagi? keputusan cimande ker? x meniru.. x mencaci/ x merendahkan... pakai nama silat lain jer.... (ditempat sy belaja dlu... jurulatih siap ketawakan silat lain lagi... :sedihnya:...)
    5. Buah2 silat Cekak memang berkongsi bersama, BUKTINYA ADALAH MAJLIS DEMOSTRASI DAN PENERANGAN untuk menarik minat ambilan ahli baru. p/s: Itu nak menarik ahli... kan dah cakap tu.....
    6. kamu masih belum layak untuk bertanya lebih2 sbb kamu belum BELAJAR SAMPAI TAMAT. p/s: sedara kita bertanya... ("bilamana saya bertanyakan soalan, selalunya diorang gagal utk menjawab.. jawapan yg diberikan pun selalu x memuaskan hati saya.. satu contoh jawapan yg sering diberikan; "ko masih belum layak tanya soalan tu, tunggu peringkat yg lebih tinggi"..")... jawabnya begini... "perkara tu akan terjawab nanti, bukan sekarang... belaja sampai habis, nanti awak akan dapat jawapannyer..." bak kata  kak Ogy... "gali lagi... gali lagi..."
    7. Macam kita mengkhatam Al- Quran, mestilah baca dan fahami sampai khatam, baru lah tahu apa pengisiannya .. p/s: Al-Quran saja x lengkap tuan.... sebab itu syariat kita berpandu Al-Quran dan Al-Hadith...
    8. Belajar silat Cekak melatih diri supaya bersabar.. p/s: Ehhh... same la.. silat saya pun melatih diri utk bersabar gak.. tp jawapan tuan mcm orang x sabar jer.... :sedihnya:....
    9. Sedangkan Ulama2 menyatakan bahawa orang yang suka bertanya banyak adalah orang dari gologan YAHUDI. p/s: lepas ni ustaz azhar idrus kene tukar tajuk buku... xde lagi 'anda bertanya, ustaz menjawab'... tukar tajuk 'anda bertanya, anda YAHUDI'... hehehehe... saya pon ade gak p belaja agama... lepas kuliah, ustaz buka ruang bertanya... ade sorang hamba Allah ni banyak soalannya (berkaitan agama lagi... apala nak dibandingkan dengan silat cekak).... agaknya kalo ustaz tu jawab "awak ni banyak bertanya la, macam Yahudi".. lagu mana ya?
    10.Kalau guru2 silat lain lagi teruk, siap kurang ajar lg. p/s: maafkan saya!!! kata x mencaci silat lain... OOOOO..... silat lain x ble, kutuk pengamal silat lain xpe.... xpe la dah nasib badan.....
    11.Ahli2 silat cekak walaupun hisap rokok, tetapi ia masih berlembut, tak sombong , takbur.. p/s: hehehehe.... macam ade unsur2 takbur... riak... dan yang seangkatan dengannyer jer...
    12.KAMU BERHENTI DARI SILAT CEKAK AMATLAH RUGI, KERANA KAMU TAK DAPAT SESUATU YANG ISTIMEWA DALAM SILAT CEKAK. p/s: xpe la tuan Park din Tae... x belaja cekak pon xper.... sebab yang menjaga tuan bukan silat cekak... tuan farid91.. setinggi mane tuan belaja cekak... sehebat mana ilmu cekak tuan... yang menjaga tuan hanya Allah swt... kalo tuan katakan ilmu cekak tuan menjaga tuan... heheheh.... p la belaja agama lagi... kun faya kun kata Allah... jika tuan farid91 bertemu dan beradu tenaga dengan tuan Park din Tae dan Allah katakan tuan farid91 akan kalah.. jatuh dan tersungkur maka akan jatuh dan tersungkur lah tuan farid91....

    saya pon belaja cekak gak. sampai khatam la jugak... x amik perikse jer... belaja silat lain gak.... berkunjung dan menziarah gelanggang silat lain gak... kadang-kala dapat gak selangkah dua... soal menunjuk-nunjuk... sombong, berlagak, takbur, riak x pernah timbul... ade juga pesilat lain datang ke gelanggang... sy Islam, mereka pon Islam, mereka melayu, saya pon melayu... apa nak rahsia.. alhamdulillah, ade juga yang memeluk Islam lepas belaja silat...

    apapon... minta maaf jika terkasar bahasa, terkurang tatabahasa... ehehehe... segala yang terbaik hanya dari Allah swt... yg terkurang tu.... dari siapa lagi.... dari saya la... huhuhhu.... astagfirullah....

    p/s: best belaja cekak... ringkas dan pantas.....

    adios.....

    tempayan

    • *
    • Posts: 38
      • View Profile
    Reply #65 26 March, 2012, 09:59:15 AM
  • Publish
  • Fuhh..teman pun nak nyampuk le tajuk ni..hehehehe..sebab teman pun pernah bernaung dalam perguruan cekak tak lama dahulu…

    Jawapan secara logic akal pada teman mengenai soalan diatas…sekadar pendapat.salah pada pandangan kome pun takpe..

    1.   Latihan tertutup waktu malam…dalam silat lain pun ada latihan tertutup waktu malam…ianya latihan lebih khusus…ia untuk mengelakkan penggemar silat yang suka melihat dari jauh dan meniru/mencedok ilmu tersebut tanpa pengetahuan gurunya…first…dah salah adab kerana tak patuh adab berguru, second…salah cedok tak kena gaya melaksanakan gerakan buah dan tekniknya..makan diri…terkehel la atau apa sahaja kemungkinan..jadi ada buah boleh tatapan umum dan ada yang harus tersorok..seperti adab keilmuan lain juga..ada umum dan harus tersorok..inilah yang tersurat dan tersirat..ok..hope everybody understand the meaning…

    2.   Teman tak setuju dengan cara jawapan jurulatih tu..adakalanya memang dapat mandat jadi jurulatih atau juruletih..sebab lulus ujian…meskipun begitu belum tentu meluluskan lagi “jurulatih” dalam pembentukan peribadi/akhlak murid…ok..rasanya mudah faham tu…kalau rasa tak sedap hati dengan jurulatih tu..cari gelanggang lain…sedapatnya..sabar sahajalah..kalau tak sabor..cabut jer…usah buat menat nak mikior…


    3.   Takde apa nak dibangga dengan silat cekak, silat gayong atau lainnya…ianya semuanya ilmu Allah..silat yang terbaik terhasil dari pesilat yang terbaik..tak kira silat apa pun…jika pesilatnya molek..yang molek adalah pesilatnya…

    Jika sesuatu disiplin silat dapat membentuk peribadi taqwa…maka itulah terbaik…

    Teman terkilan juga..ada sesetengah jurulatih yang juruletih silat cekak ni..mencaci silat lain yang harus bermain kekuda…sedih sedih…melayu mencaci melayu lain..walhal itu masih ilmu Allah…tapi teman saborkan jer ler..sebab nak pelajari apa ada dalam cekak…apa yang tersemat di dada baju seragam rasmi cekak..

    mainrah

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #66 26 March, 2012, 11:43:47 PM
  • Publish
  • Quote
    Fuhh..teman pun nak nyampuk le tajuk ni..hehehehe..sebab teman pun pernah bernaung dalam perguruan cekak tak lama dahulu…

    Jawapan secara logic akal pada teman mengenai soalan diatas…sekadar pendapat.salah pada pandangan kome pun takpe..

    1.   Latihan tertutup waktu malam…dalam silat lain pun ada latihan tertutup waktu malam…ianya latihan lebih khusus…ia untuk mengelakkan penggemar silat yang suka melihat dari jauh dan meniru/mencedok ilmu tersebut tanpa pengetahuan gurunya…first…dah salah adab kerana tak patuh adab berguru, second…salah cedok tak kena gaya melaksanakan gerakan buah dan tekniknya..makan diri…terkehel la atau apa sahaja kemungkinan..jadi ada buah boleh tatapan umum dan ada yang harus tersorok..seperti adab keilmuan lain juga..ada umum dan harus tersorok..inilah yang tersurat dan tersirat..ok..hope everybody understand the meaning…

    2.   Teman tak setuju dengan cara jawapan jurulatih tu..adakalanya memang dapat mandat jadi jurulatih atau juruletih..sebab lulus ujian…meskipun begitu belum tentu meluluskan lagi “jurulatih” dalam pembentukan peribadi/akhlak murid…ok..rasanya mudah faham tu…kalau rasa tak sedap hati dengan jurulatih tu..cari gelanggang lain…sedapatnya..sabar sahajalah..kalau tak sabor..cabut jer…usah buat menat nak mikior…


    3.   Takde apa nak dibangga dengan silat cekak, silat gayong atau lainnya…ianya semuanya ilmu Allah..silat yang terbaik terhasil dari pesilat yang terbaik..tak kira silat apa pun…jika pesilatnya molek..yang molek adalah pesilatnya…

    Jika sesuatu disiplin silat dapat membentuk peribadi taqwa…maka itulah terbaik…

    Teman terkilan juga..ada sesetengah jurulatih yang juruletih silat cekak ni..mencaci silat lain yang harus bermain kekuda…sedih sedih…melayu mencaci melayu lain..walhal itu masih ilmu Allah…tapi teman saborkan jer ler..sebab nak pelajari apa ada dalam cekak…apa yang tersemat di dada baju seragam rasmi cekak..

    terbaekkkkk......

    UmmuIman

    • *
    • Posts: 2
      • View Profile
    Reply #67 02 July, 2012, 04:29:26 PM
  • Publish
  •  :)
    dekat tempat saya belajar sekarang dan sekitar kawasan nie, memang ada jurulatih yang bersalam dengan bukan mahram dan mereka siap jelaskan lagi yang boleh bersalam sedangkan setelah saya bertanya pada ustaz2, deorang cakap tidak ada keperluan untuk bersalam, dan saya tengok ada ahli perempuan yang bersalam dengan lelaki yang berjawatan tinggi dalam persatuan, mungkin bagi dia kerana hormat tapi walau macammana hormat pun, kita tak patut bersentuh, agak kecewala part bersalam nie, yang lain still boleh terime..dan saya dengar silat hanafi amat jaga batas2 pergaulan antara lelaki dan perempuan, Wallahualam.

    divider3
    halaqahforum4

     

    Related Topics

      Subject / Started by Replies Last post
    12 Replies
    9104 Views
    Last post 31 August, 2010, 12:12:21 PM
    by rosham
    32 Replies
    16513 Views
    Last post 29 November, 2009, 07:11:05 PM
    by uranicade
    7 Replies
    6012 Views
    Last post 02 November, 2012, 02:10:47 PM
    by faa zahra